Gå til innhold

Skal være i samme rom som Anders Behring Breivik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Eh? Elser prøvde å drepe Hitler, og hans medspillere. Med andre ord han prøvde å drepe den ansvarlige bak drapene på mange uskyldige mennesker. Hvor har ABB gjort dette? Sist jeg sjekket drepte han forskremte ungdommer på en øy..

Hitler hadde ikke myrdet noen da. Og mye av det som er skrevet om Hitler er bullshit uansett. At Arbeiderpartiregjeringen med Jens Stoltenberg i spissen har bombet i filler kvinner og barn med norske jagerfly er derimot et ubestridelig faktum. Og nå skal man oppgradere jagerflyene til bombefly så man kan bombe enda flere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg derimot skulle gitt mye for å være i samme rom som ham!

Jeg kunne og gitt mye for å være i samme rom som han, men da ville jeg risikert å synke ned til hans nivå hva gjelder respekt for andres menneskeverd. Og jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om jeg noengang kom i nærheten av de handlinger det uhyret bedrev 22.Juli.

Kjøtt og blod er hva som mot formoding gjør ham til et menneske. Mye mistet han da bomben gikk av i Oslo, og resten forsvant med det første skuddet på Utøya.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kunne og gitt mye for å være i samme rom som han, men da ville jeg risikert å synke ned til hans nivå hva gjelder respekt for andres menneskeverd. Og jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om jeg noengang kom i nærheten av de handlinger det uhyret bedrev 22.Juli.

Kjøtt og blod er hva som mot formoding gjør ham til et menneske. Mye mistet han da bomben gikk av i Oslo, og resten forsvant med det første skuddet på Utøya.

At vold og slikt ikke er en del av å være menneske er bare en romantisk holdning mennesker som lever i trygge omgivelser i Vesten har tatt på seg. Og det er en direkte farlig holdning, for den hindrer oss i å se all den ulykken vi påfører mennesker andre steder i verden med krigføringen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vold og slikt ikke er en del av å være menneske er bare en romantisk holdning mennesker som lever i trygge omgivelser i Vesten har tatt på seg. Og det er en direkte farlig holdning, for den hindrer oss i å se all den ulykken vi påfører mennesker andre steder i verden med krigføringen vår.

Vold er ikke en del av å være et godt menneske, herunder er myrding i en veldig respektløs kategori. Selve begrepet 'godt menneske' er en nokså individuell, ideell og romantisk betegnelse, men et sted vil hver enkelte danne seg en mening hva det innebærer.

Mennesker og dyr har skadet andre så lenge de har eksistert, men å 'akseptere'(litt usikker på betegnelsen her) det 'fordi det er naturlig' er noe vær enkelt må ta stilling til. Det som gjør krig til noe horribelt, om man ser bort ifra hatet som finnes i den, er jo det at folk som ikke har valgt å delta i krigen må betale en høy pris for det uansett. Krigsføring er grusomt, men er dessverre noe som aldri vil la seg stanse, uansett om vi oppdager elendigheten vi påfører motparten. Egne interesser gjør ofte øyet blind mot slikt.

Endret av yes2yes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vold er ikke en del av å være et godt menneske, herunder er myrding i en veldig respektløs kategori. Selve begrepet 'godt menneske' er en nokså individuell, ideell og romantisk betegnelse, men et sted vil hver enkelte danne seg en mening hva det innebærer.

"myrding i en veldig respektløs kategori". Du har jammen klart å overbevise deg selv om den rette godhet når du klarer å distingvere mellom respektfulle og respektløse mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"myrding i en veldig respektløs kategori". Du har jammen klart å overbevise deg selv om den rette godhet når du klarer å distingvere mellom respektfulle og respektløse mord.

Det har jeg heller ikke gjort. Hva jeg mente var at jeg setter mord i en egen kategori av det å utøve vold, ulikt hærverk for eksempel.

Mord er å frata noen alle muligheter til å leve slik de vil, og døden er evig. Annen vold er ufyselig og en krenkelse av alle retter en annen har til et respektabelt liv, men det er ikke alltid for evig slik død er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det har jeg heller ikke gjort. Hva jeg mente var at jeg setter mord i en egen kategori av det å utøve vold, ulikt hærverk for eksempel.

Mord er å frata noen alle muligheter til å leve slik de vil, og døden er evig. Annen vold er ufyselig og en krenkelse av alle retter en annen har til et respektabelt liv, men det er ikke alltid for evig slik død er.

Bla bla bla. Vold har ingenting å gjøre med godhet/ondskap og har vært en del av menneskers adferd til alle tider og alle steder. Så lenge fri vilje eksisterer, vil vold eksistere, og hvis du ikke aksepterer det er du rimelig forsvarsløs den dagen Mohammed bestemmer seg for å slå deg i trynet bare fordi han kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla bla. Vold har ingenting å gjøre med godhet/ondskap og har vært en del av menneskers adferd til alle tider og alle steder. Så lenge fri vilje eksisterer, vil vold eksistere, og hvis du ikke aksepterer det er du rimelig forsvarsløs den dagen Mohammed bestemmer seg for å slå deg i trynet bare fordi han kan.

Godhet og ondskap er, som sagt, veldig vide begreper. Vold har derimot ingenting på den positive siden i livet å gjøre, og om dette så ikke er mulig å praktisere i totalt omfang blant mennesker, er ideen fortsatt gjeldende.

Fri vilje vil(og bør) alltid eksistere, og da vil vold det og. Det betyr ikke at man må la vær å reagere på dette nokså naturlgie konseptet, og om man ønsker, skal man kunne kjempe for å gjøre en liten forandring for sin egen del.

Her er det nok enda mer bla bla bla å høste om ens fri vilje ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vold er en drift hos menn, akkurat som sex... Altså sterkere hos menn. Ikke så ofte kvinner gjør sånne ting ihvertfall, de har liksom ikke like høyt nivå av testosteron. Når det skjer noe feil med en person på en eller annen måte, om man ikke får tilfredsstilt sine fysiske eller emosjonelle, psykiseke behov som goder i samfunnet, fysisk kontakt, nærhet til en annen person osv så blir vel den "driften" fokusert et annet sted.

Vold skjer som oftest i fattigere land eller hvor det er en slags mangel. Spesielt om man mangler noe og det kommer en annen gruppe som "truer" en, da skjer det også oftere vold, rasisme osv.

Gruppetilhørighet er også veldig viktig blant mennesker. Derfor mange har behov for å forme et "vi", og spesielt hvis den personen ikke har fått tilfredsstilt egne behov tidligere. Mange av de som går over til grupper med sterke meninger, nettopp for å endelig føle seg en del av et samfunn eller gruppe igjen. Mennesker er jo et slags "flokkdyr".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke skjer vold så ofte overalt er at den gruppen (samfunnet) har tilegnet seg visse normer over tid som sier det ikke er greit å bare gå ut og drepe folk sånn uten videre. De normene smitter i samfunnet. De fleste vil jo føle seg som en del av samfunnet, derfor gjør de ikke disse tingene som er "unormalt" for akkurat det samfunnet på den tiden. De som gjør det derimot, har sikkert kommet utenfor disse grensene allerede. At de ikke lenger føler seg som en del av samfunnet, fått tilknytning til noe annet kanskje. Også de som er nye i samfunnet har vanskeligere for å følge disse "normene" hvis de er vant til noe annet fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Ganske villt å ikke kunne hate han for det han gjorde mot søskenbarnet BARE fordi hun støtter hans syn på innvandring... Hva betyr mest liksom? Synet eller hatet hennes for det norske politiske systemet og innvandrere? Eller søskenbarnet...

Ikke det at jeg oppfordrer hat. Det er jo en ganske sterk følelse og bare drar en selv ned i dritet, sikkert derfor ikke alle gidder å hate han. Syns mest synd på han og sånne som han, og familien hans også. Det er utrolig trist at man kan bli sånn egentlig.

Da jeg fikk med meg hva som skjedde i sommer med bombingen og på Utøya så tenkte jeg at det kunne både være en islam ekstremist eller en høyreekstremist. Er jo begge i samme gata for min del.

Uff, får frysninger av tanken å være i samme rom som han... Jeg blir nesten psykisk traumatisert av bare å drømme om å være i samme rom som han:/

Det handler jo så klart ikke bare om den ene tingen. Det var helheten av det han står for. Hun er bereist og har opplevd mye og ser den syke utviklingen. Hun er enig i synet hans i likhet med mange andre (for ja, det er faktisk ikke bare meg), men hun skjønner ikke hva ungdommer som søskenbarne hennes hadde å gjøre i denne sammenhengen. Men nei, hun hater ham ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det er mange som tenker sånn ja. Kanskje ikke så mange tenker like ekstremt... Men fremmedfrykt og at det er mye innvandring osv. Jeg skjønner "problemet", men det er vanskelig å ta stilling til på en riktig måte. Det blir liksom helt feil å behandle noen som mindre verdt for det! Vi er alle bare mennesker.

Er jo en del med integrering og sånt som burde ha vært mye bedre i Norge. Andre land har jo også samme problem, at de sliter med enkelte innvandrer grupper som ikke gidder å jobbe og ikke oppfører seg så bra. Men samtidig så kan man ikke generalisere for mye heller, finnes jo også bra innvandrere som er flinke og jobber mye og klarer seg bra i samfunnet. Finnes også mindre bra nordmenn.

Men en terrorist er en terrorist samme hvilket syn eller etnisitet den personen har, og fortjener ingen sympati på noen som helst måte! Og jeg hater han heller ikke...

Nei, jeg er jo heller ikke enig i måten det ble gjort på. Og det har jeg heller ikke gitt uttrykk for her inne.

Ja, alle er mennesker. Og alle er like mye verd. Derfor er jeg imot innvandring i den grad det skjer i Norge. I Norge tar vi imot såpass mange at vi ikke har muligheten til å gi dem den oppfølgingen de faktisk trenger. Både i forhold til integrering, jobb, psykisk hjelp osv. Ja, jeg mener vi skal ta i mot de som faktisk trenger hjelp, og de som er villig til å gjøre en innsats for å passe inn i landet. Og at de som begår mer alvorlige lovbrudd som voldtekt, grove ran, drap osv. skal returneres. Helt klart at det finnes gode utlendinger og mindre gode nordmenn.

Snylting på staten burde gi strenge straffer, nordmann som utlending. Alle er like for loven.

Sympati er vel å dra det litt langt. Jeg syns han har blitt behandlet feil iforhold til fengsling og hvordan saken har blitt behandlet frem til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyr av dere damer som forsvarer og beundrer massemorderen. Har dere ikke forstått hva han har gjort eller hva er det som feiler dere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i motsetning til mange andre ser jeg ikke på han som en idiot. Jeg tror han er en mann som sitter inne med mye kunnskap. Han kan også tydeligvis snakke for seg. Jeg lurer på en hel rekke ting, som hva som fikk han til å drepe uskyldige ungdommer, når han heller kunne blitt mer politisk aktiv, og heller fått større innvirkning. Alt som har skjedd hittil er at AP har endt opp med mye sympatistemmer. Og siden det tydeligvis er mange som faktisk er enig med ham, hadde han jo fått mye mer innvirkning på den måten.

For å ta tonen du vil ha meg til; hvorfor skulle han ikke ønske å ha besøk av meg? Jeg har et arisk utseende, jeg er enig i ideologien hans, og jeg er lei av alt likestillingspratet.

ang studie; Nei, jeg har ikke valgt studie på bakgrunn av det som har skjedd. Han er vel ikke den eneste i historien, men ja, han har helt klart gjort interessen større.

Og du er hobbypsykolog? Prøver å tolke og analysere meg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, i motsetning til mange andre ser jeg ikke på han som en idiot. Jeg tror han er en mann som sitter inne med mye kunnskap. Han kan også tydeligvis snakke for seg. Jeg lurer på en hel rekke ting, som hva som fikk han til å drepe uskyldige ungdommer, når han heller kunne blitt mer politisk aktiv, og heller fått større innvirkning. Alt som har skjedd hittil er at AP har endt opp med mye sympatistemmer. Og siden det tydeligvis er mange som faktisk er enig med ham, hadde han jo fått mye mer innvirkning på den måten.

For å ta tonen du vil ha meg til; hvorfor skulle han ikke ønske å ha besøk av meg? Jeg har et arisk utseende, jeg er enig i ideologien hans, og jeg er lei av alt likestillingspratet.

ang studie; Nei, jeg har ikke valgt studie på bakgrunn av det som har skjedd. Han er vel ikke den eneste i historien, men ja, han har helt klart gjort interessen større.

Og du er hobbypsykolog? Prøver å tolke og analysere meg?

Tidligere har folk i fpu sagt at han nesten ikke var på møter og aldri sa noe. og på fengslingsmøtet har han lest opp noe han har skrevet.. er det å kunne snakke for seg?

Poenget er at det ikke er noe nytt i noe av det han sier.. alle har hørt argumentene før og det meste om innvandring har han kopiert fra andre forfattere. Det som er hans eget er det om at kvinner bør bli massefødemaskiner, er du enig i det? Vil du stå på kjøkkenet hele dagen? du støtter ideologien sier du, så da er vell dette midt i blinken?

han hadde jo ikke fått noe innvirkning, for ingen var interessert i det han kom med og det er mange andre politikere som tar opp de samme tingene som er gode til å snakke i motsetning til han. Han har bare ødelagt for de som jobber mot innvandring ved det han gjorde.

Arisk utseende? Han er ikke nazist.. så du har blondt hår og blå øyne. har du fått med deg at han liker folk som er regnet som de peneste i verden og er på forsider av manneblader, han vil ikke ha en som er 150 høy og lubben med tynt hvitt hår

mot likestilling? Mener du at damer ikke skal ha samme rettigheter som menn?

De som velger sosiologistudie er som regel venstrefolk og yrket er ikke så godt betalt, så at du tar avstand til venstesiden er spesielt. de fleste jobber i offentlig bedrifter. Du vet han vurderte å angripe universitet i oslo, og da spesielt sosiologi og sosialantroplogi siden de er forredere med måten de anser mennesker som like og er "marxister"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har folk i fpu sagt at han nesten ikke var på møter og aldri sa noe. og på fengslingsmøtet har han lest opp noe han har skrevet.. er det å kunne snakke for seg?

Poenget er at det ikke er noe nytt i noe av det han sier.. alle har hørt argumentene før og det meste om innvandring har han kopiert fra andre forfattere. Det som er hans eget er det om at kvinner bør bli massefødemaskiner, er du enig i det? Vil du stå på kjøkkenet hele dagen? du støtter ideologien sier du, så da er vell dette midt i blinken?

han hadde jo ikke fått noe innvirkning, for ingen var interessert i det han kom med og det er mange andre politikere som tar opp de samme tingene som er gode til å snakke i motsetning til han. Han har bare ødelagt for de som jobber mot innvandring ved det han gjorde.

Arisk utseende? Han er ikke nazist.. så du har blondt hår og blå øyne. har du fått med deg at han liker folk som er regnet som de peneste i verden og er på forsider av manneblader, han vil ikke ha en som er 150 høy og lubben med tynt hvitt hår

mot likestilling? Mener du at damer ikke skal ha samme rettigheter som menn?

De som velger sosiologistudie er som regel venstrefolk og yrket er ikke så godt betalt, så at du tar avstand til venstesiden er spesielt. de fleste jobber i offentlig bedrifter. Du vet han vurderte å angripe universitet i oslo, og da spesielt sosiologi og sosialantroplogi siden de er forredere med måten de anser mennesker som like og er "marxister"?

Nei, han sa ikke så mye, og han har også meldt seg ut av Frp, fordi han mente de ikke gjorde nok. På fengslingsmøtet har han ikke fått uttalt seg så mye, fordi han har møtt dommere (helt opp til forrige fengslingsmøte) som ikke var interessert i høre på hva han hadde å si. Det er selvfølgelig ting jeg finner meget spesielt, som at han ønsker at Forsvaret skal tildele han krigskorset, dette er jo noe ikke jeg heller er enig i.

