Arkana Skrevet 10. september 2004 Forfatter #1641 Skrevet 10. september 2004 Jeg kommer tilbake til deg Lythande når jeg vet adressen. :-)
Gjest 1111 Skrevet 10. september 2004 #1642 Skrevet 10. september 2004 God formiddag arkana. akkurat nå sitter jeg på skolen og prøver å samle opp litt disiplin til å jobbe med en oppgave.. men med kg på
Arkana Skrevet 10. september 2004 Forfatter #1643 Skrevet 10. september 2004 (endret) Nå er det i hvertfall helg. Jeg har sovet leeeenge, og det gjorde godt. Våknet av at sambos telefon ringte, han hadde glemt den hjemme i dag. Stakkar, han tråkket over foten på trening i går, og kom hjem skikkelig hoven. Og han måtte ta tre smertestillende for å få sove. Det verste (og litt morsomme også, må jeg innrømme) er at han i påsken også tråkket over, på den andre foten. Den er ikke helt 100% enda, gjør litt vondt når han gjør enkelte ting. Jaja, jeg tror nok ikke en forstuet fot hindrer ham fra gutteturen i kveld. Jeg prøver å tenke ut hva han kan ta med fra danskebåten, men det er ingenting jeg har lyst på. Vi har enda ikke spist opp all sjokoladen vi kjøpte på tax free i London i begynnelsen av august. Mamma og jeg skal vel spise i ute i dag tror jeg. Det blir vel koselig. Blir uvant å være bare Mamma og meg her et døgn. Pusekatten hennes er ikke helt bra. Hun har ringt broren min hver dag. I begynnelsen ble hun bedre, begynte å spise igjen og hadde lyst å gå ut. Men nå er hun dårligere igjen. Hun springer ikke opp trappene lenger, men tar det med ro og virker litt slapp og sliten. Så jeg tror kanskje det blir en tur til dyrlegen igjen når Mamma kommer hjem. Jeg har nå bestilt billett hjem til jul. I fjor ventet jeg til oktober og det kostet meg 3500 kroner. I år slapp jeg unna med 1600, og det enda jeg ikke lenger kan få ungdomssbillett (jeg er gammel ). Mylian: Sender deg litt inspirasjon til oppgaven din. Endret 30. august 2005 av Arkana
Gjest 1111 Skrevet 10. september 2004 #1644 Skrevet 10. september 2004 Takk men jeg tror det er svikt i posten i dag, for den kom ikke fram
Arkana Skrevet 10. september 2004 Forfatter #1646 Skrevet 10. september 2004 Mylian: baby-E: God helg til deg også! :-)
Kelsey Skrevet 10. september 2004 #1647 Skrevet 10. september 2004 Håper du får en super helg med mamman din Arkana!
Arkana Skrevet 10. september 2004 Forfatter #1649 Skrevet 10. september 2004 Takk Kelsey og Fisken. Kl. 18 kjørte jeg sambo til båten. Da jeg kom tilbake hadde Mamma kommet hjem. Vi pratet litt og dro så til byen. Vi hadde begge lyst på noe usunt, så vi endte opp på Egon og spiste pepperbiff. Nå er vi hjemme igjen og sitter ved hver vår PC og sjekker mail og slikt. Vi skal vel spille noe etterpå tenker jeg. Veldig koselig med litt alenetid med Mamma. :-)
Aelwyn Skrevet 11. september 2004 #1651 Skrevet 11. september 2004 Takk for titten i dagboka mi. :-) Har du tips til lette middager for én person? Resten av fam trenger ikke slanke seg, kun jeg... Får jo så lyst på masse godt når jeg leser her inne, du er flink med oppskrifter syns jeg!
Bokalven Skrevet 11. september 2004 #1652 Skrevet 11. september 2004 Aelwyn: Sjekk disse: http://www.greteroede.no/oppskrifter/ Finnes masse sider rundt omkring med oppskrifter på god, sunn mat. De kan jo bare reguleres slik at de er for én person...
