Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men vil ikke alle kriminelle tilsi at det er overhengende fare for å begå noe kriminelt igjen? Har man gjort noe så fælt, mangler man jo moral og empati.

Anonym poster: p25f83649cadbdd9b87290f32639d2b95

Her er det snakk om et overlagt drap, så å sidestille det med alle mulige kriminelle synes jeg blir feil.

Men ja, begår du et overlagt drap mangler du vel gjerne både det ene og det andre. Men også der må man vel se hver sak for seg når det gjelder grovhet, gjerningsmannens karakter og gjentakelsesfare. For eksempel vil jeg tippe at det er mindre gjentakelsesfare i en sak hvor den som dreper har et rasjonelt motiv, og ikke bare dreper en random person slik det var tilfelle i denne saken.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg klarer ikke å synes synd på familien heller. Hadde foreldrene vært litt oppegående og ressurssterke, så tror jeg ikke han hadde blitt en drapsmann.

Anonym poster: dfc28da6936247ff0c73b902170b56e7

Han fyren der er født drapsmann, så fucka som det der blir du ikke av at foreldrene dine er ressurssvake. Han spionerte på ei gammel dame for han planla å voldta og drepe henne. Altså var det ikke en impulshandling, men nøye gjenommtenkt ondskap.

Så gærne folk som det der er det ikke noen kur for, han burde aldri få gå løs i samfunnet igjen.

Skrevet

Kjente offeret drapsmannen? Har hørt begge deler. Dagladet f.eks skrev at offeret åpnet døren for en ukjent mann, mens andre steder har jeg lest at de kjente hverandre.

Noe som vet hva som er riktig?

Anonym poster: 898dd974f25e548e84975e4ad0d88b17

Skrevet

Jeg blir "#¤"¤¤"# provosert over dere som "synes synd" på denne guten. Hva i svarte? Han står bak en av de verste og mest grusomme forbrytelse mot en enkeltmenneske i nyere tid.Spør om dere hadde synes like mye synd på dette svinet om det var din egen mor eller bestemor det var snakk om. Jeg blir kvalm.

Jeg stusser også veldig over at han ikke fikk maksimumsstraff og forvaring. Her snakker vi om en ond person som påstår at han ikke husker noe som helst (noe jeg selvsagt ikke tror noe på). Men hvis han faktisk ikke husker noe som helst, er han jo enda farligere, og burde definitivt få 21 års forvaring og ALDRI mer se dagslys!

Skrevet

Jeg blir "#¤"¤¤"# provosert over dere som "synes synd" på denne guten. Hva i svarte? Han står bak en av de verste og mest grusomme forbrytelse mot en enkeltmenneske i nyere tid.Spør om dere hadde synes like mye synd på dette svinet om det var din egen mor eller bestemor det var snakk om. Jeg blir kvalm.

Jeg stusser også veldig over at han ikke fikk maksimumsstraff og forvaring. Her snakker vi om en ond person som påstår at han ikke husker noe som helst (noe jeg selvsagt ikke tror noe på). Men hvis han faktisk ikke husker noe som helst, er han jo enda farligere, og burde definitivt få 21 års forvaring og ALDRI mer se dagslys!

pluss

• Liker 5
Skrevet

Enig med deg. Ingen normale folk går rundt å voldtar og dreper folk! Og om gutten får blackout av å drikke, burde han revurdere alkoholinntaket.

Dette må være en syk syk mann (gutt)!!

Stakkars dame som ble utsatt for noe så forferdelig. Likeså familien hennes.

• Liker 2
Skrevet

Kjente offeret drapsmannen? Har hørt begge deler. Dagladet f.eks skrev at offeret åpnet døren for en ukjent mann, mens andre steder har jeg lest at de kjente hverandre.

Noe som vet hva som er riktig?

Anonym poster: 898dd974f25e548e84975e4ad0d88b17

"I avhør har 18-åringen forklart at han kan huske å ha møtt Hilda Feste (98) tidligere. BA.no skriver i dag at han én gang bar dagligvarer for henne.

- Det er riktig at han kan huske det. Det er to-tre år siden. Feste ba ham om hjelp med noen handleposer på vei hjem fra butikken, og min klient hjalp henne, forteller Knudsen til VG Nett."

"Knudsen forteller nå at den siktede sier han bare har hatt kontakt med Feste ved to anledninger. Den andre var som avisbud.

- Rundt 2008 var han avisbud i samme område, som han jo også selv bodde i, og han leverte da aviser til Festes leilighet."

Hentet herfra: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052754

Han fikk visst strafferabatt på grunn av sin unge alder, samt "noe begrenset intellekt" (i følge Dagsrevyen).

Anonym poster: 1f35bc3ed502675cac9a2477308eda67

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Grunnen til at jeg synes synd på ham, er enkelt og greit at han egentlig aldri vil få et normalt liv igjen.

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive uten at det kommer feil ut, og høres idiotiskt ut, men poenget for meg er at uansett hvem de er, hva de har gjort osv så vil jeg ikke at de skal ha det vondt.

Høres litt "klisje" ut, men vil bare at alle skal ha det bra...

Men så klart, hadde jeg selv vært involert, at det hadde skjedd med bestemoren min, så hadde jeg klikka for å si det mildt, men da hadde det heller ikke vært opp til meg å bestemme straff, og det er jo greit det forsåvidt, at ikke dommeren kan være personlig involert i saken?

Men ser selv at jeg bare virker dum nå, men jeg vet ikke jeg...

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at jeg synes synd på ham, er enkelt og greit at han egentlig aldri vil få et normalt liv igjen.

