AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #81 Skrevet 4. mars 2012 Q henter melken hvor som helst, bare bonden er villig til å selge. Det gjør de ikke. I mitt nærområde ville de blant annet ikke hente. Q henter der det er lønnsomt for dem å hente, slår mange nok bønder seg sammen og ligger i passe avstand til meieriet så får de sikkert levere, men det gjelder ikke akkurat alle bønder i dette landet. 2
Gjest NozMonster Skrevet 4. mars 2012 #82 Skrevet 4. mars 2012 Q Overskuddet der går til gode formål. Overskuddet i Tine går til grådige bønder. grådige bønder? njaa...vanlige norske bondefamilier tjener så dårlig at ofte må de har en inntektskilde utenfor bondegården.. så at Tine gir dem overskuddet, synes jeg heller bare er bra! Bønder burde jo tjene kjempe kjempebra! - de forer jo stort sett hele befolkningen vår.. 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #83 Skrevet 4. mars 2012 grådige bønder? njaa...vanlige norske bondefamilier tjener så dårlig at ofte må de har en inntektskilde utenfor bondegården.. så at Tine gir dem overskuddet, synes jeg heller bare er bra! Det er ikke snakk om at Tine er en bedrift som gir bønder penger. Tine er eid av bøndene. Disse bøndene misbruker sin egen markedsposisjon, og sliter med å regulere markedet. Hosthark smørkrise.
sullå Skrevet 4. mars 2012 #84 Skrevet 4. mars 2012 Kjøper også så dårlig dato jeg kan, for jeg synes det er så trist når butikkene må kaste mat Jeg jobber i butikk, og jeg liker deg -- Kjøper stort sett Q, både melk og rømme. Først ute med skrukork på begge deler, kanskje litt derfor
Ponyta Skrevet 4. mars 2012 #85 Skrevet 4. mars 2012 Må nok bli Tine når det kommer til melk. Det er et eller annet med Q-melken jeg ikke liker. Litt syrlig/tynn på en måte. Kjøper yoghurter fra Q, spesielt Skyr.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #86 Skrevet 4. mars 2012 Det er ikke snakk om at Tine er en bedrift som gir bønder penger. Tine er eid av bøndene. Disse bøndene misbruker sin egen markedsposisjon, og sliter med å regulere markedet. Hosthark smørkrise. Og en gang i tida så var det sikkert slik at bøndene hadde mulighet til å påvirke systemet, jeg tror de fleste bønder er enige om at det ikke er slik i dag. De fleste føler seg maktesløse, spesielt i slike tilfeller som du nevner. Flere hadde jo hatt mulighet til å produsere mer melk enn de hadde kvote til, men byråkratene oppover i systemet oppfattet det for sent. De fleste bønder i dag tjener ikke akkurat fett med melkeproduksjon, mine foreldre tjener omtrent det samme tilsammen som gjennomsnittslønna er i Norge i dag. Nå har de valgt å ikke ha sideinntekt, men for folk flest (og spesielt unge med familie i overtakelsesfasen) hadde det neppe funket. Pengen folk betaler for melka i butikken går i liten grad til bøndene, hvis noen fortsatt lever i den troen. 3
sophiaM Skrevet 4. mars 2012 #87 Skrevet 4. mars 2012 hmm.. altså, melk er melk. den kommer fra kua uansett hvilken distributør 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #88 Skrevet 4. mars 2012 Q henter melken hvor som helst, bare bonden er villig til å selge. Stemmer dette? Med tanke på at Q-Meieriene kun har to (2) meierier i Norge, ett på Jæren og ett i Gausdal (20km på Lillehammer) vil jeg helt klart tro at Q-Meieriene ønsker melkeleverandører i noenlunde nærliggende området. En melkebonde i Finmark vil vel neppe på levere til Q-Meieriene, eller? 2
Gjest MorAase Skrevet 4. mars 2012 #89 Skrevet 4. mars 2012 hmm.. altså, melk er melk. den kommer fra kua uansett hvilken distributør Så naivt og kunskapsløst. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #90 Skrevet 4. mars 2012 hmm.. altså, melk er melk. den kommer fra kua uansett hvilken distributør Ost er ost, hund er hund, farge er farge, mann er mann, osv. Minner meg om en viss reklame. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. mars 2012 #91 Skrevet 4. mars 2012 Stemmer dette? Med tanke på at Q-Meieriene kun har to (2) meierier i Norge, ett på Jæren og ett i Gausdal (20km på Lillehammer) vil jeg helt klart tro at Q-Meieriene ønsker melkeleverandører i noenlunde nærliggende området. En melkebonde i Finmark vil vel neppe på levere til Q-Meieriene, eller? Nei, det stemmer ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #92 Skrevet 4. mars 2012 Før noen av dere går til angrep på bøndene bør dere sette dere litt bedre inn i landbrukspolitikken... 4
