AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #101 Skrevet 25. mars 2012 En annen ting med ADHD - diagnostiseringen i Norge, er at det er store regionale forskjeller, hvilket kan tyde på at diagnosen ikke baserer seg på objektive kriterier, men på subjektiv synsning. For Christoffer fikk diagnosen fatale konsekvenser. Han døde ikke pga sin ADHD selvsagt, men de som burde grepet inn, slo seg til ro med at atferd ( og atferdens "konsekvenser": skadene ) skyldtes en diagnose. Folk er som sauer. De slutter å tenke straks de kan ta i bruk et begrep. Gi et barn en diagnose og ansvaret for det barnet er straks en abstrakt størrelse, hvor den enkelte i barnets nærmiljø oppfatter seg selv som ubetydelig. Som mor til ett diagnose barn synes jeg slike utsagn er latterlig, her fikk jeg skylden for adferd og så har min sønn a typisk autisme. Det er utviklingstrekk med bokstavdiagnoser en skal ta på alvor, og det trengs mye mye mer kompetanse enn slik det er nå!! Bokstavdiagnoser skal tas på alvor, de er nevrologiske. Det er ikke slik at man ikke orker trøblete barn, men de lærer og reagerer på en annen måte! 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #102 Skrevet 25. mars 2012 Fullstendig enig med deg, siste AB. Jeg er mamma til et AD/HD-barn, og slike uttalelser provoserer emg vanvittig. Et barn uten AD/HD vil ikke respondere som det skal på medisiner mot AD/HD. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #103 Skrevet 26. mars 2012 En annen ting med ADHD - diagnostiseringen i Norge, er at det er store regionale forskjeller, hvilket kan tyde på at diagnosen ikke baserer seg på objektive kriterier, men på subjektiv synsning. For Christoffer fikk diagnosen fatale konsekvenser. Han døde ikke pga sin ADHD selvsagt, men de som burde grepet inn, slo seg til ro med at atferd ( og atferdens "konsekvenser": skadene ) skyldtes en diagnose. Folk er som sauer. De slutter å tenke straks de kan ta i bruk et begrep. Gi et barn en diagnose og ansvaret for det barnet er straks en abstrakt størrelse, hvor den enkelte i barnets nærmiljø oppfatter seg selv som ubetydelig. Nå er det er kjent sak at mange barn får feil diagnose (ADHD) for de ligger lenger bak i utviklingen. Feks et barn som er født i desember vil være nesten et år etter utviklingsmessig enn en klassekamerat født i januar. Ved slike tilfeller har det blitt gitt diagnose om ADHD, tiltross for at det senere har vist seg at barnet ikke har ADHD.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #104 Skrevet 26. mars 2012 Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Christoffer sin AD/HD-diagnose skulle ha noe å si i saken. Stefaren hadde vel gjort som han gjorde uansett? 1
Frk Lakrispipe Skrevet 27. mars 2012 #105 Skrevet 27. mars 2012 Stefaren hadde gjort det likevel. ( Jeg tror han var sykelig sjalu på det forholdet Christoffer og moren hadde....btw) Jeg gråter hver gang jeg leser om denne saken. Det er ufattelig at noen kan gjøre sånn mot små barn. Det gjør så vondt å tenke på hvilke redsler den lille gutten har gjennomgått. Jeg syns det var feil av retten å la moren gå ut av lokalet da de viste bilder av sønnens døde kropp. ( i følge VG-Nett i dag) Om hun virkelig hadde fått sett hvilke skader gutten hadde så kanskje hun hadde sluttet å beskytte mannen sin. Kanskje det endelig hadde gått opp for henne hva som faktisk hadde skjedd og at hun ikke klarte å beskytte ham.
Mamma1 Skrevet 27. mars 2012 #106 Skrevet 27. mars 2012 Stefaren hadde nok gjort det han gjorde, men kanskje hadde nærmiljøet reagert..
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2012 #107 Skrevet 27. mars 2012 [quote name='AnonymBruker' timestamp='1332656684' post='10690837' Bokstavdiagnoser skal tas på alvor, de er nevrologiske. Det er ikke slik at man ikke orker trøblete barn, men de lærer og reagerer på en annen måte!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #108 Skrevet 28. mars 2012 Hva mener du med bokstavdiagnoser? ADHD, ADD, FAS, osv.
Gjest frøken am Skrevet 28. mars 2012 #109 Skrevet 28. mars 2012 Stefaren hadde gjort det likevel. ( Jeg tror han var sykelig sjalu på det forholdet Christoffer og moren hadde....btw) Jeg gråter hver gang jeg leser om denne saken. Det er ufattelig at noen kan gjøre sånn mot små barn. Det gjør så vondt å tenke på hvilke redsler den lille gutten har gjennomgått. Jeg syns det var feil av retten å la moren gå ut av lokalet da de viste bilder av sønnens døde kropp. ( i følge VG-Nett i dag) Om hun virkelig hadde fått sett hvilke skader gutten hadde så kanskje hun hadde sluttet å beskytte mannen sin. Kanskje det endelig hadde gått opp for henne hva som faktisk hadde skjedd og at hun ikke klarte å beskytte ham. Nja, hun hadde kanskje gått inn i "død"modus og sluttet å fungere. Det er jo ikke så heldig.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #110 Skrevet 28. mars 2012 Det er mange typer adferd som kan minne om eller ligne på ADHD uten at barnet faktisk har det. Uoppdaget matintolleranse kan også skape urolig/utagerende adferd. Overdiagnostiseringen av adhd i Norge er en av tingene som tas opp i boken om Christoffer. Jeg husker ikke detaljene og har ikke boka foran meg, men veldig mange norske barn sammenlignet med barn i andre land får denne diagnosen. Italia tas opp som en motvekt, der svært få (eller ingen) har adhd. Medisinering kan være en enkel løsning for både foreldre og lærere som ikke orker trøblete barn, og når legene attpåtil ikke møter barnet det er snakk om, men setter diagnoser og medisinerer kun ut fra foreldrenes "ønsker" så er det vel noe feil et sted. Jeg tror neppe du har vært borti den prosessen det faktisk er å diagnostisere et barn med ADHD. Vel, det har jeg. Det er en omstendelig prosess. Foreldre og skole/barnehage skal fylle ut flere omfattende skjema, hver for seg. Disse tolkes, og gir til sammen en pekepinn om hvordan det står til. I tillegg møter barnet en psykolog ved bup til flere samtaler og tester. Til slutt kommer legen inn i bildet og foretar sine tester. For oss tok prosessen fra teststart til medisinstart ca fem måneder. Utprøving av medisiner foregår samtidig med utfylling av nye skjema for foreldre og skole/barnehage, igjen hver for seg. Dette foregår over uker, og skal sikre at medisineringen er riktig, avdekke om det må prøves annen medisin, eller at medisin ikke hjelper i det hele tatt. Legene skriver ikke ut Ritalin o.l for moro skyld, uten indikasjon.
Gjest Vit Skrevet 28. mars 2012 #111 Skrevet 28. mars 2012 Det er et faktum at det er uvanlig mange barn med ADHD-diagnose i Norge, og at mange har feil diagnose. Det betyr ikke at Christoffer ikke hadde diagnosen. MEN i dette tilfellet ble diagnosen brukt for å dekke over alvorlige voldelige overgrep som skjedde med han. Altså alt ved hans oppførsel ble forklart i diagnosen. Mange barn som utsettes for overgrep/mishandling har tegn på ADHD, og responderer på medisiner. diagnosen er feil. Det betyr ikke at alle foreldre med barn med denne diagnosen skal føle seg beskyldt. Men jeg mener oppfølgingen av den enkelte må være basert på jevnlige samtaler og observasjoner av BARNET, og ikke kun av foreldrene. I dette tilfellet ble dosen av Ritalin økt uten at legene så gutten. Han ble også satt på sovemedisiner, uten at de traff han. Han dukket opp med blåmerker, uten at noen tok tak i det. Slik er ikke greit! Barnas beskyttelse er viktigere enn hensynet til foreldrene!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2012 #112 Skrevet 28. mars 2012 Det er et faktum at det er uvanlig mange barn med ADHD-diagnose i Norge, og at mange har feil diagnose. Det betyr ikke at Christoffer ikke hadde diagnosen. MEN i dette tilfellet ble diagnosen brukt for å dekke over alvorlige voldelige overgrep som skjedde med han. Altså alt ved hans oppførsel ble forklart i diagnosen. Mange barn som utsettes for overgrep/mishandling har tegn på ADHD, og responderer på medisiner. diagnosen er feil. Det betyr ikke at alle foreldre med barn med denne diagnosen skal føle seg beskyldt. Men jeg mener oppfølgingen av den enkelte må være basert på jevnlige samtaler og observasjoner av BARNET, og ikke kun av foreldrene. I dette tilfellet ble dosen av Ritalin økt uten at legene så gutten. Han ble også satt på sovemedisiner, uten at de traff han. Han dukket opp med blåmerker, uten at noen tok tak i det. Slik er ikke greit! Barnas beskyttelse er viktigere enn hensynet til foreldrene! Godt innlegg! Jeg er helt enig med deg!!
