Gå til innhold

Lei av mas om å spise sunt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men jeg blir jo ikke tynnere av å bare spise grønnsaker i tillegg til det andre jeg spiser?! Jeg hadde ikke tatt skade av å gå ned ti kg, men jeg er innenfor normalvektig på BMIskalaen.

Folk som er normalvektige eller slanke kan også være usunne. Det finnes flere livsstilssykdommer knyttet opp mot mat som ikke fedme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke at det å spise grønnsaker ikke er sundt. Men jeg sier at det er andre ting en grønnsaks spising som avgjør om du er sunn, ser du forskjellen?

Ja, men nå heter jo tråden "Lei av mas om å spise sunt", og da er det vel maten og hva slags mat man spiser som er emnet? Ikke om andre ting/hva annet som gjør en sunn.

Skjønner at ikke alle er interessert i å lage mat fra bunnen av, jeg liker å gjøre ting enkelt å foretrekker å ikke bruke en time på kjøkkenet selv.

At voksne folk brekker seg av alt av frukt og grønt syns jeg er spesielt, finnes det ikke en eneste grønnsak eller frukt som går ned?

Jeg liker ikke sopp pga. konsistensen, men prøver å spise et par av dem hver gang typen har dem, for å se om jeg klarer å venne meg til dem over tid.

Hadde en venninne som "ikke likte" noenting. Hun hadde f. eks aldri smakt jordbær og såklart "likte hun ikke" det. Så begynte hun av en eller annen grunn å smake på ting, og fant ut at jo, det var jo kanskje masse hun likte allikevel.

Nå spiser hun sushi og alskens rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den. Men dette fokuset i samfunnet har vel bygget seg opp på grunn av at den gjennomsnittlige nordmannen sin hverdag består av for lite fysisk aktivitet kombinert med generelt dårlig kosthold?

I såfall er det jo positivt for samfunnet at det opplyses slik i hytt og pine, da livsstilsykdommer og liknende kommer til å kreve enorme ressurser i fremtiden, fra det offentlige

Lite fysisk aktivitet skal jeg være enig med deg i, der er det en tendens som viser igjen i folkehelsa. Men dårlig kosthold.. hm. Siden AB som du snakker med har tatt målinger, og funnet ut at h*n har ingen mangel på noenting, vil jeg si det tyder på at kroppen får tak i den den skal ha på det kostholdet AB måtte ha.

Jeg har ingen tro på at man kan utvikle noen form for mangelsykdommer i Norge, om man ikke har en lidelse i fordøyelses-systemet fra før (cøliaki, Crohns, laktoseintoleranse osv osv). Næringsinnholdet i kostholdet her i landet er mer enn godt nok, til at man får dekket basisbehovene nesten uansett, så lenge man ikke har ett aldeles ekstremt matstell (anoreksi er ett eksempel). Jeg blir alltid på vakt når media koker sammen påstander om at man må vitamintilskudd i tillegg, fordi man ikke får det man trenger gjennom kostholdet. Hvilke økonomiske drivkrefter ligger bak?

Det er to "retninger" i dagens samfunn, grovt sett. De som har ett avslappet forhold til mat, og "matstresserne" som bl.annet sverger til raw food, rensekurer, dyr importmat med kuriøse navn (gojibær mm), vitamintilskudd inn munnen og ut av ørene, selv om de får mer enn nok av det de trenger gjennom kosten, tarmvasking, +++

Folk i sistnevnte kategori prøver å kurere ymse plager gjennom å definere kostholdet sitt som medisin, eller en kur. Eller, de får ymse plager, fordi de blir så opphengte i hva som er lov (definert som sunt), og hva som er livsfarlig og kreftfremkallende (noe vi andre ser på som syndig godt).

Stress har vi mer enn nok av i samfunnet som det er. Når stresset smitter over på matauken også, når skal man egentlig få en pause?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør spise variert, litt av alt man er glad i- det er et slikt kosthold som funker på sikt,også.

Trist for de som vier livet sitt til knekkebrød, havregrøt og tunfisk. Som bruker all sin våkne tid på spinning, jogging, kaloritelling og muskelspenning...

- Hva slags liv er det?

- Fryktelig trist å sitte på gamlehjemmet og tenke tilbake på livet, når dette var alt det bestod av?

Et slikt liv kunne jeg aldri tenkt meg!!

Mye bedre å nyte det livet har å by på, inkl god mat. Hvis man holder seg i bevegelse, og har et variert kosthold med et normalt matinntak- Hva kan vel være bedre enn det?