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. mars 2012 #93 Skrevet 4. mars 2012 Foretrekker Q-meieriene fordi de er så små. Dette er et utsagn som kommer OFTE i denne debatten, jeg siterte Tonje!, men svaret mitt er rettet mot alle som skriver at de liker q fordi de er underdog/små. Du finner Q i nesten alle butikker. Hvor små tror dere at de er egentlig? De er jo en diger bedrift! Selger masse melk og andre meieriprodukter over hele landet! Noen her linka til en artikkel i aftenposten om at Q har rekordår. Les den. Synes dere fortsatt det virker som Q er pyttesmå og dritsøte? De er jo et firma på lik linje med mange andre storfirmaer. - Når det er sagt støtter jeg også Q. Rett og slett fordi Tine viser ufyselige holdninger. Hadde Tine hatt en bedre holdning til sine konkurrenter, ville jeg valgt utifra holdbarhet. 1
Gjest MorAase Skrevet 4. mars 2012 #94 Skrevet 4. mars 2012 Dette er et utsagn som kommer OFTE i denne debatten, jeg siterte Tonje!, men svaret mitt er rettet mot alle som skriver at de liker q fordi de er underdog/små. Du finner Q i nesten alle butikker. Hvor små tror dere at de er egentlig? De er jo en diger bedrift! Selger masse melk og andre meieriprodukter over hele landet! Noen her linka til en artikkel i aftenposten om at Q har rekordår. Les den. Synes dere fortsatt det virker som Q er pyttesmå og dritsøte? De er jo et firma på lik linje med mange andre storfirmaer. - Når det er sagt støtter jeg også Q. Rett og slett fordi Tine viser ufyselige holdninger. Hadde Tine hatt en bedre holdning til sine konkurrenter, ville jeg valgt utifra holdbarhet. Faktisk ikke. http://www.kavli.no/kavli/kavlifondet/Pages/Kavlifondet.aspx 1
Vulpes Skrevet 4. mars 2012 #95 Skrevet 4. mars 2012 Dette er et utsagn som kommer OFTE i denne debatten, jeg siterte Tonje!, men svaret mitt er rettet mot alle som skriver at de liker q fordi de er underdog/små. Du finner Q i nesten alle butikker. Hvor små tror dere at de er egentlig? De er jo en diger bedrift! Selger masse melk og andre meieriprodukter over hele landet! Noen her linka til en artikkel i aftenposten om at Q har rekordår. Les den. Synes dere fortsatt det virker som Q er pyttesmå og dritsøte? De er jo et firma på lik linje med mange andre storfirmaer. - Når det er sagt støtter jeg også Q. Rett og slett fordi Tine viser ufyselige holdninger. Hadde Tine hatt en bedre holdning til sine konkurrenter, ville jeg valgt utifra holdbarhet. De er fortsatt mindre enn Tine, og Tines eneste konkurrenter, så jeg tenker som så at ved å støtte Q støtter jeg også litt konkurranse i meieri-markedet, noe som er bra for meg som forbruker,
Lutetium 71 Skrevet 5. mars 2012 #96 Skrevet 5. mars 2012 Så naivt og kunskapsløst. Melka produseres jo selvsagt av tørrmelk på butikkens varelager..
Gjest luri Skrevet 6. mars 2012 #97 Skrevet 6. mars 2012 Kjøper selvfølgelig Tine fordi jeg støtter bøndene.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #98 Skrevet 6. mars 2012 De er vel bønder de som leverer til Q også... jeg har høyere landbruksutdanning, men synes bønder har usunn grad av lojalitet til samvirkene sine.
Gjest NozMonster Skrevet 6. mars 2012 #99 Skrevet 6. mars 2012 Dette er et utsagn som kommer OFTE i denne debatten, jeg siterte Tonje!, men svaret mitt er rettet mot alle som skriver at de liker q fordi de er underdog/små. Du finner Q i nesten alle butikker. Hvor små tror dere at de er egentlig? De er jo en diger bedrift! Selger masse melk og andre meieriprodukter over hele landet! Noen her linka til en artikkel i aftenposten om at Q har rekordår. Les den. Synes dere fortsatt det virker som Q er pyttesmå og dritsøte? De er jo et firma på lik linje med mange andre storfirmaer. Når det er sagt støtter jeg også Q. Rett og slett fordi Tine viser ufyselige holdninger. Hadde Tine hatt en bedre holdning til sine konkurrenter, ville jeg valgt utifra holdbarhet. nja, njooo, selvom de har overgått seg selv i forhold til andre år, så er de fremdeles små i forhold til Tine. og selvom Q selges i mange butikker idag, så synes jeg at Tineproduktene dominerer enda! Melkesalget har økt for Q og sunket for Tine- så jeg aner "melkeprodukter-krig" i vente
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå