Gå til innhold

Mest irriterende dialekt?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med andre ord, størsteparten av landet. Norge består jo best av spredt bebyggelse.

Her er resultatet av undersøkelsen som ble vist i innslaget. Forøvrig synes jeg det blir feil å kategorisere bare etter fylke for det kan jo være store dialektforskjeller innad i fylkene.

Nettopp. Derfor jeg nevnte en del trønderdialekter, for alle er ikke like ille. Jeg tenker også at Hordaland havner høyt grunnet Bergen, men det finnes jo mange fine dialekter i Hordaland, f.eks. i Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo i Rana / Brønnøysund har irriterende toneleie som plager vannet av meg. Enkelte nord-trønderske dialekter er slitsomme og masete. Sørlandets perler gir meg ståpels på ryggen, det er som om de rasper ordene i et potetraspe og jeg hadde foretrukket isopor på ruta.

Gudbrandsdalen, spesielt litt nordover mot Ottadalen, Rondane og Dombås - er totalt uforståelige. Men sjarmerende. Det må være litt som skikkelig hardbarka skotter - altså tilsvarende her i landet. De er breie, sjarmerende, syngende og totalt uforståelige. Jeg forstår swahili bedre.

Fredrikstad - Å si "østfolddialekten" er jo helt feil, de har mange dialekter der. Fredrikstad og Halden er grufulle. Harry assosiasjoner. Moss, Rygge osv er ikke så ille.

Den som troner absolutt verste dialekter for meg er: Bergensk. Gud som jeg hater alle radiokanaler som spiller Gabrielle.

Den som jeg liker best: Lillehammer og Hamar. Greit de snakker litt pent, men utrolig sjarmerende tonefall.

Også er jeg glad i både rogalendinger, fjordinger og møringer på dialekta.

......meeeeen.. jeg har faktisk tatt megselv i å finne folk fra Snåsa, Mandal, Bergen og omegn, og Fredrikstad skikkelig herlige å høre på. Så det blir nok veldig generelt og jeg tror jeg egentlig er mer vár for pene stemmer. Dialekter plager meg ikke så mye. Det faktum at alle mine tre ekser snakket dialekter som står på "hat-lista", (og stod der før de ble ekser) er vel et tegn på at jeg glatt ser forbi dialekter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en time i samfunnsvitenskap med en vikar som snakket en så vanvittig fæl dialekt. Hvis jeg husker riktig så brukte hun en G-lyd der det var R, for eksempel "Eg æg vikagen deges", og med forbehold at jeg kanskje fornærmer noen nå, så hørtes det ut som en talefeil av noe slag... :sjenert:

Dessuten synes jeg Østfolddialekta kan være irriterende, MEN det er bare fordi jeg selv er utflytta østfolding og kan bli direkte flau når jeg hører enkelte fra Sarpsborg eller Fredrikstad "prekær" på TV'n. Da tenker jeg "Ånei, er det sånn jeg høres ut for andre..." :sjenert: Jeg får den samme følelsen når jeg er sammen med fremmede mennesker og noen spontant utbryter "er du fra Østfold? :biggrin:"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet.

Nå er jeg fra Stavanger, og lurer på hvordan rogalandsdialekten er :sjenert:

Rogaland er stort, og det er stor forskjell i dialektene med rogaland som grenser til Hordaland i nord, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder i øst. Det er stor forskjell i dialektene fra Haugesund / Karmøy til Stavanger til Jærdialektene i Hå kommune, videre til Egersund.

Dialekter jeg ikke synes er pene er østfold og moldedialekten.

Peneste er Harstaddialekten :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var liten pleide jeg å være såå missunlig på folk med dialekt (dvs, som ikke snakket østlandsk, jeg er fra Oslo).

Jeg syntes de hadde så særpreg og at vi/jeg hadde verdens kjedeligste måte å snakke på.

Men med årene har jeg lært meg å bli mer glad i Oslo dialekta. Ja den er ganske kjedelige og ikke spesielt sjarmerende, men den er liksom ikke irriterende og skurrete heller. Bare veldig.. enkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra Molde og Ålesund og deromkring høres så utrolig sytete og klarere ut, så den slags dialekter står nederst på lista hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fra Stavanger, og lurer på hvordan rogalandsdialekten er :sjenert:

Rogaland er stort, og det er stor forskjell i dialektene med rogaland som grenser til Hordaland i nord, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder i øst. Det er stor forskjell i dialektene fra Haugesund / Karmøy til Stavanger til Jærdialektene i Hå kommune, videre til Egersund.

