Arlandria Skrevet 31. januar 2012 #101 Skrevet 31. januar 2012 Totning er GRUSOMT i mine ører... og Molde. 2
Gjest Borghild Skrevet 31. januar 2012 #102 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg takler ikke Stavanger/Sandnes/Jæren-dialekt! Fysj! Høres så brautende ut! STÆVÆNGÆRRRRR, SÆNDNES OG JÆÆÆÆÆRRRRRREN! Kristiansandsk er også stygt. Samme med dialektene på bygda på Østlandet hvor de sier je, itte, mjølk, mjøl, kvælm osv. Og det forbanna tykke l-en som bønda bruker! Kvarrrrrrlllllllllm! Og Haldendialekta høres idiotisk ut. De høres rett og slett dumme ut når de snakker. Endret 31. januar 2012 av Borghild
Gjest SemperFi Skrevet 31. januar 2012 #103 Skrevet 31. januar 2012 Div dialekter fra Sunnmøre, Kristiansund, Sandnes og alle som snakker med SKIKKELIG dialekt slik at man ikke kan tolke det som norsk.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #104 Skrevet 31. januar 2012 Hvor bor du da? Jeg har familie og bekjente i Bærum, Sandvikaområdet, og blant unge der hører jeg stadig denne l-en. Også i Oslo bruker de den. Jeg vet ikke hvor utbredt det er, selvfølgelig. Jeg sitter ikke her og skriver nærmere hvor jeg bor. Du skrev Oslo vest og Bærum og jeg skrev at jeg bor i dette området. Det burde holde lenge. Jeg er forholdsvis ung selv og er i kontakt med ungdom hver uke og jeg har som sagt aldri hørt dette. Det kommer kanskje an på hvilke mennesker man omgås.
Gjest Iah Skrevet 31. januar 2012 #105 Skrevet 31. januar 2012 Tråden er ryddet for avsporinger. Iah, mod
gærne ko Skrevet 31. januar 2012 #106 Skrevet 31. januar 2012 Div dialekter fra Sunnmøre, Kristiansund, Sandnes og alle som snakker med SKIKKELIG dialekt slik at man ikke kan tolke det som norsk. Men det er jo dialekter som er norsk! 2
Perelandra Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #108 Skrevet 31. januar 2012 ...har en fornemmelse av at dette kan bli en veldig bråkete tråd... Det hadde du visst rett i!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #109 Skrevet 31. januar 2012 Det hadde du visst rett i! Søren! Det gikk jeg glipp av...
Jordbærpiken Skrevet 4. februar 2012 #110 Skrevet 4. februar 2012 De dialektene jeg ikke liker: Liker ikke kebabnorsk... Heller ikke østfoldialekten. Jeg er i fra Indre Østfold selv og blir stadig flau over dialekten min. Herligheten, det er ikke uvanlig å si: "Skarru treske kønnet ditt etterpå eller?" eller "Vi ska til buttikken å kjøpe mjølk" osv. Missliker spesielt at man legger trykk på den første konsonanten. Mange andre nevner at de ikke liker Halden og Fredrikstad dialekten, men jeg synes faktisk at Indre ØStfoldsk er hakket verre. Synes Stavangersk er alt for brautende, det skjærer i ørene mine! Ellers synes jeg totning er helt ille å høre på. Blir alt for bondsk etter min smak.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #111 Skrevet 4. februar 2012 Jeg liker ikke dialekter med skarre-r.
Miah Skrevet 4. februar 2012 #112 Skrevet 4. februar 2012 Men det er jo dialekter som er norsk! Hver eneste person i dette landet har en eller annen dialekt, til og med den store andelen østlendinger som hevder hardnarket at de har ikke en dialekt, nei nei, de snakker bokmål de ja. (NEI de gjør ikke det.) 2
Perelandra Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #113 Skrevet 5. februar 2012 Som en kommentar til episoden av Brille, sier språkprofessor Sylfest Lomheim at han er skeptiskt at Rogalandsdialekt er landes styggeste. Lomheim sier han gjerne skulle ha sett det representative utvalget i denne undersøkelsen. Selv er han ikke enig i resultatene som kom fram, men vil ikke avsløre mer enn det. – Jeg ville tippet resultatet til Norges befolkning ble noe helt annet, men ønsker ikke si noe mer enn det. Det er ikke Vestlandsdialekter i hvert fall. Jeg kjenner godt til folks oppfatninger av dialekter, og ville derfor tippet noe annet, men hva vil jeg ikke si, sier Lomheim. NRK - Norges styggeste dialekt?
