Gå til innhold

Mest irriterende dialekt?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre?

I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet.

Personlig har jeg mer problem med trønderdialekter. Det høres mastete ut, og dessuten må jeg konsentrere meg så fælt om å forstå hva som blir sag. Mange trøndere snakker fort og sluker ordene. Stavangerdialekt, eller dialekter fra nærområdene rundt, synes jeg bare er sjarmerende og koselig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diverse trønderdialekter er en stor vinner på min *stikker heller hodet i en bikube enn å høre på*liste. Når jeg ser for meg kjipe ting som kan skje her i livet, så er å måtte bo i Trøndelag en av dem. For one on one så er det overlevbart, men å være omringet av de ... jeg får grøssninger ved tanken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre?

Personlig har jeg mer problem med trønderdialekter. Det høres mastete ut, og dessuten må jeg konsentrere meg så fælt om å forstå hva som blir sag. Mange trøndere snakker fort og sluker ordene.

:krangle:

Trøndersk er så fint å høre på atte!

Jeg har erfart at man kan syns en dialekt er irriterende og til og med direkte stygg helt til man møter en hyggelig person som snakker den. Da blir den plutselig veldig sjarmerende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som alltid har hørt at folk ikke liker trøndere fordi de snakker så tregt :fnise:

Som den trønderen jeg er må jeg nesten svare Moldedialekta :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:krangle:

Trøndersk er så fint å høre på atte!

Jeg har erfart at man kan syns en dialekt er irriterende og til og med direkte stygg helt til man møter en hyggelig person som snakker den. Da blir den plutselig veldig sjarmerende.

Kjenner heldigvis flere hyggelige trøndere! :) Problemet er vel heller at dialekten kan være vanskelig å skjønne fordi den er så fjern fra min egen sørlandsdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandes dialekten er grusom, skikkli sytete dialekt spør du meg...Men mi eiga dialekt er vel ikkje den mest populære den heller...(sønnmørs dialekt, ikkje Ålesund da, heldigvis)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som snakker som et maskingevær er irriterende. Og det gjelder spesielt dialekten på Mørekysten og deromkring. Hun som har programmet "TV2 hjelper deg" har en irriterende dialekt i mine ører. (husker ikke navnet i farten, solveig et eller annet..)

Stavangerdialekten er myk og sexy, så det så!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk må ha glemt bort Moldedialekten her altså.. kanskje fordi Bondevik ikke er statsminister lenger? Finnes lite som gnager meg så langt inn i sjela som en moldenser som klager over livet :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at man kan syns en dialekt er irriterende og til og med direkte stygg helt til man møter en hyggelig person som snakker den. Da blir den plutselig veldig sjarmerende.

Jeg er veldig enig med det. Er enkelte dialekter jeg syns kan være fryktelig slitsomme på feil person, men utrolig sjarmerende på en annen.

Det er jo så klart noen dialekter jeg syns er finere å høre på en andre og omvendt, men hovedsaklig er det personen bak dialekten som avgjør.

Men jeg er vel gjennomsnittlig mest glad i enkelte nordnorske dialekter, og faktisk rogalandsdialekter.

Hedmark og enkelte Telemarks dialekter har norges kosligste dialekter :)

Om jeg må peke ut en jeg er litt mindre begeistret for er det Østfolds dialekta.. men det gjelder så klart ikke alle.

Alt med unntak.

Endret av eplebit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre?

I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet.

Personlig har jeg mer problem med trønderdialekter. Det høres mastete ut, og dessuten må jeg konsentrere meg så fælt om å forstå hva som blir sag. Mange trøndere snakker fort og sluker ordene. Stavangerdialekt, eller dialekter fra nærområdene rundt, synes jeg bare er sjarmerende og koselig.

alle breie dialekter fra bygda. Uansett hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molde og Ålesunds dialektene!!!

og Bodø--- høres ut som de er konstant kåt jo...bodøøøø blææ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jærsk klinger ikke så bra i mine ører... Stavangersk er fint :)

Nei det som er så fint :)

Karmøy og Haugesund derimot :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg husker at jeg syntes folk fra Stavanger snakket utrolig stygt. Helt til jeg begynte å høre på Kaizers Orchestra (selv de er vel ikke fra akkurat Stavanger) og så Mannen som elsket Yngve.

Nå syns jeg "stavangersk" er sinnsykt sexy :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Østfolddialekten. Jeg synes de som snakker den dialekten høres direkte dumme ut. Og dumme mennesker er irriterende å høre på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Dialekter fra Ålesund er grumme, misliker egentlig alle dialekter hvor personene er vooldsoomt stolt over dialekten sin og må fremheve den voldsomt. Æsj. De samme personene skriver gjerne på dialekt på facebook og på SMS. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle breie dialekter fra bygda. Uansett hvor.

Med andre ord, størsteparten av landet. Norge består jo mest av spredt bebyggelse.

Her er resultatet av undersøkelsen som ble vist i innslaget. Forøvrig synes jeg det blir feil å kategorisere bare etter fylke for det kan jo være store dialektforskjeller innad i fylkene.

EDIT: skrivefeil

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...