Dialekter jeg ikke synes er pene er østfold og moldedialekten.

Peneste er Harstaddialekten :rodmer:

Tenkte på det samme. Rogalandsdialekt er så mye mer enn bare Stavanger og nærområdene rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke innlandsdialekt, spesielt Gudbrandsdalen og sånn, jeg forstår ikke et ord.

Ellers er jeg ikke spesielt begeistret for Fredrikstad-dialekt, bergensk og trøndersk, men alt avhenger av stemme, tonefall og volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en time i samfunnsvitenskap med en vikar som snakket en så vanvittig fæl dialekt. Hvis jeg husker riktig så brukte hun en G-lyd der det var R, for eksempel "Eg æg vikagen deges", og med forbehold at jeg kanskje fornærmer noen nå, så hørtes det ut som en talefeil av noe slag... :sjenert:

Dessuten synes jeg Østfolddialekta kan være irriterende, MEN det er bare fordi jeg selv er utflytta østfolding og kan bli direkte flau når jeg hører enkelte fra Sarpsborg eller Fredrikstad "prekær" på TV'n. Da tenker jeg "Ånei, er det sånn jeg høres ut for andre..." :sjenert: Jeg får den samme følelsen når jeg er sammen med fremmede mennesker og noen spontant utbryter "er du fra Østfold? :biggrin:"

Jeg er en av dem som kan sniffe ut en ekte østfolding (utflytta eller ei) på en mil unna :fnise:

Jeg pleide å synes at det var en dum dialekt, men siden jeg flyttet ut av norge synes jeg den har absolutt underholdningsverdi! Når jeg er hjemme på besøk "prekær" jeg østfolddialekt hjemme bare for å skvise noen latterkuler ut av småsøsknene mine iblant. Skal sies at familien bor på den absolutte grensa til østfold (sør i akershus) så vi kan lett etterligne den om vi vil :D

Ikke bry deg om hva folk sier, østfolddialekten er morsom og upretensiøs - ingen kommer til å synes du er snobbete med det første:]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Østfolddialekten. Jeg synes de som snakker den dialekten høres direkte dumme ut. Og dumme mennesker er irriterende å høre på.

Jeg synes du virker både dum og uvitende som tror at det er bare én dialekt i Østfold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er bare glad for at det fins så mange dialekter i Norge. Dei forsvinn nok meir og meir etter kvart, så kan alle snakke "pent østlandsk"; platt, kjedelig og heilt uten sjarm... No blir eg kanskje halshogd, men frykter at reint bokmål skal bli standarden, det blir litt trist.

Elsker å stoppe i Lom, for eksempel. Skjønner ikkje alt, men blir likevel veldig glad av å høyre dialekta der :)

Enkelte av sørlandsdialektene, derimot. Nei, det er ikkje noke særlig for meg. Men det er kun min mening :skravle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du virker både dum og uvitende som tror at det er bare én dialekt i Østfold.

Så bra svart Belladonna! Litt grunnleggende kunnskap hadde vært bra å ha før man uttaler seg så bombastisk.

NB: Jeg er ikke fra Østfold. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker både dum og uvitende som tror at det er bare én dialekt i Østfold.

Man trenger ikke å tro at det bare er én dialekt i Østfold for å kunne si at man ikke liker østfolddialekten. Greit, men kunne kanskje slengt på en "e" her, men det er et faktum at for utenforstående har østfolddialektene noe til felles, selv om de også har ting som skiller dem fra hverandre. Og det er nettopp det som disse dialektene har til felles, og som gjær at man lett hører at en person kommer fra et eller annet sted i Østfold, som enkelte ikke synes er spesielt tiltalende å høre på. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så bra svart Belladonna! Litt grunnleggende kunnskap hadde vært bra å ha før man uttaler seg så bombastisk.

NB: Jeg er ikke fra Østfold. :riste:

Takk! Jeg er ikke fra Østfold jeg heller (er innflytter), men hører da forskjell på dialekter, selv om jeg ikke kan stedfeste så mange. Å snakke om Østfolddialekt er like tåpelig som å snakke om Akershusdialekt, Vestfolddialekt, Hedmarkdialekt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke dialekten fra Toten, jeg. Synes den er litt travel. Så synes jeg bergensdialekten er ekstremt vanskelig å forstå av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...