(et variert kosthold kan feks inneholde pasta, poteter, ris, nudler, svinekjøtt, fisk, kylling, storfe,kaker, grønnsaker, knekkebrød, loff, godteri, øl, vin, brus, frukt, kjeks, hamburger, røkt mat, kokt mat, stekt mat, grillet mat +++++++)

Ingen har dødd av dette.

Så lenge man spiser "litt av alt" og ikke er så (p)sykelig opptatt av "kutt HELT ut ditt, kutt HELT ut datt",- så må man da få et mye bedre liv? Hvis man bare går runt og teller kalorier og "oversunnhet" er det eneste som står i hodet på en, så får man ikke tid til å nyte livet og oppleve ting.

Endret av Eliine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør spise variert, litt av alt man er glad i- det er et slikt kosthold som funker på sikt,også.

Trist for de som vier livet sitt til knekkebrød, havregrøt og tunfisk. Som bruker all sin våkne tid på spinning, jogging, kaloritelling og muskelspenning...

- Hva slags liv er det?

- Fryktelig trist å sitte på gamlehjemmet og tenke tilbake på livet, når dette var alt det bestod av?

Et slikt liv kunne jeg aldri tenkt meg!!

Mye bedre å nyte det livet har å by på, inkl god mat. Hvis man holder seg i bevegelse, og har et variert kosthold med et normalt matinntak- Hva kan vel være bedre enn det?

(et variert kosthold kan feks inneholde pasta, poteter, ris, nudler, svinekjøtt, fisk, kylling, storfe,kaker, grønnsaker, knekkebrød, loff, godteri, øl, vin, brus, frukt, kjeks, hamburger, røkt mat, kokt mat, stekt mat, grillet mat +++++++)

Ingen har dødd av dette.

Så lenge man spiser "litt av alt" og ikke er så (p)sykelig opptatt av "kutt HELT ut ditt, kutt HELT ut datt",- så må man da få et mye bedre liv? Hvis man bare går runt og teller kalorier og "oversunnhet" er det eneste som står i hodet på en, så får man ikke tid til å nyte livet og oppleve ting.

Jeg må bare først og fremst få påpeke at knekkebrød og havregrøt er ufattelig godt! For meg er det nesten snaddermat.

Når det er sagt så ser jeg poenget ditt. Selv om du må være klar over at for noen er det å spise sunt og å trene en gevinst i seg selv, altså at de nyter det å løpe på mølla eller trene styrke. Det er ikke noe de lider seg gjennom kun for å bli sunnere på lang sikt. Trening er jo for mange en livsstil.

Men det er klart at mange drar den for langt. Har sett det på noen rundt meg. Spesielt irriterende blir det når noen klager over at det er så håpløst å dra på besøk til andre eller f.eks. være sosial og å dra ut med jobben fordi man ikke får til å spise og å drikke akkurat det dietten man følger sier at man skal. Da får man enten fire på kravene, eller fortsette i samme strenge løypa men uten å klage. Når folk andre steder i verden sulter synes jeg ikke at vi her i rike trygge Norge skal sitte å sutre fordi vi er "nødt til" å skeie ut med restaurant-mat en helg. Da blir jeg irritert.

Og dette trass i at jeg er en "matfreak" selv. Det varierer hvor streng jeg er, men jeg er langt over gjennomsnittet interessert i hva jeg putter i meg. Men jeg lar ikke dette gå utover mitt sosiale liv, ei lar jeg det gå utover andre. Stor forskjell der.

Nå snakket jeg meg litt bort fra det du skrev om, så ikke alt i innlegget mitt er ment som et svar til ditt innlegg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man spiser "litt av alt" og ikke er så (p)sykelig opptatt av "kutt HELT ut ditt, kutt HELT ut datt",- så må man da få et mye bedre liv? Hvis man bare går runt og teller kalorier og "oversunnhet" er det eneste som står i hodet på en, så får man ikke tid til å nyte livet og oppleve ting.

Helt enig. I de mest ekstreme tilfellene har det klare trekk av religiøsitet over seg. Livet skal levet på en trang middelvei, definert av urokkelige regler med uklart opphav. Man "glemmer" at man faktisk skal nyte det livet man har, mens man lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mye som er godt OG sunt :)

Men hva som er godt jo veldig subjektivt, da, så det er faktisk ikke sikkert at det for trådstarter (eller meg :ler: ) finnes 'mye som er godt OG sunt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva som er godt jo veldig subjektivt, da, så det er faktisk ikke sikkert at det for trådstarter (eller meg :ler: ) finnes 'mye som er godt OG sunt'

Det er sant, men det finnes jo veldig mye forskjellig som er "sundt! da, så det er jo kanskje noe man kan like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forsøke seg på en definisjon på hva som er sunt? Det kunne være en interessant diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forsøke seg på en definisjon på hva som er sunt? Det kunne være en interessant diskusjon.

Brokkoli? hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forsøke seg på en definisjon på hva som er sunt? Det kunne være en interessant diskusjon.

Oi, hjelp! Skummelt, for her er det vel mange motstridende meninger, og jeg er dessuten ingen ekspert.. Men jeg kan prøve meg likevel.



  • * Masse grønnsaker, gjerne de som vokser over jorda. Disse er f.eks. sunne og gode: brokkoli, blomkål, salat, tomat (er vel egentlig et bær), agurk, avokado, løk, squash, aubergine, sellerirot, stangselleri
  • * Fisk, både mager og fet
  • * Litt sopp
  • * Egg, mye vitaminer og mineraler
  • * Litt kjøtt, både hvitt og rødt, men ikke alt for mye. Innmat er vel forresten veldig sunt!
  • * Nøtter og frø i moderate mengder, mye næring men også mye kalorier
  • * Urter og spirer o.l. av riktige typen er vel übersunt
  • * Litt bær og frukt, helst mest bær, men ikke alt for mye
  • * Litt korn, vet ikke om det gjør kosten alt i alt sunnere, men det er en billig og enkel næringskilde. Men ikke som i hvitt mel og den slags, men heller som i grove knekkebrød, 4-korn, kli o.l.
  • * Litt meieriprodukter. Tror ikke det er noen nødvendighet for kosten strengt tatt, men det er en god kilde på kalsium og andre næringsstoffer og smaker utrolig godt

Tror det er sunt å spise dette i en kombinasjon som fører til at man får mesteparten av energien fra fett, og fettet bør vel helst komme mest fra nøtter, fet fisk og fete grønnsaker. Mengden karbohydrater kan justeres etter hvor aktiv man er/hvor mye man trener. Alt i alt er kanskje en veldig liberal type lavkarbo-diett det beste, hvor man kan spise både f.eks. knekkebrød og havregrøt i moderate mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst utgrei! :kjefte:

:)

Utgrei?

Hehe jeg kan sikkert ramse opp. Brokkoli var det første som dukket opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[*]* Litt korn, vet ikke om det gjør kosten alt i alt sunnere, men det er en billig og enkel næringskilde. Men ikke som i hvitt mel og den slags, men heller som i grove knekkebrød, 4-korn, kli o.l.

Grei oppsummering! Stopper ved denne her, ikke fordi det er så veldig spesiell, men fordi den illustrerer hva jeg mener man kan samle seg om som en definisjon på sunnhet.

Hva skiller helkorn fra vanlig hvitt mel egentlig? Jo, hele korn inneholder mer av diverse næringsstoffer enn bare hvitt mel. Det er også derfor man definerer brunt sukker som bittelitt mer sunnere enn hvitt, det er mer "forurenset" med andre næringsstoffer enn den gjennomraffinerte hvite typen.

Jeg mistenker at det også er derfor det er sunnere med en appelsin, enn en c-vitamintablett: Appelsinen er nærmere en full pakke, enn c-vitamintabletten er.

Stikkordet til å definere hva som er sunn mat, tror jeg må bli hvor mange forskjellige matvarer man må fortære, for å dekke dagsbehovet for alle mulige næringsstoffer. Det er derfor sunt med en brødskive med allverdens pålegg på (+ gjerne noe grønt), eller en god middag med mye grønnsaker. En skive med nugatti er mer usunt, fordi du må spise mye mer i tillegg for å dekke dagsbehovet av det du trenger.

Men man kan heller ikke definere en brødblings med nugatti som fullstendig usunt heller, fordi den tross alt inneheolder en god del av tingene man har behov for.

Det eneste man kan definere som 100% usunt er å innta stoffer som kroppen rett og slett ikke har bruk for. For eksempel å sutte på ett termometer er usunt, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg er helt enig, ts. Vi har fått et sunnhetshysteri som har tatt helt av. Alt dreier seg om sunnhet, trening og hvordan man bør se ut. Jeg er drittlei av å få dette trædd ned over hodet overalt hvor jeg enn snur og vender meg. Jeg mener ikke at man skal leve på junkfood og potetgull, men dette fokuset på sunnhet har blitt så ekstremt!

Man må ikke glemme at sunnhet og helse også handler om mental trivsel. Dette jaget etter sunnhet gjør mange psykisk stresset, og det er ikke bra for helsen det heller. Men hvem snakker vel om det?

Jeg kjenner mange såkalte sunne og slanke mennesker som har blitt rammet av alvorlig sykdom med døden til følge. Dette minner meg på at ingen har noen garanti for å holde seg frisk og leve lenge, selv om man har levd sunt hele livet. Hvorfor kan vi ikke bare slappe av og nyte livet, i steden for å strebe slik etter det perfekte?

Jeg har noen av de samme tankene som deg.

Hvert individ må velge sitt kosthold selv, og dette respekterer jeg, men jeg klarer ikke la være å tenke at enkelte for sin egen del hadde hatt godt av å løsne litt på alle reglene de lager for seg selv. Tørre å ikke måtte ha stålkontroll hele tiden. Melde seg ut av perfeksjonsjaget. Jeg observerer dette hos flere bekjente. Det virker slitsomt.

Om man sliter med å holde vekten nede, eller av andre helsemessige årsaker må være meget striks med hva man får i seg, er det noe annet. Samme gjelder om man ikke liker smaken av det som er søtt eller mindre sunt. Men jeg tror mange nekter seg for mye av det de har lyst på, og nyter for lite. Å nyte er viktig for psyken.

Jeg liker å spise mye rent kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og grove kornsorter. Det er dette jeg spiser mest av. Men får jeg lyst på en cola i solsteiken på en vanlig tirsdag, drikker jeg det uten dårlig samvittighet. Og nyter det av hele mitt hjerte. Møter jeg en venninne på kafé en formiddag, kjøper jeg akkurat det jeg synes ser mest fristende ut, hvilket ofte er kake. Møter jeg en gjeng på kveldstid drikker jeg kald øl og hiver innpå med saltede peanøtter.

Jeg er allikevel svært slank, ved utmerket helse (har tatt full sjekk flere ganger), er aldri syk. Det handler om balanse og moderasjon. Man kan nyte sin favorittmat med god samvittighet og samtidig være slank og ved god helse. Være snill mot seg selv på begge måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei oppsummering! Stopper ved denne her, ikke fordi det er så veldig spesiell, men fordi den illustrerer hva jeg mener man kan samle seg om som en definisjon på sunnhet.

Hva skiller helkorn fra vanlig hvitt mel egentlig? Jo, hele korn inneholder mer av diverse næringsstoffer enn bare hvitt mel. Det er også derfor man definerer brunt sukker som bittelitt mer sunnere enn hvitt, det er mer "forurenset" med andre næringsstoffer enn den gjennomraffinerte hvite typen.

Jeg mistenker at det også er derfor det er sunnere med en appelsin, enn en c-vitamintablett: Appelsinen er nærmere en full pakke, enn c-vitamintabletten er.

Stikkordet til å definere hva som er sunn mat, tror jeg må bli hvor mange forskjellige matvarer man må fortære, for å dekke dagsbehovet for alle mulige næringsstoffer. Det er derfor sunt med en brødskive med allverdens pålegg på (+ gjerne noe grønt), eller en god middag med mye grønnsaker. En skive med nugatti er mer usunt, fordi du må spise mye mer i tillegg for å dekke dagsbehovet av det du trenger.

Men man kan heller ikke definere en brødblings med nugatti som fullstendig usunt heller, fordi den tross alt inneheolder en god del av tingene man har behov for.

Det eneste man kan definere som 100% usunt er å innta stoffer som kroppen rett og slett ikke har bruk for. For eksempel å sutte på ett termometer er usunt, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Jeg ser poenget ditt og er delvis enig :)

Samtidig er det jo ikke så enkelt at en skive med nugatti kun er mindre sunt fordi den ikke inneholder like mye av det sunne som et grovt knekkebrød med tunfisk og avokado. Skiva med nugatti inneholder jo også stoffer som ikke er sunne. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva som pleier å være i disse matvarene, men jeg regner med at det blant annet kan være mye sukker og palmeolje og salt, og raske karbohydrater som kroppen ikke har godt av å få for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser poenget ditt og er delvis enig :)

Samtidig er det jo ikke så enkelt at en skive med nugatti kun er mindre sunt fordi den ikke inneholder like mye av det sunne som et grovt knekkebrød med tunfisk og avokado. Skiva med nugatti inneholder jo også stoffer som ikke er sunne. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva som pleier å være i disse matvarene, men jeg regner med at det blant annet kan være mye sukker og palmeolje og salt, og raske karbohydrater som kroppen ikke har godt av å få for mye av.

Alle de tingene du lister opp, er jo ting kroppen har bruk for (fett, karbohydrater og salt). At det er for mye av det i den skiva (mer enn dagsbehovet), betyr jo bare at man kan spise mindre av tilsvarede stoffer fra andre kilder. Dessuten vil jo kroppen skille ut endel av de stoffene som den har nok av, Skiva med tunfisk f.eks, vil kanskje gi deg ett overskudd av protein, om du allerede har fått i den tilstrekkelig den dagen. Overskuddsprotein går ut i urinen. Dog vil kroppen ha en tendens til å lagre opp næring som fett, men da bør man også vurdere å røre mer på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tingene du lister opp, er jo ting kroppen har bruk for (fett, karbohydrater og salt). At det er for mye av det i den skiva (mer enn dagsbehovet), betyr jo bare at man kan spise mindre av tilsvarede stoffer fra andre kilder. Dessuten vil jo kroppen skille ut endel av de stoffene som den har nok av, Skiva med tunfisk f.eks, vil kanskje gi deg ett overskudd av protein, om du allerede har fått i den tilstrekkelig den dagen. Overskuddsprotein går ut i urinen. Dog vil kroppen ha en tendens til å lagre opp næring som fett, men da bør man også vurdere å røre mer på seg.

Har kroppen virkelig bruk for sukker? Og jeg trodde ikke palmeolje var noen sunn kilde på fett. Så det at kroppen trenger en viss mengde karbohydrater betyr jo ikke at alt som er karbohydrater dermed er sunt, eller at alt som er fett automatisk er sunt.

Salt får de fleste forøvrig såpass mye i seg av at man heller bør fokusere på å kutte ned på det enn å få i seg mer. Men joa, salt i seg selv er vel ikke automatisk usunt sånn sett. Men pga. matvanene vi har i dag er det blitt til at vi regner salt som noe usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt i akkurat denne problemstillingen. Selv er jeg ganske lei av at avisene hver bidige dag skal kjøre på med helserelaterte nyheter på forsidene (Dagbladet). Samtidig er det viktig å oppfordre folk til å spise sunt, spesielt mtp helserelaterte problemer knyttet til kosthold. Det jeg ønsker meg er flere tips til hvordan spise sunt og billig, fokusere på hvordan mat laget fra bunnen kan være billig og raskt/lettvint osv. Kanskje i det hele tatt fokusere på det store bildet - at mat er noe man skal kose seg med, noe som samtidig fint kan innebære at det kan være både sunt, rimelig og ikke veldig tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør spise variert, litt av alt man er glad i- det er et slikt kosthold som funker på sikt,også.

Trist for de som vier livet sitt til knekkebrød, havregrøt og tunfisk. Som bruker all sin våkne tid på spinning, jogging, kaloritelling og muskelspenning...

- Hva slags liv er det?

- Fryktelig trist å sitte på gamlehjemmet og tenke tilbake på livet, når dette var alt det bestod av?

Et slikt liv kunne jeg aldri tenkt meg!!

Mye bedre å nyte det livet har å by på, inkl god mat. Hvis man holder seg i bevegelse, og har et variert kosthold med et normalt matinntak- Hva kan vel være bedre enn det?

(et variert kosthold kan feks inneholde pasta, poteter, ris, nudler, svinekjøtt, fisk, kylling, storfe,kaker, grønnsaker, knekkebrød, loff, godteri, øl, vin, brus, frukt, kjeks, hamburger, røkt mat, kokt mat, stekt mat, grillet mat +++++++)

Ingen har dødd av dette.

Så lenge man spiser "litt av alt" og ikke er så (p)sykelig opptatt av "kutt HELT ut ditt, kutt HELT ut datt",- så må man da få et mye bedre liv? Hvis man bare går runt og teller kalorier og "oversunnhet" er det eneste som står i hodet på en, så får man ikke tid til å nyte livet og oppleve ting.

Kanskje de nyter livet. Det vet hverken du eller jeg noe om. Det som er livsnytelse for en, trenger ikke være det samme for en annen.

Men, jeg tror på den gyldne middelvei. Bare så det er sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...