Gå til innhold

Lavkarbo eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må jo være verdens største nek isåfall. Lavkarbo fungerer absolutt ikke noe bedre enn noen annen "kur", merk deg at jeg bruker anførselstegn. Folk er så besatt av ordet kur, når de egentlig bør tenke livsstilendring.

Lavkarbo er akkuarat det samme som lavkalori, bortsett fra at man spiser mindre karbohydrater enn på lavkalori. Men det handler fortsatt om kalorier inn og kalorier ut, jeg syntes synd på deg hvis du tror noe annet. :fnise:

Hahahahaahhaahahahahahaha!! Hvis DET hadde vært sant, hadde jeg veid 150 kg nå! La oss se :glare: Hvordan kan det ha seg at jeg går NED av å spise 5.000 kcal pr dag uten å trene...Merkelig det der? Kanskje du skal lese litt om dette og effekten av det før du spyr ut helt latterlige påstander? Fikk meg en god latter hvertfall! :danser: Du skjønner det lille venn at fett forbrenner fett! Fett og sukker (karbohydrater) mao - er en meget dårlig kombi ;) Går helt fint å gå ned på lavkalori, men overhode ikke like effektivt. Poenget med lavkarbo er at her teller du IKKE kalorier. Derfor kan så mange holde ut på dette! Kose seg med sunn, ren og naturlig mat! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5000 kcal av å spise grønnsaker, fett og proteiner. Fader, det må være en stor munn og magesekk. :gjeiper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kcal i fett og proteiner skjønner du :)

Ja når man spiser mye av det så. Doh. Men ved å spise det vanlige, 4 måltider, hvert måltid blir da 1250 kcal. Det er jæklig mye det. For å sette det i perspektiv med en stor forenkling, 700 gram kylling og 8 ss ren olje blir omtrent ett av de måltidene. Om man spiser et halvt kilo nøtter om dagen så kan jeg forstå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaahhaahahahahahaha!! Hvis DET hadde vært sant, hadde jeg veid 150 kg nå! La oss se :glare: Hvordan kan det ha seg at jeg går NED av å spise 5.000 kcal pr dag uten å trene...Merkelig det der? Kanskje du skal lese litt om dette og effekten av det før du spyr ut helt latterlige påstander? Fikk meg en god latter hvertfall! :danser: Du skjønner det lille venn at fett forbrenner fett! Fett og sukker (karbohydrater) mao - er en meget dårlig kombi ;) Går helt fint å gå ned på lavkalori, men overhode ikke like effektivt. Poenget med lavkarbo er at her teller du IKKE kalorier. Derfor kan så mange holde ut på dette! Kose seg med sunn, ren og naturlig mat! :)

Slutt å kom her med løgn. Merkelig at jeg har klart å gå ned over 40 kg på "vanlig kosthold". Og kommentaren løgn var mer rettet på det faktum at du tror at du kan stappe i deg 5000 kcal uten å trene, og at det på et magisk vis blir borte. Ta deg en tur en ernæringsfysiolog, og de kommer til å le av deg. Til og med folk som har greie på lavkarbo skjønner at det er kcal inn kcal ut som gjelder, og at man ikke får noe superforbrenning av å gå på lavkarbo.

Jeg må le litt av sånne lavkarbofanatikere som deg. :fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å si at lavkaro funker på alle, for den funker IKKE på meg.

Det jeg kan annbefale er at du går til innkjøp av et rent proteinpulver. ta en proteinshake til frokost og lunsj, til middag spsier du f.eks en kylling/kalkun eller fiskefilet og litt ris. litt creme fraiche.

til kvelds kan du spise litt cottage cheese eller kesam naturell uten sukker, eller hva det heter.

Rene proteiner.

Først så skriver du at lavkarbo ikke fungerer....og så gir du en meny som kan være selv den beste lavkarber verdig ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først så skriver du at lavkarbo ikke fungerer....og så gir du en meny som kan være selv den beste lavkarber verdig ;)

Hehe jeg stussa på det samme. Jeg tror folk missforstår endel på ordet "lavkarbo". Folk tror det er kun ribbe, egg og bacon diett. Noe som overhode ikke stemmer.