Men uttalelser til advokater/rettspsykiatere/manifest osv er det jeg går ut fra. Og jeg gidder ikke høre så mye på at det er kopiert, deler av det er hentet fra ett annet skriv. Men hva så? Det er det også opplyst om i manifestet.

Ang likestilling så mener jeg at kvinner har rett på lik lønn og lik utdanning som menn. Hva er alderen på en gjennomsnittlig første fødende i år mot for 10 år tilbake? Kort sagt; ja, barn og hus er i all hovedsak kvinners ansvar, det er ikke det samme som at kvinner ikke skal få ha jobb.

Hva har ordet arisk med nazisme å gjøre? Dette er dessuten et ord han selv har brukt på å beskrive den "ideelle kvinnen". Så jeg skjønner ikke hvor du vill med nazismeparallellen din. Og du vet heller ikke så mye om hvordan jeg ser ut, så de kommentarene kan du bare holde for deg selv ;)

Ja, de fleste som velger de studiene er venstrevridde, jeg har bakgrunn fra dette faget og ser fordelen med å være det i et lignende studie.

Jeg har ingenting å bevise ovenfor sånne som deg, så om du tror jeg er betatt eller lignende får det være din oppfatning, du fremstår for meg som en ganske uvitende og påståelig person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, i motsetning til mange andre ser jeg ikke på han som en idiot. Jeg tror han er en mann som sitter inne med mye kunnskap. Han kan også tydeligvis snakke for seg. Jeg lurer på en hel rekke ting, som hva som fikk han til å drepe uskyldige ungdommer, når han heller kunne blitt mer politisk aktiv, og heller fått større innvirkning. Alt som har skjedd hittil er at AP har endt opp med mye sympatistemmer. Og siden det tydeligvis er mange som faktisk er enig med ham, hadde han jo fått mye mer innvirkning på den måten.

Jeg opprettet en tråd om akkurat det emnet for en stund siden:)

Den endte med å bli stengt pga. for mye skittkasting og usakligheter fra andre brukere:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er jo heller ikke enig i måten det ble gjort på. Og det har jeg heller ikke gitt uttrykk for her inne.

Ja, alle er mennesker. Og alle er like mye verd. Derfor er jeg imot innvandring i den grad det skjer i Norge. I Norge tar vi imot såpass mange at vi ikke har muligheten til å gi dem den oppfølgingen de faktisk trenger. Både i forhold til integrering, jobb, psykisk hjelp osv. Ja, jeg mener vi skal ta i mot de som faktisk trenger hjelp, og de som er villig til å gjøre en innsats for å passe inn i landet. Og at de som begår mer alvorlige lovbrudd som voldtekt, grove ran, drap osv. skal returneres. Helt klart at det finnes gode utlendinger og mindre gode nordmenn.

Snylting på staten burde gi strenge straffer, nordmann som utlending. Alle er like for loven.

Sympati er vel å dra det litt langt. Jeg syns han har blitt behandlet feil iforhold til fengsling og hvordan saken har blitt behandlet frem til nå :)

Jeg syns han har blitt behandlet for bra med tanke på hva han har gjort egentlig! Hadde det vært i et annet land som USA... Tror ikke han hadde fått inn TV-spill og DVDer der liksom:/ Er jo nesten som han tror at han har blitt pop-stjerne med all den oppmerksomheten han får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han har blitt behandlet for bra med tanke på hva han har gjort egentlig! Hadde det vært i et annet land som USA... Tror ikke han hadde fått inn TV-spill og DVDer der liksom:/ Er jo nesten som han tror at han har blitt pop-stjerne med all den oppmerksomheten han får.

Ja, standaren i fengslet er det ikke noe å klage på. Håper skattebetalerne tenker over hva pengene går til nå. Siden mange ikke har så mye mot at andre forbrytere ligger på en myk og god seng og stirrer på en nyere tv enn det jeg har på mitt soverom :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver er ansvarlig for sine handlinger, en høster som man sår, und so weiter.

Ironisk at du sa det på tysk. Det var nettopp det tyskerne sa mens de sendte nordmenn på Grini til Nacht und Nebel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...