Gå til innhold

Lei av mas om å spise sunt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje de nyter livet. Det vet hverken du eller jeg noe om. Det som er livsnytelse for en, trenger ikke være det samme for en annen.

Men, jeg tror på den gyldne middelvei. Bare så det er sagt :-)

Så lenge man ikke følger en rigid oppskrift, er det vel greit. Skal man lage en middagsrett er oppskrifter gull verdt. Som diktering av generell livsførsel er de fandens verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er sagt så ser jeg poenget ditt. Selv om du må være klar over at for noen er det å spise sunt og å trene en gevinst i seg selv, altså at de nyter det å løpe på mølla eller trene styrke. Det er ikke noe de lider seg gjennom kun for å bli sunnere på lang sikt. Trening er jo for mange en livsstil.

(Fikk visst ikke til å sitere av en eller annen grunn)

--- Det er helt klart uten tvil supert å trene!

Alle har godt av å bevege på seg :) Heldigvis finnes det mange ulike former for "trening", slik at de fleste kan finne noe de trives med,og som de synes er gøy.

-Det jeg mente i mitt innlegg er de som ikke gjør annet enn å trene og være hysteriske ift mat. Det er det jeg synes er trist, når selve livet kun dreier seg om trening og et (p)sykelig forhold til mat.

Endret av Eliine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at man kan utvikle noen form for mangelsykdommer i Norge, om man ikke har en lidelse i fordøyelses-systemet fra før (cøliaki, Crohns, laktoseintoleranse osv osv). Næringsinnholdet i kostholdet her i landet er mer enn godt nok, til at man får dekket basisbehovene nesten uansett, så lenge man ikke har ett aldeles ekstremt matstell (anoreksi er ett eksempel). Jeg blir alltid på vakt når media koker sammen påstander om at man må vitamintilskudd i tillegg, fordi man ikke får det man trenger gjennom kostholdet. Hvilke økonomiske drivkrefter ligger bak?

Vel, grønnsaker og frukt inneholder mye mindre vitaminer og mineraler sammenlignet med hva de gjorde i 1950. Utarming av jorda med ensidig og tungt jordbruk og alt skal gå så fort nå så vekstene får ikke tid til å ta opp næring fra jorda.

Alle de tingene du lister opp, er jo ting kroppen har bruk for (fett, karbohydrater og salt). At det er for mye av det i den skiva (mer enn dagsbehovet), betyr jo bare at man kan spise mindre av tilsvarede stoffer fra andre kilder. Dessuten vil jo kroppen skille ut endel av de stoffene som den har nok av, Skiva med tunfisk f.eks, vil kanskje gi deg ett overskudd av protein, om du allerede har fått i den tilstrekkelig den dagen. Overskuddsprotein går ut i urinen. Dog vil kroppen ha en tendens til å lagre opp næring som fett, men da bør man også vurdere å røre mer på seg.

Så du mener altså at det er bare å spise det folk flest kaller usunt fordi bare man spiser mindre og så blir det sunt? Vitaminer og mineraler betyr ingenting?

Hvis du mener vi trenger karbohydrater, så vil jeg gjerne at du skal nevne et essensielt karbohydrat. Jeg har nemlig bare hørt om essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6) og 8 (10 for barn) essensielle aminosyrer (proteiner). Men du har kanskje forsket og funnet en essensiell karbohydrat?

Sunt mat definerer jeg som mat som inneholder mye av det kroppen trenger og lite av det kroppen ikke trenger. Mat som gjør meg frisk og slank. Mat er min medisin. Jeg er kraftig overvektig og har pre-diabetes. Men takket være maten er jeg på vei til slank og kommer aldri til å få diabetes 2. Grovbrød med nugatti er langt fra mat som gjør meg frisk.

Oi, hjelp! Skummelt, for her er det vel mange motstridende meninger, og jeg er dessuten ingen ekspert.. Men jeg kan prøve meg likevel.



  • * Masse grønnsaker, gjerne de som vokser over jorda. Disse er f.eks. sunne og gode: brokkoli, blomkål, salat, tomat (er vel egentlig et bær), agurk, avokado, løk, squash, aubergine, sellerirot, stangselleri
  • * Fisk, både mager og fet
  • * Litt sopp
  • * Egg, mye vitaminer og mineraler
  • * Litt kjøtt, både hvitt og rødt, men ikke alt for mye. Innmat er vel forresten veldig sunt!
  • * Nøtter og frø i moderate mengder, mye næring men også mye kalorier
  • * Urter og spirer o.l. av riktige typen er vel übersunt
  • * Litt bær og frukt, helst mest bær, men ikke alt for mye
  • * Litt korn, vet ikke om det gjør kosten alt i alt sunnere, men det er en billig og enkel næringskilde. Men ikke som i hvitt mel og den slags, men heller som i grove knekkebrød, 4-korn, kli o.l.
  • * Litt meieriprodukter. Tror ikke det er noen nødvendighet for kosten strengt tatt, men det er en god kilde på kalsium og andre næringsstoffer og smaker utrolig godt

Tror det er sunt å spise dette i en kombinasjon som fører til at man får mesteparten av energien fra fett, og fettet bør vel helst komme mest fra nøtter, fet fisk og fete grønnsaker. Mengden karbohydrater kan justeres etter hvor aktiv man er/hvor mye man trener. Alt i alt er kanskje en veldig liberal type lavkarbo-diett det beste, hvor man kan spise både f.eks. knekkebrød og havregrøt i moderate mengder?

:Nikke: Veldig enig i denne lista, bortsett fra korn. Les for eksempel artikkelen Evolusjon, kosthold og livsstil fra Tidsskrift for Den norske legeforening.

Der hvor et animalsk kosthold helt eller delvis ble erstattet med korn, ble folk kortere av vekst, barnedødeligheten økte, og levealderen sank. Infeksjonssykdommer, jernmangelanemier, defekter i beinsubstansen, tannråte og emaljeproblemer oppstod (4, 8, 9). Empiri og kliniske erfaringer setter slike helseproblemer direkte i forbindelse med et kornbasert kosthold(4, 8-10).

Likevel er kornprodukter ugunstig for svært mange. Dette har vært kjent siden spesielle antibeitestoffer ble oppdaget for 100 år siden. I 1950-årene oppdaget man at hvetegluten var en kausal faktor i cøliaki. Forskere har vist at gluten og peptider dannet i magen etter inntak av korn, bl.a. kan utløse psykiske og nevrologiske lidelser, inkludert epilepsi, autisme og schizofreni (4). Glutenholdige kornsorter kan også bidra til hudsykdommer, diabetes type 1, Sjögrens syndrom og leddgikt.

Ja, dette høres jo ut som at er sunt for oss, eller hva? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør spise variert, litt av alt man er glad i- det er et slikt kosthold som funker på sikt,også.

Trist for de som vier livet sitt til knekkebrød, havregrøt og tunfisk. Som bruker all sin våkne tid på spinning, jogging, kaloritelling og muskelspenning...

- Hva slags liv er det?

- Fryktelig trist å sitte på gamlehjemmet og tenke tilbake på livet, når dette var alt det bestod av?

Et slikt liv kunne jeg aldri tenkt meg!!

Mye bedre å nyte det livet har å by på, inkl god mat. Hvis man holder seg i bevegelse, og har et variert kosthold med et normalt matinntak- Hva kan vel være bedre enn det?

(et variert kosthold kan feks inneholde pasta, poteter, ris, nudler, svinekjøtt, fisk, kylling, storfe,kaker, grønnsaker, knekkebrød, loff, godteri, øl, vin, brus, frukt, kjeks, hamburger, røkt mat, kokt mat, stekt mat, grillet mat +++++++)

Ingen har dødd av dette.

Så lenge man spiser "litt av alt" og ikke er så (p)sykelig opptatt av "kutt HELT ut ditt, kutt HELT ut datt",- så må man da få et mye bedre liv? Hvis man bare går runt og teller kalorier og "oversunnhet" er det eneste som står i hodet på en, så får man ikke tid til å nyte livet og oppleve ting.

Folk har forskjellige definisjoner på hva som er et bra liv. Folk kan ha forskjellige verdier, ikke alle har samme verdier som deg. Det er ikke alle som er ute etter å spise alt de har lyst på, finne en make og få en familie. Å antyde at man ikke kan ha et bra liv bare fordi etter dine verdier så er det ikke noe å strebe etter blir forferdelig snevert. Noen er kun opptatt av å tjene penger, noen er kun opptatt av å bli berømt, noen er kun opptatt med å få familie, noen er kun opptatt av å ha en bra kropp, noen er opptatt med at man ikke skal nekte seg noe, noen er opptatt av å gjøre det bra i idrett. Og mange, mange flere. Jeg synes ikke at du og jeg skal få bestemme hvilke verdier en annen person skal ha for å få lov til å "ha et bra liv".