Det er rett og slett en sunn livsstil med rene, naturlige og sunn mat! Du spiser det samme som alle andre, men du lager kanskje blomkålmos istede for potet, og bytter ut mel i baksten, med mandelmel...Er ikke så vanskelig :) Å så mye bedre helse man får! Jeg har blitt kvitt diabetesen min + 20 kg overvekt.

Skjønner ikke hvorfor enkelte er negativ til lavkarbo.

folk skjønner rett og slett ikke at det faktisk er bedre å spise ekte smør enn margarib f.eks som er kjemisk fremsilt. Eller få i seg riktig fett fra fisk, nøtter etc!

Dette er ingen "fettkur". Det er en sunn livsstil med masse grønnsaker, bær, nøtter, naturlig mat som kjøtt, fisk, egg ++

Og det fungerer veldig bra for de aller fleste. Men hvis du pakker inn på med kun bacon og egg i 2 mndr, klart du blir dårlig form? Du skal jo ha næring fra annnen mat også.

Det er sant det anonym sa over her at, om du spiser lavkarbo riktig, går du ned i vekt. Er umulig å ikke gå ned om du spiser riktig.

For alle dere som ikke skjønner hva dette er. Google.com

Les om hvorfor du faktisk går ned, hvorfor det er bra for helsen din uavhengig om du vil ned i vekt eller ikke.

Hvorfor det kurerer sykdommer osv...

Kunnskap folkens!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kom her med løgn. Merkelig at jeg har klart å gå ned over 40 kg på "vanlig kosthold". Og kommentaren løgn var mer rettet på det faktum at du tror at du kan stappe i deg 5000 kcal uten å trene, og at det på et magisk vis blir borte. Ta deg en tur en ernæringsfysiolog, og de kommer til å le av deg. Til og med folk som har greie på lavkarbo skjønner at det er kcal inn kcal ut som gjelder, og at man ikke får noe superforbrenning av å gå på lavkarbo.

Jeg må le litt av sånne lavkarbofanatikere som deg. :fnise:

Du greier jo ikke motargumentere. Er tydelig at du har null peiling på hvordan dette fungerer. Ta en titt på lavkarbo.no å sjekk om de teller kalorier der kanskje? Norges største lavkarbo forum. Dr Hexeberg, Dr. Lindberg er noen av de leger som kan fortelle deg om ernæring og lavkarbo om det er noe du lurer på.(noe du tydeligvis trenger info om :)) All info finnes på nett :)

:filer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kom her med løgn. Merkelig at jeg har klart å gå ned over 40 kg på "vanlig kosthold". Og kommentaren løgn var mer rettet på det faktum at du tror at du kan stappe i deg 5000 kcal uten å trene, og at det på et magisk vis blir borte. Ta deg en tur en ernæringsfysiolog, og de kommer til å le av deg. Til og med folk som har greie på lavkarbo skjønner at det er kcal inn kcal ut som gjelder, og at man ikke får noe superforbrenning av å gå på lavkarbo.

HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. At du ikke har forstått det enda er trist for deg. Men vi overvektige lavkarbere har forstått dette og "leker" oss ned i vekt. Vi sier ikke at det ikke går an å gå ned i vekt på høykarbolavfettlavkalori, men lavkarbohøyfett (LCHF) og la sulten bestemme kcal fungerer bedre for de aller aller fleste.

Det er en grunn til at den klassiske og gale lavkalori-tommelfingerregelen ikke stemmer i praksis. Altså at 500 kcal mindre hver dag i en uke gjør at du går ned 0,5 kg den uka.

5000 kcal uten å gå opp i vekt og til og med ned i vekt er mulig. På LCHF øker kroppen blant annet en prosess som kalles futile cycles som lager varme. Futile cycles er som å flytte en haug med stein for så å flytte haugen tilbake dit den var. Energi er brukt og varme generert. Men ellers ganske fånyttes. Det er disse fånyttes syklusene som gir oss vår stabile kroppstemperatur. På LCHF øker kroppstemperaturen vår med ca 0,5 grader. Det høres ikke mye ut, men det tilsvarer mye ekstra energi å holde kroppen 0,5 grader varmere. Kcal ut altså. Uten at man trener. Og uten at man justerer antall kcal inn, bare ved å justere type kcal inn.

Og dette er ikke den eneste prosessen i kroppen akkurat... Er det så vanskelig å forstå at forskjellige typer brensel krever forskjellige prosesser som krever forskjellig mengde energi? Jeg synes det er ganske så selvsagt, jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett for andre å forstå vettu. Fort ut med å dømme å komme med fantastiske latterlige uttalelser! Jeg synes det er kjempe morsomt å lese og snakke med folk som ikke har greie på lavkarbo.

"åh tenk på dine årer. Alt det fettet usj"

Bla bla bla :) :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant at noen (lavkarbotilhengerne?) tror alternativet til LCHF er et kosthold med massevis av karbohydrater og lite fett.

Det er da fullt mulig å ha et kosthold med moderat inntak av grove karbohydrater + moderater mengder med fett, samtidig som man lager all mat selv.

Jeg tror noen av årsakene til at mange opplever vektreduksjon og bedre helse med lavkarbo er bevissthet rundt mat, man lager all mat fra bunnen av, man kutter ut godteri/snacks og ikke minst begynner å kjenne på sult- og metthetsfølelsen. Dette er "tiltak" som man like gjerne kan bruke i et ikke-lavkarbokosthold, og som vil fungere like bra der.

Jeg vil på det sterkeste fraråde TS å begynne på lavkarbo med det mål å miste 5 kg de neste tre ukene, rett og slett fordi noen (mange?) opplever av kroppen trenger flere uker på å bli vant til det nye kostholdet. Om TS ved en senere anledning begynner på lavkarbo får være opp til henne.

TS: Litt avhengig av utgangsvekten din, men fem kg på tre uker er MYE! Anbefaler deg å trene masse og hardt, både tung styrke og hard kondisjon, samt drikke kun vann og spise sunt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant at noen (lavkarbotilhengerne?) tror alternativet til LCHF er et kosthold med massevis av karbohydrater og lite fett.

Det er da fullt mulig å ha et kosthold med moderat inntak av grove karbohydrater + moderater mengder med fett, samtidig som man lager all mat selv.

Jeg tror noen av årsakene til at mange opplever vektreduksjon og bedre helse med lavkarbo er bevissthet rundt mat, man lager all mat fra bunnen av, man kutter ut godteri/snacks og ikke minst begynner å kjenne på sult- og metthetsfølelsen. Dette er "tiltak" som man like gjerne kan bruke i et ikke-lavkarbokosthold, og som vil fungere like bra der.

Jeg vil på det sterkeste fraråde TS å begynne på lavkarbo med det mål å miste 5 kg de neste tre ukene, rett og slett fordi noen (mange?) opplever av kroppen trenger flere uker på å bli vant til det nye kostholdet. Om TS ved en senere anledning begynner på lavkarbo får være opp til henne.

TS: Litt avhengig av utgangsvekten din, men fem kg på tre uker er MYE! Anbefaler deg å trene masse og hardt, både tung styrke og hard kondisjon, samt drikke kun vann og spise sunt.

Selvfølgelig er det folk som spiser karboredusert, men da er man liksom ikke i noen "leir". Vi har lavkarbo på den ene siden og Nasjonalt Råd for Ernæring på den andre siden. Spiser man slik NRfE anbefaler, så er det i høyeste grad høykarbolavfett. De anbefaler at 50-60 % av energien kommer fra karbohydrater. Som vil si 250-300g karbohydrater til dagen. Og de fleste som spiser grove karbohdyrater spiser fortsatt altfor mye karbohydrater. Når man baserer nesten alle måltidene på brødskive (laget av korn) slik som de fleste nordmenn gjør, så blir det ikke annet enn høykarbo.

Og jeg fulgte sultfølelsen før også, men med for mye karbohydrater spiser overvektige mer. Man har blitt overvektig fordi man har spist feil mat (altså karbohydrater) som har gjort en sulten sli at man har spist for mye mat. Fortsetter man da med feil mat for kroppen sin, så er det en ond sirkel der man blir stadig slappere og stadig sultere samtidig som vekta går oppover og oppover.

TS brydde seg ikke om sunnheten i disse tre ukene, så da er jeg redd for at utfallet hadde blitt at hun hadde sultet seg i tre uker. Jeg vil nå si at LCHF er et bedre alternativ til å sulte seg i tre uker...

Mye karbohydrater gjør at kroppen holder på 1-3 kg vann for mye. Dette vannet slipper kroppen etter noen dager med lavkarbo. Så det kan være lurt å spise streng lavkarbo minst en uke før bryllupet i alle fall. Og hard trening gjør at musklene holder på vann... Så det er ikke lurt å gjøre rett før bryllupet. Hard trening kan være bra nå, men ikke uka før bryllupet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. At du ikke har forstått det enda er trist for deg. Men vi overvektige lavkarbere har forstått dette og "leker" oss ned i vekt. Vi sier ikke at det ikke går an å gå ned i vekt på høykarbolavfettlavkalori, men lavkarbohøyfett (LCHF) og la sulten bestemme kcal fungerer bedre for de aller aller fleste.

Det er en grunn til at den klassiske og gale lavkalori-tommelfingerregelen ikke stemmer i praksis. Altså at 500 kcal mindre hver dag i en uke gjør at du går ned 0,5 kg den uka.

5000 kcal uten å gå opp i vekt og til og med ned i vekt er mulig. På LCHF øker kroppen blant annet en prosess som kalles futile cycles som lager varme. Futile cycles er som å flytte en haug med stein for så å flytte haugen tilbake dit den var. Energi er brukt og varme generert. Men ellers ganske fånyttes. Det er disse fånyttes syklusene som gir oss vår stabile kroppstemperatur. På LCHF øker kroppstemperaturen vår med ca 0,5 grader. Det høres ikke mye ut, men det tilsvarer mye ekstra energi å holde kroppen 0,5 grader varmere. Kcal ut altså. Uten at man trener. Og uten at man justerer antall kcal inn, bare ved å justere type kcal inn.

Og dette er ikke den eneste prosessen i kroppen akkurat... Er det så vanskelig å forstå at forskjellige typer brensel krever forskjellige prosesser som krever forskjellig mengde energi? Jeg synes det er ganske så selvsagt, jeg.

*facepalm* Da skal du få lov til å tro det. Grunnen til at folk ikke teller kalorier på lavkarbo er fordi man blir så mett av fett at man ikke får i seg mer enn man behøver, for det er lettere å bli mettere for noen på lavkarbo enn på vanlig lavkalori. Vanskelig å forstå?

Dere får ikke superfobrenning av lavkarbo, dette finnes det ingen vitenskapelig bevis på, bortsett fra et par brødhuer som tror de får det. Det å spise til man er mett, men likevel ikke spise mer enn man forbruker er ikke superforbrenning. Ugh.

Og det er helt utrolig at dere lavkarbofanatikere ikke tåler å høre ting som ikke passer inn i deres verden, ja, for da er vi "imot" dere? Da går dere i forsvar og legger ord i munnen på oss. Jeg har ikke skrevet at lavkarbo gir den ene sykdkommen og helseproblemet etter det andre, det er dine (mittlilleland) ord.

