Gå til innhold

Lei av mas om å spise sunt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av at alle maser om at jeg skal spise sunt! Både de rundt meg, og så står det overalt i blader og på internett at man må spise så fryktelig sunt.

Jeg spiser det jeg synes er godt, og skjønner ikke hvorfor folk skal mase så mye! Den dagen jeg finner noe som er godt OG sunt kan jeg selvsagt spise det, men jeg ser virkelig ikke problemet med at jeg spiser det JEG vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser du da, og er du normalvektig? Kanskje folk maser på deg fordi de vil at du skal være sunn på innsiden :) Liker du ingenting som er sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du spise nøyaktig hva du vil, det har da ingen noe med. Også må du like selvsagt også ta konsekvensene av det du velger å spise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Jeg er så lei av at alle maser om at jeg skal spise sunt! Både de rundt meg, og så står det overalt i blader og på internett at man må spise så fryktelig sunt.

Jeg spiser det jeg synes er godt, og skjønner ikke hvorfor folk skal mase så mye! Den dagen jeg finner noe som er godt OG sunt kan jeg selvsagt spise det, men jeg ser virkelig ikke problemet med at jeg spiser det JEG vil.

Nå vet ikke jeg verken hvordan du ser ut eller hvordan du spiser, men ser du helseproblemene rundt deg i hverdagen? Ungdommer som sitter på rompa foran tv og pc til de fleste døgnets tider? Barn som har med seg loff med nugatti som skolemat og som er ukonsentrerte og uopplagte hele dagen? Voksne som spiser junkfood og helfabrikata til middag hver dag som får i seg alt for mye salt og ugunstig fett + for lite vitaminer og mineraler? Mange esom får hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer (pga maten de spiser og livet de lever ja). Folk som knapt tør å ta i en fisk fordi den er så fryktelig sunn, full av bein og fæl?

Det er absolutt ikke sikkert at du er i noen av de kategoriene, kanskje du rett og slett har et så balansert og variert kosthold som ikke nødvendigvis følger helsemyndighetenes råd til punkt og prikke, men som holder deg sunn og frisk. Da er jo det bra, men du ser kanskje fortsatt at det er mange som ikke har det sånn? At de som lever usunt stadig blir mer usunne, mens de som lever sunt stadig blir sunnere. På en eller annen måte må man prøve å nå ut til folket. Og dessverre er det i dag alt for mye masing og alt for mange sprikende råd alle slags retninger, men noe må hvertfall gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Spiser akkurat det jeg vil, når jeg vil jeg, så kan de andre bare gi f i hva jeg har i meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig, ts. Vi har fått et sunnhetshysteri som har tatt helt av. Alt dreier seg om sunnhet, trening og hvordan man bør se ut. Jeg er drittlei av å få dette trædd ned over hodet overalt hvor jeg enn snur og vender meg. Jeg mener ikke at man skal leve på junkfood og potetgull, men dette fokuset på sunnhet har blitt så ekstremt!

Man må ikke glemme at sunnhet og helse også handler om mental trivsel. Dette jaget etter sunnhet gjør mange psykisk stresset, og det er ikke bra for helsen det heller. Men hvem snakker vel om det?

Jeg kjenner mange såkalte sunne og slanke mennesker som har blitt rammet av alvorlig sykdom med døden til følge. Dette minner meg på at ingen har noen garanti for å holde seg frisk og leve lenge, selv om man har levd sunt hele livet. Hvorfor kan vi ikke bare slappe av og nyte livet, i steden for å strebe slik etter det perfekte?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på dagens livsstil som er veldig inaktiv, samt stor økning i overvekt og diverse livsstilssykdommer, så forstår jeg hvorfor fokuset er så stort. Men samtidig, det blir jo til slutt et enormt press når man fra alle kanter bombarderes med informasjon om dietter og treningsmetoder. Et gjennomsnittlig menneske dør jo ikke av å ta seg en grandis, pils og litt potetgull nå og da, men når dette dominerer et kosthold OG kombineres med å sitte inne, uten å bevege seg, hele dagen, så er det viktig at man får ut til folket at slik bør det ikke være om man vil ha fullt utbytte av det egentlig allerede korte livet vårt.

Men personlig tar jeg det hele med stor ro. Jeg er normalvektig, og sørger for å være i fysisk aktivitet regelmessig. Derfor unner jeg meg usunnheter også! Jeg spiser hva jeg vil, men innenfor normalt folkevett. Ingen har noe med hva jeg spiser, og jeg blander meg ikke i andres kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et normalt kosthold, så skjønner jeg godt hva du mener. Jeg er normalvektig, og jeg spiser gjerne poteter, pasta og til og med LOFF. Men hvis du bare spiser mat fra peppes eller burger king, så skjønner jeg at de maser..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser verken spesielt sunt eller spesielt usunt. En del halvfabrikata, kjøttdeig, kylling, pasta, veldig lite fisk og grønnsaker. Kanskje litt mye brus og godteri - men jeg er normalvektig. Hadde jeg vært feit hadde jeg skjønt det, men det er jeg ikke. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal mase på meg og få meg til å spise ekkel sunn mat (ja, veldig lite av det som er sunt er godt!), når jeg er voksen og klarer å avgjøre slike ting selv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser verken spesielt sunt eller spesielt usunt. En del halvfabrikata, kjøttdeig, kylling, pasta, veldig lite fisk og grønnsaker. Kanskje litt mye brus og godteri - men jeg er normalvektig. Hadde jeg vært feit hadde jeg skjønt det, men det er jeg ikke. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal mase på meg og få meg til å spise ekkel sunn mat (ja, veldig lite av det som er sunt er godt!), når jeg er voksen og klarer å avgjøre slike ting selv.

TS

Hadde vært interessant å vite hva de vil ha deg til å spise? Sånn ellers virker ikke kostholdet ditt til å være så veldig usunt, men du bør nok få i deg mer frukt og grønt. Ta deg en runde i en butikk med en god frukt&grønt avdeling, og se om det er noe der du får lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser verken spesielt sunt eller spesielt usunt. En del halvfabrikata, kjøttdeig, kylling, pasta, veldig lite fisk og grønnsaker. Kanskje litt mye brus og godteri - men jeg er normalvektig. Hadde jeg vært feit hadde jeg skjønt det, men det er jeg ikke. Skjønner bare ikke hvorfor folk skal mase på meg og få meg til å spise ekkel sunn mat (ja, veldig lite av det som er sunt er godt!), når jeg er voksen og klarer å avgjøre slike ting selv.

TS

Jeg tipper at du er ung,og om du fortsetter med holdningene dine til sunn mat, kan jeg love deg at du en dag blir overvektig og risikerer å få livsstilrelaterte sykdommer. Menn for all del. Drit gjerne i helsa di for min del.

Sunn mat er hverken ekkelt eller vondt. Du burde jobbe mer med holdningene dine.

Av og til vet ikke folk sitt eget beste selv om de påstår å være voksne. Jeg kastet sikkert en brannfakkel nå, men det kunne ikke brydd meg mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å vite hva de vil ha deg til å spise? Sånn ellers virker ikke kostholdet ditt til å være så veldig usunt, men du bør nok få i deg mer frukt og grønt. Ta deg en runde i en butikk med en god frukt&grønt avdeling, og se om det er noe der du får lyst på.

Det er stort sett frukt og grønnsaker jeg blir mast på om å spise. Jeg må helt ærlig si at det er veldig lite jeg liker (og de få fruktene jeg liker tåler jeg ikke), og de tingene jeg har likt har jeg fått så mye av at jeg ikke orker å spise det mer.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å spise frukt og grønt, når resten av kostholdet mitt er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som regel de som er småfeite og vet de ville hatt godt av å gå ned et par-ti kilo som får dårlig samvittighet når det er snakk om sunn mat.

Andre klarer nemlig å overse dette ;)

TS: det er nok en penere form for hinting enn å si rett ut at du er feit og bør spise sunnere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett frukt og grønnsaker jeg blir mast på om å spise. Jeg må helt ærlig si at det er veldig lite jeg liker (og de få fruktene jeg liker tåler jeg ikke), og de tingene jeg har likt har jeg fått så mye av at jeg ikke orker å spise det mer.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så viktig å spise frukt og grønt, når resten av kostholdet mitt er helt ok.

Fordi mange grønnsaker,bær og frukt inneholder mange vitaminer og næringsstoffer kroppen trenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir jo ikke tynnere av å bare spise grønnsaker i tillegg til det andre jeg spiser?! Jeg hadde ikke tatt skade av å gå ned ti kg, men jeg er innenfor normalvektig på BMIskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi mange grønnsaker,bær og frukt inneholder mange vitaminer og næringsstoffer kroppen trenger?

:Nikke:

Det er ikke det samme å ta det via vitamintilskudd.

Men jeg blir jo ikke tynnere av å bare spise grønnsaker i tillegg til det andre jeg spiser?! Jeg hadde ikke tatt skade av å gå ned ti kg, men jeg er innenfor normalvektig på BMIskalaen.

Det har lite med vekt å gjøre, men mer med at du går glipp av endel essensielle vitaminer og sporstoffer å gjøre. De kommentarene over her om vekt vs frukt og grønt inntak, fyrer bare oppunder hysterimyten om at man blir feit om man ikke har ett nærmest religiøst forhold til frukt og grønt. Man legger på seg av kalorioverskudd, ikke mangel på frukt og grønt!

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir jo ikke tynnere av å bare spise grønnsaker i tillegg til det andre jeg spiser?! Jeg hadde ikke tatt skade av å gå ned ti kg, men jeg er innenfor normalvektig på BMIskalaen.

Nei, men kroppen din hadde hatt det bedre. Ikke utsiden, men innsiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel de som er småfeite og vet de ville hatt godt av å gå ned et par-ti kilo som får dårlig samvittighet når det er snakk om sunn mat.

Andre klarer nemlig å overse dette ;)

TS: det er nok en penere form for hinting enn å si rett ut at du er feit og bør spise sunnere.

Dette stemmer ikke helt ;) Får dårlig samvittighet og blir superstressa, på tross av normalvekt, sunt kosthold, trening ++. Gjelder også fryktelig mange jeg kjenner. Det er et overfokus.

Endret av cornflake_girl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir jo ikke tynnere av å bare spise grønnsaker i tillegg til det andre jeg spiser?! Jeg hadde ikke tatt skade av å gå ned ti kg, men jeg er innenfor normalvektig på BMIskalaen.

Men det handler vel ikke om å være tynn, men sunn. Og ivareta egen helse. Og nettopp derfor trenger kroppen mange ulike næringsstoffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...