Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2012

miesol

Anbefalte innlegg

Heihei. Lenge siden sist. Uke 33 i morgen og skal til jordmor. Sist jeg var der lå babyen i bevegelig hodeleie, men hun "flyter litt fritt" inni der, så senest i dag tidlig lå hun og sparket meg på begge sider av magen, noe jeg regner med at betyr at hun lå i tverrleie, så skal si ifra om dette til jordmor i mårra. Har også hatt litt mareritt om setefødsel og akutte keisersnitt og det som er i det siste. Det er min største frykt ift fødselen, så har nok gått og tenkt litt på det i underbevissten og skremt meg opp.

Ellers har jentungen min på 3 år fortalt alle at: mamma har en baby i magen, og jeg skal få en lillesøster av bestemor til jul! Gromjenta :rodmer: Vet ikke hvor hun har fått det fra at det er bestemor som skal "levere" henne denne lillesøsteren, men det er hun iallefall fast bestemt på.

Forresten synes jeg det er helt dritt å gå gravid nå. Alt er tungt, ALT! Leggkramper så fort jeg setter/legger meg ned og hele natta gjennom. Halsbrann til alle døgnets tider, men absolutt værst på kvelden. Babyen som sparker overalt, og særlig moro er det enten når hun ligger på tvers og kan sparke og dytte på begge sider av magen samtidig, eller hun kan sparke oppunder ribbeina. Ingen klær som passer lenger, og uansett hvor mye sminke jeg prøver å legge i ansiktet så ser jeg sliten ut. Hormoner som synger på siste vers og får meg til å gråte av alt mulig rart, f.eks begynte jeg å gråte fordi jeg hadde vært på butikken og kjøpt melk, og når jeg kom hjem så jeg at det var en uåpnet melkekartong i kjøleskapet. Bekkenløsning som gjør at jeg blir sengeliggende halve dagen, og noen smerter i magen som kommer når jeg går og som ikke forsvinner med mindre jeg bøyer meg ned. Og alle som kommer og synes det er såååå koslig at det ikke er lenge igjen, og: du er så bitteliten (NEI!!! Jeg er en hval!!) og: gleder du deg til fødselen? (NEI!! Jeg skal FØDE. Det kjennes omtrent som å bli revet langsomt i to i omtrent et døgn før du skal bæsje et stuebord! Det gleder jeg meg ikke til. Det jeg derimot gleder meg til er når kroppen begynner å komme til seg selv og jeg har lært den nye babyen å kjenne, DET gleder jeg meg til, men ikke å føde..) og: da jeg var høygravid ditt, og da jeg var høygravid datt og da jeg skulle føde ditt og datt og babyen min ditt og datt...

Beklager utbruddet, men for noen er det ikke bare-bare å gå gravid dessverre. Skulle ønske jeg kunne glede meg mer over graviditeten, for dette er antagelig siste gang jeg går gravid og jeg burde nyte tiden, men jeg klarer det bare ikke, også får jeg dårlig samvittighet for det i tillegg. Huff altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yvette:

Skal si meg enig i ett par av dine linjer og til tross for ikke ment som "glade linjer" du skrev her ang fødsel - stuebord og div så fikk jeg jammen meg en god latter en tidelig *mandagsmorgen* TAKK

Sitter nå her da å dynker hodet ned i ett knekkebrød med smøreost på, klokken er jo tross alt 03:49 å da finner man ut etter ett par timers deilig vrenge seg fra den ene siden til den andre siden - nei jeg trenger jo absolutt ikke mere søvn men kanskje du skal ta deg en matbit sånn på natterstid - ikke forde lysten tilsier det men forde magen skriker og den lille går på høygir.. Å apropo hodeleie/tverrleie - her må han dekke hele medisinballen å late som han er in space spørr du meg! Ikke missforstå - det er kjempe koselig at du vil vite av deg men hold deg til dagtid da!

Ellers akkurat fått vite at jeg skal bli tante da til min storebrors første så det var stas.. Da blir det ikke mer en 4mnd mellom de to små :tommelopp:

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. Må si jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver Yvette. Det er lov å ikke elske å gå gravid - jeg kan like noen sider ved svangerskapet - men aller aller mest gleder jeg meg til å bli ferdig. Det er nok siste gang for meg og - og det synes jeg er helt greit.

Det blir nok tristere når denne babyen ikke er baby lenger - å vite at jeg da er helt ferdig med spedbarnstida. Men sånn er det - man kan jo ikke ha babyer for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo bare enda mer dårlig samvittighet nå etter å ha vært hos jordmor.

Magen min vokser ikke. Jeg har gått opp 300 gram fra uke 28 til uke 33, og sist var SF målet mitt på 28 cm og over den røde streken på tabellen, mens nå er SF målet 29, og under den røde streken.

