Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk den ikke.

Det var sikkert litt deilig, med pause fra solen?

Ikke at jeg skal klage, det er deilig og da.

Heller for varmt enn for kaldt!

Skrevet (endret)

Ja, det var herlig, skulle ønske det varte. Og det er like varmt i dag. :forvirret: Sambo kom hjem kl. 10 og hadde kjøpt frokost på veien. Litt sengekos og så dusjet vi sammen og nå skal vi straks spise. Han skal ikke jobbe før i morgen igjen heldigvis. Så da får han hvilt ut litt og så en god natts søvn.

Endret av Arkana
Skrevet

Si meg Arkana...

HAr du prøvd alle oppskriftene dine?

Jeg blir helt overveldet...

Vi fikk oppskriftsbok i bryllupsgave..Vet ikke helt om jeg skal ta hintet eller overse det :ler:

Skrevet
Si meg Arkana...

HAr du prøvd alle oppskriftene dine?

Nei, det har jeg nok ikke. Jeg har prøvd mange av dem, eller i det minste smakt dem et eller annet sted. Men enkelte oppskrifter legger jeg ut bare fordi det høres godt ut, eller jeg legger ut ting jeg aldri ville spist selv (som oppskrifter på tunfisk, som jeg ikke kan fordra) fordi andre kanskje ville være interessert. :)

Skrevet (endret)

Sambo var naturlig nok trøtt etter å ha jobbet fra kll 9 i går morges til 10 i dag morges, så han sluknet i senga rundt kl 13. Jeg sov ganske urolig i natt pga varmen, så jeg la meg sammen med ham og fikk en herlig liten dupp. Så dro vi og gjorde ukeshandelen, og etter det har sambo vasket kjøkkenet, satt på oppvaskmaskinen og støvsuget hele leiligheten.

I går så jeg på Oliver's Twist, og ble veldig inspirert av fruktsalaten han laget. Så nå har jeg laget en jeg også, bruke fersk ananas, papaya, mango, pasjonsfrukt, kiwi og stjernefrukt. Jeg laget en sukkerlake av like deler sukker og vann (ca 1 dl av hver) og hadde i en splittet vaniljestang og et par stilker sitrongress. Alt ligger og godgjør seg i kjøleskapet og skal spises etter pizzaen i kveld, gleder meg! :sikle:

Endret av Arkana
Skrevet

Fruktsalat er så godt! :sikle:

Hvordan pizza lager du? :)

Skrevet

Fruktsalat er godt ja. hadde samme tanker i hodet når jeg var i arendal tidligere i dag, men alt jeg fant var myk, overmoden og inntørket frukt. ikke særlig fristende. får ta det en annen dag :wink:

Skrevet

Hehe, jeg laget ikke pizza selv. Det er altfor varmt for matlaging. Vi bestilte fra Peppes, halvparten BLT og halvparten Fly Away. Snadder! Og fruktsalaten var kjempegod. Vi leide film også, Kalenderpikene, den var fin.

Skrevet

Nam, pizza..

Vi bestiller så og si aldri mat, vi. Buu..

Høres ut som dere har hatt det kjempekoselig, da :)

Skrevet (endret)

Nå har jeg sittet ute på verandaen lenge og sett på det fantastiske lynet (men merkelig nok veldig lite torden) som lyser opp hele himmelen langt der borte. Så flott å se på, og temperaturen er herlig sval og det lukter så godt og natten er så stille. Deilig med slike små stunder. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Mmmmmmmm :)

Elsker torden og lyn.. Utrolig koselig.

Skrevet (endret)

I dag er det "bare" 21 grader, men jeg er kjempefornøyd. Endelig litt mer levelige tilstander. I kveld får vi besøk av en venninne, skal grille og sitte ute på verandaen og skravle. Det blir koselig. :)

Endret av Arkana
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har jeg kjørt venninnen min hjem igjen. Vi skal treffes i morgen, skal kjøre til Living på Lørenskog og se etter møbler. Vi hadde en koselig kveld, grillet biff, paprika, squash og sopp og spiste med pommes noisettes og krydderbernaise og drakk uante mengder cola til. *stappmett* Nå skal jeg se opptak av River Cottage og kose med pusen. :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Fordi det var såpass kjølig i går håpet jeg på en noe kjøligere natt, den gang ei. Har sovet ganske urolig, men fikk heldigvis sove relativt lenge. En kald og god dusj og nå er det litt obligatorisk KG mens jeg spiser "frokost" (resten av sjokoladen og colaen fra i går :rodme:) før jeg skal hente venninnen min og viskal ut og handle på Living. Vi drar sikkert innom Lørenskog Storsenter også, om ikke annet så for å spise lunsj.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Osteelskerens pai (4 pers.)

200 g smør

200 g hvetemel

50 g valnøtter

2 ss vann

1 beger kremost, gjerne snøfrisk

1 dl rømme

1-2 stilker selleri

150 g chèvre

150 g brie

¼ kg blå druer

10 stk physalis

1 stjernefrukt (carambola)

8 halve valnøttkjerner

selleriblader

Smuldre smør og mel og kjør til en grynet masse med valnøtter i foodprocessor, samle deigen med vann og la stå kaldt 30 minutter. Kjevle ut i en paiform, prikk deigen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter.

Rør myk kremost sammen med rømme. Bre utover bunnen. Dryss over grovhakket selleri. Legg halve skiver chèvre langs kanten og trekantete brie-biter i midten. Legg druer, physalis og stjernefrukt i skiver mellom ostebitene. Stikk selleriblader mellom og pynt med valnøtter til slutt.

Ost- og skinkebrød (6 pers.)

225 g hvetemel

1 ts salt

3 ts bakepulver

1 ts paprikapulver

75 g smør

125 g revet moden ost

75 g hakket røkt skinke

2 vispede egg

1,5 dl melk

Sikt mel, salt, paprika og bakepulver i en bolle. Smuldre inn smør og rør inn ost og skinke. Tilsett egg og melk og bland godt. Fordel i en smurt og bakepapirkledt brødform og stek ved 180 grader i ca 1 time. Avkjøl litt i formen før den hvelves ut på rist. Server i tykke skiver. Smaker best samme dag den lages.

Ost, purre og potetkaker (4 pers.)

1 kg poteter

4 ss melk

4 ss smør

2 finhakkede purrer

175 g revet cheddar

1 ss hakket persille eller gressløk

1 vispet egg

2 ss vann

90 g ferske loffsmuler

1 finhakket løk

Kok potetene og mos dem med melk og smør. Kok purre og løk i ca 10 minutter. Bland så med potetmosen, ost og persille/gressløk. Smak til med salt og pepper. Visp egg og vann sammen. Form massen til 12 kaker, pensle med eggeblandingen og dekk med loffsmuler. Stek 2-3 minutter på hver side til de er gylne. Server med en enkel grønn salat.

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...