Gå til innhold

Mest irriterende dialekt?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Det er jammen godt gjort å irritere seg over enkeltord og si at du ikke liker "Særp dialekta.. eller hva den heter". Jeg tror nok du skal lete andre steder hvor de sier ord i flertall på denne måten.

hæææ? :P

jeg syns den dialekta der er irriterende; sånn som det her:

er ikke bare enkeltord.. det var et eksempel om du ikke forsto det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordlendinger og vestlendinger, spesielt Bergensere har fæl dialekt. De synker ned mot slutten av alle setninger, og høres derfor skikkelig grinete ut når de ikke smiler. Trøndere og østlendinger har de koseligste dialektene, med oppoverlyd på slutten av setningene, som får dem til å høres glade ut omtrent uansett hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

hæææ? :P

jeg syns den dialekta der er irriterende; sånn som det her:

er ikke bare enkeltord.. det var et eksempel om du ikke forsto det :P

Dette er Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergens-dialekten er ikke særlig beroligende i mine ører. :fnise:

Jeg liker derimot mage flotte dialekter i Finnmark og på vestlandet. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Så og si alle fra sørlandet og rogaland høres ut som dopey heads. Med veldig få unntak..

ELSKER bergenserdialekten derimot :D

Og som sunnmøring må jeg nesten påpeke at sunnmørsdialekt og ålesundsdialekt er LANGT ifra den samme.. Dem fra ålesund prata gjennom nesa..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlendinger og vestlendinger, spesielt Bergensere har fæl dialekt. De synker ned mot slutten av alle setninger, og høres derfor skikkelig grinete ut når de ikke smiler. Trøndere og østlendinger har de koseligste dialektene, med oppoverlyd på slutten av setningene, som får dem til å høres glade ut omtrent uansett hva de sier.

Jeg synes oppoverlyd er slitsomt å høre på i lengden, særlig hvis det er ekstremt med en lys pipestemme på slutten (da høres det ofte rett og slett dumt ut). Det er sikkert bare fordi jeg er så vant med nedoverlyd, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totning og bææææææærrrrrrrrgensk!:haar:

Jeg fikk en overdose "totensk" det året jeg bodde der. Alt som sies på totensk får meg til å tenke på jordbruk og/eller Alf Prøyesen. Men jeg tror faktisk bergensdialekta er den som irriterer meg mest. Det høres så forbanna sytete ut!:ninja:

Alf Prøysen er IKKE fra Toten :nei::rope::kjefte: :gjeiper:

Det som skjærer i mine ører er toten-dialekt... "je e jinte".. grusomt!

Når ble "e" for "er" totning? Det heter tross alt "je ær jinte", om du først skal synes den er irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes veldig mange dialekter er irriterende. Egentlig det aller meste fra Bergen og rundt kysten til og med Agder-fylkene, pluss Østfold (de som sier bilær og båtær, jeg vet ikke akkurat hvilke byer det er snakk om). I tillegg er Ålesund og egentlig alt derfra og nordover til og med Trøndelag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Prøysen er IKKE fra Toten :nei::rope::kjefte: :gjeiper:

Når ble "e" for "er" totning? Det heter tross alt "je ær jinte", om du først skal synes den er irriterende.

Ikke alle på Toten driver med jordbruk heller. Det endrer ikke assosiasjonene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en dialekt er stygg kan fort føles litt personlig, siden dialekt er en stor del av identiteten til hver person, det forteller hvor man kommer fra. Synes igrunn at alle dialekter er sjarmerende på sin måte. Jeg blir glad når jeg hører folk med en særegen dialekt og synes det er så flott at vi har så mange forskjellige dialekter her i landet :klemmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun som har programmet "TV2 hjelper deg" har en irriterende dialekt i mine ører. (husker ikke navnet i farten, solveig et eller annet..)

Stavangerdialekten er myk og sexy, så det så!

Ho er frå Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej mej og dej :kvalm:

Haha, eg trur eg hadde hata mi eiga dialekt dersom eg ikkje hadde snakka ho! Ej, mej, dej, sej, he, fe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest RompeRusk

Ej mej og dej :kvalm:

Hald kjeftn på dej :kjefte:

Edit: Nå kommer en eller annen AB til å bli snerpeforbanna og å klikke helt, selv om det var ment som en spøk

Endret av Sunshine-92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo i Rana / Brønnøysund har irriterende toneleie som plager vannet av meg.

Mo i Rana og Brønnøysund ligger ca 4 timer fra hverandre og har helt forskjellige toneleier. Har familie midt i mellom, så har vært der mye. Kan skjønne at folk synes sørhelgelandsk kan høres irriterende ut, men jeg synes den er kjempeartig og snakker ofte slik på tull. Akkurat som Totendialekten:)

Skal jeg si deg noe rart? Den l-en er mote blant ungdom i Oslo og Bærum. Be hvem som helst om å si alle, kalle, bolle osv., så hører du Halden-l. :fnise:.

Har jeg aldri hørt og jeg bor selv i dette området.

Jeg tror ikke "shæm" er en utbredt greie i Nord-Norge, forresten.

Nei, det er det heller ikke. Har dog en bekjent på facebook på Helgeland som skiver «sj» der det skal være «kj». Ser ufattelig fjortis ut, spesielt fra noen som er over trevde og har en «ordentlig› jobb.

haha ^^ jeg syns totning er dritgøy :D er fra lillehammer og har da møtt et par totninger, pluss at bestemor er totning... vazelina bilopphøggers ftw!

Men ja, den er litt snål!

Totning er så morsomt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har jeg aldri hørt og jeg bor selv i dette området.

Hvor bor du da? Jeg har familie og bekjente i Bærum, Sandvikaområdet, og blant unge der hører jeg stadig denne l-en. Også i Oslo bruker de den.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Hvor bor du da? Jeg har familie og bekjente i Bærum, Sandvikaområdet, og blant unge der hører jeg stadig denne l-en. Også i Oslo bruker de den.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er, selvfølgelig.

Belladonna har rett. Den brukes stadig oftere i Oslo-området (og områdene rundt). Mest vest, men (jeg har hørt det) også i øst.

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...