Gå til innhold

Når er man pliktig å vise legitimasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må legitimere deg dersom du ønsker en tjeneste med restriksjoner, feks kjøpe noe med aldersgrense eller hente ut din pakke på posten, eller ta ut/sette inn penger på din konto i banken.

Du må ikke legitimere deg når folk oppsøker deg, feks om UPS kommer på døra med en pakke til deg, så har de ikke rett til å be om legitimasjon. Om du skal selv hente ut samme pakke hos UPS, så kan de be om legitimasjon fra deg.

Politiet kan be om legitimasjon og de skal ha skjelelig grunn for det, men du er ikke pliktig å bære legitimasjon i Norge, så om du ikke har legitimasjon på deg, så skal du oppgi personalia. Falske opplysninger er ulovlige å oppgi.

Ved salg av ting med aldersrestriksjoner står bedriften som selger fritt frem til å be om legitimasjon - men du har IKKE legitimasjonsplikt. Du kan si "nei, det får du ikke se", men da må du tåle at du heller ikke får kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er dørvakt, og det står faktisk i arbeidsbeskrivelsen min at en av oppgavene er å opprettholde ro og orden..

Hvorfor så forferdelig sint på vektere? De gjør da bare en jobb de også?

ROFL. Jeg kan også lage meg en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står at min oppgave er å opprettholde ro og orden.

Om en privatmann/-selskap lager en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står dette om deres privat ansatte, har ikke disse personene hverken noen andre oppgaver eller rettigheter i samfunnet enn hvem som helst andre.

Vektere er tullinger i hjemmelagde, private uniformer, uten noen som helst myndighet. Prøver en vekter å holde noen tilbake er det overfall og kan politianmeldes (til det ekte politiet vel å merke).

Jeg kunne sy meg en "uniform" og kalle meg "vekter" og si at min "arbeidsbeskrivelse" var å "opprettholde ro og orden". Det ville ikke gitt meg noen som helst annen myndighet enn hvem som helst andre (det er akkurat det vektere/vekterselskaper har gjort).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen er hyret inn for å passe på en dør er det greit nok. Det kan hvem som helst gjøre, uten å kalle seg "vekter". Rett og slett fordi man bestemmer selv hvem man vil slippe inn i eget hus.

De jeg ikke liker er det som løper rundt i byen i hjemmelagde uniformer (dvs. uniformer laget av et privat selskap) som med vilje er laget sånn at de minner om politiuniformer (særlig for turister og andre som ikke vet hvordan de ekte politiuniformene ser ut -- et triks ABB også brukte), og tror de er en slags politi, når de ikke har noen som helst annen status enn hvem som helst andre folk i gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje AB som mener vektere er det samme som privatpersoner i liksomuniformer, og mener at ABB opptrådte som en vekter bør ta en titt i lovverket?

http://www.lovdata.no/all/hl-20010105-001.html

Oisann! Er det et lovverk som regulerer vektertjenester i Norge?

Hva så om en vekter ikke har lov til å bruke makt? De er fremdeles tilstede for å opprettholde ro og orden, og å sikre tryggheten til menneskene, eiendommene og øvrige ting rundt seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFL. Jeg kan også lage meg en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står at min oppgave er å opprettholde ro og orden.

Om en privatmann/-selskap lager en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står dette om deres privat ansatte, har ikke disse personene hverken noen andre oppgaver eller rettigheter i samfunnet enn hvem som helst andre.

Vektere er tullinger i hjemmelagde, private uniformer, uten noen som helst myndighet. Prøver en vekter å holde noen tilbake er det overfall og kan politianmeldes (til det ekte politiet vel å merke).

