Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2012

miesol

Anbefalte innlegg

Noen som har vært til 3D? Har best, og skal 29aug... *gleder oss* håper bare han ikke vil ligge med ryggen til hele tiden hehe... Ellers en oppdatering.. En aktiv krabat men har også sine mange rolige stunder .. Sliter litt med BT - ligger i grenseland høyt - så hyppige kontroller :o/ Men enn så lenge alt bra - han ligger litt under måla men virker som kraftige bein da man kjenner sparka rimelig godt *moro å betryggende, rart og litt skummel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal tilbake på sykehuset i uke 32 for ny ultralyd, pga operasjonen jeg har hatt og morkakas plassering, så vi har ikke brydd med å bestille 3D ultralyd.

Merker trøtte, slitne og hovne bein her og ja! Ellers så har jeg begynt å få vondt foran "i symfysen", så er redd det er symfyseløsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm...jeg veit faktisk ikke...La inn et spm på graviditet og spedbarn her om at jeg hadde vondt i "trekanten øverst". (veldig knotete forklart :overrasket: ). Og da var det noen som svarte at det var symfyseløsning, men det er vel en form for bekkenløsning tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyseløsning kalles også fremre bekkenløsning siden symfysen er bekkenets ledd på framsiden :) Bak har vi to ledd - iliosakralleddene, og har man vondt der kan det like gjerne være såkalt låsning som løsning.

Jeg har også hatt litt vondt i symfysen de siste ukene, men det går bra så lenge jeg unngår sånt som å skyve ting bortover gulvet med beina og passe på å holde knærne samlet inn og ut av seng/bil osv. Også er det greit med ei pute mellom beina på natta.

Det var dagens faginnlegg, kan ta en liten personlig update også ;)

Med unntak av den nevnte symfysen er formen veldig bra her! Litt ekstra trøtt noen dager bare... Synes trening hjelper godt ift energinivået! Var på jordmorkontroll i dag (28 uker, er 27+5) og alt var bra med unntak av hb'en som er for høy. Fikk beskjed om å slutte å ta multivitaminer og helst unngå jernrik mat som brokkoli - samboern er lykkelig... Frøkna sparker mye, helst i ribbeina på høyre side - ikke bare behagelig. På kvelden og tidligmårran er det ikke alltid hun vil la meg sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg lært noe nytt i dag også! Symfyseløsning, altså... Vi kjørte mye bil i sommer, og det gjorde smertene mye værre. Det går fint når jeg unngår å sitte flere timer i strekk.

Er det noen av dere damer som har sendt inn permisjonssøknaden enda? Ser det står på NAV sine sider at det bør gjøres seks uker før permisjonsstart? Går det greit å gjøre det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sendt inn permisjonspapirene enda. Igår fikk vi en terminbekreftelse fra jordmora så vi kommer sikkert til å søke om ikke så lenge.

Spørsmål til dere: Når begynner dere å ordne barnerommet? Vi har ikke kjøpt noen møbler enda men det skjer sikkert innen noen uker. Bare lurer på om det er 'rart' å begynne med babyrommet såpass tidlig?:) Vi kommer til å male veggene så det vil vi gjøre i god tid før ungen kommer men når setter dere opp møblene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnerommet her er forløpig et lagringsrom med masse rot :( Nå holder vi på og fikse en bod nede, så da kan rotet organiseres og settes inn dit og rommet kan fikses på. Ny tapet og nytt teppe. Og da skal jeg begynne å sette inn møbler med en gang :) Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pusset opp barnerommet så det står klar med nesten alt nå, syntes ikke det er for tidelig...Må da være lov å nyte ruuuge tiden :o) .... Har fått litt gaver her og der og gjort de dyre innkjøpene som seng, vogn osv med penger som er igjen for hver mndlønn... Så de siste 3-4mnd nå kan man handle inn småting og bare nyte den siste ventetiden til den lille kommer... :o) å vi gleder oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi skal ha til barnerom ser ikke ut! Men det er bare rydding og organisering som skal til, vi trenger ikke pusse opp. Vi har seng, stellekommode, vogge, vogner...

Har ikke helt oversikt enda over hva vi trenger å kjøpe, men tror ikke vi har så mye klær bortsett fra noen bodyer og innedresser. Og så et herlig, herlig hvitt ullsett som jeg nesten ikke kan se meg mett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man finne på i gråværet mon tro.... *vaske,vaske babytøy og frotse sjokolademoooooosé* Vi koser oss ja :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnerommet får vente til utpå vinteren/ våren engang, vi må bli ferdige med badet først! Men har tenkt å tømme rommet, slik at jeg kan ha en kommode med klær der, og oppbevaring av babyting :babysmokk:

Har noen av dere begynt å bli litt hovne/ få litt vann i kroppen eller?

