Gå til innhold

Mest irriterende dialekt?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg får halsbrann og forstoppelse av sogndal-dialekten "mao pao" WTF og sunnmørsdialekten med den AGGRESSIVE r'en!!!!! Skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får halsbrann og forstoppelse av sogndal-dialekten "mao pao" WTF og sunnmørsdialekten med den AGGRESSIVE r'en!!!!! Skummelt.

Aggressiv? Er jo bare kos ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får isopor-mot-vindu-følelse av sørlandsdialekt.

Hvilken sørlandsdialekt da? Det er store forskjeller på dem.

Hvis du sammenligner ytterkantene med Risør i øst og Flekkefjord i vest er det store ulikheter. Det er også tydelige forskjeller mellom dialekter som ikke ligger så langt fra hverandre geografisk som for eksempel Arendal og Kristiansand. Du skal heller ikke langt bort fra kysten før dialektene endrer seg. De velkjente bløde konsonantene blir borte straks man kommer noen få mil i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg aller mest er voksne folk som prøver intenst å legge om dialekten sin og ikke får det til. Som Anette Sagen på Hellstrøm nå! WTF??? Du er fra Mosjøen, jente! Det er så grusomt å høre på at jeg må bytte kanal!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg aller mest er voksne folk som prøver intenst å legge om dialekten sin og ikke får det til. Som Anette Sagen på Hellstrøm nå! WTF??? Du er fra Mosjøen, jente! Det er så grusomt å høre på at jeg må bytte kanal!

http://www.youtube.com/watch?v=4hU-ivjhwEM

:hakeslepp:

Triste greier! :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hørt Sagen snakke dialekt før.. på Skavlan? Så dette var litt nedtur, ja. Hun ble liksom en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre?

I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet.

Personlig har jeg mer problem med trønderdialekter. Det høres mastete ut, og dessuten må jeg konsentrere meg så fælt om å forstå hva som blir sag. Mange trøndere snakker fort og sluker ordene. Stavangerdialekt, eller dialekter fra nærområdene rundt, synes jeg bare er sjarmerende og koselig.

Hehe, totalt motsatt, tykkjer eg. Eg elskar trønderdialektar, og er einig med fleirtalet - rogalandsdialektane er dei mest irriterande, saman med Oslo-vest.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten pleide jeg å være såå missunlig på folk med dialekt (dvs, som ikke snakket østlandsk, jeg er fra Oslo).

Jeg syntes de hadde så særpreg og at vi/jeg hadde verdens kjedeligste måte å snakke på.

Men med årene har jeg lært meg å bli mer glad i Oslo dialekta. Ja den er ganske kjedelige og ikke spesielt sjarmerende, men den er liksom ikke irriterende og skurrete heller. Bare veldig.. enkel.

"Folk med dialekt" - er folk som ikkje snakkar "østlandsk"? :overrasket: Det var då eit ekstremt kunnskapslaust utsagn! Meiner du verkeleg at alle på austlandet snakkar same dialekt? Eg forstår at du meiner dei som "snakkar bokmål" - altså ganske pen Oslo-dialekt/sosiolekt, men dette gjeld då vitterleg ikkje heile austlandet! Austlandet er åtte forskjellige fylker (Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark) og det er store forskjellar mellom korleis dei snakkar i dei ulike fylkene, for ikkje å snakke om variantar innafor kvart enkelt fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Imli. Bare ut fra hvordan eplebit skiver, kan jeg slutte meg til at jeg snakker helt anderledes enn henne, sikkert til Imlis store fortvilelse. (Snakker Oslo vest-sosiolekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Bergensk. Forferdelig dialekt. Grusomt å høre på når to bergenesere prater sammen.



Anonymous poster hash: c28f5...b3b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si Haugesund er den verste!! Og Stavanger og rundt der. Det blir ikke vakkert i mine ører uansett hvem som prater det.



Anonymous poster hash: 9529b...f7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All dialekt nord for Trondheim(inkl. trøndersk), dialekten i Molde/Ålesund og rundt der, bred Totensdialekt. :fnise: Misliker de fleste dialektene, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...