Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I dag føler jeg meg helt bra, har sovet bedre enn jeg har gjort på lenge. Og best av alt, jeg er sulten og har lyst på mat! De to siste dagene har jeg spist lite, og bare fordi jeg vil bli kvitt gnagingen i magen. I dag skal jeg spise for å nyte. :)

Forøvrig bra at jeg er frisk igjen, skal treffe en jeg har framføring med i morgen, og jeg må ha gjort klart et sammendrag av den ene artikkelen. Har lest den allerede, så det burde gå ganske raskt.

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Smuldrepai med bringebær og kesamfyll

500 g friske eller frosne bringebær

300 g smør

375 g hvetemel

300 g sukker

2 ts vaniljesukker

2 egg

250 g kesam (eller lettrømme)

4 ss semulegryn

1-2 ts melis

Smelt smøret. Smør en 24 cm springform med litt av det. Bland mel, 225 g av sukkeret og vaniljesukker i en bolle og rør inn smøret. Fyll halvdelen av deigen i formen og trykk det ut over bunnen.

Skill eggene. Pisk eggehvitene stive og pisk inn 25 g av sukkeret. Rør sammen eggeplommer, resten av sukkeret, semulegryn og kesam og vend forsiktig inn eggehvitene. Hell dette over bunnen. Fordel bærene over, og strø resten av kakedeigen over i små biter.

Stekes ved 200 grader i 40-45 minutter.

Avkjøl. Dryss melis på like før servering. Serveres med krem (gjerne tilsatt litt kanel) eller is.

Smuldrepai med grønnsaker og hvitløk (4 pers.)

1 presset hvitløksfedd

1 hakket løk

2 hakkede gulrøtter

250 g brokkolibuketter

en boks hermetiske tomater

1 ss tomatpuré

½ ts tørket oregano

1 ts paprikapulver

en klype sukker

3 ss vann

425 g hermetiske kikerter

salt/pepper

2 pressede hvitløksfedd

75 g ferske smuler av grovbrød

2 ss frisk hakket persille

Stek løk og hvitløk mykt i litt olje. Bland i gulrøtter og oliven. Tilsett tomater, tomatpuré, oregano, paprikapulver, sukker, salt og pepper. Tilsett vann og kok opp. Legg på lokk og la småkoke 10-12 minutter. Bland i kikertene og varm opp.

Fres hvitløken myk i litt olje. Bland i brødsmulene og persille og smak til med salt og pepper. Hell grønnsaksblandingen i en ildfast form og strø smuldreblandingen over. Stek ved 200 grader i 25 minutter. Server varm med godt brød.

Smuldrepai med krydderpærer

125 g hvetemel

125 g grovt hvetemel

¼ ts bakepulver

1 ts krydder

125 g smør

50 g sukker

2 store modne pærer

2,5 dl crème fraîche

2 piskede egg

1 ss sukker

Bland mel, bakepulver og krydder. Smuldre i smør. ¼ av blandingen legges i en annen bolle sammen med sukker. Det som er igjen blandes med 2 ss kaldt vann. Kna sammen og kjevle ut til en sirkel som kler en 20 cm paiform. Klyp kantene sammen som pynt. Avkjøl i kjøleskap 20 minutter. Dekk med bakepapir og fyll med bønner. Stek ved 200 grader i 20 minutter. Ta ut bønnene og senk temperaturen til 180 grader. Skrell pærene og skjær i små terninger. Legg i skallet. Pisk sammen crème fraîche, egg og sukker og hell over. Dryss over den søtede smuldremassen og stek 40-45 minutter. Server varm eller kald.

Endret av Arkana
Skrevet

Godt å høre at matlysten er tilbake! fins ikke noe verre enn å presse i seg mat når man absolutt ikke har lyst på den.

Skrevet

SMULDREPAI! :D :hoppe:

Å, det er så godt. Sånne dessertpaier er så gode. Sukk.. Kunne levd på det, hehe.

Skrevet

*triller bortover gulvet pga mye sjokoladesaus i magen*

Skrevet

:) Fikk lyst til å prøve pai-oppskriftene! :)

Håper det er greit om ei oppskrift eller to havner i kokeboka mi på hjemmesiden etter hvert. :roll:

Ha en fin uke med masse nye muligheter.

Skrevet
*triller bortover gulvet pga mye sjokoladesaus i magen*

:wow:

Skrevet

Håper det er greit om ei oppskrift eller to havner i kokeboka mi på hjemmesiden etter hvert. :roll:

Det er selvsagt helt i orden. :-)

Skrevet (endret)

Nå er jeg stappmett på pizza og cola og så potetgull med dip, og jeg har ledd meg gjennom Bridget Jones' Dagbok for tredje gang. :)

I morgen begynner atter en ny uke. Har ingen forelesninger i morgen, men skal treffe noen på ettermiddagen for å diskutere framføringen, regner ikke med det tar lang tid. Mamma skal ut på middag med venner både mandag og tirsdag etter kursene så vi får finne på noe selv, slik vi pleier egentlig.

Katten var helt umulig i natt, sprang fram og tilbake og bråkte fælt. Håper hun roer seg i natt, vi har i allefall tatt en liten alvorsprat med henne. ;)

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg så ikke filmen på tv i går. Synes uansett boka er så mye bedre. Men den er ganske fornøyelig, det er ikke det.

Nå fikk jeg skikkelig lyst på potetgull med dip...

Skrevet (endret)

Karibisk lime-marengspai

3 ss maisenna

1,5 dl vann

125 g sukker

2 eggeplommer

revet skall og saft av 4 lime

limeskiver til pynt

2 eggehviter

60 g sukker

125 g hvetemel

60 g smør

ca 1,5 ss kaldt vann

Sikt melet i en bolle og smuldre med smør. Kna sammen med vann. Pakk inn i plast og la stå i kjøleskap 15 minutter.

Kjevle ut deigen til å passe en 20 cm paiform. Dekk med folie, legg i tørre bønner og stek ved 200 grader i ca 10-15 minutter. Ta av folien og bønnene og stek videre 5 minutter.

Bland maisenna med vann, limeskall og limesaft i en kjele. Kok forsiktig opp under omrøring til blandingen tykner. Rør inn sukker. Ta av varmen og la avkjøles litt. Tilsett eggeplommene og varm opp under omrøring 2-3 minutter. Skal ikke koke. Hell i paibunnen. Visp eggehvitene stive og visp så inn halvparten av sukkeret. Vend inn resten av sukkeret. Bre marengsen over paien og stek ved 180 grader i 10-15 minutter. Server varm eller kald med limeskiver til pynt.

Amerikansk sitronmarengspai

3 dl hvetemel

150 g smør

1 eggeplomme

1 ss kaldt vann

3 dl vann

2 dl sukker

saften av 2 sitroner (1 dl)

4 strøkne ss maisenna

4 eggeplommer

revet skall av 2 sitroner

2 ss smør

5 eggehviter

1 ts vaniljesukker

1,5 dl sukker

Smuldre sammen mel og smør, tilsett eggeplomme og vann og bland raskt sammen. La hvile kjølig minst ½ time.

Bland vann, sukker, sitronsaft og maisenna. Kok opp under omrøring og la koke et par minutter. Ta kjelen av varmen og pisk i en eggeplomme av gangen. Sett kremen tilbake på platen og kok opp under omrøring, kremen skal tykne, ikke koke. Ta av platen og rør i sitronskall og smør, la avkjøles.

Trykk deigen ut i en usmurt 24 cm paiform. Prikk med en gaffel og stek ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Fyll med kremen og sett i kjøleskap til kremen er stivnet. Så langt kan kaken forberedes.

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker og vaniljesukker og pisk videre til en tykk og seig marengs. Smør på paien og lag mønster med en gaffel. Stek ved 150 grader i 15-18 minutter. La avkjøles før servering.

Endret av Arkana
Skrevet
Jeg så ikke filmen på tv i går. Synes uansett boka er så mye bedre. Men den er ganske fornøyelig, det er ikke det.

Nå fikk jeg skikkelig lyst på potetgull med dip...

Ja, boken er veldig bra. Har bok nr 2 også, men av en eller annen grunn har jeg ikke lest den ennå. Gleder meg til film nr 2 kommer til høsten, kanskje jeg skal lese boken før den kommer.

Skrevet

Er vel sånn det alltid er egentlig, boken er bedre enn filmen.

Hatt en fin dag i dag, Arkana? :)

Skrevet

Åh, du må lese "The edge of reason"! Der er hun nesten enda mer håpløst irriterende!

Skrevet

*går pent til bokhyllen og henter fram "The Edge of Reason"*

Skrevet (endret)

I dag har jeg ikke testkurs, foreleseren er bortreist. Så det betyr at jeg bare har et seminar fra 14-16. Liker ikke å ha ting så sent på dagen, det ødelegger hele dagen foran. Man går bare og venter, klarer ikke begynne på noe stort. Og siden det slutter så sent så kommer sambo og jeg hjem samtidig og da leser jeg i allefall ikke. En bortkastet dag med andre ord. På seminaret i neste uke har jeg framføring, gruer meg litt, men etter forrige ukes framføring virker det som om terskelen er veldig lav, så det går greit. Det hjelper ikke at artikkelen er vanvittig kjedelig og at jeg ikke skjønner halvparten av den. :roll:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

I morgen blir en lang dag, og alle onsdagene resten av semesteret blir det samme. Det begynner med forelesning kl. 10-12, så har jeg en time lunsj, prosjektgruppe 13-16 og til slutt en forelesning 16-18. Den siste er frivillig, og jeg vurderer seriøst å bare droppe den. Vi får se.

Det viser seg at et par andre på kullet mitt også har en bachelor-grad fra utlandet, de to jeg har snakket med har sin fra USA. Den ene har ventet 1 år mindre enn meg den andre 1 år mer, den første kom inn 2 semester under meg, den andre 3 semester under. Det er tydelig at nivået på amerikanske studier ligger ganske langt under både norsk og britisk standard.

Sambo er på trening, er vel tilbake om en times tid. Mamma er ute på middag med en venninne. Jeg begynte å lese litt, men mistet kjapt motivasjonen. Får ta det igjen torsdag og fredag. Gleder meg til 71 grader nord på torsdag forresten, det eneste reality-programmet jeg ser på. Fredag drar sambo på sin årlige guttetur til Danmark med kollegaer, selv om noen etterhvert har byttet jobb har de bestemt seg for å holde fast ved denne lille turen, og det er jo fint. og det er fint for meg også, masse sjokolade. :wow::ler:

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...