Ser at jeg har blitt litt rundere i ansiktet, og igår hang jeg gifteringen på et kjede rundt halsen.

På grunn av bekkenet og isjiasen må jeg ha en stillesittende jobb, så ikveld har jeg vært veldig "rastløs" i beina, lurer på om støttestrømper er lurt...

Fikk roser av mannen igår, hadde 4 års bryllupsdag :bryllup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe særlig ødemer, men kjenner godt igjen både bekkensmerter, isjassmerter og rastløse ben. Oh, the joy of beeing pregnant... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Nå er det lenge siden jeg har tittet innom her, og jøss som tiden flyr! Folk er allerede inne i 3. trimester! :hakeslepp:

Når er det den begynner igjen? :klo: Merker at jeg absolutt ikke er så på det der må å hele tiden trenge å vite hva som skjer med babyen i magen, denne gangen. Når folk spør meg hvor langt jeg er på vei, så sier jeg nå 6 mnd. Sist svangerskap var det uker og dager, men nå har jeg ikke oversikt over det i det hele tatt. Tar ting veldig med ro nå, og det er ganske deilig å ikke stresse med å vite hva som skjer hele tiden.

Ang. spm om mannen tar på magen osv. Her er han for utålmodig. Han elsker å klappe meg på magen og stryke på meg når vi er ute med andre folk, for å vise at dette er hans! :fnise: Men hvis vi ligger i sengen og jeg tar tak i hånden hans så han kan kjenne på sparking/bevegelser så er han ikke tålmodig nok. Og når jeg sa at han kunne SE bevegelsene utenpå magen, så han bare dumt på meg.. Han hadde ikke tid til å sitte å stirre på magen min i all evighet for å se om det plutselig skulle skjedd noe. Men han er veldig utstyrsfreak! Nå vurderer han om vi trenger ny bil, aller helst en med innebygget babycall og automatisk barnestol-rugger i tilfelle babyen skulle begynne gråte mens vi kjører bil. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger han har tatt tiden på å pakke sammen og sette opp barnevognen for å sjekke hvor kort tid han klarer å bruke på det, og han har kjørt alle mulige veier til sykehuset for å finne ut korteste og raskeste vei dit, og hva som er lurt, på alle mulige tidspunkt på døgnet :laugh: Jaja, den mannen, den mannen.

Da vi var på ordinær ultralyd fikk vi spørsmål om vi ville komme på en gratis 3D-ultralyd, fordi hun som utførte ultralyden på meg skulle begynne med 3D-ultralyd og trengte noen "prøvekaniner" før hun kunne begynne å ta betalt for det. Så vi takket ikke nei til det, og nå skal vi på 3D-ultralyd den 17. september, og vi gleder oss!!

Ellers har jeg ganske bekkenløsning som sitter i korsryggen og i sidene, og mellom bena og foran på begge sider ved hoftebeina. Har store problemer med å gå noen ganger, og av og til gjør det så vondt at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å ligge på siden med en pute mellom knærne og tygge paracet til den store gullmedaljen. Men ellers er formen min. Jeg har noen ukontrollerte hormoner. Begynte å gråte en gang jeg kom hjem fra butikken, for jeg hadde stått på butikken og tenkt på om jeg skulle kjøpe med mer yoghurt, men mente at det måtte vi jo ha igjen, og da ble det bare for mye for meg når jeg fant ut at det ikke var mer yoghurt i kjøleskapet. Jeg hadde også en skikkelig morderisk drøm om han "forloveden" til Rose i Titanic her om dagen. Han skulle skytes for at han kunne nekte dem ekte kjærlighet :fnise: Men bortsett fra det så er det ganske fint.

Har ingen plager med vann i kroppen, men har lite jern og lav blodprosent + lavt blodtrykk, så er satt på en hestekur med jerntilskudd og er innom legekontoret hver 3. dag for å sjekke blodprosent og blodtrykk.

Vi sitter midt oppe i flytting, skal ikke flytte langt, bare fra kjelleren på et hus til et annet hus på samme gårdsplass, siden vi kunne få bo der til samme pris og det ville bli bedre for alle parter når babyen ble født og sånt. Synes det er veldig fint, men blir fort sliten, og det er omtrent 50 meter å gå fra inngangsdør til inngangsdør med alle tingene våre. Har heldigvis på oss til 1. med å få flytta over alle sakene, så håper vi rekker det og at det ikke blir så vanskelig å få kommet til orden i nye huset, for merker at det sliter veldig på både kropp og humør denne flyttingen.

