Arkana Skrevet 10. august 2004 Forfatter #1341 Skrevet 10. august 2004 Spørs hva man er vant til da. Jeg merker det ikke annet enn når jeg har vært hjemme og kommer tilbake hit, da kjenner jeg det godt. Samme når vi er hos svigers i Stavanger, kjenner at det er fuktigere der.
Lythande Skrevet 10. august 2004 #1343 Skrevet 10. august 2004 Rart hvor forskjellige vi er. Så det er godt årstidene har litt for alle smaker. Jeg liker ikke vinteren særlig jeg heller' date= jeg liker alle årstider uten sne, men er ikke så glad når det blir for varmt. Jeg er så enig med deg Arkana.
Arkana Skrevet 10. august 2004 Forfatter #1344 Skrevet 10. august 2004 (endret) Hvordan går det med pus i varmen? Hun har det varmt stakkar. Hun har funnet en pappeske som hun ligger i (hun elsker esker) og det er visst litt kjøligere der inne. Har det temmelig varmt jeg også, og vifta hjelper bare litt. Om en time skal jeg og sambo + en venninne (hun som kjøpte leilighet) på Ikea. Hun skal kjøpe noen ekser og annet smått. Vi kommer nok til å dra flere ganger i løpet av nærmeste framtid, hun trenger bl.a. seng og sofa til leiligheten. Endret 29. august 2005 av Arkana
Lythande Skrevet 10. august 2004 #1345 Skrevet 10. august 2004 Hun skal kjøpe noen ekser og annet smått. Er det på IKEA man kjøper eksser altså????
Arkana Skrevet 10. august 2004 Forfatter #1348 Skrevet 10. august 2004 (endret) Sånn, da var vi vel hjemme igjen. Som alltid når man er på Ikea kommer man hjem med dobbelt så mye som man planla å kjøpe. Vi spiste middag der, for første gang i mitt liv, og det var faktisk ganske greit. På veien tilbake stoppet vi på Sandvika Storsenter og handlet på Clas Ohlson og Ultra og så spiste vi kjempegod is til dessert. Nå skal jeg ta meg et avkjølende skumbad. Endret 29. august 2005 av Arkana
Gjest Jamila Skrevet 10. august 2004 #1349 Skrevet 10. august 2004 Ville bare stikke innom og si takk! Eller, 1000 takk for tips om Sjokolade Pavlova. Har lagd den to ganger nå-- til stor glede for storfornøyde gjester. En absolutt vinner i varmen! :blomst_opp: 'priceate it! Jamila
Arkana Skrevet 11. august 2004 Forfatter #1351 Skrevet 11. august 2004 Jamila: Så bra da! Synes også den er veldig god, og ikke minst sommerlig og lett, passer perfekt etter masse grillmat. :-) Lunacia: God morgen til deg også! I natt har jeg faktisk sovet ganske godt. Tok TV'en ned fra bordet bak senga og satte opp bordvifta i stedet så både den og takvifta har gått på fullt i natt. Det ble litt mer støy enn vanlig, men jeg sovnet nå og det var det viktigste. Det er litt skyet i dag, så jeg håper det kanskje blir ørlite svalere i dag.
-Fisken- Skrevet 11. august 2004 #1352 Skrevet 11. august 2004 Så bra at du fikk sove ordentlig Til og med huøret bedres med nok søvn. Ønsker deg en strålende dag! Virker som det ikke kommer til å bli så varmt i dag. Kan jo egentlig være litt deilig, det.
Bokalven Skrevet 11. august 2004 #1353 Skrevet 11. august 2004 Tempraturen som er akkurat nå er kjempedeilig.