Og satt litt på spissen, hvordan stiller du deg til at man skal tilate seg litt hasj, heroin, kokain, amfetamin osv? Man må jo kunne nyte livet og det det har å by på og ikke kutte HELT ut ditt og datt? :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grønnsaker og frukt inneholder mye mindre vitaminer og mineraler sammenlignet med hva de gjorde i 1950. Utarming av jorda med ensidig og tungt jordbruk og alt skal gå så fort nå så vekstene får ikke tid til å ta opp næring fra jorda.

Å hente "sannheten" fra økologisk landbruk er jeg skeptisk til, all den tid man der i gården ser med mistenksomhet på å tilføre jorda ny gjødsel. Det er lett å få utarming av jorda om man ikke tilfører det som blir tatt ut gjennom det man høster. Før i tiden drev man sk vekselbruk, fordi å dyrke på samme flekken utarmet jorda (surprise, surprise). Endel utøvere i økologisk landbruk ønsker å gå tilbake til det regimet, noe som er helt misforstått. Jeg har også sett den viklingen presentert før, da i sammenheng med vitamintilskudd man måtte ta, fordi frukt og grønt ikke lenger innholdt nok av de viktige stoffene. En kjent og kjær kampanje, med andre ord. :sinna:

Så du mener altså at det er bare å spise det folk flest kaller usunt fordi bare man spiser mindre og så blir det sunt? Vitaminer og mineraler betyr ingenting?

Nå misforstår du. Jeg prøver å finne frem til en definisjon på sunt kosthold. Sånn jeg ser det, blir det galt å kalle en brødskive med nugatti usunt (ihvertfall absolutt), da det faktisk er stoffer i det "måltidet" som er sunt (aka, noe kroppen har bruk for). Det fins ikke noen absolutter når man skal definere ett måltid, eller en matvare som sunn, bare grader. Men spiser man noe som det er gjengs oppfatning om at er "usunt", må man i større grad supplere med flere matvarer i tillegg, for å balansere opp eventuell næringsmangel i det ene "usunne" måltidet/matvaren.

Hvis du mener vi trenger karbohydrater, så vil jeg gjerne at du skal nevne et essensielt karbohydrat. Jeg har nemlig bare hørt om essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6) og 8 (10 for barn) essensielle aminosyrer (proteiner). Men du har kanskje forsket og funnet en essensiell karbohydrat?

Du har altså ikke fått med deg at kroppen din trenger glukose? Karbohydrater (bl.annet stivelse) blir omdannet til glukose i kroppen, og blir lagret i leveren og musklene (som glykogen). Muskler er storforbrukere av glukose, nerveceller er enda mer avhengig av stoffet. Vil du ha ett eksempel på ett essensielt karbohydrat, så er glukose en god kandidat.

Sunt mat definerer jeg som mat som inneholder mye av det kroppen trenger og lite av det kroppen ikke trenger. Mat som gjør meg frisk og slank. Mat er min medisin. Jeg er kraftig overvektig og har pre-diabetes. Men takket være maten er jeg på vei til slank og kommer aldri til å få diabetes 2. Grovbrød med nugatti er langt fra mat som gjør meg frisk.

Men da har du jo en god grunn til å lage deg en diett? Du må tidligere ha hatt ett kosthold der du fikk mye for mye av dagsbehovet av diverse næringsstoffer, og derfor gikk det gæernt. Mat er fortsatt ikke medisin, det er simpelthen input vs output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså ikke fått med deg at kroppen din trenger glukose? Karbohydrater (bl.annet stivelse) blir omdannet til glukose i kroppen, og blir lagret i leveren og musklene (som glykogen). Muskler er storforbrukere av glukose, nerveceller er enda mer avhengig av stoffet. Vil du ha ett eksempel på ett essensielt karbohydrat, så er glukose en god kandidat.

Men da har du jo en god grunn til å lage deg en diett? Du må tidligere ha hatt ett kosthold der du fikk mye for mye av dagsbehovet av diverse næringsstoffer, og derfor gikk det gæernt. Mat er fortsatt ikke medisin, det er simpelthen input vs output.

