Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Jøss :o jeg har ikke vært innom her på en liten stund, og du har allerede tre nye sider med oppskrifter! jeg er imponert :wink: håper det ikke gjør noe at jeg kopierer opp oppskriftene dine.

Du har ikke oppskrift på noe gjærbakst da? er i skikkelig bakehumør for tiden :-)

Ha en strålende mandag!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sidene fylles kjapt ja! Det gjør ingenting at du kopierer dem (de er jo egentlig ikke mine uansett). Hva slags gjærbakst vil du ha oppskrifter på? Søt gjærbakst? Brød? Runstykker/boller/horn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetekake med appelsin og mandel

50 g gjær

150 g smør

5 dl melk

revet skall av 1 appelsin

1 dl sukker

1 ts kardemomme

ca 14 dl hvetemel

150 g malte skåldede mandler

1 dl sukker

125 g smør

3 ss presset appelsinsaft

revet skall av 1 appelsin

egg og perlesukker

Løs opp gjæren i litt av den fingervarme melken i bakebollen. Smelt smør og tilsett melk, varm opp til fingervarmt og hell over i bakebollen. Tilsett revet skall av appelsin, sukker, kardemomme og hvetemel.

Elt sammen til smidig deig. Dekk med plast og sett til heving ca 40 min, dobbel størrelse.

Bland mandlene med sukker, mykt smør, appelsinsaft og revet skall av appelsin.

Ha deigen på bakebordet og elt den sammen og del i 3 like store biter. Kjevle hver del ut til et rektangel. Smør på 1/3 av fyllet, rull sammen og skjær i ca 2 cm biter. Legg på et bakepapirkledt stekebrett. Vil du lage en kake legg bitene i en smurt rund eller avlang form, med litt avstand mellom bitene, slik at de eser sammen under etterhevingen.

Dekk med klede og sett til etterheving i ca 30 min. Pensle med egg og dryss med perlesukker før steking.

Stek bollene på midterste rille i varm stekeovn 225 grader i 12-14 min.

Kaken stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 20 min.

Jamie Oliver's søte brunchbrød

1 kg hvetemel

5-6 dl varmt vann

50 g gjær

2 ss sukker

1 ts salt

1 boks nutella eller annet sjokoladepålegg

2 skivede bananer

et par håndfuller ristede hasselnøtter

Bland det tørre i en bolle og rør inn væsken. Del i to, og kjevle hver del til den er 15-20 cm lang og 1 cm tykk.

Bre nutella over. Legg på banan i skiver og strø på ristede hasselnøtter. Rull sammen og form til en ring. Stek ved 180 grader i 35 minutter.

Karibiske bagels (20 stk)

25 g smør

4 dl vann

1 dl syrnet melk

50 g gjær

50 g sjokolade

50 g cashewnøtter

1 liten banan

1 dl kokosmelk

1 ts salt

1 dl fint sammalt hvete

700 g hvetemel

egg til pensling

Smelt smør og lunk surmelken. Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett smørblandingen, hakket sjokolade, hakkede nøtter, most banan, kokosmelk, salt og det grove melet. Sett til heving ca 1 time. Del deigen i 20 emner og trill dem til pølser. Form til ringer og sett dem på bakepapirkledt stekebrett. La etterheve i ca 15 minutter. Pensle med sammenvispet egg og stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Smaker godt med smør på.

Sjokobananbrød

1,25 dl vann

1 most banan

1 ss smeltet smør

1 eggehvite

2,5 dl hvetemel

2,5 dl havregryn

2 ss brunt sukker

2 ss honning

¾ ts salt

1 pk tørrgjær

2 ss hakket sjokolade

Rør alle ingrediensene, unntatt sjokolade, sammen, gjerne med en foodprocessor. Tilsett så sjokoladen, ha i form og stek ved 200 grader i 40-45 minutter. Server gjerne med brunost.

Prinsessekake

75 g smør

2 dl melk

1 egg

25 g gjær

1 ts kardemomme

1 ts revet sitronskall

3 ss sukker

6 dl hvetemel

1 ½ dl vaniljekrem

5 ss mykt smør

3 ss sukker

1 ts vaniljesukker

½ ts kanel

Smelt smør, tilsett melk og sammenvispet egg. Rør gjæren ut i den lunkne væsken. Rør inn kardemomme, sitronskall og sukker. Elt inn mel til en smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 45 minutter. Smør en springform (24 cm). Del deigen i to. Kjevle den ene delen til en rund leiv og legg den i bunnen av formen. Klem den også noen cm oppover kanten. Bre vaniljekrem utover bunnen. Kjevle resten av deigen ut til en tynn lang leiv. Rør sammen smør, sukker, vaniljesukker og kanel og smør det utover leiven. Rull den sammen på langs og skjær ca 3 cm tykke skiver som settes i formen med snittflaten ned. Sett kaken til heving i ca 30 minutter. Pensle kaken med egg og stek på nederste rille ved 200 grader i 30-35 minutter. Smør melisglasur på kaken når den er helt avkjølt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann! her har det skjedd mye siden sist! jeg ble jo veldig glad da jeg fant oppskrift på bakt potet.. jeg og min mor har nemlig diskutert det der, vi lurte på hvordan man gjorde det.. og jeg har siden glemt å sjekke oppskrifter osv.. men nå fant jeg jo.. engel!

