Arkana Skrevet 5. juni 2005 Forfatter #2761 Skrevet 5. juni 2005 (endret) Mmm, lapskaus er kjempegodt! Har du lyst til å dele oppskriften din med meg kanskje? Lapskaus (6 pers.) 1 kg oksekjøtt 3 ss olivenolje 3 ss hvetemel 3 hakkede løk 3 store hakkede gulrøtter 4 hakkede selleristenger 7,5 dl oksekraft 1 dl tomatpuré 1 ss worcestershire saus ½ ts hver av salt, pepper, timian og paprikapulver 6 store poteter Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til. Endret 27. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 5. juni 2005 Forfatter #2762 Skrevet 5. juni 2005 (endret) Vi la oss nærmere 2 i natt, og jeg fikk ikke sove før rundt 4. Og så vekket pusen oss 09.30 og vi fikk bare slumret og pratet litt en times tid før vi bestemte oss for å stå opp. Nystekte rundstykker og masse godt pålegg til frokost. Vi har vasket hele leiligheten (som alltid på søndager). Nå står herlig hjemmelaget lapskaus og putrer på komfyren. Neste uke er siste undervisningsuke (egentlig var det forrige uke, men dette er undervisningen til den ekstra eksamen jeg tar, som tilhører et annet semester). Forelesningene er på ettermiddagen, så jeg må ha litt disiplin og stå opp tidlig og lese til eksamen før disse. Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #2763 Skrevet 6. juni 2005 (endret) Ja, så var det den planen om å stå opp tidlig og lese til eksamen da..... Var helt utslitt og hadde ikke lyst til å stå opp, så da jeg endelig følte for å dra meg ut av sengen var klokken kvart over 12. Jaja, bedre lykke i morgen. Sambo henter meg etter kurset, herlig å slippe og tenke på å presse meg på stappfull trikk og T-bane hjem. Har så lyst på fisk i dag, så må kjøpe laks på veien hjem. Endret 1. september 2005 av Arkana
Salt Skrevet 6. juni 2005 #2764 Skrevet 6. juni 2005 Hei Arkana Lapskausoppskriften din hørtes kjempegod ut, den må prøves ut Håper du får en fin uke, og lykke til med lesingen. Det går helt sikkert kjempebra
Arkana Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #2765 Skrevet 6. juni 2005 Takk for hilsen Salt! Ønsker deg også en fin uke! :-)
Arkana Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #2766 Skrevet 6. juni 2005 (endret) I morgen har jeg forelesning fra 12-17. Skjønner ikke hvorfor de må ha forelesninger så tett opp til eksamen, jeg kunne veldig tenkt meg to uker fri før eksamen. Når man er opptatt med forelesning halve dagen blir det strengt tatt liten tid og energi til lesing. Heldigvis ikke så ille som det var på psykiatriforelesningene i fjor, der hadde de forelesning helt fram til dagen før eksamen. Nå har vi spist speilegg til kveldsmat (fikk så lyst på det). Jeg har lyst til å lese litt, så jeg skal straks krype til køys og unne meg en halvtime (eller en time) med en god bok før jeg sovner. Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #2767 Skrevet 7. juni 2005 (endret) Couscous-salat med fetaost (4 pers.) 400 g couscous salt/pepper 3 tomater 1 stor rød løk 2 hvitløksfedd 150 g fetaost ½ bunt mynte 3 ss hvitvinseddik ½ ts malt koriander 6 ss olivenolje 1 ss hakkede pistasjnøtter 2 ss usaltede peanøtter Hell 4 dl kokende vann over couscousen og la trekke 5 minutter. Rør med en gaffel. Del tomatene i fire, fjern frøene, og del i terninger. Skjær løken i tynne båter, Fingakk hvitløk, Skjær fetaost i små terninger. Hakk myntebladene. Rør sammen eddik, koriander, salt og pepper, pisk inn oljen. Tilsett tomater, hvitløk og løk og bland med couscous. Bland inn fetaost, mynte, pistasjnøtter og peanøtter. Pynt med mynteblader. La trekke litt før servering. Potet- og fetaost salat 6-8 kokte kalde poteter 1 agurk 4 tomater 1 løk 200 g fetaost en håndfull sorte oliven 2 hardkokte egg 2 ss god eddik 3 ss god olivenolje 2 ss vann salt/pepper ½ ts tørket timian Skjær potetene i terninger. Skrell agurken og skjær den i tynne skiver. Tomatene skjæres i båter, løken i tynne skiver og osten i terninger. Eggene hardkokes og deles i båter. Bland alt sammen. Rør sammen dressingen og hell over salaten. Varm salat med kikerter og fetaost (4 pers.) 1 rød løk saften av 1 sitron 2 bokser kikerter 300 g cherrytomater 1 ss olivenolje 2 ts malt spisskummen 200 g fetaost 3 ss frisk mynte Skjær løken i tynn skiver og legg i sitronsaften. Ha kikertene i en ildfast form sammen med tomatene, bland inn olje og spisskummen. Stek ved 200 grader i 5 minutter. Bland alt i en serveringsbolle og server med godt brød til. Endret 27. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 8. juni 2005 Forfatter #2768 Skrevet 8. juni 2005 (endret) Wow, jeg er oppe tidlig! Skal bare sprinte ned på butikken og kjøpte baguetter, så skal jeg fylle på med hjemmelaget kyllingsalat og kose meg til frokost. Etterpå blir det disiplin, har planer om å skrive sammendrag av hele kompendiet i dag. har riktignok kurs fra 15.30-17, så jeg må gå ut døra 14.30 (utrolig at det skal ta så lang tid å komme seg herfra til Riksen). Heldigvis henter sambo meg i dag også. Utrolig hvor mye bedre dagen blir når jeg kan ose hjem på den behagelige måten framfor å sitte på T-banen. Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 8. juni 2005 Forfatter #2769 Skrevet 8. juni 2005 (endret) Pai med tre sorter bær 200 g hvetemel 1 eggeplomme 3 ss sukker 100 g smør 1 ss vann 6 plater gelatin 250 g jordbær, bringebær og rips 1 pk jordbærgelé 3 dl jordbæryoghurt 1 ½ dl kremfløte 250 g jordbær, bringebær og rips til pynt Elt sammen hvetemel, eggeplomme, sukker, smør og vann. Pakk i plast og sett kaldt i 30 minutter. Kjevle deigen ut og legg i paiform med løs bunn. Prikk med gaffel og klem et papir nedover bunnen og sidene. Stek på nederste rille ved 225 grader i ca 20 minutter. Avkjøl og fjern papiret. Bløtlegg gelatinen, klem vannet godt ut og smelt i kokende vann. Mos bærene, rør inn sukker, vaniljesukker, yoghurt og gelatin. Visp kremfløte tiv og vend inn i resten av blandingen. Fyll i paiskallet. Lag geléen og avkjøl til den begynner å tykne. Legg bærene på fyllet i paien og og hell geléen forsiktig over. La stå kaldt til den har stivnet. Endret 27. august 2005 av Arkana
Gjest lmari Skrevet 8. juni 2005 #2770 Skrevet 8. juni 2005 Heidu! Du hadde lest den selvbiografien til Agatha Christie, ikke sant? Du husker ikke hva den heter?
Arkana Skrevet 9. juni 2005 Forfatter #2771 Skrevet 9. juni 2005 (endret) Heidu! Du hadde lest den selvbiografien til Agatha Christie, ikke sant? Du husker ikke hva den heter? Den heter rett og slett Agatha Christie - An Autobiography. Veldig flott bok, vanskelig å legge fra seg! Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 9. juni 2005 Forfatter #2772 Skrevet 9. juni 2005 (endret) 8 dager til eksamen og ferie, 17 dager til vi reiser. I dag, og i går, var det faktisk nydelig vær i Oslo. Sol og varmt. Hadde nesten glemt hvor herlig det er å gå uten jakke på. Mer sammendragskriving i dag, og så kurs selvsagt. Skulle helst ha fri. Jeg har faktisk litt problemer med å konsentrere meg når jeg vet jeg må passe klokka fordi jeg skal ut. Heldigvis har jeg fri hele neste uke, det blir intens eksamenslesning. I morgen kommer sambos foreldre. Aner ikke hvorfor de måtte komme uka før eksamen. De påstod jeg hadde vært enig, men det må ha vært en misforståelse, for jeg trodde de skulle komme i mai istedet. Men, greit nok, jeg leser svært sjelden i helgene uansett. Eneste minus er at sambo er prosjektleder og de har dårlig tid før utrulling på mandag, og han må kanskje jobbe i helga, hvilket betyr at jeg blir svigersunderholder. Regner med jeg klarer å snike meg til PC'en og skrive sammendrag. Utrolig hvor spennende eksamenslesing blir når alternativet er sofa og NRK1. Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #2773 Skrevet 11. juni 2005 (endret) 6 dager til eksamen og sommerferie. Siste kursdag i går, nå har jeg "fri" helt til eksamen neste fredag. Foreldrene til sambo kom i går. De fikk hotellopphold i Oslo i julegave, så de bor der til søndag, så bor de her en natt til mandag før de tar toget hjem igjen. I går spiste vi ute på restaurant (pepperbiff ) og det var koselig. I dag tok vi dem med og prøvekjørte ny bil (faren hans har litt peiling på bil). Veldig bra, så jeg tror vi tar den. De takserte vår gamle samtidig, for vi vil gjerne bytte den inn, men av en eller annen grunn får vi ikke vite taksten før på mandag, så vi ringer da. Endret 1. september 2005 av Arkana
Brunhilde Skrevet 11. juni 2005 #2774 Skrevet 11. juni 2005 Hei, og lykke til med eksamen og kjøp av bil! Jeg gleder meg også til ferie, men siden jeg jobber er et noen uker igjen til den kommer enda! Ha en fin lørdag! Heksehilsen.
Arkana Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #2775 Skrevet 11. juni 2005 (endret) Noen uker er ikke så mye! Ferie er så herlig. Man får tatt seg skikkelig inn og hvilt seg ut mer enn man får på en langhelg. Denne ferien blir ekstra herlig siden sambo tar 7 uker ferie/avspasering sammenhengende. Jeg ser fram til maaaange late sommerdager (bortsett fra når vi pusser opp kjøkkenet da, men det tar bare en helg tenker jeg). Bare gjøre som det passer oss og leve det gode liv. :-D Endret 1. september 2005 av Arkana
Andie Skrevet 12. juni 2005 #2777 Skrevet 12. juni 2005 Det høres ut som en deilig ferie, Arkana! Masse lykke til på eksamen!
Arkana Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #2779 Skrevet 13. juni 2005 (endret) Det er midten av juni og jeg sitter her med genser og tykke sokker! Endret 1. september 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #2780 Skrevet 13. juni 2005 (endret) Da har vi kjøpt ny bil! Leveringstid er ikke før om to uker da, føles leeeenge til. Men tiden går nok fort, særlig siden den første uken går med til eksamenslesing. Skal ut og shoppe litt med sambo når han er ferdig på jobb, må ha litt ferieklær. Foreldrene hans dro tidlig i morges, tok toget kl 7. De er vel framme om en halvtimes tid tenker jeg. Jeg har ikke lest så godt som jeg burde i dag *skamme seg*. Må utnytte de siste timene godt før sambo kommer. Prøve å fortelle meg selv at det bare er snakk om noen få dager, og etterpå kan jeg gjøre akkurat som det passer meg. Men det er ikke så lett når stoffet er kjedelig og selv vindusvask virker utrolig fristende akkurat nå. Endret 1. september 2005 av Arkana
Fremhevede innlegg