Arkana Skrevet 11. august 2004 Forfatter #1354 Skrevet 11. august 2004 (endret) Makrell i form (4 pers.) 4 makrellfileter (ca 600 g) 600 g kokte poteter 4 tomater 1 liten løk ½ bunt dill 2 ss hakket paprika 1 hvitløksbåt 1-2 ts salt 1 ss sitronsaft 1 ss olje Skjær poteter og løk i skiver. Hakk papria, hvitløk og dill. Skjær tomatene i skiver. Legg poteter, løk, dill og hvitløk lagvis i formen. Legg tomater og paprika på toppen. Pensle makrellfiletene med olje på skinnsiden og dryss salt på begge sider. Dryss sitronsaft på kjøttsiden. Legg over tomatene og paprikaen med skinnsiden opp. Stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Makrellburgere med tzatziki og tomatsalat (4 pers.) ca 600 g makrellfilet 3 dl matfløte 2 egg 2 ss potetmel 2 sjalottløk salt/pepper 4 dl yoghurt naturell 1 agurk 1 hvitløksfedd 1-2 ts Dijonsennep salt/pepper 6 tomater 1 sjalottløk 2 ss gressløk 1 hvitløksfedd 1 ss rødvinseddik ca 1 ts sukker 2 dl god olivenolje salt/pepper Makrellburgere: Fisken og fløten bør være iskalde. Fjern skinn og ben fra fisken og del den i litt mindre biter. Kjør fisken til en halvfin masse i en foodprocessor, tilsett salt og pepper og spe med eggeplommer og fløte til en halvfast smidig farse. Vend inn finhakket løk. Form til store tykke burgere og stek i smør i middels varm panne. Server i hamburgerbrød eller på en grov brødskive med tzatziki og tomatsalat. Brød kan byttes ut med poteter. Tzatziki: Ha yoghurten i et kaffefileter og la den renne godt av seg i 30-40 min, til den får en fast og fyldig konsistens. Del agurken på langs og skrap ut innmaten. Rasp agurken grovt opp, legg den i et dørslag og dryss med litt salt. La den ligge og renne av seg i 20-30 min. Klem ut vannet. Bland sammen alle ingrediensene og smak til med salt og pepper. Tomatsalat: Skold og flå tomatene og fjern innmaten. Hakk tomatene grovt opp og bland med finhakket sjalottløk, finhakket gressløk og hvitløk. Bland sammen eddik, sukker og olje. Smak til med salt og pepper og vend dressingen lett inn i salaten. Grillet makrell med rødbetesaus (4 porsj.) 4 makreller 2 ts salt ½ ts pepper 1 rødbete 3 dl appelsinjuice saften av ½ sitron ½ dl tørr vermuth salt/pepper stekt småløk og sukkererter til servering Start med sausen. Skrell rødbeten og skjær den i terninger. Kok den mør i appelsinjuice med sitronsaft og vermut. Smak til med salt og pepper. Rens og fileter makrellene. Dryss dem med salt og pepper og pensle dem med olje. Grill filetene i grillpanne eller på utegrill i 2-3 minutter på hver side. Server makrellfiletene nygrillet med sausen og tilbehøret. Endret 27. august 2005 av Arkana
AgathaChristie Skrevet 11. august 2004 #1355 Skrevet 11. august 2004 Helt uforståelig.... Jeg som aldri i hele mitt liv har likt makrell, vurderer faktisk å prøve den makrellburgeroppskriften... Du har så mye fristende her inne...
Gjest 1111 Skrevet 11. august 2004 #1356 Skrevet 11. august 2004 Makrell er godt. smakte en variant for litt siden med en søt røre av grønnsaker God ettermiddag forresten Hvordan har dagen din vært?
Arkana Skrevet 11. august 2004 Forfatter #1357 Skrevet 11. august 2004 AgathaChristie: Det var ikke verst! :-) Nå tordner det litt her. Det gjør egentlig ingenting, temperaturen er mer behagelig i allefall. Pusekatten har nettopp fått en laaaang kos på fanget.
Gjest 1111 Skrevet 11. august 2004 #1358 Skrevet 11. august 2004 Sitter i solsteiken jeg. sommeren kom, men seint.
-Fisken- Skrevet 11. august 2004 #1359 Skrevet 11. august 2004 Tordner det hos deg, Arkana? Her er det strålende solskinn og veldig varmt.
Arkana Skrevet 11. august 2004 Forfatter #1360 Skrevet 11. august 2004 Ja, det tordnet litt og så regnet det 5 minutter. Nå er det skyfri himmel, sol og varmt igjen. Kanskje tordenskyen er på vei mot dere?
Fremhevede innlegg