hørt siste nytt da? hele gjengen som lå på topp på hiscore listen har blitt suspendert pga mistanke om juks :ler: jeg prater sef om tomatspillet.. kan tro de er småforbanna da.. men det gir jo oss dødelige en liten sjanse? jeg har forresten 14 flasker nå! har du gitt opp eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rio!

Jeg har hørt det om de på Tomatspillet. Lurer på hvordan de fant ut at de jukset? Men for å være ærlig synes jeg ikke det er noen forskjell på dem og de som nå er på topp, de har jo like mange tusen flasker de også. Jeg har hatt en innbringende helg og har nå 17 flasker og 300 g. Kos deg med bakte poteter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tordner det og det er en stor mørk sky over oss. Men fra vinduet kan jeg se at det er sol og fint vær langt der borte på østkanten av Oslo. Litt rart hvor forskjellig vær det kan være i en og samme by. Jeg liker torden og lyn, i allefall når det er skikkelige saker og ikke det "puslegreiene" vi ofte har i Norge. Da sitter jeg ute på verandaen og bare nyter brakene og den herlige friske luften det blir av tordenvær. :-)

Samboeren min skulle på et møte helt til 20 i kveld, så jeg laget BLT-sandwich helt til meg selv. Veldig godt er det. Hemmeligheten er å bruke skikkelig engelsk majones (Hellmann's), og ikke den fæle norske Mills-majonesen. Jeg ser fram til finalen i Nr. 19, og selv om jeg har et ørlite håp om at Karin og Jon går av med seieren (i det minste vinner de cruiset da), så er jeg egentlig mer enn fornøyd bare Nathalie og Erlend ikke vinner. Og så er det nye episoder av Akutten senere. :danse:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du fikk rett da, natalie og erlend vant ikke.. tapte ikke de da? :P

de ble jo innmari skuffa.. de regnet vel med at de skulle vinne.. syns det var greit at lasse og firhana vant.. men fy flate så mye penger de fikk da :roll:

du lurte på hva tomaten min heter.. tom-anita :ler:

idag går det veldig seint.. er jo bare 22 grader der jo.. har nesten ferdigklekka tomatene nå, håper ikke jeg må sitte oppe sent.. for det er så nære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio: Ja, at Lasse og Firhana vant gjorde vel ikke så mye egentlig. Alle hadde visst lånt uhorvelig med penger, K&J hele 109000, så kanskje de kunne vunnet om de hadde holdt seg til budsjettet? Men når jeg skjønte at K&J ikke ville vinne så var det ikke så nøye bare N&E ikke vant, og det gjorde de heldigvis ikke. :sjarmor: Som du sa, de kom faktisk sist, og jeg er ond når jeg sier at det gleder meg stort. :sjarmor::sjarmor::sjarmor:

:Gjesp::Gjesp::Gjesp: Dette er en aldeles ugudelig tid på døgnet, men jeg har et par ekstra oppdrag i dag, som jeg må ta før den vanlige jobben min, så derfor må jeg opp tidlig. Men heldigvis har jeg fri de to neste dagene og kan ta igjen søvnen da. :-) Nå får jeg vel se å tvinge i meg litt mat, selv om jeg aldri har særlig matlyst så tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, lang dag på jobb i dag. Og jeg har skikkelig vondt i hodet nå, men heldigvis ikke migrene. Jeg ringte samboeren min i det jeg satte meg på T-banen og han sa seg villig til å dra samtidig. Så jeg gikk av på stasjonen nærmest jobben hans og han stod og ventet på meg og vi kjørte hjem sammen. Folk kan si hva de vil og rushtid i bil, det er tusen ganger bedre enn å ta T-banen!

Er kjempesulten, men straks skal pizzaen i ovnen, og det blir godt. Og i kveld skal vi kose oss med potetgull og dip og resten av den svenske bokse-colaen. :sikle:

Jeg har funnet fra RCT2-spillet mitt og skal spillet det litt de nærmeste dagene, skikkelig barnslig moro, rett og slett. :ler:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Churros (4 pers.)

