Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan reagerte de? :wink:

Jeg skal også klippe meg i dag (forhåpentligvis, forutsetter at frisøren min er på jobb), og jeg har heller ikke sagt det til noen. Synes det er morsomt på den måten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med ny sveis! Så flott at du er fornøyd! :)

Skrevet (endret)

Sambo var veldig overrasket. Kom inn og begynte på ett eller annet om butikken og stopper midt i setningen i det han ser meg "Neimen, for en stilig jente det var!". Og venninnen min likte det også veldig godt, og hun var i tillegg overrasket over ommøbleringen som ikke var gjort da hun var her i forrige uke. Her går det unna. :ler: Har lovet å være med henne når hun overtar nøklene til den nye leiligheten 15. november, det er dagen etter at Mamma drar. Har forelesninger til 16 og egentlig skal vi være i leiligheten 16.30, men blir nok bittelitt sene tror jeg. Det går sikkert bra.

I morgen skal sambo se Nina ta gull i taekwondo (han driver selv med det), så skal vi ut en tur i byen. Skal faktisk kjøpe nye taekwondosko til ham, en del av bursdagsgaven.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Nå har vi vært på CC-Vest og handlet, etter først en liten tur innom Fighter Sport for å kjøpe TaeKwonDo-sko til sambo. Jeg dumpet ham på Tanum mens jeg tok meg god tid på Ultra. Har gjort ferdig kyllingen til middagen i dag (kylling kiev :sikle:) og skal straks slenge meg på sofaen med lunsj og noen nye blader. Sambo skal snart se finalen i TaeKwonDo, selv om Nina ikke gikk videre.

Endret av Arkana
Skrevet

Ultra ber en herlig butikk. Ryddig, godt utvalg og ikke veldig dyr heller :D

Skrevet

Kunne virkelig ønske vi hadde Ultra på sørlandet også!

Jeg skal og ha kylling til middag i dag :wink: men siden jeg er aleine så aaaner jeg ikke hva jeg skal lage utav det :roll:

Skrevet (endret)

Åååh, skikkelig stappmett etter kjempegod biff-middag i dag. :sikle: Sambo har tatt all vaskingen i dag, mens jeg leste ferdig artikkelen til i morgen. Skal snart lese nor mer lystbetong mens jeg drikker cola og knasker mokkabønner. Pusekatten er vanvittig kosesyk i dag. Straks jeg hadde kledt på meg og satt meg i sofaen i morges kom hun og la seg på fanget og der ble hun i over 1 time! Jeg ble faktisk litt lei til slutt, etter å ha flippet gjennom ørten kanaler uten noe bra å se på og spilt alle spillene på mobilen min flere ganger. Til slutt ble jeg så desperat at jeg plukket en peanøtt fra en skål og kastet på gulvet, da våknet hun selvsagt straks og spratt etter den. Endelig fri! En halvtime senere var sambo påkledt og vel plassert i sofaen, og da skulle hun sannelig ha kos fra ham også. Og slik har det vært i hele dag, hun har vandret fra den ene til den andre. Det er ikke bare kos hun vil ha, for etter en stund slutter jeg å kose, og hun blir likevel liggende. Hun bruker meg rett og slett som en seng. :ler: Men, hun er nå søt da.

Det har visst akkurat skjedd en dødsulykke på skrivebordet mitt. Litt bakgrunnshistorie først: da vi var i London kjøpte vi en merkelig liten figur av en gateselger. En du kunne klemme på og så fikk den masse rare ansikter og uttrykk. Vi fant ut at det måtte være en slags kitt inn i en ballong og så hadde han knytt hår i knuten og klistret på øyne. Så, jeg klemte den i en morsom fasong og satte den på en hylle på skrivebordet mitt. I dag fant jeg altså ut at det ikke er kitt inni ballongen, men et eller annet merkelig pulver. Ballongen sprakk av seg selv, og alt pulveret ligger strødd utover. :overrasket: Ja, jeg får ta støvsugeren fatt tenker jeg. :roll:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Mokkakake

310 g smør

¾ kopp sukker

2 ½ kopp hvetemel

¾ kopp kakao

3 dl kremfløte

60 g smør

½ kopp sukker

¼ kopp hvetemel

2 kopper melk

1 ss kaffepulver

¼ kopp varmt vann

100 g hakket mørk sjokolade

Visp smør og sukker kremet og rør inn siktet mel og kakao. Kna deigen godt og form til en glatt ball som deles i fire deler. Pakk hver del inn i plast og sett i kjøleskap 30 minutter. Kjevle hver del mellom to ark plastfolie til en 10 x 20 cm rektangel. Legg på stekebrett og stek ved 180-190 grader i 12 minutter. Mens bunnene fremdeles er varme løftes de fra brettet og skjæres til riktig størrelse. Legg så tilbake på brettet for avkjøling.

Smelt smøret og rør inn sukker og siktet mel, rør videre over varmen i 1 minutter. Rør gradvis inn melk og kaffe blandet med vann. La koke og tykne runder omrøring. Ta av varmen, rør inn sjokolade, dekk til og la avkjøles til romtemperatur.

Legg kakebunnene sammen med sjokoladekremen (ikke krem på toppen). Dekk til og la stå i kjøleskap over natten. Dekk så med stivpisket fløte før servering.