RockyRose Skrevet 8. februar 2012 #114 Skrevet 8. februar 2012 Eg hatar bokmål. Blir sint inni meg når eg ser folk som ikkje snakkar det skriv det på nettet. Òg folk som snakkar det generelt. Men så er eg nynorskoman og så
Lutetium 71 Skrevet 8. februar 2012 #115 Skrevet 8. februar 2012 Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre? I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet. Syns det blir merkelig å bruke ett ord som rogalandsdialekt? Pleier man å irritere seg over hordalandsdialekt? Bergensdialekt forstår jeg. Ikke at den er så irriterende sånn sett, men den er ihvertfall knyttet til ett sted. Jeg så ikke programmet, men var det noen nyanser der, f.eks mellom dialektene i sør og nordfylket? Eller var det samme smørja?
Lutetium 71 Skrevet 8. februar 2012 #116 Skrevet 8. februar 2012 Jeg husker at jeg syntes folk fra Stavanger snakket utrolig stygt. Helt til jeg begynte å høre på Kaizers Orchestra (selv de er vel ikke fra akkurat Stavanger) og så Mannen som elsket Yngve. Nå syns jeg "stavangersk" er sinnsykt sexy Ottesen er fra Bryne. Midt i tykkeste "Jærland", og definitivt ikke Stavanger!
Silfen Skrevet 8. februar 2012 #117 Skrevet 8. februar 2012 Eg hatar bokmål. Blir sint inni meg når eg ser folk som ikkje snakkar det skriv det på nettet. Òg folk som snakkar det generelt. Men så er eg nynorskoman og så Mener du at alle som ikke snakker bokmål, dvs stort sett alle, skal skrive nynorsk?
Lutetium 71 Skrevet 8. februar 2012 #118 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Jeg hadde en gang en time i samfunnsvitenskap med en vikar som snakket en så vanvittig fæl dialekt. Hvis jeg husker riktig så brukte hun en G-lyd der det var R, for eksempel "Eg æg vikagen deges", og med forbehold at jeg kanskje fornærmer noen nå, så hørtes det ut som en talefeil av noe slag... Høres ut som en slektning av direktør for Helsedirektoratet, Thorbjørn Mork! :gjeiper: Trond Kirkvaag gjorde noen knakende gode imitasjoner av han, men det ser ut til at nrk har brukt opp lisenspengene sine, for klippet er nede.. Endret 8. februar 2012 av Lutetium 71
RockyRose Skrevet 8. februar 2012 #119 Skrevet 8. februar 2012 Mener du at alle som ikke snakker bokmål, dvs stort sett alle, skal skrive nynorsk? Gløymte kanskje å skrive at eg meinte folk frå min plass. Sogn og Fjordane. Dei må no skrive nett korleis dei vil, men det irriterar meg at dei ikkje skriv slik dei faktisk snakkar
Silfen Skrevet 8. februar 2012 #120 Skrevet 8. februar 2012 Gløymte kanskje å skrive at eg meinte folk frå min plass. Sogn og Fjordane. Dei må no skrive nett korleis dei vil, men det irriterar meg at dei ikkje skriv slik dei faktisk snakkar Så da vil du at de skal skrive dialekt og ikke nynorsk, altså? Jeg har tilbrakt veldig mye tid i nabofylket og jeg vil påstå at det er ikke ren nynorskprating på mange der heller. Hva med jeg, som er bergenser, hvor havner jeg hen? Vi er jo tross alt en god blanding her. Jeg vil påstå at om man mener at alle skal skrive slik de snakker, så kan vi bare droppe rettskrivning i skolen, siden alle vil skrive ulikt og fåtallet av menneskene i Norge snakker bokmål og nynorsk. Elementer av de, ja, men rent? Nei, det tror jeg ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå