Gå til innhold

Når er man pliktig å vise legitimasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har letet litt rundt, men finner ikke noe klart svar. Når er man pliktig å legitimere seg?

Er man for eksempel pliktig å legitimere seg på generell oppfordring av politi eller vektere eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er alltid forpliktet til å vise legitimasjon til politi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er alltid forpliktet til å vise legitimasjon til politi.

Niks, de må faktisk ha en grunn til å be om at du legitimerer deg. Omd u nekter må de avgjøre om de vil:

§ 8. Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten 1den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel

2den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel

3den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av

4den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er alltid forpliktet til å vise legitimasjon til politi.

Nei, de må faktisk ha en grunn eller mistanke. Uansett så er det ulovlig å oppgi falsk personalia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man vise legimatasjon for å kjøpe alkohol på polet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er alltid forpliktet til å vise legitimasjon til politi.

Hvordan kan det ha seg, når man ikke er forpliktet til å bære legitimasjon på seg?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ man vise legimatasjon for å kjøpe alkohol på polet?

Ja, for de har ikke lov til å selge til deg dersom de er usikker på om du er gammel nok.

Dvs. Neida, du må ikke vise, men de må ha sett, så da går det ut på det samme igrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må vise legitimasjon når du blir bedt om det ved kjøp av alkohol, røyk, flaxlodd og andre ting som det er aldersgrense på.

Du må vise legitimasjon når du skal ta teoriprøve, oppkjøring eller fornye eller bytte inn førerkort.

Du må vel også vise legitimasjon i banken.

Du må vise legitimasjon når du skal inn på steder det er aldersgrense (utesteder, danskebåten osv)

Det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig til noe som helst når det gjelder vektere. Vektere har ikke noe som helst slags myndighet. De er vanlige folk som meg og deg, men med en "falsk" uniform.

Grunnen til at de kan holde folk tilbake er at de har lov til det i forhold til borgerarrestparagrafen som sier at vanlige folk har lov til å holde tilbake mennesker som har begått "forbrytelser" som kan straffes med minst 3 måneders fengsel (eller seks kanskje, husker ikke helt), til politiet kommer.

Politiet har rett til å kreve å spørre om legitimasjon. De trenger en grunn til det ja, men det er jo bare å finne på noe det.

Jeg tenker at polet, og sjapper som selger røyk kan ikke kreve i samme grad at du viser legitimasjon, men holder jo selvsagt tilbake varen om du ikke gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

er det ikke bare å vise legitimasjon til politi, toll, de som selger alkohol/tobakk, banken istedenfor å være vanskelig? man har i visse tilfeller leg.plikt på posten også + alt det andre de over her nevner.

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i trafikkontroller (fremvise førerkort) til Statens vegvesen eller politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man vise legimatasjon for å kjøpe alkohol på polet?

Neida, du må ikke, men de ansatte har ikke lov til å selge til deg hvis de ikke vet eller har sjekket at du er gammel nok til å kjøpe den aktuelle varen.

Det samme gjelder alt annet med aldersgrense i dagligvaren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare å vise legitimasjon til politi, toll, de som selger alkohol/tobakk, banken istedenfor å være vanskelig? man har i visse tilfeller leg.plikt på posten også + alt det andre de over her nevner.

Hvis man går i butikken for å kjøpe alkohol eller tobakk bør man jo sørge for å ha legitimasjon med seg. Men om man blir stoppet på gaten av politi så er det jo ikke noe man kunne forutsett. Da kan de ikke forvente at man nødvendigvis har legitimasjon med seg. I øyeblikket har jeg kun pass som legitimasjon, og det tar jeg kun med meg på reise. Jeg kjøper aldri alkohol eller tobakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man må vise legitimasjon når du blir bedt om det ved kjøp av alkohol, røyk, flaxlodd og andre ting som det er aldersgrense på.

Du må vise legitimasjon når du skal ta teoriprøve, oppkjøring eller fornye eller bytte inn førerkort.

Du må vel også vise legitimasjon i banken.

Du må vise legitimasjon når du skal inn på steder det er aldersgrense (utesteder, danskebåten osv)

Det jeg kom på i farta.

Det stemmer, men da er det fordi man etter loven ikke har lov til å selge til personer under 18 eller 20 år.

Blir man derimot dratt til sides av politiet uten at de har noen grunn så er man heller ikke pliktig å oppgi personalia.

er det ikke bare å vise legitimasjon til politi, toll, de som selger alkohol/tobakk, banken istedenfor å være vanskelig? man har i visse tilfeller leg.plikt på posten også + alt det andre de over her nevner.

I tilfellene med toll, alkohol, tobakk og bank så er man pliktig fordi loven sier at butikken har ikke lov til å selge øl og tobakk til folk under 18. Banken og posten krever at du legitimerer deg fordi avtalen du har med dem krever det.

Du må gjerne legitimere deg til alle og enhver du, ingen hindrer deg i det, men etter loven så er man ikke alltid forpliktet til det, selv ovenfor politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har letet litt rundt, men finner ikke noe klart svar. Når er man pliktig å legitimere seg?

Er man for eksempel pliktig å legitimere seg på generell oppfordring av politi eller vektere eller andre?

Ikke vektere nei. De har ingen som helst andre rettigheter enn vanlig borgere.Det er bare politiet som har myndighet til å holde folk tilbake i Norge og ingen andre.

Innlegg redigert for avsporing.

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vektere nei. De har ingen som helst andre rettigheter enn vanlig borgere, selv om de flyr rundt med fake politiskilt og hjemmelagede liksom-uniformer (akkurat som Anders Behring Breivik). Det er bare politiet som har myndighet til å holde folk tilbake i Norge og ingen andre.

Trist at du sammenligner vektere (som faktisk er her for å hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden) med ABB.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trist at du sammenligner vektere (som faktisk er her for å hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden) med ABB.

Øh, vektere er ikke til for å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det er bare politiet som har den oppgaven i Norge. Man kan ikke gi seg selv i oppgave å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det kalles selvtekt eller vigilantisme. I Norge er det bare politiet og ingen andre som har politimyndighet. Folk som ikke er politi flyr per definisjon rundt i hjemmelagede helt private liksom-uniformer og har ingen som helst myndighet. Det var akkurat det samme Breivik gjorde: Han laget sin egen liksomuniform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, vektere er ikke til for å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det er bare politiet som har den oppgaven i Norge. Man kan ikke gi seg selv i oppgave å "hjelpe til med å opprettholde en viss ro og orden". Det kalles selvtekt eller vigilantisme.

Jeg er dørvakt, og det står faktisk i arbeidsbeskrivelsen min at en av oppgavene er å opprettholde ro og orden..

Hvorfor så forferdelig sint på vektere? De gjør da bare en jobb de også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab 18 her.

Nei ts, du er ikke pliktig til å fremvise leg for noen andre en politiet. Men de skal kunne begrunne det (feks i trafikkontroll, innblandet i en sak som gjør at de trenger din personalia osv).

Du er ikke pliktig til å fremvise legitimasjon til hverken butikkmedarbeidere, polet, dørvaker, osv. Men de kan da heller ikke selge røyk, sprit, eller slippe deg inn på utestedet, om det er mistanke om at du ikke er gammel nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange (les: ikke alle) vektere kan dra en viss plass... Mange av de har åpenbart ikke peiling på hva de har lov til og ikke lov til! Får helt noia av vektere. Tyttebærpoliti og en av de verste yrkesgruppene jeg vet om! :kjefte::kaklehone::frustrert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...