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive uten at det kommer feil ut, og høres idiotiskt ut, men poenget for meg er at uansett hvem de er, hva de har gjort osv så vil jeg ikke at de skal ha det vondt.

Høres litt "klisje" ut, men vil bare at alle skal ha det bra...

Men så klart, hadde jeg selv vært involert, at det hadde skjedd med bestemoren min, så hadde jeg klikka for å si det mildt, men da hadde det heller ikke vært opp til meg å bestemme straff, og det er jo greit det forsåvidt, at ikke dommeren kan være personlig involert i saken?

Men ser selv at jeg bare virker dum nå, men jeg vet ikke jeg...

Tilross for at han har voldtatt og drept ett uskyldig menneske? Det finnes jo ikke noe verre!!

• Liker 2
Skrevet

Tilross for at han har voldtatt og drept ett uskyldig menneske? Det finnes jo ikke noe verre!!

Kanskje hvis samfunnet var litt mer åpent for alternative legninger og ikke går rundt med en streng pekefinger mot alle som viker fra normalen...

Anonym poster: 25f83649cadbdd9b87290f32639d2b95

Skrevet

Han fyren der er født drapsmann, så fucka som det der blir du ikke av at foreldrene dine er ressurssvake. Han spionerte på ei gammel dame for han planla å voldta og drepe henne. Altså var det ikke en impulshandling, men nøye gjenommtenkt ondskap.

Så gærne folk som det der er det ikke noen kur for, han burde aldri få gå løs i samfunnet igjen.

Ingen er født drapsmenn. Oppvekst og miljø har nesten alt og si. Finnes unntak, men da er det gjerne tunge psykiske lidelser involvert.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det finnes dessverre verre ting.

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Ja. Seriøst, jeg vil at alle skal ha det bra. Vet egentlig ikke om det er en god egenskap jeg har, eller en litt lite gjennomtenkt og snål en...

Men herregud, betyr ikke at jeg ikke mener at han skal i fengsel og det der, men jeg ønsker ikke at livet hans skal bli ødelagt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kunne lest det jeg siterte i innlegget mitt fra BA, sto det hvilke grunner journalister har for å oppgi navn til en kriminell. Det står blant annet:

Paragrafen slår også fast at det skal vises særlig varsomhet i saker med unge lovovertredere. (...) være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.

Hva jeg subjektivt mener om hans navngivelse er egentlig irrelevant. Det jeg redigerte på var at de faktorene BA skriver når de beskriver hvorfor de valgte å gå ut med navnet hans, ikke passer til denne saken.

Det er ingenting som tilsier at personen er i fare for å gjenta handlingene, han har ikke gjentatt handlingene, hans identitet har ikke relevanse og det er ikke slik at uskyldige personer har blitt mistenkt for å være gjerningsmannen.

Altså mangler BA fortsatt en GOD grun til å gå ut med navnet hans. Og de klarer ikke oppfylle kravet i det de selv skriver.

Jo, legningen hans sier at han kan finne på å gjøre dette igjen.

På lik linje med andre avvikende legninger (pedofili, hebefili, osv) er ikke dette noe han kan bestemme seg for ikke å føle. Det er der for resten av livet.

Han fyller definisjonen. Det er fare for at han kan gjøre noe slikt igjen når han slipper ut, mot eldre, som per definisjon er mer forsvarsløse enn andre.

Anonym poster: fbe024a467d2db009d797b59b442e961

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Ingen er født drapsmenn. Oppvekst og miljø har nesten alt og si. Finnes unntak, men da er det gjerne tunge psykiske lidelser involvert.

Det sinnes veeldig mange med forskjellige dårlge oppvekster, men en slik sak som Hilda Feste saken har vi ikke sett i Norge før. Dårlig oppvekst hjelper sikkert ikke på saken, men fyren er ond og burde ikke gå rundt i samfunnet.

Skrevet

Jo, det finnes dessverre verre ting.

Nå orker jeg ikke å gå inn på en diskusjon om hva som er værre enn å volda og drepe et forsvarsløst og uskyldig menneske, i en så tragisk sak.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hvis samfunnet var litt mer åpent for alternative legninger og ikke går rundt med en streng pekefinger mot alle som viker fra normalen...

Mulig, men selv om man har en spesiell type legning, så må man ikke utføre det. Det finnes nok mange pedofile også, som tenner på små barn - men som skjønner at det er galt, og bare lar det bli med tanken.

• Liker 1
Skrevet

Jo, legningen hans sier at han kan finne på å gjøre dette igjen.

På lik linje med andre avvikende legninger (pedofili, hebefili, osv) er ikke dette noe han kan bestemme seg for ikke å føle. Det er der for resten av livet.

Han fyller definisjonen. Det er fare for at han kan gjøre noe slikt igjen når han slipper ut, mot eldre, som per definisjon er mer forsvarsløse enn andre.

I all verden? Hva med heterofile? De har like stor sjanse for å begå overgrep mot noen som parafile. Eller homofile?

Skrevet

I all verden? Hva med heterofile? De har like stor sjanse for å begå overgrep mot noen som parafile. Eller homofile?

Hans første offer var nesten hundre år og ble drept.

Å sammenlinge dem med hetero- og homofile som ikke har begått overgrep, tuller du med meg eller?

• Liker 3
Skrevet

Hans første offer var nesten hundre år og ble drept.

Å sammenlinge dem med hetero- og homofile som ikke har begått overgrep, tuller du med meg eller?

Nei, jeg sammenligner med vanlige overgripere. Uansett legning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...