I natt hadde jeg mareritt om fødsel igjen. Og eksen til mannen var jordmor, så det gjorde ikke saken noe bedre. Men det var heldigvis bare et mareritt. Skal til jordmor på ny kontroll den 20. (eller var det 21.?) september, så skal ta det opp med henne. Hun vet at jeg har litt fødselsangst, men blir det værre så skal vi diskutere muligheten for keisersnitt. Jeg er redd for sprøyter og epidural er en helt utelukket smertelindring, noe som gjorde at forrige fødsel tok mye lenger tid enn det hadde trengt pga jeg begynte å jobbe mot riene og smertene istedenfor med dem. Hadde ellers en veldig fin fødsel sist, så håper at det skal gå like bra denne gangen. Men vet at det å føde er ikke godt, så det er ikke noe jeg "gleder meg til" i den forstand.

Håper ellers at alle har det så bra som mulig og koser seg med magene sine! Nå er det ikke lenge igjen for en del av dere, og jeg vet at fra slutten av oktober til min egen baby blir født så kommer jeg til å være klistra til skjermen her for å få med meg alles fødsler og lese fødselshistorier og grine meg ihjel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med 3D ultralyden din idag kittykatt85?

Er bare halvannen uke til jeg skal på ultralyd igjen, lurer veldig på om morkaken har flyttet seg, og hva de tipper fødselsvekta blir....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det med 3D ultralyden din idag kittykatt85?

Er bare halvannen uke til jeg skal på ultralyd igjen, lurer veldig på om morkaken har flyttet seg, og hva de tipper fødselsvekta blir....

Da er vi tilbake fra 3D og det gikk som forventet.. På vanlig UL måtte vi tilbake 3 ganger på sykehuset fordi han var en latsabb og de fikk ikke gjort noe mål. Så i dag gikk jeg tur - drakk en ekspresso og cola rett før vi gikk inn.. Tror du han fløtta på seg da? Neida - han trøkka ansiktet inn i morkaka (den ligger foran) så vi fikk knapt nok se noe som helst. Kun en nese i profil. Samme om jeg hoppa opp å ned - drakk isvann så nektet han å la seg vise eller flytte på seg.. Så konklusjonen ble at vi skulle få komme tilbake igjen om 3 uker (så det syns jeg var veldig generøst til å være privat - å har jo hørt om de som må bet de 1500,- tross de ikke har fått sett noe) Så da får en smøre seg med tolmodighet 3 uker til... Men hjertet slo å tuten stod rett til værs :o) å alt så helt normalt ut så da får en vel være fornøyd :o)

Fødselsvekt her var bittelitt under gjennomsnittet til nå :o)

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en liten luring der altså :gjeiper:

Kjenner du mye liv da, selv om morkaka er foran? Det er veldig opp og ned her, et par dager jeg har vært litt bekymra, for har bare kjent et spark eller to, mens andre dager er det mere spark.

Har noen av dere begynt med vasking av klær og sånn eller? Lurer liksom så på når jeg skal begynne med det...det haster jo ikke enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også morkaka foran. Det tok lang tid før jeg kjente liv første gangen, men nå kjenner jeg mye hver dag. Skikkelig kraftige spark som får magen til å hoppe :)

Har både lav blodprosent, og nesten tomme jernlagre, så her knaskes det jerntabletter til den store gullmedalje! Sykemeldt med bekkenløsning, så jeg tar livet helt med ro for tiden. Enda en god stund til jeg begynner å vaske klær og ordne i stand til lillegutt, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en liten luring der altså :gjeiper:

Kjenner du mye liv da, selv om morkaka er foran? Det er veldig opp og ned her, et par dager jeg har vært litt bekymra, for har bare kjent et spark eller to, mens andre dager er det mere spark.

Har noen av dere begynt med vasking av klær og sånn eller? Lurer liksom så på når jeg skal begynne med det...det haster jo ikke enda...

Kjenner masse liv og ser sparka utenpå til tider - det gjorde jeg fra uke 21. Men han er mest aktiv på kvelden når jeg legger meg og en periode ved 05-07 tiden på morran :o/ *grr* Men han ligger også såpass langt nede i bekkenet så han sparker mer mot urinblæra og på underkant av morkaka - fikk beskjed om at jeg hadde ett dypt bekken og symfyse som var høyt oppe så han koser seg vel godt nedi der da som også resulterer i knapt no mage - ingen som kan se eller tolke no i alelfall.

Klær er ferdig vaske og skal brettes inn i skuffer og skap nå :) Det regnet så her i helgen at noe måtte en gjøre - men jeg er nok ikke så ivrig at de blir vasket 2 å 3 ganger.. hehe.. :o)

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...