Jeg kunne sy meg en "uniform" og kalle meg "vekter" og si at min "arbeidsbeskrivelse" var å "opprettholde ro og orden". Det ville ikke gitt meg noen som helst annen myndighet enn hvem som helst andre (det er akkurat det vektere/vekterselskaper har gjort).

http://www.lovdata.no/all/hl-20010105-001.html

Etter Norges lover kan du ikke bare lage deg en arbeidsbeskrivelse og du kan ikke sy deg en tilfeldig "uniform". Du må også forholde deg til norsk lovverk. Kanskje du burde sette deg inn i hva du prater om? Du er en fjott og en pingle som gjemmer deg bak en anonym-knapp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh, vektere er ikke til for å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det er bare politiet som har den oppgaven i Norge. Man kan ikke gi seg selv i oppgave å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det kalles selvtekt eller vigilantisme. I Norge er det bare politiet og ingen andre som har politimyndighet. Folk som ikke er politi flyr per definisjon rundt i hjemmelagede helt private liksom-uniformer og har ingen som helst myndighet. Det var akkurat det samme Breivik gjorde: Han laget sin egen liksomuniform.

Jeg har ingen tilknytning til vekteryrket selv, med bevare meg vel hvor lei jeg er av folk som skal rakke ned på det.

Selvfølgelig har ikke vektere politimyndighet, og det regner jeg med de fleste av dem er klar over, selv om man alltids finner råtne egg i hvilket som helst yrke.

Vektere er "sivile" arbeidstakere som arbeider med å holde nettopp en viss ro og orden, men på private eiendommer, betalt av mennesker og bedrifter som eiere. Og helt ærlig, med de ressursene og mulighetene for å yte hjelp som ikke er akutt politiet i realiteten har, kan man egentlig klandre folk for å leie inn andre til å holde ting under kontroll? Selv om vektere ikke har politimyndighet, har den som eier et område, f.eks. et kjøpesenter, rett til å bortvise mennesker som ikke klarer å oppføre seg, bestemme seg for å ha videoovervåkning o.l.. Da betaler de vektere med kursing i hvordan man kan gjøre dette på en god måte, for å gjøre nettopp dette.

Hva tror du hadde skjedd om en daglig leder på et kjøpesenter ringte politiet og sa at narkomane plaget kunder, noen hadde stjålet for en tusenlapp, eller oppførte seg truende i en butikk? Sannsynligvis hadde ikke politiet hatt mulighet til å komme. Hvis alternativet er å la slike folk holde på med vissheten om at de får gjøre som de vil uten konsekvenser, og å betale folk med vekterkurs til å få dem bort, så vet jeg hva jeg som kunde og forbruker, evt. arbeidstaker, ville foretrukket.

At du i det hele tatt drar Breivik inn i en sammenligning her, er så latterlig og skammelig at det ikke behøves noen ytterligere kommentar.

Men det jeg lurer på, er hvorfor så mange slenger ufattelig og usaklig dritt mot vektere. Er det fordi de som driver med slikt er en del av de gruppene som stjeler og ikke klarer å oppføre seg på andres eiendom, og har blitt tatt tak i av dem? Føler dere mindre maskuline av å se andre gå rundt i uniform med fullmakt til å opprettholde regler, som en slags sjalusi? Noe må det jo være!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en vekter å holde noen tilbake er det overfall og kan politianmeldes (til det ekte politiet vel å merke).

Jeg kunne sy meg en "uniform" og kalle meg "vekter" og si at min "arbeidsbeskrivelse" var å "opprettholde ro og orden". Det ville ikke gitt meg noen som helst annen myndighet enn hvem som helst andre (det er akkurat det vektere/vekterselskaper har gjort).

Er du en komplett idiot?

Neste gang kan du i det minste forsøke å sette deg inn i lovverket før du tryner i salaten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFL. Jeg kan også lage meg en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står at min oppgave er å opprettholde ro og orden.

Om en privatmann/-selskap lager en "arbeidsbeskrivelse" hvor det står dette om deres privat ansatte, har ikke disse personene hverken noen andre oppgaver eller rettigheter i samfunnet enn hvem som helst andre.

Vektere er tullinger i hjemmelagde, private uniformer, uten noen som helst myndighet. Prøver en vekter å holde noen tilbake er det overfall og kan politianmeldes (til det ekte politiet vel å merke).

Jeg kunne sy meg en "uniform" og kalle meg "vekter" og si at min "arbeidsbeskrivelse" var å "opprettholde ro og orden". Det ville ikke gitt meg noen som helst annen myndighet enn hvem som helst andre (det er akkurat det vektere/vekterselskaper har gjort).

Du vet at vaktselskaper trenger godkjenning av politiet?

Vaktselskap er også til for å opprettholde ro og orden, f.eks vektere, dørvakter, sikkerhetsvakter etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ALDRI pliktig til å vise legitimasjon.

Riktignok må man mange steder vise legitimasjon for å kunne kjøpe en vare eller få levert en tjeneste. Men man er ikke pliktig til å gjøre det, da man alltids kan si nei og gå igjen med uforrettet sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ALDRI pliktig til å vise legitimasjon.

Riktignok må man mange steder vise legitimasjon for å kunne kjøpe en vare eller få levert en tjeneste. Men man er ikke pliktig til å gjøre det, da man alltids kan si nei og gå igjen med uforrettet sak.

Prøv den når politiet ber om førerkort når du sitter bak rattet i en kontroll...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste du er pliktig til å legitimere deg ovenfor er Politiet og personer med begrenset politimyndighet. Disse skal være merket med synlig legitimering som forteller at de innehar dette, og med statsløven synlig på uniform o.l. (eksempler på slike personer er forsvarets grensevakter).

Når det gjelder vektere/ordensvakter så er du ikke pliktig til å legitimere deg ved oppfordring, men de har full rett å nekte deg adgang til feks uteplass om du ikke er villig til å fremlegge legitimasjon. Dette er et krav vekteren/ordensvakten har fra stedets eier, og gjerne også den aktuelle kommunen hvis det er snakk om skjenkeområde.

Har du begått en kriminell handling som kan straffes som en forbrytelse, kan Politiet kreve at du skal legitimere deg ovenfor vekter ved pågripelse inntil vi kommer tilstede. Hvis ikke dette er gjennomførbart, evt ved at du nekter eller det ikke eksisterer tilgjengelig legitimering, kan vekter holde deg inntil Politiet er på stedet. Dette skal skje med minst mulig overlast, og innenfor rimelighetens grenser.

Når det gjelder arbeidsbeskrivelsen til vaktselskaper så ser jeg at det er noen temmelig hårreisende uopplyste holdninger her. Det er IKKE vekterselskapene alene som bestemmer hele utseendet på en arbeidsinstruks! Politiet, aktuell kommune, kunden og gjerne også fylket setter klare begrensinger og krav til hva som skal stå og hva som skal oppfylles! Ja, det er helt rett at en vekter ikke har særskilte retter når det gjelder pågripelse eller frihetsberøvelse - men straks diverse kriterier er brutt, så er det faktisk slik at enhver person har mange rettigheter for å sikre spor eller sikre sted. Feks, har du begått legemsbeskadigelse, så har enhver person rett til å pågripe deg inntil Politiet overtar deg. Vekteren utfører denne handlingen på vegne av stedets eier, og har via sin avtale full eiers rett. DERFOR kan en dørvakt feks be deg forlate nattklubben hvis de ikke er tilfreds med din adferd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste du er pliktig til å legitimere deg ovenfor er Politiet og personer med begrenset politimyndighet. Disse skal være merket med synlig legitimering som forteller at de innehar dette, og med statsløven synlig på uniform o.l. (eksempler på slike personer er forsvarets grensevakter).

Såfremt situasjonen tilsier det, altså de må ha en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt situasjonen tilsier det, altså de må ha en grunn.

Fælt så mye du legger vekt på dette med grunn. Jeg trenger ikke engang oppgi grunn. Nekter du, så fører det bare til at du bruker en masse tid til identiteten din blir kjent allikevel.