Arkana Skrevet 11. september 2004 Forfatter #1653 Skrevet 11. september 2004 (endret) Hei Aelwyn! Jeg har mange oppskrifter med lite kalorier, men ingen beregnet på bare én person. På Slankenett finner du mange oppskrifter, også til 1 person. Men jeg legger ut noen likevel, kanskje kan du fryse ned i porsjoner? Du har sikkert tenkt på det før, men det er kanskje lettere å bare regulere den vanlige maten litt? F.eks. mer grønnsaker, bruk grov pasta/lag grov pizzabunn, karbonadedeig istedet for kjøttdeig, spis mindre saus osv. Alt dette er ting som resten av familien ikke vil merke, men som er bra for deg (og dem). Chop Suey (4 pers.) 200 g kylling 300 g paprika i flere farger 150 g rødløk i terninger 200 g purre i strimler 150 g sukkererter delt i to 150 g gulrøtter i strimler 150 g babymais delt i tre salt/pepper 6 g ingefær 1 hvitløksbåt ½ chili 7 dl kyllingkraft ¾ dl soyasaus maisennajevning Stek kjøttet raskt i olje og ta opp. Stek grønnsakene raskt og ha kyllingen tilbake. Ha ingefær, hvitløk, chili, kraft og soyasaus i en kjele og la kok opp. Jevn med maisenna og smak sausen til med salt og pepper. Hell over i woken og la den varmes og trekkes ned. Server med ris. Jamaicapanne (4 porsj.) 600 g svinekjøtt 1 squash 1 løk 1 paprika 1 liten boks ananas med lake 1 ts paprikapulver ½ ts salt 2 ss kokosmasse Skjær squash i skiver, løk og paprika i terninger. Del kjøttet i strimler og stek dem raskt i smør. Ta kjøttet opp og hold varmt. Fres grønnsakene i pannen et par minutter. Tilsett kjøtt og ananas med lake. Dryss over krydder, legg på lokk og la trekke noen minutter. Kokosmassen tilsettes rett før servering. Mager lasagne (4 pers.) ½ kg tomater, delt i to 300 g karbonadedeig 2 ss tomatpuré 2 knuste hvitløksfedd 1 boks hakkede tomater salt/pepper 6 lasagneplater 400 g mager ricotta 25 g revet ost Legg tomatene på et stekebrett og stek ved 180 grader i 90 minutter. Fres kjøttet brunt i litt olje. Rør inn tomatpuré og la koke 25 minutter, rør av og til. Smak til med salt og pepper. Fordel 1/3 av kjøttet i bunnen av en ildfast form. Legg på lasagneplater, dekk med 1/3 av ricottaen. Legg på halvparten av tomatene og så 1/3 av til av kjøtt. Fortsett til alt er brukt opp. Avslutt med lasagneplater, ricotta og så et ostedryss. Stek ved 180 grader i 45 minutter. 1512 kcal tilsammen. Kyllingspyd med grønn couscous (2 pers.) 2 kyllingfileter 6 laurbærblader, delt i to ½ rød løk, halvert og delt i 8 lag ½ gul paprika, delt i 8 biter litt olje salt/pepper 1 hvitløksfedd 1 ts revet frisk ingefær 1 medium grønn chili, uten frø 1 ss friske korianderblader 1 ts malt gurkemeie 1,75 dl yoghurt naturell 150 g couscous 2,5 dl kyllingbuljong 4 vårløk, finhakket 2 ss hakket koriander 25 g ruccolasalat, finhakket saften av 1 lime 1 lime skåret i båter Knus hvitløksfeddet med ½ ts salt. Hakk chili og koriander og bland det med hvitløk, ingefær, gurkemeie og litt pepper. Visp det inn i yoghurten. Del kyllingfiletene i 5 biter og la dem marinere i blandingen over natten eller minst 3 timer. Tre dem på spyd sammen med laurbærblader, løk og paprika. Dryss på salt og pepper og pensle på ørlite olje. Grill dem i ovnen ca 10 minutter på hver side, pensle med marinaden mens de stekes. Hell couscousen i en bolle og hell kokende buljong over, og litt salt og pepper. La stå til væsken er absorbert. Rør inn vårløk, koriander, ruccola og limesaft. (260 kcal for kylling, 178 kcal for couscous.) Endret 27. august 2005 av Arkana
Søtpotita Skrevet 11. september 2004 #1656 Skrevet 11. september 2004 Oi for ei interessant dagbok! Takk for at du deler alle desse oppskriftene med oss:) Har nettopp fått meg ny steikeovn så nå skal eg testa ut! Ville nett hoppa innom her, du var jo så snill og koma innom mi dagbok:)
Bokalven Skrevet 11. september 2004 #1657 Skrevet 11. september 2004 Dansk epletærte 4-6 pers. 200 g mel 150 g smør 150 g sukker 2 ts vaniljesukker 1 ts støtet ingefær 1 egg 1 ss vann 100 g hakkede mandler 4-6 epler evt 1 ss sukker Mel, sukker, vaniljesukker og ingefær blandes, og smøret smuldres godt ut i massen. Det hele eltes så sammen med egg og vann. Deigen settes settes kaldt i 1 time. Halvdelen av deigen rulles ut og fordeles i en velsmurt tærteform - også opp på sidene. Eplene skrelles og kjærnehusene fjærnes, før de halve eplene legges med den flate siden ned i tærteformen. Dryss halvdelen av de hakkede mandlene over eplene, innen resten av deigen skjevles ut og plasseres som lokk over epletærten. Pensle med kaldt vann og dryss over resten av de hakkede mandlene over tærten, samt ev. 1 ss sukker. Bakes i en forvarmet ovn ved 200 grader C i 40-45 min. Smaker best om den serveres lun med iskrem til.
Gjest 1111 Skrevet 11. september 2004 #1658 Skrevet 11. september 2004 Nå har dagboka di gjort med sulten igjen arkana, fikk lyst på lasagne. men i kveld skal jeg ha biff og fløtegratinerte poteter skal du gjøre i kveld da arkana?
Arkana Skrevet 11. september 2004 Forfatter #1659 Skrevet 11. september 2004 (endret) Tittei til alle som har hilst i dag, og takk til lunacia for en lekker oppskrift som må prøves en av de nærmeste ukene (må bare spise opp mud cake'n jeg laget i dag). I dag stod vi opp ganske tidlig i dag. Spiste frokost sammen og dro til byen. Vi stoppet på Borgen og gikk en tur rundt på Vestre Gravlund, så fredelig og koselig, og så tok vi T-banen videre til byen og handlet litt, spiste lunsj og bare tok det med ro. Vel hjemme hadde jeg en time før jeg skulle hente sambo, og på den timen bakte jeg Mississippi Mud Cake (), satte pizzadeig til heving, laget pizzasaus og laget rømmedressing. Hentet sambo som hadde kjøpt masse nam. En av de han var med hadde sovnet med lugardøren åpen og han og en annen hadde blitt frastjålet mobiltelefonen, Tax Free-posen og kamera (heldigvis sov sambo med noen mer fornuftige ). Nå er vi stappmette på pizza og kake og jeg tror vi skal spille litt Passport, siste mulighet siden Mamma reiser i morgen kveld. Endret 30. august 2005 av Arkana
Bokalven Skrevet 11. september 2004 #1660 Skrevet 11. september 2004 Jeg har en hel bok med kun epleoppskrifter og om å lage mat med epler. Genial ting, spesielt nå på høsten. Driver og legger igjen noen oppskrifter hos :-)anna, og tenkte du også måtte få en.
Fremhevede innlegg