Gå til innhold

Lei av mas om å spise sunt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er i alle fall mer enn voksen nok til å klare å bestemme selv hva jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si at jeg er ganske enig med deg ts, din kropp ditt liv. folk som prøver å være moren din når du er gammel nok til å slippe unna mas og fjas er ganske patetisk i grunn. En ting er det når man søker råd, men å gneldre å gnåle og legge nesen sin bort i hva andre putter i munnen og ikke, skjønner ikke greia. Det er ikke omsorgsfullt, men rett og slett egoistisk oppførsel.

Jeg spiser nett det jeg vil, nett når jeg vil, men har og lagt merke til trenden hvor en skal leke moralist på andres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje tro at dette er feil sted å poste tråden, hehe :D Mtp. at de fleste her er støttende om godt kosthold, trening, og å pushe hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje tro at dette er feil sted å poste tråden, hehe :D Mtp. at de fleste her er støttende om godt kosthold, trening, og å pushe hverandre!

Så et godt kosthold er avhengig av hvor mange tomater eller gulrøtter du spiser??

Hvorfor i alle dager skulle dette være feil plass å poste et slikt innlegg? Det er ikke slik at det bare er en type klessmak som går igjen under kles kategorien, eller at det er noen brukere som skal definere hvordan man skal ha sex i seksualliv kategorien… Eller…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Så et godt kosthold er avhengig av hvor mange tomater eller gulrøtter du spiser??

Hvorfor i alle dager skulle dette være feil plass å poste et slikt innlegg? Det er ikke slik at det bare er en type klessmak som går igjen under kles kategorien, eller at det er noen brukere som skal definere hvordan man skal ha sex i seksualliv kategorien… Eller…

Man går i seg mange essensielle vitaminer og mineraler gjennom frukt og grønt som man ikke får gjennom annet. Dersom man bevisst unngår dette vil jeg nesten kalle det voldtekt av egen kropp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man går i seg mange essensielle vitaminer og mineraler gjennom frukt og grønt som man ikke får gjennom annet. Dersom man bevisst unngår dette vil jeg nesten kalle det voldtekt av egen kropp

Ok du om det :fnise: men la nå jeg få ta mine avgjørelser om min kropp. Så slipper andre å voldta meg med deres ufordragelige moralisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Ok du om det :fnise: men la nå jeg få ta mine avgjørelser om min kropp. Så slipper andre å voldta meg med deres ufordragelige moralisme.

Selvfølgelig skal du få gjøre som du vil med din kropp, ingen andre som kan diktere det. Men du vil nok føle deg mye bedre dersom du varierer kostholdet med litt frukt og grønt ved siden av. Kan lage utrolig mye raskt og godt. Et glass smoothie ved siden av melken til frokosten foreksempel er helt supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du få gjøre som du vil med din kropp, ingen andre som kan diktere det. Men du vil nok føle deg mye bedre dersom du varierer kostholdet med litt frukt og grønt ved siden av. Kan lage utrolig mye raskt og godt. Et glass smoothie ved siden av melken til frokosten foreksempel er helt supert!

Jo det er helt greit det, men det er igjen mine avgjørelser. På dette forumet og på mat forumet så blir du hetset som pokker om du ikke spiser a 4. Lager ting fra bunen av og spiser 5 om dagen hver dag hele året. Flott det for de som ønsker det, men jeg ønsker å spis det jeg synes er godt, uavhengig av hva andre måte mene er sunt. og det er der poenget kommer frem, for om en ser litt rundt seg i tråder så er det nesten diktering jo.

Jeg har en bmi på 19. alle verdier, og vitaminer tar jeg regelmessig måling av.. Har fabelaktige målinger, og mangler ingenting. Men om jeg hadde gjort det så hadde det fremdeles vært mitt valg, og det tror jeg det er mange som ikke har skjønt. Nå handler ikke denne tråden om meg for så vidt, men jeg ser at ts har noen gode poeng, og slik som folk skriver til h*n her i tråden så understreker det mer av ts sitt poeng egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Ja, ser den. Men dette fokuset i samfunnet har vel bygget seg opp på grunn av at den gjennomsnittlige nordmannen sin hverdag består av for lite fysisk aktivitet kombinert med generelt dårlig kosthold?

I såfall er det jo positivt for samfunnet at det opplyses slik i hytt og pine, da livsstilsykdommer og liknende kommer til å kreve enorme ressurser i fremtiden, fra det offentlige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så klart hver enkelts valg hva de ønsker å spise. Men det handler litt om forebygging?

Å de fleste bruker jo en eller annen form for ferdig eller halv ferdig mat innimellom.

Forskjellen er vel om man bare gjør det, og hver eneste dag. Så er ikke det bra i det lange løp.

Jeg er absolutt ingen "helse freak", men jeg prøver å balangsere kostholdet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et godt kosthold er avhengig av hvor mange tomater eller gulrøtter du spiser??

Hvorfor i alle dager skulle dette være feil plass å poste et slikt innlegg? Det er ikke slik at det bare er en type klessmak som går igjen under kles kategorien, eller at det er noen brukere som skal definere hvordan man skal ha sex i seksualliv kategorien… Eller…

Er du uenig i at et GODT kosthold bør inneholde frukt og grønnsaker?

Sier ikke at du ikke kan poste tråden her, men om du forventer å få mest medgang her når du skriver om "ekle sunne maten" så tar du nok feil.

Jeg er enig i at man ikke må lage absolutt all mat fra bunnen av og man trenger ikke være hysterisk. Jeg spiser f. eks gjerne taco, og bruker hele posen med kryddermix som en del er hysteriske for. Spiser masse ost, jeg spiser noe brød, og en gang i uka bestiller vi kanskje pizza.

Man trenger ikke spise cottage cheese til hvert måltid eller ha med seg nøtter på jobben for å være sunn eller ha et ålreit kosthold.

Derimot er det sunt for kroppen å få i seg frukt og grønnsaker, forstår at ikke alle er som meg og kan stappe innpå en hel brokkoli av gangen fordi den smaker godt, men.

Klesstil er en smakssak.

Sexposisjoner er en smakssak.

Hva som smaker godt og vondt er en smakssak.

Hva som er SUNN mat er ikke en smakssak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som overdriver litt i dag når det gjelder det å spise sunt, ja. En gyllen middelvei tror jeg er bra å følge. Altså, det er jo sånn rent kroppslig slik at jo sunnere man spiser jo bedre, men samtidig må man ha det godt mentalt også.

Hvis man synes det er vanskelig å spise borte eller forlate hjemmet uten å ha med seg matpakke med riktig type mat har man etter min mening dratt det for langt, med mindre det er spesielle grunner til at man må følge en så streng diett så klart.

Jeg er opptatt av mat og ernæring selv, og når jeg er hjemme prøver jeg å spise så sunt som mulig. Samtidig er det ikke krise om jeg spiser usunn mat nå og da, enten det er på restaurant eller borte hos venner, eller krisemat fra bensinstasjon fordi jeg plutselig måtte ha mat der og da.

Jeg synes også det blir feil å pirke og mase på andre for hva de spiser. Det er deres eget valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ser den. Men dette fokuset i samfunnet har vel bygget seg opp på grunn av at den gjennomsnittlige nordmannen sin hverdag består av for lite fysisk aktivitet kombinert med generelt dårlig kosthold?

I såfall er det jo positivt for samfunnet at det opplyses slik i hytt og pine, da livsstilsykdommer og liknende kommer til å kreve enorme ressurser i fremtiden, fra det offentlige

Jeg ser og poenget ditt Marregutt, og selvsagt er det bra med opplysning. Men fordommer, diktering, og generell nedlatende språkbruk om folk som ikke spiser en eller flere ting fører sjelden noe godt med seg, uansett hva det er snakk om. Og det synes jeg nok det har vært i enkelte tråder her inne i alle fall. Nå snakker jo ts ingenting om kg, men om en har folk rundt seg i hverdagen som tilstadighet kommenterer andre menneskers avgjørelser så kan jeg skjønne at det blir slitsomt og at frustrasjonen må ut. Så synes ikke jeg at kostholdet til ts er så veldig usundt i seg selv, uten at jeg vet hva ts putter i munnen hver dag, og da er det klart at h*n kan bli litt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uenig i at et GODT kosthold bør inneholde frukt og grønnsaker?

Sier ikke at du ikke kan poste tråden her, men om du forventer å få mest medgang her når du skriver om "ekle sunne maten" så tar du nok feil.

Jeg er enig i at man ikke må lage absolutt all mat fra bunnen av og man trenger ikke være hysterisk. Jeg spiser f. eks gjerne taco, og bruker hele posen med kryddermix som en del er hysteriske for. Spiser masse ost, jeg spiser noe brød, og en gang i uka bestiller vi kanskje pizza.

Man trenger ikke spise cottage cheese til hvert måltid eller ha med seg nøtter på jobben for å være sunn eller ha et ålreit kosthold.

Derimot er det sunt for kroppen å få i seg frukt og grønnsaker, forstår at ikke alle er som meg og kan stappe innpå en hel brokkoli av gangen fordi den smaker godt, men.

Klesstil er en smakssak.

Sexposisjoner er en smakssak.

Hva som smaker godt og vondt er en smakssak.

Hva som er SUNN mat er ikke en smakssak.

Nå trodde jeg at folk hadde skjønt at jeg ikke er ts.

(men er fullstendig enig med ts)

Hva du gjør i ditt liv er helt ok og angår ikke meg, på samme måte som hva jeg gjør i mitt liv ikke angår deg. Vi må tolerere at andre mennesker har et annet syn, en annen smakssans og lage mat fra bunnen av interesse enn oss selv, uten å ty til nedlatende skriving, og fordømmelse. Det hjelper som sagt ingen, og slik jeg ser det (uten at jeg er ts) så er det mye av slikt i samfunnet. Det hjelper heller ikke å spise grønnsaker om en brekker seg av det… Mat er smak

Jeg sier ikke at det å spise grønnsaker ikke er sundt. Men jeg sier at det er andre ting en grønnsaks spising som avgjør om du er sunn, ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange såkalte sunne og slanke mennesker som har blitt rammet av alvorlig sykdom med døden til følge.

Kanskje fordi det folk flest tror er sunt ikke er det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser verken spesielt sunt eller spesielt usunt. En del halvfabrikata, kjøttdeig, kylling, pasta, veldig lite fisk og grønnsaker. Kanskje litt mye brus og godteri - men jeg er normalvektig. Hadde jeg vært feit hadde jeg skjønt det, men det er jeg ikke. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal mase på meg og få meg til å spise ekkel sunn mat (ja, veldig lite av det som er sunt er godt!), når jeg er voksen og klarer å avgjøre slike ting selv.

TS

Slank = sunn?

Overvektig = usunn?

Det finnes en del av de som er overvektige som er friskere og sunnere enn mange slanke. Det går an å være tynnfeit. Altså slank når man ser dem med klær, men tar de en kroppsanalyse så viser den lite muskler og mye fett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det folk flest tror er sunt ikke er det likevel?

Lavkarbofanatiker? Hør her, det er folk som spiser sunt og trener som likevel dør ganske ung. Jeg syntes stadig vekk jeg leser om fotballerspillere og andre grener hvor unge folk faller død om (bokstavlig talt). Broren min var sammen med en dame for et par år siden, faren hennes var ikke direkte gammel, og levde ifølge broren min sunt og trente, han falt om under en treningsøkt (hjerteinnfarkt) og døde.

Greit, risikoen minsker ved trening, men så går det også an å trene seg ihjel, og mange sykdommer man får har ikke nødvendigvis noe med kosthold å gjøre, selvom mange lavkarbofanatikere mener i sitt skrudde hode at det er sånn det henger sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til media må vi vel bare innse at de skriver om det som selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg ser og poenget ditt Marregutt, og selvsagt er det bra med opplysning. Men fordommer, diktering, og generell nedlatende språkbruk om folk som ikke spiser en eller flere ting fører sjelden noe godt med seg, uansett hva det er snakk om. Og det synes jeg nok det har vært i enkelte tråder her inne i alle fall. Nå snakker jo ts ingenting om kg, men om en har folk rundt seg i hverdagen som tilstadighet kommenterer andre menneskers avgjørelser så kan jeg skjønne at det blir slitsomt og at frustrasjonen må ut. Så synes ikke jeg at kostholdet til ts er så veldig usundt i seg selv, uten at jeg vet hva ts putter i munnen hver dag, og da er det klart at h*n kan bli litt oppgitt.

Etter hva TS beskriver høres det ikke usunt ut nei, men frukt og grønt er fortsatt viktig da de er kilde til mange viktige næringsstoffer man ikke kan erstatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...