Jeg tror ikke du vet hva essensielt betyr i kosthold... Essensielt betyr at man må tilføre stoffet i kosten. Sorry at jeg ikke presiserte dette, det gikk litt for fort. Vi trenger karbohydrater, men vi trenger ikke å spise karbohydrater. Kroppen klarer helt fint å lage alle karbohydratene den trenger selv. Vi må tilføre vitaminer, mineraler, fett og protein. Karbohydrater? Nei.

Hvis mat ikke er medisin, hvordan er det mange som har spist seg symptomfri fra diabetes 2, ADHD, epilepsi, revmatisme, ME, psoriasis, chrons, ulcerøs kolitt, MS, bipolar lidelse, allergi, eksem, PCOS og mange andre sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du vet hva essensielt betyr i kosthold... Essensielt betyr at man må tilføre stoffet i kosten. Sorry at jeg ikke presiserte dette, det gikk litt for fort. Vi trenger karbohydrater, men vi trenger ikke å spise karbohydrater. Kroppen klarer helt fint å lage alle karbohydratene den trenger selv. Vi må tilføre vitaminer, mineraler, fett og protein. Karbohydrater? Nei.

Hvis mat ikke er medisin, hvordan er det mange som har spist seg symptomfri fra diabetes 2, ADHD, epilepsi, revmatisme, ME, psoriasis, chrons, ulcerøs kolitt, MS, bipolar lidelse, allergi, eksem, PCOS og mange andre sykdommer?

Off-topic: Det er ikke snakk om essensielle karbohydrater nei, men kroppen trenger karbohydrater (for å bygge glykoproteiner, proteoglykaner, osv). Selv om ikke alle proteinene er essensielle, er fortsatt kroppen avhengig av å få inn proteiner som kan brytes ned til byggestoffer for de andre proteinene, for at de ikke-essensielle skal kunne lages.

Og kom GJERNE med eksempler på at kosthold har kurert sykdommer som MS, revmatisme og epilepsi. Ser denne påstanden dukker opp her på forumet med jevne mellomrom, men har enda ikke fått se et eneste dokumentert tilfelle.

On-topic: Jeg har familiemedlemmer som er veldig usunne. Jeg "maser" på disse om at de skal bedre kostholdet sitt. Dette er mennesker jeg er veldig glad i, og jeg ønsker at de skal ha lange og friske liv, og enklere hverdager.

Når jeg sier at disse har usunt kosthold, så er det snakk om loff og honni-korn til hverdags, kanskje en frukt noen ganger i uka, og minimalt av grønnsaker. Mye brus, mye godteri og sjeldent middagsmat sunnere enn pølser, grandiosa, medisterkaker og slike typer ting. Minimalt med aktivitet, utover å gå frem og tilbake til garasjen.

Folk som har et noenlunde sunt kosthold, bryr jeg meg ikke om. Spiser snacks og drikker brus i ny og ne jeg og, tror ikke nødvendigvis det er sunt å nekte seg ting man har lyst på hele tiden. Begrense de usunne tingene, og velge sunne ting til hverdags er hva jeg ser på som viktig i det lange løp. Hadde jeg hatt mennesker jeg var glad i som hadde tippet over i andre retningen, trent flere ganger daglig og hatt noia for hva de putta i munn av redsel for at det var usunt, så hadde jeg nok snakket med de om det også, så det går ikke bare den ene veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kom GJERNE med eksempler på at kosthold har kurert sykdommer som MS, revmatisme og epilepsi. Ser denne påstanden dukker opp her på forumet med jevne mellomrom, men har enda ikke fått se et eneste dokumentert tilfelle.

Jeg sa aldri kurert. Jeg sa symptomfri. Så lenge de spiser LCHF så holder de seg symptomfrie uten medisiner. Ketogen kost (streng lavkarbo) er en godkjent behandlingsmetode for epilepsi - til og med for barn. For diabetes, så kan du jo lese her for eksempel. Og hvis du leser Bedre Uten Brød av Dr. Wolfgang Lutz, så brukte han LCHF som behandling for de aller fleste sykdommer. Han behandlet nærmere 15.000 pasienter over ca 40 år - de aller fleste vellykket. Og Dr Sofie Hexeberg har også behandlet mange pasienter med LCHF. Hun forteller om mange pasienthistorier i boka .Frisk Med Lavkarbo. Dr. Annika Dahlqvist holder seg symptomfri fra revmatisme ved å spise LCHF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...