Sjokoladekake med mokkatrøffelkrem

75 g kokesjokolade

100 g revet kransekakemasse

2 eggeplommer

2 eggehviter

½ dl melis

1 ½ ss kakao

400 g sjokolade

2 dl kremfløte

2 dl rømme eller crème fraîche

¼ dl melis

1 dl sterk varm kaffe

2 ss konjakk

50 g smør

hvit og brun sjokolade til pynt

Smelt sjokoladen. Rør kransekakemassen med eggeplommene. Rør inn den smeltede sjokoladen. Stivpisk eggehvitene, tilsett melis og visp videre tl massen er stiv. Rør forsiktig inn en tredel av eggehviten i kransekakemassen og fold så i resten. Fyll røren i en godt smurt 24 cm springform og stek ved 175 grader på nederste rille i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.

Kok opp fløte, rømme og melis. Ta kjelen av platen og la sjokoladen smelte i den. Tilsett kaffe og konjakk og rør in smøret. La kremen stå kaldt til den tykner. Hell over mandelbunnen og la stå til alt er stivnet. Kan fryses. Pynt med revet sjokolade.

Mokka/nøttekake

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

½ dl kakao

2 ts vaniljesukker

ørlite salt

3 egg

1,5 dl sukker

100 g finhakkede nøtter

200 g cottage cheese

2 ss smeltet smør

2 ss sterk kaffe

smeltet honning

nøttekjerner

Bland mel, bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt godt sammen. Pisk egg og sukker til eggedosis. Kjær cottage cheese til jevn masse i jurtigmikser. Rør cottage cheese, nøtter, melblanding, smør og kaffe inn i eggedosisen. Hell i smurt 22 cm springform og stek ved 175 grader i ca 45 minutter. Avkjøl på rist. Når den er nesten kaldt pensles den med flytende honning og pyntes med nøttekjerner.

Endret av Arkana
Skrevet

Hei Arkana

Takk for hyggelig hilsen. Er skikkelig imponert over alle oppskriftene dine. Har du prøvd alt :ler: ? Jeg skal lese dem nøye en dag jeg har lyst til å bake noe godt ...

Ha en fin søndag.

Skrevet
Har du prøvd alt  :ler:  ?

Å nei, jeg har nok ikke prøvd alt, enda i allefall. :wink:

Skrevet

Kondolerer så mye over figuren din. Jeg hadde også en nesten dødsulykke her hjemme idag. Bakgrunns historie; har hatt et bilde stående på peishyllen siden januar/februar uten at det har falt ned. Foran dette bilde har det stått en liten bamsefigur som rekker deg et hjerte. I dag valgte bilde å falle ned og rive med seg bamsen. Bildeglasset delte seg i to. Bamsen mistet hodet, armen og hånden. Har limt bamsen med superlim så den er hel igjen, bare litt småskadet.

Skrevet

Stakkars bamsen da. :-( Det skal ikke så mye til før det skjer noe slikt.

Mamma fortalte nettopp at hun er bekymret for pusen sin. Hun har ikke spist på to dager, og prøver å kaste opp men det kommer bare slim. Hun tror en hårball sitter fast og skal ta henne til dyrlegen i morgen. Hun reiser jo hit i morgen kveld og liker ikke tanken på å forlate pusen, selv om broren min er hjemme og kan passe henne. Håper alt er i orden med henne.

Skrevet
Det har visst akkurat skjedd en dødsulykke på skrivebordet mitt. Litt bakgrunnshistorie først: da vi var i London kjøpte vi en merkelig liten figur av en gateselger. En du kunne klemme på og så fikk den masse rare ansikter og uttrykk. Vi fant ut at det måtte være en slags kitt inn i en ballong og så hadde han knytt hår i knuten og klistret på øyne. Så' date= jeg klemte den i en morsom fasong og satte den på en hylle på skrivebordet mitt. I dag fant jeg altså ut at det ikke er kitt inni ballongen, men et eller annet merkelig pulver. Ballongen sprakk av seg selv, og alt pulveret ligger strødd utover. :o Ja, jeg får ta støvsugeren fatt tenker jeg. :roll:

:hoho: Vet ikke om du leste innlegget mitt på "flauser" på "skråblikk", om en narkotikahund som snuste på det hvite pulveret jeg hadde sølt utover hele flyplassen? tror vi snakker om samme figur her jeg :D

Skrevet

Ser det er flere som har fått sjekket hva som er inni disse gummifigurene, ja :sjarmor:

Kan vel si så mye at det fikk min sofa også erfare, da en av ungene sine sprakk i den.................

Fra mørke grønn sofa.............til hvitspettete sofa bare på få sekunder..................det er forandring fryder det :hoho::hoho:

Ha en herlig kveld videre med eller uten gummi-figur :wink:

Skrevet

Kan tenke meg det var litt av en jobb å få det bort Betty! :ler:

Skrevet (endret)

Endelig mandag sier TV3, jeg vet nå ikke det da. Det regner i dag, det er ikke så gøy. Skal snart en tur på universitetet, har vært effektiv og satt på en maskin med klær som jeg akkurat rekker å henge opp før jeg må dra. Det beste med dagen er at Mamma kommer i kveld, og skal bo her i to uker. I morgen skal vi ut på shoppingtur, og jeg håper inderlig at det i allefall ikke regner. :forvirret: Tenkte jeg skulle bake en kake til hun kommer. Jeg hadde opprinnelig planlagt en eplekake, men så laget Wenche på God Morgen Norge gulrotkake, så da fant jeg fram min kjempegode gulrotkakeoppskrift. :sikle:

Fikk akkurat mail fra broren min om at han har lyst til å komme på besøk en langhelg i slutten av september, kjempekoselig! :)

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...