Jeg har full troen på lavkarbo, og har faktisk anbefalt til en i familien som sliter med diverse helseproblemet, så ikke kom her og fortell at jeg er antilavkarbo. Det jeg derimot er, ja, det er anti-fanatisme. Learn the difference!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*facepalm* Da skal du få lov til å tro det. Grunnen til at folk ikke teller kalorier på lavkarbo er fordi man blir så mett av fett at man ikke får i seg mer enn man behøver, for det er lettere å bli mettere for noen på lavkarbo enn på vanlig lavkalori. Vanskelig å forstå?

Dere får ikke superfobrenning av lavkarbo, dette finnes det ingen vitenskapelig bevis på, bortsett fra et par brødhuer som tror de får det. Det å spise til man er mett, men likevel ikke spise mer enn man forbruker er ikke superforbrenning. Ugh.

Og det er helt utrolig at dere lavkarbofanatikere ikke tåler å høre ting som ikke passer inn i deres verden, ja, for da er vi "imot" dere? Da går dere i forsvar og legger ord i munnen på oss. Jeg har ikke skrevet at lavkarbo gir den ene sykdkommen og helseproblemet etter det andre, det er dine (mittlilleland) ord.

Jeg har full troen på lavkarbo, og har faktisk anbefalt til en i familien som sliter med diverse helseproblemet, så ikke kom her og fortell at jeg er antilavkarbo. Det jeg derimot er, ja, det er anti-fanatisme. Learn the difference!

Kremt. Jeg lurer på om det er så vanskelig for deg å forstå at kalorier ikke trengs å telles på lavkarbo.

Hva skal til for at du skal forstå det? :hakeslepp:

Lurer på hvorfor urinstixen min gir utslag hver dag (lilla) og ånden min stinker? Jo det er fordi jeg er i ketose. Link

Jeg forbrenner fett som fy. Og jeg skal love deg at jeg merker det!

Så, hysj du nå. Du dummer deg bare enda mer ut enn du allerede har gjort.

Endret av mittlilleland
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke superfobrenning av lavkarbo, dette finnes det ingen vitenskapelig bevis på, bortsett fra et par brødhuer som tror de får det. Det å spise til man er mett, men likevel ikke spise mer enn man forbruker er ikke superforbrenning. Ugh.

Jo, det får man om man går i ketose. Litt av poenget det da ;)

http://ketose.no/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Noen som tydelig ikke skjønner at hele poenget med lavkarbo ER "superforbrenninga" i tillegg til å spise deilig naturlig mat.

Så lite kunnskap altså!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SLik jeg har forstått det så kan de overvektige spise mange kcal, men en normalvektig person kan ikke ligge på 5000 over tid uten å gå opp på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLik jeg har forstått det så kan de overvektige spise mange kcal, men en normalvektig person kan ikke ligge på 5000 over tid uten å gå opp på lavkarbo.

Eh. Ok?

Ja, hva skal man si..Her bare fortsetter de kloke å svare!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Ok?

Ja, hva skal man si..Her bare fortsetter de kloke å svare!

Vel, det er det jeg har lest av mennesker som spiser lavkarbo. Deres personlige erfaring altså. Hold frekkhetene for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Jeg lurer på om det er så vanskelig for deg å forstå at kalorier ikke trengs å telles på lavkarbo.

Hva skal til for at du skal forstå det? :hakeslepp:

Lurer på hvorfor urinstixen min gir utslag hver dag (lilla) og ånden min stinker? Jo det er fordi jeg er i ketose. Link

Jeg forbrenner fett som fy. Og jeg skal love deg at jeg merker det!

Så, hysj du nå. Du dummer deg bare enda mer ut enn du allerede har gjort.

Man trenger ikke å telle kalorier, men man "teller" karbohydrater og fettfordeling, og summen blir at man klarer å spise seg akkurat passe mett, uten at man overstiger sitt daglige behov. Du har fortsatt ikke noe superforbrenning ditt nek, men når man er i ketose så bruker man fett istedenfor karbohydrater som "brennsel", er det mulig å være så trang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...