Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Silvermist
Skrevet

Lurte litt på det samme når jeg leste VG istad jeg også... Rart det er lov å legge ut bilde og navn. Noe annet er jo hvis han har godkjent det, men rart det også.

BA (Bergensavisen) var den første som offentliggjorde navnet hans. Begrunnelsen kan dere lese her: http://www.ba.no/nyheter/article6376787.ece

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Er det noen som vet hvorfor Dagbladet og VG publiserer navnet hans? Har man lov til det? Er det i andre saker avisene selv som velger om de vil publisere navnet til "slike" eller har man noen rettigheter? Faller disse rettighetene bort når man blir dømt? Kan ikke denne gutten bestemme selv om han vil ha bilder og navn brettet ut i landsdekkende aviser? Er det han har gjort så gale at slike rettigheter faller bort? Er det noen som vet noe om dette?

Anonym poster: 410f2cf47a8b2c15c7ae9703d6510ebb

Nei, bevares. Han har ikke gjort annet galt enn å voldta og drepe en meget gammel dame. Gamlinger er det da flust av :sarkasme:.

• Liker 5
Skrevet

Nei, bevares. Han har ikke gjort annet galt enn å voldta og drepe en meget gammel dame. Gamlinger er det da flust av :sarkasme:.

Bevares. Jeg sa da ingenting om det ikke var noe gale. Jeg sa faktisk at det var "så gale". Jeg stiller helt enkelt spørsmål ved offentliggjøringen av navnet hans. Grunnen til at jeg skrev "så gale" (en ordbruk du tydeligvis valgte å tolke i feil retning) var fordi jeg registrerer at fyllekjørere o.l. sine navn ikke blir offentliggjort, og kanskje graden av forbrytelsen bestemmer hva som er greit og ikke greit å publisere? Jeg stiller bare spørsmål fordi jeg lurer på praksisken og beggrunnelsen rundt dette.

• Liker 5
Skrevet

Det kan da ikke være ukjent for dere at drapsdømte blir hengt ut med navn? Viggo Kristiansen? Orderud-saken? Skulle bare mangle, folket må få vite!

Anonym poster: 1178b341bd7f583090dcbb8dfd55842c

• Liker 5
Skrevet

Helt vanlig at navn blir frigitt når personen er dømt. Vi vet da navnet til gjerningsmenn/kvinner i alle slike saker.

• Liker 5
Skrevet

Det kan da ikke være ukjent for dere at drapsdømte blir hengt ut med navn? Viggo Kristiansen? Orderud-saken? Skulle bare mangle, folket må få vite!

Anonym poster: 1178b341bd7f583090dcbb8dfd55842c

Ikke ukjent, nei. Jeg bare lurer på hvorfor. Tenker da ikke spesielt på denne saken, selvom det var det som fikk meg til å tenke på det idag. Er dette vanlig praksis i alle drapssaker, eller bare i spesielle tilfeller? Føler det er mange drapssaker hvor man ikke får vite navn, men kanskje det bare ikke er så mange slike saker her....

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor Dagbladet og VG publiserer navnet hans? Har man lov til det? Er det i andre saker avisene selv som velger om de vil publisere navnet til "slike" eller har man noen rettigheter? Faller disse rettighetene bort når man blir dømt? Kan ikke denne gutten bestemme selv om han vil ha bilder og navn brettet ut i landsdekkende aviser? Er det han har gjort så gale at slike rettigheter faller bort? Er det noen som vet noe om dette?

Utgangspunktet er at alle straffesaker går for offentlige dører. Offentlighetsprinsippet står sterkt i norsk rett. At media er varsom med identifisering har ingenting med juridiske rettigheter i forbindelse med straffesaker å gjøre.

Anonym poster: 3244aa6a9cba558707d829c8124cad06

Skrevet

Utgangspunktet er at alle straffesaker går for offentlige dører. Offentlighetsprinsippet står sterkt i norsk rett. At media er varsom med identifisering har ingenting med juridiske rettigheter i forbindelse med straffesaker å gjøre.

Anonym poster: 3244aa6a9cba558707d829c8124cad06

Okei. Så media bestemmer dette selv?

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Media i Norge styrer vel i stor grad seg selv gjennom "vær varsom" plakaten?

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Ja nå ser dere alle denne djevelen av et monster på forsiden av vg.no.

Røde øyne har han også.

Den drittsekken.

Håper han får det vondt i fengselet.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg har lest den linken og den ga meg ikke mye. Synes ikke begrunnelsen var videre god.

Om begrunnelsen er god eller ikke får være opp til hver enkelt å mene noe om. Imidlertid gir linkene deg i stor grad svar på det du spør om.

Du lurer på om offentliggjøring er vanlig i alle drapssaker, og om media bestemmer dette selv, og dette står det en del om i linkene.

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig at navn blir frigitt når personen er dømt. Vi vet da navnet til gjerningsmenn/kvinner i alle slike saker.

Dette stemmer jo absolutt ikke. Det er ikke lenge siden at de skrev om en mann som hadde forsøky å partere sin levende høygravide kobe foran deres felles barn. Hans navn ble ikke offentliggjort, selv om det var en grov. Hvem sine navn som blir offentliggjort gjennom media har ofte med hvor mye mediedekning saken har fått. Og alvorlighetsgraden.

Anonym poster: 53d6fe48bf03d051c24474dbee7cbdb3

• Liker 2
Skrevet

Lenke til en Facebook profil er slettet, da vi ikke kan si med sikkerhet at dette er samme person.

Sophie-Ann, mod

• Liker 3
Skrevet

Dette stemmer jo absolutt ikke. Det er ikke lenge siden at de skrev om en mann som hadde forsøky å partere sin levende høygravide kobe foran deres felles barn. Hans navn ble ikke offentliggjort, selv om det var en grov. Hvem sine navn som blir offentliggjort gjennom media har ofte med hvor mye mediedekning saken har fått. Og alvorlighetsgraden.

Er rettssaken der ferdig?

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Uff, synes hele saken er grusom jeg. Er synd på alle involerte

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange har sjekket han på facebook? :P

Anonym poster: 544cdd4cc4bab3a2435a7e4aaa4fbce8

• Liker 1
Skrevet

Er rettssaken der ferdig?

Ja. Det er ikke vanlig å offentliggjøre navn, kun i veldig alvorlige og høyprofilerte saker, som denne, Breivik osv.

Skrevet

BA skriver:

I Vær varsomplakatens paragraf 4.7 heter det at mediene skal være varsomme med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Paragrafen slår også fast at det skal vises særlig varsomhet i saker med unge lovovertredere.

BERETTIGET BEHOV

Dersom mediene velger å identifisere gjerningspersoners navn, må dette ifølge Vær varsomplakaten begrunnes i et berettiget informasjonsbehov.

Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.

Jeg synes ikke de har noe godt grunnlag for å publisere navnet i det hele tatt! Ingen av faktorene de nevnte, stemte med denne saken.

Anonym poster: 25f83649cadbdd9b87290f32639d2b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...