125 g sukker

1 ts revet muskat

3 ss smør

150 g hvetemel

½ ts finrevet appelsinskall

¼ ts sukker

2 egg

Bland sukker og muskat. Ha smør, melk, appelsinskall, sukker, 1,25 dl vann og 1 krm salt i en kjele og kok under omrøring til alt blandes i en deig. Kok videre 2-3 minutter. Ha i en kjøkkenmaskin og tilsett eggene mens motoren går. Blir deigen for myk til at den kan klippes med saks må du ha den tilbake i gryten og kok til den blir fastere. Fyll i en kakesprøyte med et 5 mm flatt stjerneformet munnstykke. Klem ut 6-8 cm lange strimler i en frityrgryte og stek ca 3 minutter til de er luftige og gylne. Snu et par ganger under friteringen. La renne av på kjøkkenpapir og vend i sukkerblandingen. Server straks.

Onion bhaji (18-24 stk)

4 store løk

4 fedd hvitløk

2 dl besan (bukkert-/kikert-mel, eller bruk hvetemel)

1,25 dl hvetemel

1 egg

1 ½ ts natron

1 ts chilipulver

Del løken i meget tynne skiver. Bland mel og besan med de resterende ingrediensene og nok vann til å lage en glatt kremaktig røre. Ha løk og hvitløk i deigen. Stek små flate kaker av røren i panne med godt med olje til de er gylne og gjennomstekte. Legg på rist med tørkepapir. Server varme med chilisaus eller sterk mangochutney.

Jalapeñopoppers

24 friske jalapeñopepper

1-1 ½ kopp revet cheddar

3 vispede egg

2 kopper loffsmuler

Ta stilken av jalapeñosene og ta vekk frø og hinner. Fyll dem med ost (gjerne en blanding av cheddar og kremost, for en mildere smak). Vend dem først i vispet egg og så i loffsmuler, gjenta gjerne en gang til. La stå og tørke litt 15 minutter. Frityrstek 2-3 minutter, til gylne. La renne av på kjøkkenpapir og server med en gang.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dette var en morsom dagbok det! Med så mye snaddermat! Og gøy her ikke BARE er kaker, og også varmmat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalarmen rev meg brått ut av søvnet i dag. :overrasket:

Men det var forsåvidt greit, for jeg burde ikke sove til 12 på fridagene, siden jeg aller helst legger meg samtidig som samboeren min og da får jeg ikke sove om jeg har sovet lenge den dagen. Og hvis jeg ikke får sove blir jeg liggende å lese ut i de små timer, og da er jeg så trøtt at jeg igjen sover lenge, og dermed har vi det gående...... :roll:

Min kjære jobber sent i dag, men siden jeg fikk ham med meg tidlig i går så er vel det greit. Jeg koser meg alene også, skal lage Cæsar-salat til middag, med kylling i, og bare ta livet med ro. Været er nydelig så jeg spiser vel ute tenker jeg. :-D

Cæsar-salat (4 pers.)

500 g isbergsalat

5 skiver loff

6 ss olje

salt/pepper

80 g fersk parmesan

1 fedd hvitløk

2 ansjosfileter

2 ss sitronsaft

1 ss worcestershiresaus

1 eggeplomme

10 ss olivenolje

Kutt vekk skorpene av loffen og skjær i terninger som stekes gylne i olje. Legg dem på kjøkkenpapir. Grovhakk hvitløk og bland med ansjos, sitronsaft, worcestershiresaus og eggeplomme og rør alt til puré med stavmikser. Tilsett olivenolje i en tynn stråle og krydre med salt og pepper. Anrett salaten, hell over saus og krutonger og strø grovrevet parmesan på toppen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aniola-Fisken skrev:

Det er ikke lenge før motivasjonen forsvinner gitt.

Arkana skrev:

Må du finne stoff som ikke står i bøkene da? Jeg synes kanskje det er litt mye forlangt av læreren da. Kanskje du skal ta en tur på biblioteket?

Aniola-Fisken skrev:

Ja.. I boken står det nesten ingenting. Og problemstilling skal vi lage selv.

Min er: Hvorfor fungerer ikke et demokratisk styresystem i alle land?

Kanskje utrolig dumt og vanskelig, men likevel, får jeg det til, kan det bli bra, for det er jo et interessant tema.

Får se.. Akkurat nå er jeg veldig lei.

DEtte skrev jeg i dagboken min. Bare sånn i tilfelle du lurte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge til eksamen? Det kommer sikkert til å gå bra. Bare se det interessante i det og finn så mye informasjon du kan. Det fine med muntlige eksamene er at man kan prøve seg fram litt, se reaksjonen til lærer/sensor, man kan rette på seg selv osv. På en skriftlig må man liksom veie ordene litt bedre, man får ingen sjanse til å forklare bedre om noe er utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...