Gå til innhold

Mest irriterende dialekt?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Å, joda. Unni Lindell snakker feks bokmål. Utpreget oslo-vest dialekt er ren bokmål. Hvis du vil torturere undertegnede så plugg "Unni Lindell leser høyt fra egne boker" inn i ørene hans, bind han fast,slokk lyset og gå.

Ingen i Norge sier "jeg" slik det skrives på bokmål. Alt er dialekt.

Anonymous poster hash: 652e6...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har endra meining: eg tek vekk stavangersk og er no heilt samd med meg sjølv om at Oslo vest med skarre-r er det verste. Heilt ille, eg får så lyst til å be dei ta seg saman og lære seg å seie r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I voksen alder, så må jeg si at jeg ikke irriterer meg over noen dialekter i Norge. Faktisk.

Heller ikke Bergensk.

Men en ting vil jeg si; Oslo Vest fruer har enerett på fin dialekt. Bergensere bør si ikkje, ellers høres de så wannabe-østlending ut.



Anonymous poster hash: 27087...073
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesunddialekten er verst! Men har merket at hvis jeg møter en hyggelig person som snakker den dialekten høres den ikke så ille ut. Men vet av noen treeege Ålesundere jeg ikke kommer over ens med, og da blir dialekten grusom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergensk; mest fordi jeg forbinder den med frekke butikkansatte. Av og til må jeg også be folk med enkelte sørlandsdialekt å gjenta seg eller snakke saktere, selv om jeg synes at dialekten deres er fin.

Mens vi er inne på temaet om dialekter kan jeg jo nevne noen Oslo-venner som synes at øst-telemarksdialekta mi er rar og udannet. Et eksempel på denne er "husk a ta me ræ rem pengane rine", "rånerane" (-a og -ane, aldri -ene og veldig sjelden -erne i flertall) og "Jæ bodde på en gål på åtti-talet. De to siste ordene i en setning og vokalen på slutten av et ord og begynnelsen på det neste kan "lime" seg sammen. Før de pekte det ut trodde jeg ikke at vi øst-telemarkinger hadde dialekt i det hele tatt! :sjokkert: Det er litt fordi alle i Øst-Telemark skriver helt annerledes enn de snakker.

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...