Gå til innhold

Proteinbar


Marimma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørsmålet er hva som klassifiseres som dårlig kosthold. Jeg ble alvorlig syk og hadde et normalt kosthold, alle jeg kjenner som har fått kreft har hatt et såkallt sunt kosthold.

Jeg sier ikke at mennesker før var friskere, men at menneker i dag (som er viktig) bare blir sykere og sykere. Det er skremmende mange syke i Norge i alene. Det er mange faktorer som spiller inn, men hovedsakelig vil jeg si kost/livsstil. Men, igjen, hva er det som klassifisere som dårlig kost? Nå sklir vi dog litt vekk fra tema..

Kanskje det har en sammenheng med at alle plutselig er blitt redde for fett? Som vi mennesker har spist siden vi kom til verden ( nesten i alle fall ). Mange mener at det vi kaller for "usunt fett", faktisk er utrolig viktig for kroppen. Akkurat som i amerika på 70 tallet, når alle plutselig skulle stoppe å spise fett, og heller begynte å spise masse karbohydrater og andre fett frie produkter. Og disse fettfrie produktene ble jo stappet full med alt annet dritt for å forsterke smaken. Sier ikke at man skal leve på rødt kjøtt som er stekt i 4tonn smør, dyppet i fet rømme og annet dritt. Og samtidig som amerikanerne begynte å spise alt annet enn fett, så ble det mye mere sykdom osv.

Det er jo fortsatt "urfolk" som har spist frukt, bær og rødt kjøtt i flere tusen år, som aldri har hørt om de mat relaterte sykdommene vi har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kost = mye ferdigmat, ikke nok proteiner eller fettsyrer (som omega 3), og for lite grønnsaker.

Da er det rart jeg ble alvorlig syk, og ikke minst alle jeg kjenner i samme situasjon som ikke spiser ferdigmat, masse animalske proteiner, og normalt med grønt. Det er langrt mer komplisert enn det der når det gjelder kost og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til TS:

Jeg ville drukket en halvliter sjokomelk rett etter trening og fått i meg 2 egg(gjerne med knekkebrød og skinke) når du kommer hjem.

Jeg har nytt veldig godt av det iallefall. Restituerer raskt og er i veldig god form.

PS: Jeg synes det er litt galskap at folk er redd for frukt :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fortsatt "urfolk" som har spist frukt, bær og rødt kjøtt i flere tusen år, som aldri har hørt om de mat relaterte sykdommene vi har i dag.

Jeg leste om akkurat dette, for ikke veldig lenge siden.

Veldig kort fortalt, var det om en stamme med mennesker, som levde på innvoller (masse animalsk fett), rødt kjøtt, røtter, bær osv...

Når de blei introdusert for kost fra den vestlige verden (jeg husker ikke hvordan dette skjedde, men jeg lurer på om noen av dem blei med til byer eller noe sånt) endte det med at de blei feite og syke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det rart jeg ble alvorlig syk, og ikke minst alle jeg kjenner i samme situasjon som ikke spiser ferdigmat, masse animalske proteiner, og normalt med grønt. Det er langrt mer komplisert enn det der når det gjelder kost og sykdom.

Mulig alle du kjenner har problemer med animalsk protein, og denslags, men alle jeg kjenner (og stort sett alle som driver aktivt med muskelbygging og den type trening) har ikke problemer med det i det hele tatt, så det er ikke et godt argument å bruke.

Folk har forskjellige kropper, som tåler forskjellige ting, men de aller fleste mennesker, vil holde seg friske og sunne, med et kosthold som er sirka som det jeg nevnte.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ikke å snakke om inuittene, som levde på det man i dag ville kalt ekstrem lavkarbo. Masse fett fra innvoller osv, og meget lite karbohydrater. De var sunne og friske - helt til de kom i kontakt med den vestlige kultur og ble "siviliserte"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva som klassifiseres som dårlig kosthold. Jeg ble alvorlig syk og hadde et normalt kosthold, alle jeg kjenner som har fått kreft har hatt et såkallt sunt kosthold.

Jeg sier ikke at mennesker før var friskere, men at menneker i dag (som er viktig) bare blir sykere og sykere. Det er skremmende mange syke i Norge i alene. Det er mange faktorer som spiller inn, men hovedsakelig vil jeg si kost/livsstil. Men, igjen, hva er det som klassifisere som dårlig kost? Nå sklir vi dog litt vekk fra tema..

Såkalt sunt kosthold? Tenker du på LITE fett, mye frukt og grønnsaker? Jeg mener i alle fall at man trenger fett for å holde seg i grei form. mange folkegrupper som så å si har levd å fett fra rødt kjøtt, og som nesten aldri er borti de sykdommene vi har i dag. Inkludert fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alle du kjenner har problemer med animalsk protein, og denslags, men alle jeg kjenner (og stort sett alle som driver aktivt med muskelbygging og den type trening) har ikke problemer med det i det hele tatt, så det er ikke et godt argument å bruke.

Folk har forskjellige kropper, som tåler forskjellige ting, men de aller fleste mennesker, vil holde seg friske og sunne, med et kosthold som er sirka som det jeg nevnte.

hvordan kan du vite at du ikke vil få et problem med den type mat du spiser nå, om 10 år? Jeg var god voksen da jeg ble syk, og alle andre jeg kjenner har vært 40-50 år.

Det er helt rett dog at folk har forskjellige kropper, men jeg er uenig med deg i hva som er et godt kosthold. Men det er en helt annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt sunt kosthold? Tenker du på LITE fett, mye frukt og grønnsaker? Jeg mener i alle fall at man trenger fett for å holde seg i grei form. mange folkegrupper som så å si har levd å fett fra rødt kjøtt, og som nesten aldri er borti de sykdommene vi har i dag. Inkludert fedme.

Nei, jeg tenker ikke på lite fett, fett er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen på 1900 tallet begynte noen amerikanere å bli syke og overvektige, men det var ikke noe stort problem ( Dette skjedde samtidig som sukker og mel begynte å bli veldig mye brukt ). Når årene gikk begynte dette problemet og øke, uten at noen forsto hvorfor. Og på 60/70tallet, etter litt "forskning" ble det sagt at fettet hadde skylden, så derfor stoppet mange amerikanere å spise fett. Da kom det ut mange "sunnere produkter" som var stappet med alt av smakstilsetninger, og andre kreft fremkallende stoffer. Årene etter dette økte fedme, og andre problemet i en voldsom fart.

Tilfeldig? neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du vite at du ikke vil få et problem med den type mat du spiser nå, om 10 år? Jeg var god voksen da jeg ble syk, og alle andre jeg kjenner har vært 40-50 år.

På samme måte som at du kan vite at kostholdet ditt ikke vil skape problemer for deg om 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som at du kan vite at kostholdet ditt ikke vil skape problemer for deg om 10 år.

jeg ble frisk av uhelbredelig sykdom med kostholdet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ble frisk av uhelbredelig sykdom med kostholdet mitt.

Det er det mange på lavkarbo som opplever også, og jeg er ganske sikker på at du ikke mener det er sunt å spise sånn.

Jeg har nesten aldri vært syk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Mye patetiske svar her. Om man ikke vil brenne muskler bør man selvfølgelig spise karbo rett etter trening. En banan eller to f.eks. og noe proteiner.

Dessuten øker det effekten av selve treningen å tilføre næring etter trening.

Det at folk mener man skal holde seg unna alt av karbo og hvertfall etter trening er fordi de ikke har peiling selv. Skal man beholde muskelmasse er det nødvendig med næring. Til og med jeg har vært litt dårlig med å spise etter trening de siste ukene (med vilje) for å brenne litt ekstra fett. Muskelmålene mine har blitt redusert også fordi jeg har mistet fett, men jeg har mistet styrke og masse fordi jeg ikke har vært flink nok etter trening.

Det at folk sier man ikke mister masse er fordi de allerede er slanke og har en vanlig muskelmasse og har ikke bygget opp masse ekstra som jeg har for eksempel. Først da blir det lettere å merke at man kan brenne muskelmasse.

Så lenge man holder seg på kcal.underskudd (samme hva man spiser) så vil du ikke legge på deg fett i og med at det du spiser allerede forbrennes og det ikke blir igjen noe "ekstra" som kroppen lagrer.

Du blir ikke feit av å spise pølser heller på slankekur så lenge du holder deg på UNDERSKUDD. For å booste forbrenningen av fett så er det ut på joggetur og trene hard styrke. Funker utmerket.

Geriljakardio for eksempel er helt perfekt for fettforbrenning. Fordi det er designet til det...

Så TS... NEI det skader ikke med proteinbar etter trening så lenge du ikke ligger på overskudd. Har spist en del proteinbarer selv for enkelhetens skyld og det har ikke hatt noe å si siden kosten ellers har vært bra og jeg ikke har ligget i overskudd. Men selvfølgelig... Du sparer penger og det er sunnere å spise noe frukt og ta en proteinshake f.eks.

En halvtime-time senere kan du heller spise et skikkelig måltid. Eks. kylling og pasta e.l.

Endret av Rastl0s
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange på lavkarbo som opplever også, og jeg er ganske sikker på at du ikke mener det er sunt å spise sånn.

Jeg har nesten aldri vært syk i det hele tatt.

Helt korrekt, men er det noen gode hold mot å leve på plantebasert kost? Hva kan gå galt da?

Du er jo ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt korrekt, men er det noen gode hold mot å leve på plantebasert kost? Hva kan gå galt da?

Du er jo ung.

Jeg tror at vegansk kost er et av de sunneste kostholdene man kan ha, men siden jeg ikke ser noen grunn til at næring fra animalske kilder er farlig (heller tvert imot), vil jeg tro at å tilføye dette på toppen, vil være enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, men er det noen gode hold mot å leve på plantebasert kost? Hva kan gå galt da?

Du er jo ung.

Går man ikke glipp av en del næringsstoffer ved å leve kun på planter (hvis det er det du mener)?

F.eks må man jo vel ta blant annet tilskudd av B-vitamin, siden dette kun finnes i animalske kilder. Er ikke det et tegn på at vi ikke er ment på å leve utelukkende på planter?

Og hva med proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man ikke glipp av en del næringsstoffer ved å leve kun på planter (hvis det er det du mener)?

F.eks må man jo vel ta blant annet tilskudd av B-vitamin, siden dette kun finnes i animalske kilder. Er ikke det et tegn på at vi ikke er ment på å leve utelukkende på planter?

Og hva med proteiner?

Proteiner er ingen problem å få i seg på vegansk kosthold. B12 derimot, er litt verre uten kosttilskudd, som du sier :) Utenom det er det ingen problem så lenge man har kunnskap om mat og passer på å få i seg alt man trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er ingen problem å få i seg på vegansk kosthold. B12 derimot, er litt verre uten kosttilskudd, som du sier :) Utenom det er det ingen problem så lenge man har kunnskap om mat og passer på å få i seg alt man trenger.

Tullprat! Du går jo glipp av disse fettslintrene som setter seg mellom tenna, etter man har spist koteletter... De er klin umulige å få ut, og man blir gående å "sutte" på tanna i timesvis etterpå... Men gud som jeg hadde savnet dem :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...