Gå til innhold

Barn med ulike fedre

Fremhevede innlegg

Gjest Misteltein
Skrevet

Nei, nå ignorer jeg deg heretter.

:yvonne:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, men hvis du ikke tenker så mye på det, så slipper du å bruke så mange kalorier over å dømme andres liv og levnet.

Jeg jobber med barnevern, så det er min jobb å se til at barn har det bra.

Skrevet

Mistelstein, om du mener at drapsrisikoen er lik for og bli drept av egne foreldre som steforeldre så må du gjerne tro det.

Forskning viser at det er hundre ganger større risiko for og bli drept av steforeldre enn egne foreldre.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg jobber med barnevern, så det er min jobb å se til at barn har det bra.

Nå ble jeg faktisk skremt, fordi vi kan ikke ha folk med slike holdninger innenfor etaten.

• Liker 1
Gjest Misteltein
Skrevet

mistelstein, vær så snill, den artikkelen fra dag & tid gjaldt i norge og sverige.

Dag & Tid, og hvor står det om det Norge?

AnonymBruker
Skrevet

Forskning viser at det er hundre ganger større risiko for og bli drept av steforeldre enn egne foreldre.

Så forskning viser at stefedre (altså menn) oftere dreper barn enn at mødre gjør det?

Overrasker meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Så forskning viser at stefedre (altså menn) oftere dreper barn enn at mødre gjør det?

Overrasker meg ikke.

Male caregivers linked to two-thirds of child deaths, injuries

Statewide study of more than 200 deaths or near-deaths of children examined the years between 2005 and 2009.

A troubling new report on child mortality in Minnesota has found that male caregivers were responsible for two-thirds of child deaths and near-fatal injuries from 2005 to 2009.

Released last week, the report by the Minnesota Child Mortality Review Panel examined 202 deaths or near-deaths from 2005 through 2009. Incidents included drownings and other preventable accidents in the home, suicides, unexplained infant injuries and homicides.

Two-thirds of the 71 inflicted injuries or homicides involved male perpetrators, some with histories of drug abuse or violence.

Most of the cases involved children under age 3 who were shaken or who suffered blows to their heads.

"The strategies [for reducing these deaths] are making sure that moms have information about child-care options," Sullivan Sutton said, "and also thinking about what questions they should ask themselves before leaving their babies in the care of anybody.'' Caring for infants, she said, "is hard work.''

Still, the male-female disparity in child homicides and injuries is a "striking finding," said Marcie Jefferys of the Children's Defense Fund-Minnesota. Expanding child-care options and referrals is only part of the equation, she said.

"I had been noticing that in the paper for the last few years," Jefferys said. "There are so many babies being killed by boyfriends or husbands while the mother is off to work."

kilde: http://www.startribune.com/lifestyle/health/121130469.html

Ser ut til at det er vanlig at menn dreper små barn, uavhengig av om de er fedre eller ei.

Skrevet

Svært sensitivt

Dag O. Hessen er Noregs kanskje mest kjende biolog og professor ved Universitetet i Oslo.

– Burde ikkje norske biologar ha nytta høvet til å presentera den internasjonale stefarforskinga?

– Jau, det burde vi nok ha gjort, men du veit, det er så ekstremt sensitivt.

– Er det gjort noka forsking på fenomenet i Noreg?

– Nei, det er ikkje det. Vi burde kanskje ha gjort det òg, men skriv ein om dei stefedrane som ikkje er gode fedrar, så kjem stormen frå alle dei som er det.

– Men omsorgsapparatet treng vel kunnskap om den forskinga som er gjord?

– Ja, og som alltid bør ein ha to tankar i hovudet: Det finst både gode og ikkje fullt så gode stefedrar, men står ein andsynes problematikken, bør funna frå stefarforskinga i det minste vera i bakhovudet.

– Internasjonalt er fenomenet såpass kjent at det har fått eit eige namn?

– Det er nok rett, det.

------

100 gonger farlegare

Tala er ikkje nett gledelege. I fleire land slår steforeldre dei yngste borna over hundre gong­er så ofte som det biologiske foreldre gjer.

----------

Sjå til Sverige

Kan vi likevel gjera noko for å få ned tala? Nokre svenske forskarar hevda i 2000 at ein ikkje fann ein Askepott-effekt i Sverige. Det var ikkje sant.

---------

Jeg vil tro at risikoen er hundre ganger for og bli drept av steforeldre enn egne foreldre. Det som er fint med nett er at man ikke behøver være enig. Om man for eksempel tror at egne foreldre er like tilbøyelig til og drepe eget avkom som steforeldre er til og drepe stebarna, så er det helt i orden og tro på det.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette spørsmålet er vanskelig å svare på, men samtidig synes jeg det er en viktig diskusjon.

Jeg tror ikke at antallet barnekull (i mangel på bedre ord) er vesentlig i seg selv. Det kan funke fint og det kan funke dårlig alt ettersom hvor ressurssterke foreldre og steforeldre er, og i hvilket tempo det skjer. Men noen utfordringer er det jo.

Jeg har en søster og en halvsøster og begge er like kjære for meg. Men samtidig har det vært vanskelig for meg at stefar + stebror flyttet inn. Ikke fordi vi har vært uenige om ting eller kommet dårlig overens, men fordi jeg ikke følte at de var familie da de først flyttet inn. For meg var det veldig merkelig at familien vår over natten ble økt med to personer. Jeg hadde jo selvfølgeig møtt dem på forhånd og blitt kjent med dem, men å bo i samme hus og leve som søsken og stefar/datter er jo noe helt annet.

NÅ ser jeg annerledes på det, fordi stefar har vokst på meg + at han er faren til søsteren min, men jeg ville ikke valgt slik for mine egne barn. Kanskje er det fordi jeg var såppas "gammel" da mamma og pappa gikk fra hverandre at det var unaturlig for meg å akseptere en ny "far" og "bror" (ikke misforstå, har alltid likt begge godt, men det tok laaang tid før de ble "familie", og det var merkelig å bo med noen som ikke er familien din), og familien min føltes lenge "halv".

Jeg har aldri manglet noe, så synd på meg er det jo ikke, men jeg vet at jeg ikke komer til å velge slik min mor har gjort.

Skrevet

Overrasker meg ikke.

Den mest vanlige dødsårsaken er jo at mor tar abort, men akkurat det er utelatt i denne diskusjonen.

Gjest Misteltein
Skrevet

Mistelstein, om du mener at drapsrisikoen er lik for og bli drept av egne foreldre som steforeldre så må du gjerne tro det.

Jeg har ikke gjort meg opp noe mening. AB påsto at dette er relevant for Norge, og jeg ba AB dokumentere det.

Men er det noen som har sett på NORSKE FORHOLD? I artikkelen så snakkes det blant annet om tallene i Canada. Hvor er tallene fra Norge?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer flying, desto større risiko utsetter man barnet sitt for. Husk er drap bare er toppen av isfjellet og utgjør en bitte liten del av all vold (herunder fysisk vold og psykisk vold) som barn utsettes for. Ville ikke overraske meg om barn i stefamilierelasjoner var utsatt for minst tusendoblet risiko for barnemishandling, og nesten alle barn i slike relasjoner utsettes for diskriminering i en eller annen form. Dette handler om biologi rett og slett.

Gjest Misteltein
Skrevet

----

Ja, og hvor står det om Norge...?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er tallene fra Norge?

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

– Burde ikkje norske biologar ha nytta høvet til å presentera den internasjonale stefarforskinga?

– Jau, det burde vi nok ha gjort, men du veit, det er så ekstremt sensitivt.

– Er det gjort noka forsking på fenomenet i Noreg?

– Nei, det er ikkje det. Vi burde kanskje ha gjort det òg, men skriv ein om dei stefedrane som ikkje er gode fedrar, så kjem stormen frå alle dei som er det.

http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1519

Man trenger ikke tall fra Drammen for å dokumentere at dette også gjelder i Drammen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis målet i livet er å pule flest mulig får man la være å få barn, og bruke prevensjon, evt. abort. Hvis man velger å få barn forventes man å gjøre det som er best for barna.

Puler man flest mulig, bare fordi man ahr barn med ulike personer? Den var ny for meg, siden jeg aldri har pult flest mulig, men har barn med ulike fedre. Kjenner en annen som har to barn med ulike, og tro det elelr ei, men de to er de eneste hun har hatt sex med.

Man kan gjøre det som er best for barna, selv om man har barn med flere.

Skrevet

Jeg har ikke gjort meg opp noe mening. AB påsto at dette er relevant for Norge, og jeg ba AB dokumentere det.

Men er det noen som har sett på NORSKE FORHOLD? I artikkelen så snakkes det blant annet om tallene i Canada. Hvor er tallene fra Norge?

Det er sånn i HELE verden!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Puler man flest mulig, bare fordi man ahr barn med ulike personer? Den var ny for meg, siden jeg aldri har pult flest mulig, men har barn med ulike fedre. Kjenner en annen som har to barn med ulike, og tro det elelr ei, men de to er de eneste hun har hatt sex med.

Man kan gjøre det som er best for barna, selv om man har barn med flere.

Stefar-relasjonen i seg selv, bare i seg selv, utsetter barnet for mer enn hundredoblet risiko for å bli drept, og utvilsomt enda høyere risiko for mildere former for vold. En skyhøy forhøyet risiko for vold som man utsetter et annet menneske for med vitende og vilje. Et menneske man har ansvar for. Barna har ikke valgt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren til Christoffer Kihle Gjerstad hadde latt være å innlede et forhold til mann nr. 2, ville Christoffer vært i live i dag. Dette er ansiktet til en 7 år gammel gutt etter år med mishandling fra stefaren.

Sammenbitt munn, alvorlige, triste øyne.

Christoffer_Kihl_74514716x9.jpg

Skrevet

Det kommer an på situasjonen, men det har hendt at jeg har tenkt at man faktisk ikke trenger å få barn med hver eneste person man har et mer eller mindre seriøst forhold til. Da tenker jeg helst på dem som har fra tre barn og oppover med minst tre forskjellige fedre, og gjerne får barna tidlig i forholdene. Dem har jeg bittelitt fordommer mot, det må jeg innrømme. Ellers får de styre på som de vil, så lenge de klarer å ta vare på alle barna sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på personen totalt sett, og hvor stort aldersspennet er mellom barna og hvor lenge hvert forhold har vart. Jeg kunne ikke blitt sammen med en fyr som fetteren min som har fem barn med tre damer og jeg vet hva slags forhold det har vært. Jeg har to barn selv og har ingen planer om å få flere kjærlighetsbarn, nå skal jeg nøye meg med kjærlighet. Jeg tenker også på barna til den jeg kanskje blir sammen med, det blir nok endring for dem om ikke det skal dukke opp flere søsken også. Men det er meg, jeg ser ikke ned på dem selv om det holder med barn fra et forhold for meg. Fetteren min er en ok fyr ellers men en rotekopp med damer, han tar ansvar for barna men for en logistikk det er. Ikke bare det, men å få til helger som passer for fire personer som har etablert seg på nytt igjen med andre som også har barn fra før, jeg blir svimmel bare ved tanken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...