Gå til innhold

Days I'm Living For

Minttu

Anbefalte innlegg

Alt tror jeg... :ler:

Det er om lek og lekens betydning, hvor vi skulle skrive om to synspunkter, hvor jeg skrev om Erikson og Vygotsky..

Tilbakemeldingen jeg fikk var "Du gjør rede for noen perpektiver på lek og drøfter konsekvenser for pedagogisk praksis. I drøftingen blir det svært tynt det du skriver og lite konkret,

Hvordan vil du konkret legge til rette for trygghet og tillit som du skriver om (1. krise)? Kan du bruke annet fagstoff her? feks Haugen: trygg base? Hvordan vil du konkret støtte barns initiativ til lek (3. krise)? Er det annet fagstoff du kan trekke inn her? Det kompetente barnet? Barns medvirkning?

Hvordan kan du konkret legge til rette for barnets lekverdener? Hva er "krokosmisk lek"???? Hva mener du?

Vygotsky må du drøfte mer. Språk? Den nærmeste utviklingssonen?

Du har ingen henvisninger i teksten til de kilder du har brukt. Det må du ha. Se APA for hvordan du henviser. Wikipedia skal du ikke bruke her. Du har stoff om Erikson i Lillemyr og i andre bøker.

Rett opp og lever på nytt innen 22. november."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den nærmeste utviklingssonen jobber jeg med hver dag. Det handler om å finne ut hva barna greier med adekvat støtte i dag, er det de i morgen greier uten hjelp. Med adekvat støtte menes hint, veiledning osv. Det handler om å strekke seg litt utenfor den den sonen for å lære nytt. Tenk på det slik, alt det som er inne i sonen er det du kan, alt det utenfor er det du skal lære.

Vygotsky har jeg en del om, men du må referere til boka som du bruker, men i grove trekk hvis du vil, kan jeg prøve å forklare, hvis du lurer på noe konkret.

Men dette klarer du fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir omtrent som støttende stillas altså? :)

Bøker ja, jeg har ikke bøker :sjenert: Men jeg har brukt den "Lek-Opplevelser-Læring i barnehage og skole" av han Lillemyr..

Jeg vet liksom ikke helt konkret hva jeg lurer på, altså, jeg klarer omtrent ikke skrive mer tror jeg, men må gjøre noe med det læreren har sagt jeg må skrive noe om da.. Men skal bruke tirs.ons og torsdag på å få ordna de oppgavene mine, + at jeg må skrive 3 planer for de 3 lederdagene jeg skal ha i praksis neste uke...

Gah. Mye å gjøre og jeg klarer ikke noe.. Motivasjon og ork er på bunn kjenner jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hvis du trenger ped.bøker har jeg en haug du kan låne av meg :)

Og Vygotsky er i et nøtteskall opptatt av den voksne som det støttende stillaset, den som skal hjelpe barnet til det neste skritt i utviklingen = den proksimale utviklingssone.

Resten blir for mye å skrive om her... Si fra hvis du vil ha hjelp til noe, så kan jeg trå til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så snille dere er! :)

Jeg skal få sett på oppgava imårra, så sier jeg ifra om det er noe :)

Over til noe helt annet; min eks fikk tydeligvis ikke sove i natt, og delte dette i to statuser på facebook i løpet av tidlig tidlig morgen.. Og i løpet av denne tiden så kontakta han meg faktisk, og spurte hvordan det gikk på skolen!

Vi har prata så vidt sammen i helga, for jeg spurte om et band, så prata vi på Nightwish og filmen de har lagd og litt slik.

Og så kom plutselig det der, supertidlig i dag... :ler:

Jaja, hyggelig at han tenker på meg når han ikke får sove, men denne gangen uroa jeg meg ikke, for før når han har skrevet slike statuser har det ofte vært noe med oss som har plaget han.

Jeg drømte faktisk om J i natt, vi var på festival og endte med å krangle som faen, og jeg "jeg gjør ditt og datt, og det og det, og hva gjør du, ingenting!!" Da viste han meg fingeren og gikk... :hoho:

OG. Tror det blir Oslo i helga :strix:

Fikk det beste svaret av H, for jeg spurte om når vi skulle treffes igjen, " Tenkte på å enten ha deg her i helga eller neste helg ^^ ", høres ut som om en unge skal fra ene forelderen til den andre :ler:

Endret av Minttu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helvette. Greit å dra meg med rundt i Oslo, men jeg har ikke lyst til å drikke med noen på lørdag daa.. :fnise:

Jeg som tenkte vi kunne dra på date på Egon :sjenert:

Og på søndag må jeg pent bli med et eller annet sted fordi fyren skal tatovere seg..

Jaja, blir sikkert en bra helg uansett :ler:

Sånn ellers. Vet jeg ikke helt..

Rare ting skjer, jeg skjønner meg ikke på folk, jeg har vært i merkelig godt humør tidlig på morningen, jeg klarer ikke gjøre noen oppgaver jeg skal gjøre og må dermed gjøre mye imårra, og jeg er forelska i Mathias Nygård.

Summer opp livet i meget grove trekk..

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Takk for det! :) selv om jeg har litt delte meninger om planene hans.. :fnise:

Men, jeg tror jeg går rett på Oslo City når jeg kommer dit, skal sjekke ut et par sko på DinSko! :)

Og imårra skal jeg ut på shopping :)

God helg til deg og! Og alle som titter innom :klem:

Og dere jeg har på face, bra helgevideo fra meg der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Jada, sånn litt bortsett fra at fyren halvsov på skuldra mi allerede på trikken hjem på fredag, sovna etter hvert da vi lå i senga og prata, og bortsett fra å småvåkne et par ganger hvor han ene gangen kledde av seg, så sov han til 11 tida dagen etter... :ler:

Og så måtte han drive litt med lekser på lørdagen, og på søndagen fikk han besøk med en gang vi kom hjem fra Lillestrøm, noen fra klassa som han måtte jobbe med siden en oppgave skulle leveres idag.

Og siden klokka da var over 16, toget mitt gikk 19.07, og jeg måtte ta 18.13 trikken ned til Oslo S, så ja, jeg satt på rommet hans mens de satt på stua..

Husmorgenet slo inn litt, så jeg bretta sammen rene håndklær og la de på badet, samla sammen tomflasker, og rydde opp noen cd'er, og redde opp senga hans.. :fnise:

Jeg hadde det fint :) Og jeg liker fyren mer og mer! :)

Men.. Jeg er så forvirra og usikker.. Og akkurat nå er det andre ting og..

Så jeg vet ikke selv helt hva jeg vil, hvordan ting kommer til å gå, og fordi jeg får litt blanda signaler eller hva jeg skal si.. Føler jeg da. Men ja.

Orker ikke si noe særlig mer nå..

Men en ting jeg kan nevne, gjett hvem som er singel, gikk ikke en mnd engang!

Han sa det faktisk selv til meg, og at han trodde han var klar for å gå videre, men fant fort ut at han ikke var det! Da tenkte jeg jo bare at, detta venta jeg vel egentlig bare på! Se hvem som hadde rett liksom, haha.

Jeg tok turen oppom idag, og jeg satt vel egentlig bare å lo i 2.30t, prata om så mye morsomt og tullete, var kjempe koselig :)

oh well. Kroppen min er full av en haug forskjellige følelser, og jeg lurer på hva folk vil med meg, og hvor ting går... For å være ærlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut å være deg akkurat nå.. :klemmer: Vi på kg er her for deg når/hvis du vil sette ord på flere av tankene dine vettu. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem:

Jeg klarer liksom ikke helt forklare hvordan jeg har det heller..

Derfor blir det litt vanskelig. Men.. Jeg skal prøve..

Jeg liker H, og liker han mer og mer og koser meg sammen med han, men samtidig er det liksom ikke alt som er supert og jeg er bittelitt usikker på hvordan vi hadde fungert som par, og om jeg hadde likt det, og om jeg er klar for det for den saks skyld.

Også vet jeg ikke hvor jeg har han, hva han vil med meg..

Vi oppfører oss som kjærester, og han sier jo så mye fint om/til meg osv.. Men jeg får ikke helt inntrykket av at han vil noe mer, eller, hvorfor spør han ikke?

Han er såpass ærlig, og spør meg om ting jeg blir litt "satt ut" av fordi jeg ikke er vandt med sånn kommunikasjon/åpen kommunikasjon.. Vil han vente, er han usikker på meg, er han ikke ute etter noe forhold, driver han med fler osv. Jeg klarer liksom ikke spørre han heller.

Men.. Det skjedde noe i helga som gjorde meg enda mer usikker..

Vi satt ved hverandre i senga, jeg med mobilen min og han med mini-pc'n min og drev på facebook hvor han prata med flere folk, bl.a de han drev med denne skoleoppgaven med..

Men så prata han med et anna kvinnfolk, jeg så neste ikke noe av det, men jeg titta til siden nå og da, og plutselig så jeg hun skrev noe med "hvorfor kyssa du meg?"

Kjente det stakk inni meg og lurte jo enda mer på hva fader vil du med meg liksom..

Fikk ikke med meg svaret, men han så nok at jeg så ned på dataen, for da bøyde han seg fort mot meg og kyssa meg..

Gah.

I tillegg vet jeg virkelig ikke hvor jeg har J. Nå som jeg begynte å komme meg videre, og ting ble litt bedre.. Så kontakta han meg, plutselig og mer og mer.

Og igår spurte han meg jammen om det blir noe mellom H og meg..

Kan hende han savner meg, men samtidig har jeg mine tvil, hvordan i alle dager kan han plutselig savne meg og vil ha meg tilbake, etter hvordan ting har vært i løpet av 6 år, og etter å ikke ha hatt noe følelser for meg på over et år osv osv osv.

Skjønner om han savner tanken, på oss, deler av hvordan jeg er. f.eks.

Jeg vet da faen ikke. Men det føles nesten ut som om jeg blir revet mellom 2 stk, 2 som jeg er usikker på og som jeg føler egentlig ikke vil ha meg, ikke 100%..

Så nei. Helt lett er det ikke akkurat nå.. Men det er typisk meg det, jeg har gitt opp å tro at "å nå kommer det endelig til å være bra en stund".

Skjer det noe bra med meg, har jeg det bra en god stund, slik som jeg har hatt det nå i det siste da, så kan du banne på at det må skje noe dritt som tuller til alt..

Gah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være ærlig med H, og si at du så det på facebook chatten.. Da slipper du å gruble, når det gjelder ex'en synes jeg du skal være kostbar, han kan ikke bare komme med hint på den måten at han savner deg osv..

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det, men det er så lettere sagt enn gjort :sukk:

Pluss at jeg helst skulle tatt det ansikt til ansikt, da kunne vi fått forklart oss ordentlig, spesielt meg.

Og jeg vil etter hvert finne ut hvor det her går henn, men nå får jeg ikke sett han på en stund.

Men kanskje like greit å vente litt, så kan jeg snart få prata med J og funnet ut hva han vil for noe..

Er det mulig sier jeg bare.. :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Purple Haze

I dag har jeg sååå lyst til å gå på zumba, men formen er ikke god nok til det enda, så hvis du skal dit, får du trene litt for meg og :ler:

Håper du finner ut av mannfolkproblematikken. Har bare en ting å si i den sammenhengen. Det viktigste er hva DU vil. Ikke hva J eller H vil.

God helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på deg under hele treningsøkta! :klem:

Jeg har vært med folk i hele dag,så å plutselig stå der alene, uten noen å snakke med og det var omtrent bare nye fjes rundt meg, det var LITT kjedelig! :ler: Følte meg så alene :ler:

Var godt å trene igjen, blitt lite i det siste, så moro å være på zumba igjen. Får satse på at vi får trent sammen snart :jepp:

Det håper jeg og.. Men problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil... :ler: Og ikke vet jeg helt hva de vil heller, om noen egentlig virkelig vil ha meg.

Akkurat nå stresser jeg ikke med noe, så jeg får vente og se og få pratet med dem snart om det. :)

Men har vært med J noen ganger i det siste, senest idag.. Og igår :fnise:

Men idag orka jeg ikke dra hjem etter praksis siden jeg skulle trene, og tenkte jeg kunne dra noe sted og kjøpe mat, men siden jeg ikke har mange å spørre om å bli med så spurte jeg han.

Og, før jeg kom på kjøpesenteret hadde han møtt bestemor! Hun hadde spurt om han prata med meg noe nå for tida,da sa han jo at vi snart skulle spise sammen, da hadde hun gitt han 500kr jeg skulle ha og som vi kunne kjøpe oss mat for!! :ler:

Så var jo ikke dumt det ;)

Jåjå. En får vente og sjå, litt :) haha huff altså.

Men, god helg til deg og PH, og alle som titter innom! :)

Hyvää viikonloppua! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt dem begge foran meg, "vi må prate litt.. Hva tenker dere,føler om meg ,hva vil dere med meg egentlig? " :ler:

Men, samme hva som skjer fremover, må jeg si jeg er glad for at jeg er ganske rolig og ikke sprekker av forelskelse for noen osv, så jeg kommer ikke til å bli super skuffa,lei meg og alt mulig om noen bare ditcher meg liksom, litt så men, jeg har i hvert fall skjønt at det faktisk kan være andre der ute som vil ha meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...