Gå til innhold

Proteinbar


Marimma

Anbefalte innlegg

Ofte mot slutten av treningsøktene (stort sett styrke) blir jeg sulten, og kjøper en proteinsjokolade. Disse 35g multipower power pack classic dark. Skal ned i vekt, og lurer på om dette ødelegger noe? En bar er 136 kalorier om jeg husker riktig. Ellers holder jeg meg på 1600 kcal daglig. Er mer evt. fett jeg tenker på i baren. Spiser alltid så fort jeg kommer hjem. Bør jeg heller ta en banan til jeg kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinbarene inneholder ofte mer kalorier sammen med proteinet. Du sparer mye på dette om du tar deg en banan, litt rosiner, litt sjokomelk, eller kalde, kokte egg du kan ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte mye sukker og masse andre rare ingredienser i proteinbarer, i tillegg så blir det fort dyrt. En banan, et kokt egg eller litt nøtter er et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte mye sukker og masse andre rare ingredienser i proteinbarer, i tillegg så blir det fort dyrt. En banan, et kokt egg eller litt nøtter er et bedre alternativ.

En medium banan inneholder like mye sukker som 2 dl Coca-Cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En medium banan inneholder like mye sukker som 2 dl Coca-Cola.

En banan inneholder ikke HVITT sukker. Det gjør derimot Coca-Cola. Det er uansett tåpelig å være redd for å spise banan. Jeg spiser banan flere ganger i uka, og klarer fortsatt å gå ned i vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En medium banan inneholder like mye sukker som 2 dl Coca-Cola.

Nå gjør du samme feilen som mange og forveksler fruktsukker med raffinert hvitt sukker. Og en av dem er ikke spesielt bra, gjett hvilken? Samt, tenk deg hva annet dritt det er i coca cola.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En medium banan inneholder like mye sukker som 2 dl Coca-Cola.

Banan inneholder 18gram karbohydrat per 100 g. Cola har 10 g kh per 100 g.

Ergo det er bedre å drikke cola enn å spise banan.

:ironi:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En banan inneholder ikke HVITT sukker. Det gjør derimot Coca-Cola. Det er uansett tåpelig å være redd for å spise banan. Jeg spiser banan flere ganger i uka, og klarer fortsatt å gå ned i vekt.

Hvem har sagt at de er redd for å spise banan? Poenget var at først skriver karella at det er mye sukker i proteinbar og så anbefaler h*n banan. Det er en logisk brist der.

Og hva du spiser og ikke spiser samtidig som du går ned i vekt har lite å si for hva som faktisk bør spises av andre. Jeg vet om en som har gått ned i vekt ved å spise ahlgrens biler og drikke Coca-Cola light (og bare dette). Det betyr ikke at ahlgrens biler bør være en del av alles kosthold.

Jeg spiser fløte eller creme fraiche hver dag. Det betyr ikke at jeg anbefaler alle å spise det. Det er ganske mange som er laktoseintolerante, men heldigvis gjelder det ikke meg så jeg kjører på. Men jeg er insulinresistent og glutenintolerant, så karbohydrater og gluten har jeg kuttet kraftig ned på.

Nå gjør du samme feilen som mange og forveksler fruktsukker med raffinert hvitt sukker. Og en av dem er ikke spesielt bra, gjett hvilken? Samt, tenk deg hva annet dritt det er i coca cola.

Fordi fruktsukker er sunt? Sorry mac, feil feil feil. Fruktsukker er like mye sukker som raffinert sukker. Faktisk er fruktose ca den verste sukkersorten. Fruktose går nemlig rett til leveren og blir omgjort til fett som blir lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser fløte eller creme fraiche hver dag.

Fordi fruktsukker er sunt? Sorry mac, feil feil feil. Fruktsukker er like mye sukker som raffinert sukker. Faktisk er fruktose ca den verste sukkersorten. Fruktose går nemlig rett til leveren og blir omgjort til fett som blir lagret.

Helt riktig, fruktose er ikke sunt. Det er dog ikke fløte heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fruktsukker er sunt? Sorry mac, feil feil feil. Fruktsukker er like mye sukker som raffinert sukker. Faktisk er fruktose ca den verste sukkersorten. Fruktose går nemlig rett til leveren og blir omgjort til fett som blir lagret.

Kroppen håndterer fruktsukker helt fint, og etter en treningsøkt vil karbohydratene du inntar, gå til å reparere og bygge kropp, så ingen ting legger seg som fett.

Selv om banan inneholder mer kh enn cola, er det fortsatt så ufattelig mye sunnere, at det rett og slett ikke kan sammenlignes.

Endret av Yme
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om banan inneholder mer kh enn cola, er det fortsatt så ufattelig mye sunnere, at det rett og slett ikke kan sammenlignes.

Veldig sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, fruktose er ikke sunt. Det er dog ikke fløte heller :)

Det er ikke usunt med fløte, men det er ikke alle som tåler det. Mettet fett gir verken økt eller redusert risiko for hjertesykdom.

Kroppen håndterer fruktsukker helt fint, og etter en treningsøkt vil karbohydratene du inntar, gå til å reparere og bygge kropp, så ingen ting legger seg som fett.

Selv om banan inneholder mer kh enn cola, er det fortsatt så ufattelig mye sunnere, at det rett og slett ikke kan sammenlignes.

Forutsatt at du spiser lite nok karbohydrater og trener mye nok. Som de fleste ikke gjør.

Og jeg sammenlignet ikke sunnhetsgraden, jeg sammenlignet sukkerinnholdet. Selvfølgelig er banan sunnere enn coca-cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke usunt med fløte, men det er ikke alle som tåler det. Mettet fett gir verken økt eller redusert risiko for hjertesykdom.

Dette har jeg også lest.

Forutsatt at du spiser lite nok karbohydrater og trener mye nok. Som de fleste ikke gjør.

Det er mulig. Sidene jeg leser på, handler om muskelbygging, så "å ikke trene mye nok" er ikke et tema i de artiklene.

Og jeg sammenlignet ikke sunnhetsgraden, jeg sammenlignet sukkerinnholdet. Selvfølgelig er banan sunnere enn coca-cola.

Jau, men fruktsukker og rafinert, hvitt sukker, er ikke det samme, og kroppen håndterer det ikke på samme måte, så jeg kan ikke være enig i at det er en grei sammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usunt med fløte, men det er ikke alle som tåler det. Mettet fett gir verken økt eller redusert risiko for hjertesykdom.

Forutsatt at du spiser lite nok karbohydrater og trener mye nok. Som de fleste ikke gjør.

Fløte har aldri vært sunt, og kommer ikke til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløte har aldri vært sunt, og kommer ikke til å bli det.

Det finnes nok av forskning som ikke er enig med deg på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er det helt sikkert :ler:

Søkte litt mer om det nå, og jeg har kommet fram til at jeg må bli forsker selv, ellers kommer jeg aldri til å få vite noe som helst :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt mer om det nå, og jeg har kommet fram til at jeg må bli forsker selv, ellers kommer jeg aldri til å få vite noe som helst :gjeiper:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis banan etter trening om du skal ned i vekt, i og med at det er mye karbohydrater i bananer. Det beste er vel egentlig å ikke spise noen ting, da tar nemlig kroppen å forsyner seg av fettet ditt. Ikke få i deg karbohydrater før eller etter trening om du skal ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...