Anglofil Skrevet 28. mars 2012 #113 Skrevet 28. mars 2012 Tråden er ryddet for avsporinger. Så vil jeg bare si dette: jeg følger tråden nøye, men mye av det som kommer fram her kan ikke regnes som spekulasjoner når det faktisk har kommet fram i media. Jeg leser selv boka om Christoffer, og så lenge det står åpent i boka så er det heller ikke spekulasjoner. Jeg prøver så godt det går å sjekke opplysningene som kommer i denne tråden med f.eks boka eller andre medier. Yvonne (mod)
Gjest finpåvin Skrevet 29. mars 2012 #114 Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes det er trist at han som drepte Christoffer bare fikk 8 år, og det kreket som truet Erna Solberg fikk 5. Det er kun 3 år i forskjell det. Da er det en feil en plass. 1
Lista Skrevet 29. mars 2012 #115 Skrevet 29. mars 2012 Denne saken har opprørt meg,og de fleste av oss. Et uskyldig barn,som ikke fikk hjelp. Så....det er utrolig hva folk kan klare å få ut av seg av stygge ting på et nettforum. Her kan vi skjule oss bak anonymiteten oss. Her vil vi tvangsterilisere,bra at bv tok de andre ungene,svin osv. Noen går så langt som å legge ut et gammelt bilde av foreldrene. Gapestokken er en fin greie. Mor står i retten i disse dager. Hun er enda ikke dømt. Man er uskyldig til det motsatte er bevist. Vi kjenner ikke til årsaken til at bv har tatt de to andre ungene. Vi skal huske på at disse to ungene skal vokse opp. Det som er krevet om foreldrene i dag,vil bli stående i evig tid. Er det greit for dere? Dette er en av de styggeste trådene jeg har sett her inne. Merkelig at moderator ikke har tatt grep tidligere i dag. Forstår de ikke alvoret? Hva om mor blir frifunnet i denne saken? Kommer det da en ny tråd om at dommeren ikke kan jobben sin? At folk her inne har rett? Til sist: Jeg har min mening om mor og far i denne saken. Det gutten har opplevd er skremmende. For å gjøre en ting klart: at jeg synes disse to UDYRENE burde brenne i helvete er ikke noe jeg bare tør å si på nettet fordi jeg er anonym. Jeg mener det virkelig. De fortjener ikke å bli behandlet som mennesker og jeg ønsker dem utslettet fra planeten vår. Stakkars, stakkars barn som har fått slike foreldre. Fullstendig enig i tvangssteriliseringa (det gjelder mange andre og). Det gutten har opplevd er ikke bare skremmenede, det er så vanvittig jævlig og forferdelig at jeg ikke kan sette ord på det en gang. Føler du sympati med mor, kanskje?
Vibi Skrevet 29. mars 2012 #116 Skrevet 29. mars 2012 En liten avsporing, men er det noen som vet når dom i saken er ventet å falle. Mener å huske at det var satt av 8 dager, og det er vel den åttende dagen i rette i dag?
Gjest Sobril Skrevet 29. mars 2012 #117 Skrevet 29. mars 2012 Hvor leste du det? Jeg har forsøkt å lete det opp, men finner ingenting på det. Søsteren min sa hun hadde lest at scoren var på 68? Det er jo veldig lavt, og harmonerer mer med det som skrives her: http://www.sb.no/nyheter/ragnhild-sjokkert-over-datterens-iq-tester-1.7142406 En IQ på 90 burde ikke sjokkere noen...? Det kan nok stemme at jeg har lest 90 et sted, for fant denne i dag: http://www.dagbladet.no/2012/03/29/nyheter/innenriks/christoffer-saken/mishandling_av_barn/vold/20891054/
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #118 Skrevet 30. mars 2012 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079517 Jeg leser i avisen i dag at Barnevernet endelig har tatt de to nye barna til moren som stilltiende samtykket til at hennes førstefødte ble mishandlet til døde. Dette har jeg lenge ventet på. Jeg håper hennes barn får et bedre liv enn hun og hennes ektefelle hadde tilbydt barna. Jeg begynner alltid å gråte når jeg ser bildet av stakkars stakkars Christoffer. Endelig! Det var sannelig på tide!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #119 Skrevet 3. april 2012 Det er en ting jeg har tenkt endel på og ikke helt har forstått selv etter å ha lest boka: Hvorfor overlot mor alt ansvar for Christopher til stefar? All ansvar for legging om kvelden og også å "overvåke" gutten om natta? Det virker helt unaturlig at mor bare overlater ALT til stefar som bare har vært sammen med henne i noen mnd? Det må være fryktelig vondt for Christopher's pappa å leve videre med sønnens skjebne. Han ville jo så gjerne tilbringe mest mulig tid med sønnen sin, men mor og stefar saboterte. Tenk så vondt det må være? "Hadde jeg bare..", "Om jeg bare hadde forstått...".. Umenneskelig. Føler virkelig med han
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #120 Skrevet 3. april 2012 Det er en ting jeg har tenkt endel på og ikke helt har forstått selv etter å ha lest boka: Hvorfor overlot mor alt ansvar for Christopher til stefar? All ansvar for legging om kvelden og også å "overvåke" gutten om natta? Det virker helt unaturlig at mor bare overlater ALT til stefar som bare har vært sammen med henne i noen mnd? Det må være fryktelig vondt for Christopher's pappa å leve videre med sønnens skjebne. Han ville jo så gjerne tilbringe mest mulig tid med sønnen sin, men mor og stefar saboterte. Tenk så vondt det må være? "Hadde jeg bare..", "Om jeg bare hadde forstått...".. Umenneskelig. Føler virkelig med han Han overtalte henne vel til å ha ansvaret. "Christopher krever så mye, best jeg tar han" osv... Hans mål var jo å "tyne" den lille gutten, og ville gjøre det i fred. Ellers er den biologiske faren til Christopher deprimert og klarer ikke leve et normalt liv. Ikke rart. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå