Gå til innhold

Lavkarbo eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Linken din er på over 60 sider... mener du at jeg skal lese ALT??

Desuten så er den forskningen fra 30-tallet en dek av artikkelen du henviste til =) ....ooog, nå er det kreft man mener man er mer utsatt for når man ikke spiser fiber, ikke hjerte- og kar-sykdommer!

Noen tusen år er absolutt nok til å tilpasse seg et kosthold!!! Hallo!!? Hvordan forklarer du da at vi kan drikke melk, mans asiaterene ikke kan?

Les bare denne

Utdrag:

"Scientists have known for decades that at some point in the past all humans were lactose intolerant. What was not known was just how recently lactose tolerance evolved.

Dr Thomas said: “To go from lactose tolerance being rare or absent seven to eight thousand years ago to the commonality we see today in central and northern Europeans just cannot be explained by anything except strong natural selection. Our study confirms that the variant of the lactase gene appeared very recently in evolutionary terms and that it became common because it gave its carriers a massive survival advantage. Scientists have inferred this already through analysis of genes in today’s population but we’ve confirmed it by going back and looking at ancient DNA.”

Og ja, det er helt sikkert alt grovbrødet og havregrynet som gjør at vi får diabetes :gjeiper: ;) Det har ikke heller generelt noe med all driten vi putter i oss, mettet fett, sukker osv...Rart at det er en sykdom som har blitt mer og mer vanlig de siste årene da, når vi har levd på karbohydrater i 1000-vis av år..

Glemte visst kilden.. Her er den

Selvfølgelig mener jeg ikke at du skal lese alt. Men det var du som påstod at det ikke stod noe om kreft. Hvordan kan du vite det hvis du ikke har lest alt? Ctrl + f er en fin funksjon. ;) Og sitatene kom fra den lenken. Spiste de så mye fiber når de nesten bare spiser animalsk? Og hadde de kreft? Det at artikkelens hovedtema tilfeldigvis var hjerte- og karsykdommer betyr ikke at den ikke omtalte noe annet. Det hadde du sett om du hadde skummet over den og ikke bare sett på sideantallet.

Hva som om den var fra 30-tallet? I dette tilfellet har det ikke mye å si. De observerte hva inuittene spiste (hos mange av dem var det en person som observerte dem hele døgnet og veide og registrerte all maten for dem) og undersøkte dem grundig medisinsk.

La oss ta ett annet utdrag fra din lenke:

However, through exposure to milk, lactose tolerance evolved extremely rapidly, in evolutionary terms.

Det den sier er at det har skjedd unaturlig raskt. Å spise mye karbohydrater er en mye større tilpasning enn å drikke melk. For å drikke melk trenger vi bare et ekstra enzym som bryter ned laktose til glukose og galaktose. For å spise mye karbohydrater er det mye mer i kroppen som må tilpasses. Det er snakk om et nytt drivstoff som før bare var supplementsdrivstoff. Vi har ett eneste hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs, nemlig insulin. Vi har flere som kan øke blodsukkeret når det trengs, for eksempel glukagon, adrenalin, noradrenalin, kortisol og veksthormon. Kroppen vår er ikke laget for å spise mye karbohydrater. Og selvfølgelig har vi spist karbohydrater i tusenvis av år, vi har spist karbohydrater hele vår eksistens. Men det har bare vært en liten del av kostholdet. For 60 år siden spiste de mye mer fett og mye mindre karbohydrater.

Vi spiser mer og mer karbohydrater og mindre og mindre fett. Du påstår altså at det som påvirker blodsukkeret i stor og unaturlig grad ikke gjør at kroppen til slutt får problemer med å regulere blodsukkeret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne uttalelser som dette er grunnen til at man ikke tar lavkarboere seriøst!

Fordi jeg i et anfall av oppgitthet svarte med samme mynt så er det JEG som er useriøs?

ps: Hundeer spiser gress når de er harde i magen. Hunder skal jo ikke behøve karbohydrater i det hele tatt, de spiser proteiner og fett.. Kan du da forklare hvorfor de spiser gress for å fikse en hard mage?

Vel, du kan jo først starte med å sjekke om de faktisk gjør det for å regulere hard mage. Ekspertene vet det nemlig ikke, men kanskje du gjør?

Kilde 1, kilde 2, kilde 3.

Hunden til foreldrene mine sluker bare litt gress for så å spy. Altså få opp hår og slikt, tenker jeg.

Og hunder er ikke rene kjøttetere. Katter er rene kjøttetere. Mine to katter får en blanding av rått kjøtt, innmat, egg, blod. De har spist slik i ca to år og har fin og blank pels og masse energi og er gode og store uten å ha overflødig flesk på magen. De får så mye mat de ønsker. De spiser av og til gress slik som hunden til foreldrene mine; for å få opp hårballer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg supera, hadde jeg gitt opp diskusjonen med denne anonym. Jeg er helt sjokkert over hvor feilinformert h*n er. Dine argumenter er gode og vi ser tydelig hvem som "vinner" dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er alltid dere som "vinner". Merk deg at å bruke anførselstegn på ting betyr det stikk motsatte av det du tror, så du skyter deg selv i foten. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er alltid dere som "vinner". Merk deg at å bruke anførselstegn på ting betyr det stikk motsatte av det du tror, så du skyter deg selv i foten. :fnise:

Hva hvis jeg sier at når noen fniser etter en uttalelse, så tolker jeg det som ironi. Blir det da en sannhet? Kan det finnes andre tolkninger eller annen bruk av smileyen enn den jeg bruker?

Det er ikke uvanlig å sette et ord i anførselstegn hvis man ikke mener akkurat det ordet, men noe lignende. I mangel på et bedre ord, så skriver man bare det ordet som ikke er helt det man mener, men nærme nok, i anførselstegn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer ironisk at Lavkarbofanatikerene i tråden tror de har vunnet. De tror virkelig på liv og død at de kan stappe i seg over 5000 kcal ++++ og likevel gå ned i vekt, UTEN trening. BLÅST! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer ironisk at Lavkarbofanatikerene i tråden tror de har vunnet. De tror virkelig på liv og død at de kan stappe i seg over 5000 kcal ++++ og likevel gå ned i vekt, UTEN trening. BLÅST! :fnise:

Er vel heller du som er BLÅST som tror dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer ironisk at Lavkarbofanatikerene i tråden tror de har vunnet. De tror virkelig på liv og død at de kan stappe i seg over 5000 kcal ++++ og likevel gå ned i vekt, UTEN trening. BLÅST! :fnise:

Ikke alle, men noen kan gå ned i vekt på 5000 kcal. Jeg er ikke av dem som går ned i vekt når jeg spiser 5000 kcal på LCHF, men jeg går heller ikke opp i vekt når jeg spiser 5000 kcal på LCHF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Fiber er IKKE viktig for et velfungerende fordøyelsessystem. Du påstår altså at vi trenger å spise gress? Du har blitt hjernevasket. ;) På lavkarbo er maten mer næringstett siden vi spiser mye fett og det er mye mer nyttig mat, så det er mindre del av maten som bæsjes ut. Derfor er det mindre mengder avføring. Fiber gjør at maten går fortere gjennom tarmene. Vel, det er i tarmene vi tar opp de fleste vitaminer og mineraler. Lengre tid i tarmene gir lengre tid til å ta opp vitaminer og mineraler.

Før (høykarbolavfett) var jeg plaget med løs mage 50% av tiden (regner med at jeg er glutenintolerant) og mye gass. Nå på LCHF har jeg så godt som alltid perfekt konsistens på avføringen. Og mye mindre gass. Jeg fiser kanskje 5 små fjerter i løpet av en dag. Det var vel sånn 20 ganger høyere før. Magen er ikke oppblåst, men fungerer tipptopp. Avføringen er gulere enn før, men det er fordi jeg spiser mye fett og galle må til for å bryte ned fett og galle er gult.

Og sånn har det vært i 2,5 år nå. Hvis vi MÅ ha fiber for et velfungerende tarmsystem så er det jo rart at inuittene som så godt som bare spiste sel (hele dyret, ikke bare kjøttet) og hvalspekk ikke hadde kreft. Og masaiene spiser kjøtt, innmat, blod og melk. Og slik levde de i generasjoner på generasjoner.

MEN man må gjøre forandringer i fiberinntaket gradvis. Man bør ikke hoppe fra lite fiber til mye eller mye til lite over natta.

Hvor mange kilo har du tatt av disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kilo har du tatt av disse årene?

Jeg gikk ned 27 kg på 9 måneder. Jeg har fortsatt mer å ta av, men jeg har pusset opp hus i tillegg til å jobbe fullt og med 3-400 timer overtid i året. Da jeg begynte med huset stoppet vekta opp. Litt for mye stress og sånt, regner jeg med. Men jeg tar det ikke så tungt, kroppen får ta det i det tempoet den vil. Jeg slipper i alle fall løs hud. ;) Og jeg skal spise LCHF resten av livet, det er det ingen tvil om. Jeg har det så mye bedre på LCHF. Det er utrolig at det å erstatte de fleste karbohydratene med fett gjør at jeg føler meg så utrolig mye bedre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Stress og oppussing fører vel i utgangspunktet til at man forbrenner mer, ikke mindre?

Nei, stress er en av årsakene til at vi blir feitere og feitere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tidssone

Nei, stress er en av årsakene til at vi blir feitere og feitere.

Link til (seriøs) forskning som underbygger denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg til dags dato ikke har hørt eller lest om en ernæringsfysiolog og lignende som anbefaler lavkarbo. Ikke nødvendigvis fordi det er dårlig, men det er tydeligvis en vanlig oppfatning blant de som virkelig har peiling på kosthold, at det har blitt forsket for lite på langtidseffektene av en slik diett. Variert og balansert kosthold er fortsatt det som anbefales av de fleste.

Ellers må jeg si meg enig i noen tidligere kommentarer, jeg vet ikke så mye om lavkarbo, men det virker nesten som at folk har blitt hjernevaska. Som om alle har fått en lærebok å sitere fra, og med en gang noen kommenterer noe som ikke er logisk, reagerer de med å angripe eller fortsette å sitere fra 'læreboka'... :klø: Ikke god reklame altså.

Det er godt mulig det fungerer veldig fint for mange, men at det er et standardsvar for alle (uansett sykdom, andre plager etc) tror jeg ikke på.

Ellers kan jeg tenke meg at det er en annen grunn til at lavkarbo funker for mange også, ikke nødvendigvis det alene, men... Når man starter på en ny diett, eller nytt kosthold da, så er man ofte litt strengere med seg selv. Man spiser ikke like mye junkfood og godteri, spiser jevnlig og slutter når man er mett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsummerer forsåvidt akkurat hva jeg tenker, på en enkelt kort side, for de som ikke gidder å lese hundretalls av sider.

http://dyrevennlig.org/ernaeringsfysiologene-advarer-mot-lavkarbo/

Det er ikke nødvendigvis farlig eller dårlig. Det er ikke nødvendigvis utelukkende positivt. Det er ikke lurt å kutte ut fiber. Vi kan ikke sammenlignes med steinaldermennesker. Det er ikke gjort gode nok studier, spesielt langtidsstudier. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvor er alle de som har blitt så syke av lavkarbo? Mange har spist lavkarbo siden Fedons og Atkins startet, det er ganske mange år. Hvor er hopetallet av de som skulle få hjertesvikt, bli sykere osv? Man hører om ett og annet enkelttilfelle i avisene ja, men dette toget av syke, fete mennesker som skulle ramle inn på sykehusene etterhvert, hvor er de? Og denne "nye trenden" har vart en god stund nå, hvis det er så farlig, så ville vel mange blitt syke til nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Jeg lurer på om det er så vanskelig for deg å forstå at kalorier ikke trengs å telles på lavkarbo.

Hva skal til for at du skal forstå det? :hakeslepp:

Lurer på hvorfor urinstixen min gir utslag hver dag (lilla) og ånden min stinker? Jo det er fordi jeg er i ketose. Link

Jeg forbrenner fett som fy. Og jeg skal love deg at jeg merker det!

Så, hysj du nå. Du dummer deg bare enda mer ut enn du allerede har gjort.

Hei.

Jeg er lavkarber selv og nå må jeg arrestere deg litt :goodbye:

For oss på lavkarbo gjelder også de samme lover som de på andre kostholdsideologier. Du må forbrenne mer enn du spiser for å gå ned i vekt.

Du kan fint være i ketose og ha utslag på ketostix og samtidig gå OPP i vekt.

Jeg har vært i ketose i 2 mnd snart. Jeg trodde til å begynne med at jeg kunne spise så mye jeg ville uten å telle kalorier , bare jeg holdt meg under 15 karber pr. dag.

Etter å ha gått OPP i vekt to uker på rad måtte jeg se på kaloriinntaket mitt. Det var alt for høyt til å kunne gå ned i vekt.

Det er ikke slik mange tror at fett forbrenner fett. Det er slik at når kroppen ikke får karbohydrater å forbrenne og bruke som energi, vil den gå over på å bruke fett isteden. Hvis du gir den mindre energi enn den trenger vil den da forbrenne av overskuddslagrene dine. Ved å holde oss unna sukker får vi et stabilt blodsukker som igjen gir lite insulinproduksjon. Insulin gir kroppen beskjed om å lagre fett og det

gir sultfølelse.

Med mat som er næringstett slik en lavkarbodiett er vil du bli mettere og ikke føle på sulten man ofte føler på ved å spise karbohydrater og sukker.

Karbohydrater og sukker avler sult( hvertfall hos meg).

Mat med mye sunt fett og proteiner gir en bedre metthetsfølelse og man er mye lengre mett.

Konklusjonen er at man også på lavkarbo må spise mindre energi enn man forbruker for å kunne gå ned i vekt. Men ved å bevisst velge bort de matvarene som gir deg mere sult og som forteller kroppen at den skal gå i lagringsmodus går prosessen mye lettere.

Vi spier mye fett på lavkarbo. Hele 75% av mitt dagsinntak består av fett.Resten er proteiner og en bitteliten del er karbohydrater.

Dette fettet kommer fra

Røkelaks

Makrell i tomat

Advokado

nøtter

osv...

Det godekolesterolet mitt har steget og det dårlige gått ned :jepp:

Jeg kunne skrevet et eget avsnitt om de andre helsefordelene jeg har fått på lavkarbo, men det får jeg ta senere.

Jeg håper dette innlegget kan klare opp litt av mytene rundt et LCHF- kosthold :jepp:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

For de som ønsker det, så er lavkarbo helt sikkert veldig fint, men det er absolutt ikke løsningen for alle, og det er iallfall ikke løsningen for de som ikke er villig til å gi opp mer eller mindre alle karbohydratkilder. For meg hadde det blitt stusselig kost, nettopp fordi jeg er glad i poteter, brød og ris.

Jeg registrerer forøvrig kostholdet mitt for tiden, fordi jeg ser at jeg går opp i vekt. Det har gjort at jeg er mer bevist på kostholdet mitt, og gjør at jeg kutter litt ned på ting som ris etc fordi det er mye mer kalorier i det enn jeg tenkte at det var i utgangspunktet. Når jeg gjør dette sliter jeg imidlertid med å komme opp i det som skal være dagsbehovet mitt. Så at noen klarer å komme opp i 5000 kcal på en dag fatter jeg rett og slett ikke. Kan noen gi meg et eksempel på hva dere spiser i løpet av en dag som tilsvarer 5000 kcal?

Jeg trives godt på mitt varierte kosthold jeg, har ikke blitt de store omleggingene etter at jeg begynte å "telle" kalorier (det tar meg vel ikke 5 min om dagen en gang), men jeg er mer bevist på ting som gir mye mer kalorier enn de er "verdt". Dette gjør at jeg nok beveger meg mot mindre kalorier i kostholdet og ser at dette kan være en god løsning for å redusere inntaket av kcal. Imidlertid har jeg en del lavkarbo folk så høyt oppe i halsen etter en del stygge diskusjonsteknikker (ikke spesifikt i denne tråden) så jeg klarer ikke lenger å ta folk seriøst når de kommer med bastante konklusjoner om at lavkarbo er best, uten spesielt gode kilder, og selvfølgelig uten å vite altfor mye om langtidseffektene av et slikt kosthold.

Igjen, det er flott at noen klarer å redusere vekt (og bli sunnere!?) på lavkarbo. Men en dag må en del lavkarbo mennesker ta inn over seg at dette på langt nær er løsningen for alle. Og innse at selv om man føler seg angrepet når man går på lavkarbo (ikke alt er angrep) så hjelper det ikke på inntrykket til oss rundt med debatt-teknikken enkelte har (eller mangelen på).

Og til dette med at man ikke vet hva som skjer på lavkarbo, eller ikke vet hva lavkarbo er, så vil jeg påstå at dette går begge veier. Vi som ikke lever på lavkarbo lever ikke nødvendigvis på raske karbohydrater og junkfood, selv om en del lavkarbo folk ser ut til å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Takk, La Guapa, for et informativt og godt innlegg om lavkarbo.

Jeg liker det når folk informerer, holder seg sakelig, og ikke minst viser til at dette ikke gjelder alle (jeg blir nemlig veldig mye mer sulten av å ikke få karbohydratene mine, og provosert når folk mener jeg tar feil :fnise:)

Sånne som deg gjør at jeg skjønner hvorfor noen velger å gå på lavkarbo :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...