Hjertetlyden til babyen var først på 108, som var veldig lavt, men så rista jordmor litt i magen og jeg kjente at hun begynte å bevege seg litt mer og da var hjertelyden på 128, så hun trodde kanskje det var fordi babyen sov. Men pga SF målet blir vi sent på ekstra ultralyd i morgen kl 11,og jeg skal ikke være redd for å ta kontakt med føden hvis det plutselig er lenge siden jeg har kjent liv, og jeg skal ikke sovne om kvelden uten at jeg er helt sikker på at jeg har kjent liv. Så dette ble jo ikke en veldig positiv tur til jordmor, for å si det sånn. Men alikevel, godt å ha vært der så de oppdaget det og at det blir gjort noe med. Jeg turte ikke spørre jordmor hva det kunne være som gjorde at det har blitt sånn, jeg orker ikke sitte med mange mulige teorier på hva det kan være, da vil jeg heller få et ordentlig svar når de ser det på ultralyd på onsdag.

I tillegg hadde jeg 4+ på leukocytter, 2+ på protein og 2+ på bld(?) på urinprøva, så den ble jeg sent avgårde med til legen for dyrking.Og blodtrykk på 98/71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo bare enda mer dårlig samvittighet nå etter å ha vært hos jordmor.

Magen min vokser ikke. Jeg har gått opp 300 gram fra uke 28 til uke 33, og sist var SF målet mitt på 28 cm og over den røde streken på tabellen, mens nå er SF målet 29, og under den røde streken.

Hjertetlyden til babyen var først på 108, som var veldig lavt, men så rista jordmor litt i magen og jeg kjente at hun begynte å bevege seg litt mer og da var hjertelyden på 128, så hun trodde kanskje det var fordi babyen sov. Men pga SF målet blir vi sent på ekstra ultralyd i morgen kl 11,og jeg skal ikke være redd for å ta kontakt med føden hvis det plutselig er lenge siden jeg har kjent liv, og jeg skal ikke sovne om kvelden uten at jeg er helt sikker på at jeg har kjent liv. Så dette ble jo ikke en veldig positiv tur til jordmor, for å si det sånn. Men alikevel, godt å ha vært der så de oppdaget det og at det blir gjort noe med. Jeg turte ikke spørre jordmor hva det kunne være som gjorde at det har blitt sånn, jeg orker ikke sitte med mange mulige teorier på hva det kan være, da vil jeg heller få et ordentlig svar når de ser det på ultralyd på onsdag.

I tillegg hadde jeg 4+ på leukocytter, 2+ på protein og 2+ på bld(?) på urinprøva, så den ble jeg sent avgårde med til legen for dyrking.Og blodtrykk på 98/71.

Usj.. Sånt er ikke noe moro.. Lykke til å hold oss oppdatert..

Var selv på sykehuset i dag til UL og sjekk av fostervann"lekking" da legetimen i går resulterete også i SF mål som minker og hun trodde jeg hadde lite forstervann.. Men alt så bra ut i dag - han ligger litt under gjennomsnittet i str og har nok med fostervann :O) Var super koselig å se den lille igjen - fikk profil å alt i dag.. til og med se bollekinn og hår på hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra på ultralyd i dag, alt var bra. Godt med fostervann og ingenting feil med babyen. Hun trodde at det var pga plasseringen av babyen som gjorde at SF målet ikke var så bra hos jordmor. Kom fram til at hun var ca -13%, men det var jentungen som var født fem dager før termin også, så det er nok "normalt" for meg. Skal tilbake for ny vekstkontroll om 2 uker, for å sjekke om hun følger sin egen kurve eller det er noen avvik, hvis hun følger sin egen kurve er det ingenting i veien og alle bekymringer kan slippe taket, hvis det er avvik så tar vi det derfra, men jeg skulle ikke bekymre meg :)

Så det var en veldig god opplevelse i dag, etter noen dager i veldig usikkerhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gleder meg såå mye til å få på meg klærne mine igjen.

Til å gå i butikken og tenke "det var en fin jakke, den må jeg prøve" istedenfor "det var en fin jakke... men den passer jo ikke til meg. "

Til og gå med belte i midjen - ikke egentlig at jeg gjør det så veldig mye, men jeg har veldig lyst nå.

Til å dra på meg stramme jeans og lukke igjen knappen. Kanskje aller mest det. Jeg elsker stramme jeans.

flere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg også veldig til å gå med jeans og belte i livet, og masse masse annet. Drikke vin, spise masse ost, sove på magen... Men aller mest gleder jeg meg til å kunne gjøre yoga på ordentlig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei jenter!

Her har det ihvertfall skjedd ting siden sist! Fødte en liten gutt fredag 12/10 (uke 36+5)! 2155 gr og 45 cm.

Skjønte ikke at fostervannet gikk engang jeg...våkna ca 2 natt til ongsdag 10, og da jeg reiste meg opp for å gå på do rant det noe nedover låra. Dumme meg trodde det var tyntflytende utflod, så jeg tok på truseinnlegg og la meg igjen da...men på formiddagen onsdag så syns jeg det begynnte å bli vel mye "utflod" så jeg kontakta jordmora. Hun ba meg komme med en gang, og testen hun tok viste fostervann!

Hadde jo ikke pakka bagen engang, så det blei litt travelt....

Kom på sjukehuset med 2-3 cm åpning, men ingen vondter...

Torsdag fikk jeg tre igangsettingstabletter med 6 timers mellomrom uten at riene starta...

Fredag morgen kl 9 startet de med drypp, og rundt halv 11 begynte jeg med svake mensmurringer og hadde 4 cm åpning. De siste 10 minuttene før jeg fikk pressrier var grusomme, men det gikk fra 8 cm åpning til pressrier på 3 minutter, så kanskje ikke så rart...

kl 13.18, etter 5 minutter med pressing var han født.

Ble klipt fordi det gikk så fort, de kaldte det styrtfødsel fordi det gikk så himla fort på slutten.

Men jeg ble ikke skremt, hadde glatt gjort det igjen! (og håper jo det blir en til etterhvert...)

Kom hjem fra sjukehuset igår, han har slitt litt med gulsott, så vi må tilbake imorgen. Men ellers er alt helt supert!

Eneste jeg har slitt litt med er at jeg koste meg jo sånn med magen, og skulle så gjerne gått de siste 4 ukene...

Håper alt står bra til med dere andre!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en liten guttebaby Susa :hoppendeglad:

Så bra at alt gikk fint med dere begge.

Kos deg masse med den lille :rodmer: :rodmer: :rodmer: *misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så koselig å lese her, og så er jeg jo veldig likt med de fleste her :)

Ikke lei av å gå gravid, men er blitt det mest motbydelige kvinnfolket i denne byen, full av hormoner og skjenneprekener til samboer! Gi meg styrke til å ikke si mer stygt nå altså..

Bekkenet behandler meg som dritt, men litt min egen feil til tid, klarer ikke å slappe av!

Hvordan har dere det med vekt, appetitt osv?

Merker det er like mye liv som tidligere, og mye spark på høyre side. Var til JM kontroll for 8dager siden, da var hodet festet, men hun kan fremdeles rikke seg løs, og romstrere der inne, så blir spennede tid fremover.. Førstemann festet seg godt allerede i uke 30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 35, og slimproppen har gått.

Var på sykehuset i går pga mye vondt i magen og sånn, og sjekket livmorhalsen. For to-tre uker siden var den 3,5 cm og i går var den på 2,3 cm.

Legen sa at om jeg hadde vært i jobb nå så hadde de sykemeldt meg. Og babyen kan komme innen to uker. Men vet ikke helt om jeg skal tro på det??

Noen med erfaring om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Er i uke 35, og slimproppen har gått.

Var på sykehuset i går pga mye vondt i magen og sånn, og sjekket livmorhalsen. For to-tre uker siden var den 3,5 cm og i går var den på 2,3 cm.

Legen sa at om jeg hadde vært i jobb nå så hadde de sykemeldt meg. Og babyen kan komme innen to uker. Men vet ikke helt om jeg skal tro på det??

Noen med erfaring om dette ?

Hei

I mitt forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at livmorhalsen var på ca 2..3, det var JM som sjekket, hun ble bekymret, og sendte meg til UL. da jeg kom til undersøkelse var den på 4 og noe,så jeg ville ikke stolt på noe før jeg fikk sett det med egne øyner :) Men du har fått sett det på ul? Altså jo mer du beveger deg og fyker rundt, jo kortere vil den bli fikk jeg beskjed om...

Endret av Luremegpå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I mitt forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at livmorhalsen var på ca 2..3, det var JM som sjekket, hun ble bekymret, og sendte meg til UL. da jeg kom til undersøkelse var den på 4 og noe,så jeg ville ikke stolt på noe før jeg fikk sett det med egne øyner :) Men du har fått sett det på ul? Altså jo mer du beveger deg og fyker rundt, jo kortere vil den bli fikk jeg beskjed om...

Var på sykehuset og tok innvendig ultralyd av den halsen :-) Og den er nede på 2,3 cm. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Susa :strix: Kos deg masse og nyt den lille babyen :rodmer:

Kjenner at jeg føler at nå kan alt skje. Men alt kan ikke skje, jeg har nemlig bestilt billetter til kino den 16. november (premiere på siste twilight-filmen) og det SKAL jeg ha med meg før babyen kommer, så lillebaby må finne seg i at her er det ikke aktuelt med noen fødsel tre uker før tiden, nei :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billetter til Putti Plutti Pott til meg og jenta mi på 5 den 10 november, seks dager før termin. Så mye som hun gleder seg kan det bare ikke gå i vasken! Har heldigvis andre som kan ta henne med hvis lillemann melder sin ankomst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...