Det er en ineffektiv formulering av en lov, helt klart med noen greie finter hvordan du skal komme rundt det - men tro meg - man er alltid i en situasjon hvor Politiet kan sannsynliggjøre at de vil ha legitimasjon. Hvorfor i det hele tatt gidde krangle når du vet at det ikke fører noen veg? Hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt at "ja, i praksis er du alltid nødt til å legitimere deg ovenfor Politiet når de ber deg om det"? Hvis du føler deg ukomfortabel med det, be heller betjenten legitimere seg selv også - for DET har du rett til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv den når politiet ber om førerkort når du sitter bak rattet i en kontroll...

Det har jeg gjort, og slapp unna.

Førerkortet var glemt igjen hjemme, og da naturligvis all annen legitimasjon som lå sammen med dette i lommeboken. Jeg oppga personnummer, navn, adresse, m.m. De sjekket dette mot sine registre, og fikk tydeligvis opp at jeg hadde gyldig førerkort. Fikk et forelegg og "god tur hjem".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange liv har blitt reddet av vektere. Vektere må gjennom fire kurs, og lærer blant annet å takle forskjellige krisesituasjoner.

Det står med store bokstaver "VEKTER" på uniformen. Det er ingen som påstår at de er politier. Herlighet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, og slapp unna.

Førerkortet var glemt igjen hjemme, og da naturligvis all annen legitimasjon som lå sammen med dette i lommeboken. Jeg oppga personnummer, navn, adresse, m.m. De sjekket dette mot sine registre, og fikk tydeligvis opp at jeg hadde gyldig førerkort. Fikk et forelegg og "god tur hjem".

De tok rett og slett et agentsøk, hvor man bruker dine 11 siffre for å se om du har førerrett på kjøretøyet, om du er ettersøkt eller av andre grunner interessant for Politiet. Det vil også naturlig komme frem om dette er noe du har til vane å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, og slapp unna.

Førerkortet var glemt igjen hjemme, og da naturligvis all annen legitimasjon som lå sammen med dette i lommeboken. Jeg oppga personnummer, navn, adresse, m.m. De sjekket dette mot sine registre, og fikk tydeligvis opp at jeg hadde gyldig førerkort. Fikk et forelegg og "god tur hjem".

Jeg vil ikke si at dette var et 100% relevant eksempel.

Ja, du slapp å vise legitimasjon, men du satte deg ikke på bakbeina og nektet å samarbeide. Du ga dem personnummer og alt hva de ellers måtte trenge av opplysninger; du ville nok fått en annen reaksjon om du hadde hatt førerkortet på deg men nektet å vise det bare for å være vrang. Å glemme ting og tang hjemme er jo noe som kan skje den beste, og du er nok ikke den første som har glemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på, er hvorfor så mange slenger ufattelig og usaklig dritt mot vektere. Er det fordi de som driver med slikt er en del av de gruppene som stjeler og ikke klarer å oppføre seg på andres eiendom, og har blitt tatt tak i av dem? Føler dere mindre maskuline av å se andre gå rundt i uniform med fullmakt til å opprettholde regler, som en slags sjalusi? Noe må det jo være!

Hvor usaklig går det an å bli? Vektere er wannabe-cops som ikke kom inn på Politihøyskolen. Tredjesortering av folk som har som drøm å sprade rundt i uniform altså. Min eneste befatning med vektere er at jeg har lest i avisen om voldsepisoder der såkalte vektere var involvert. Bl.a. aksjeselskapet Oslo sporveier, som i årevis hadde problemer med voldelig "vektere" som gikk til angrep på trikkepassasjerer (også folk som hadde gyldig billett). Som innbygger i Oslo har det vært et problem at kriminelle elementer (vektere) gjør trikkereiser utrivelige for oss passasjerer (som forøvrig alltid har månedskort). Personlig har jeg nulltoleranse for vigilanter. Har du et problem med noen kan du ringe politiet. Eller du kan la være. Ditt valg. Du kan IKKE ta deg til rett og gå til angrep på folk, slik vektere gjorde i årevis og som var et stort problem i Oslo og mye diskutert i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...