Gå til innhold

Når er man pliktig å vise legitimasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skal en som ikke fra før vet nøyaktig hvordan den ekte politiuniformen ser ut se forskjell?

På slipsnålen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øh, vektere er ikke til for å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det er bare politiet som har den oppgaven i Norge.

Nei, en stor andel av ansatte vektere har som oppgave å opprettholde ro og orden. Politiet bruker også aktivt vektere når det trengs: F.eks 22/7 og nobelsprissutdelingen til Obama.

Vektere er tullinger i hjemmelagde, private uniformer, uten noen som helst myndighet. Prøver en vekter å holde noen tilbake er det overfall og kan politianmeldes (til det ekte politiet vel å merke).

Igjen feil, vektere kan utføre borgerarrest hvis situasjonen tilsier det. Altså at forbrytelsen begått har en strafferamme på over 6 måneder og det er på bakrunn av såkalte "ferske spor". F.eks videopptak eller beskuelse av forbrytelsen. Videre så har også flere vektere "Eiers rett" som betyr at de innehar retten til å forvise folk fra et satt område, eventuelt nekte noen inngang.

De jeg ikke liker er det som løper rundt i byen i hjemmelagde uniformer (dvs. uniformer laget av et privat selskap) som med vilje er laget sånn at de minner om politiuniformer (særlig for turister og andre som ikke vet hvordan de ekte politiuniformene ser ut -- et triks ABB også brukte), og tror de er en slags politi, når de ikke har noen som helst annen status enn hvem som helst andre folk i gaten.

Ser ikke akkurat problemet med at vektere synligjører seg selv med uniformer, dette har nesten akkurat den samme preventive effekten som en uniformert politimann i forhold til kriminalitet. Synlige vektere er et effektivt preventivt tiltak mot alvorlige forbrytelser.

Hvor usaklig går det an å bli? Vektere er wannabe-cops som ikke kom inn på Politihøyskolen. Tredjesortering av folk som har som drøm å sprade rundt i uniform altså. Min eneste befatning med vektere er at jeg har lest i avisen om voldsepisoder der såkalte vektere var involvert. Bl.a. aksjeselskapet Oslo sporveier, som i årevis hadde problemer med voldelig "vektere" som gikk til angrep på trikkepassasjerer (også folk som hadde gyldig billett). Som innbygger i Oslo har det vært et problem at kriminelle elementer (vektere) gjør trikkereiser utrivelige for oss passasjerer (som forøvrig alltid har månedskort). Personlig har jeg nulltoleranse for vigilanter. Har du et problem med noen kan du ringe politiet. Eller du kan la være. Ditt valg. Du kan IKKE ta deg til rett og gå til angrep på folk, slik vektere gjorde i årevis og som var et stort problem i Oslo og mye diskutert i media.

Utrolig ironisk at du kaller TKP usaklig. Vektere har som oftest helt andre oppgaver enn politi og det er ikke uvanlig at vektere er studenter eller personer som vil ha litt arbeidserfaring før de søker PHS. Tror du virkelig den nyhetsslinken er representativt majoriteten av vektere? Det er bare en drøy generalisering og kan sidestilles med utsagn som "Alle lærere er pedofile overgripere". Ja, enkelthendelser har hendt men det betyr f*en ikke at alle er det? Jeg håper virkelig du forstår at logikken din er helt på trynet.

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

En vekter har ikke noe mer rett til å be folk om legitimasjon enn jeg har til å be folk jeg møter tilfeldig på gaten om det.

De private uniformene til de private vekterfirmaene ser ut som "offisielle" uniformer. Det er plent umulig for en turist å vite hvordan den ekte politiuniformen ser ut.

For det første kan ikke det sammenlignes engang. Nå jobber jeg kun som vekter på en flyplass da så jeg spør kun om billetter, om jeg får se i bagger eller ta en rutineundersøkelse. Uanset

t så er det jo opp til hver enkelt av de som blir spurt å vurdere om det er greit eller ikke. Er det ikke greit så får det noen konsekvenser og i mitt tilfelle vil det si at de da ikke får komme gjennom sikkerhetskontrollen.

Til det andre du skrev vil jeg bare kommentere at det står vekter ganske tydelig på uniformen på vektere og politi hos politifolk. Ordet politi vil jeg dessuten påstå at er ganske forståelig for de alle fleste uansett språk.

Beklager forresten skrivefeil og dårlige formuleringer. Skriver på mobilen med en knøttliten skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Ser du noe jeg ikke ser? Jeg ser to uniformer, en ekte politiuniform som er uttrykk for offisiell myndighet, og en helt privat "uniform" brukt av et privat firma som ser ut som en kopi av den ekte politiuniformen med bare noen uvesentlige detaljer endret. Hvordan skal en som ikke fra før vet nøyaktig hvordan den ekte politiuniformen ser ut se forskjell?

For de som kan lese står det klart p tydelig vekter på den ene uniformen og politi pp den andre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig ironisk at du kaller TKP usaklig. Vektere har som oftest helt andre oppgaver enn politi og det er ikke uvanlig at vektere er studenter eller personer som vil ha litt arbeidserfaring før de søker PHS. Tror du virkelig den nyhetsslinken er representativt majoriteten av vektere? Det er bare en drøy generalisering og kan sidestilles med utsagn som "Alle lærere er pedofile overgripere". Ja, enkelthendelser har hendt men det betyr f*en ikke at alle er det? Jeg håper virkelig du forstår at logikken din er helt på trynet.

Som artikkelen i Aftenposten påpekte var dette et generelt problem som hadde gjort at T-banevekterne var "omstridte". Det var ikke en enkeltepisode, men et generelt mønster med mange voldsepisoder og flere voldsdommer. F.eks. nevner artikkelen en (da) nylig sak hvor hele 7 vektere fra det private firmaet Falck ble tiltalt for vold på en gang. Falck er et av de største firmaene i denne lurvete bransjen, som kan sammenlignes litt med hallikbransjen.

Voldsdømte skal "opprettholde ro og orden"? Jeg ler meg skakk. Voldelige personer må holdes under kontroll. Det er ikke de som skal kontrollere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som kan lese står det klart p tydelig vekter på den ene uniformen og politi pp den andre. :)

Visuelt er uniformen åpenbart en ren kopi av designet til politiuniformen ned til minste detalj (hvorfor i all verden skal vekteruniformer ha liksom-skulderdistinksjoner? Vektere har ikke offisielle grader. Og alt som finnes på politiuniformen er brukt på vekteruniformen. Man har omtrent bare endret et ord. Dette må eller bør være ulovlig, dvs. å bruke uniformer som ligner på eller kan forveksles med politiuniformer). Folk går ikke og finleser om det står "vekter" med liten skrift på uniformen. Og på noen meters avstand kan man ikke lese dette. Eller hvis personen ikke står stille. Eller man ser personen bakfra eller fra siden. Eller hvis det er litt mørkt. Osv. osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visuelt er uniformen åpenbart en ren kopi av designet til politiuniformen ned til minste detalj (hvorfor i all verden skal vekteruniformer ha liksom-skulderdistinksjoner? Vektere har ikke offisielle grader. Og alt som finnes på politiuniformen er brukt på vekteruniformen. Man har omtrent bare endret et ord. Dette må eller bør være ulovlig, dvs. å bruke uniformer som ligner på eller kan forveksles med politiuniformer). Folk går ikke og finleser om det står "vekter" med liten skrift på uniformen. Og på noen meters avstand kan man ikke lese dette. Eller hvis personen ikke står stille. Eller man ser personen bakfra eller fra siden. Eller hvis det er litt mørkt. Osv. osv.

Skal man diskutere, burde man ihvertfall ha grunnleggende kunnskap om det man diskuterer.

Skulderdistinksjoner brukes for å markere hvilken stilling de enkelte vekterne har. I og med at det er lovpålagt for vektere å bruke uniform, så må den enkeltes stilling visuelt markeres, og da brukes skulderdistinksjoner.

Uniformene som brukes av vektere er godkjent av politiet. Ikke glem at det var politiet som kopierte vekteruniformene når etaten fikk nytt uniformdesign i forkant av OL på Lillehammer, ikke omvendt. Når jeg begynte i Securitas i 1993 gikk jeg med blå skjorte, midjebukse m/refleks og caps, mens politiet fortsatt gikk med vanlig uniformsbukse og båtlue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ante jeg ikke, Xtend, det var jo litt morsomt å lære litt uniformshistorie :)

Jeg er ikke Vekterhater - AB, jeg er bare en tilfeldig forbipasserende som lurer på hva Vekterhater - AB har å si til dette. *følger spent med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. nevner artikkelen en (da) nylig sak hvor hele 7 vektere fra det private firmaet Falck ble tiltalt for vold på en gang. Falck er et av de største firmaene i denne lurvete bransjen, som kan sammenlignes litt med hallikbransjen.

Voldsdømte skal "opprettholde ro og orden"? Jeg ler meg skakk. Voldelige personer må holdes under kontroll. Det er ikke de som skal kontrollere andre.

"Voldssiktede vektere frikjent 2004-06-09

Politiet opplevde et fullstendig nederlag i saken mot fem vektere som var tiltalt for overdreven maktbruk på Oslo S."

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Voldssiktede-vektere-frikjent-6543225.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visuelt er uniformen åpenbart en ren kopi av designet til politiuniformen ned til minste detalj (hvorfor i all verden skal vekteruniformer ha liksom-skulderdistinksjoner? Vektere har ikke offisielle grader. Og alt som finnes på politiuniformen er brukt på vekteruniformen. Man har omtrent bare endret et ord. Dette må eller bør være ulovlig, dvs. å bruke uniformer som ligner på eller kan forveksles med politiuniformer). Folk går ikke og finleser om det står "vekter" med liten skrift på uniformen. Og på noen meters avstand kan man ikke lese dette. Eller hvis personen ikke står stille. Eller man ser personen bakfra eller fra siden. Eller hvis det er litt mørkt. Osv. osv.

Du er klar over at Politiuniformen vi bruker idag er en kopi og blanding av vekter og forsvarets uniform? Vekterne var faktisk tilstede før Politiet.

Jeg har aldri hørt om at vektere har blitt tatt for å være representanter fra politiet. Jeg avfeier det dermed som en tåpelig teori.

Distinksjonene er der for en grunn, de er der for at jeg skal kunne se om vedkommede er områdeleder, puljeleder eller om han kun innehar sedvanlig vekterposisjon. Det er heller ikke mange vekterfirma som har slikt, her i Bergen er det kun Securitas og Nokas meg bekjent som har dette. Ergo HAR vektere offisielle grader, akkurat som i andre firma så har man stillingstitler.

Jeg har aldri hatt problemer med at publikum ikke har sett forskjell mellom vekterne og meg selv når jeg er på jobb. Og, jeg jobber hovedsaklig natt.

Igjen, derfor avfeier jeg din påstand som en dårlig teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men angående politiets uniform, hvorfor bruker politiet fortsatt fascist-symbolet på uniformen sin?

police_norway.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men angående politiets uniform, hvorfor bruker politiet fortsatt fascist-symbolet på uniformen sin?

police_norway.jpg

Mener du den norske løve? I så fall; come on. Sjeldent har noen vist så liten kunnskap om norsk selvstendig historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du den norske løve? I så fall; come on. Sjeldent har noen vist så liten kunnskap om norsk selvstendig historie.

Nei. Jeg mente selve symbolet til fascistene.

Fascist%20Italy%20Fasces.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg mente selve symbolet til fascistene.

Fascist%20Italy%20Fasces.jpg

Plukk med noen tyttebær mens du er der. Det du viser er et symbol som LENGE før fascisme har vært brukt som symbol for rettferdighet og demokratisk rettegang. At noen andre forsøker å linke noe slikt over til et helt annet formål er allikevel bare et tegn på lite evne til å tilegne seg det fulle fakta.

Men, jeg føler denne tråden har virkelig sporet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk med noen tyttebær mens du er der. Det du viser er et symbol som LENGE før fascisme har vært brukt som symbol for rettferdighet og demokratisk rettegang. At noen andre forsøker å linke noe slikt over til et helt annet formål er allikevel bare et tegn på lite evne til å tilegne seg det fulle fakta.

Men, jeg føler denne tråden har virkelig sporet av.

Og hatekorset er enda eldre igjen. Likevel, symbolismen gjør at vi foretrekker å ikke bruke det mer, til trass for at det sannsynligvis er omtrent like gammelt som mennesket. Det samme med solkorset.

Men du har rett, tråden sporet av, det var derfor jeg sa at jeg gikk off topic.

Du ble sur fordi jeg spurte tydeligvis. Kanskje noen annen har et bedre svar?

Ha en riktig strålende fin påske, WT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hatekorset er enda eldre igjen. Likevel, symbolismen gjør at vi foretrekker å ikke bruke det mer, til trass for at det sannsynligvis er omtrent like gammelt som mennesket. Det samme med solkorset.

Men du har rett, tråden sporet av, det var derfor jeg sa at jeg gikk off topic.

Du ble sur fordi jeg spurte tydeligvis. Kanskje noen annen har et bedre svar?

Ha en riktig strålende fin påske, WT! :)

Fasces er i TEMMELIG vidstrakt bruk hos temmelig mange politienheter over hele verden. Det samme finner du i riksvåpen. Besøkt Lincoln-statuen i Washington? Se nøye på stolen hans.

Jeg er ikke sur, jeg er bare oppgitt over tydelig misstolking av kunnskap, fakta og dernest spekulering. Og, jeg er klar over at ironi vanskelig lar seg avlese over internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasces er i TEMMELIG vidstrakt bruk hos temmelig mange politienheter over hele verden. Det samme finner du i riksvåpen. Besøkt Lincoln-statuen i Washington? Se nøye på stolen hans.

Jeg er ikke sur, jeg er bare oppgitt over tydelig misstolking av kunnskap, fakta og dernest spekulering. Og, jeg er klar over at ironi vanskelig lar seg avlese over internett.

Og hakekorset er i vidstrakt bruk i mange kulturer, i alt fra India til Baltikum. Men prøv å fortelle det til sneversynte nordmenn som holder seg med et politi som bruker symbolet til de italienske fascistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

220px-Kretominoisches_Hakenkreuz_asb_2004_PICT3431.JPG

Hakekors eller svastika er et urgammelt symbol i de fleste kulturer. Opprinnelig etterliknet det antakelig bevegelsen eller kretsløpet i naturen og representerte solens gang på himmelen, liv og utvikling. [...] svært utbredt i India og Øst-Asia, der hakekors fremdeles brukes som lykkebringende symbol. I buddhismen og i den tibetanske Bøn-religionen er det et svært betydningsfullt lykketegn, i hinduismen blir det knyttet til blant annet Vishnu og i jainismen står korsets armer for eksistensens fire plan. I Kina er det et lykketegn og talltegn for ti tusen, i Japan heraldisk emblem for flere adelsslekter. Ellers er det spredte funn av hakekorsfigurer i afrikansk kultur. Tegnet var nokså vanlig i Nord- og Syd-Amerika før Columbus, der det kunne bety hell og lykke. [...] Fordi hakekorset er et så utbredt og positivt symbol i hinduismen og buddhismen, prøvde Sri Lanka i 1957 og India i 1977 å få innført et rødt hakekors som regionalt Røde Kors-symbol. [...] Fra 1990-tallet er hakekorset på nytt forsøkt gjeninnført som et positivt symbol gjennom den kinesiske meditasjonsbevegelsen Falun Gongs merke for deres lovhjul.

Før nazistenes tid var hakekorset et populært merke i Norge gjennom hundrevis av år. Det er kjent fra norrøn tid, bl.a. på tekstiler [5] og gjenstander fra Osebergfunnet fra 800-tallet. Det er blitt hevdet at hakekorset i tidlig middelalder skal ha vært symbol for guden Odin [6] på samme måte som hammeren var symbol for Tor, og noen mener visstnok også at hakekorset kan ha symbolisert Tors stridsøks eller hammer, og representert ham som «luftens, tordenens og lynets gud.»[trenger referanse]

En finner hakekorset i norske personsegl fra 1300-tallet og i norske bønders bumerker mange steder i landet fra 1500-tallet til ut på 1800-tallet. I bumerkene opptrer hakekorset i en lang rekke varianter: Hakene i hakekorset kan ha rette, skråstilte eller bøyde streker, hakekorset kan bl.a. være vendt i forskjellige retninger, ha tilleggstreker, mangle streker og være midt inne i andre figurer. Det opptrer bl.a. inngravert i metallsigneter, håndskrevet som signatur i dokumenter, skåret i tre og gjengitt på tekstiler i border og mønstre.

Så kanskje politiet like godte kan bruke hakekorset, som er så gammelt, og dessuten brukt i norsk historie siden vikingtiden? Jeg vil tro hakekorset har lengre forankring i norsk historie enn det italienske fascistsymbolet (fasces).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...