AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #41 Skrevet 30. januar 2012 Jeg ELSKER at vi har så mange rare, forskjellige og sære dialekter her i Norge. Dialektene våre er noe jeg håper vi klare å holde på så lenge som mulig. Kan ikke si at jeg hater noen dialekter, men dialektene jeg liker minst er variantene i Stavanger (med noen hederlige unntak) og i Narvik. 4
Perelandra Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #42 Skrevet 30. januar 2012 I programinnslaget ble det vist av 0% stemte på buskerudsdialekt. Kanskje ikke så rart, for hva er de mest typiske dialektene for Buskerud? Drammen har jo knapt noen utpreget dialekt i det hele tatt. En stor andel av kommunene i fylket hører til Hallingdal eller Numedal, men jeg har aldri hørt dialektene der omtalt som buskerudsdialekter. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #43 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synest folk fra nordnorge har en utrolig brautende dialekt.. klarer liksom ikke helt å bli vandt med den.. Men synest ikke den er stygg! 1
lunem Skrevet 30. januar 2012 #45 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synest folk fra nordnorge har en utrolig brautende dialekt.. klarer liksom ikke helt å bli vandt med den.. Men synest ikke den er stygg! Ikke at det har noe å si, men skulle ikke poste denne som anonym..
Gjest Ludovie Skrevet 30. januar 2012 #46 Skrevet 30. januar 2012 Å snakke om Østfolddialekt er like tåpelig som å snakke om Akershusdialekt, Vestfolddialekt, Hedmarkdialekt osv. Dette er jeg fullstendig uenig i. I så fall mener du også at det er tåpelig å snakke om norsk vs. svensk, ettersom disse språkene jo selvfølgelig også innebærer en enorm variasjon, for ikke å snakke om germansk vs. romansk. Østfolddialekt er jo bare en sekkebetegnelse, slik f.eks. nordnorsk, rogalandsdialekt, romerikedialekt, osv., også er det. Hva slags presisjonsnivå som er relevant, avhenger av situasjonen, og hvilke trekk man legger vekt på. Man kan f.eks. si at man synes at italiensk er et vakrere språk enn fransk, eller at man foretrekker vossadialekten fremfor bergensdialekten. Eller at rogalandsk er penere enn hordalandsk. Eller at "finbergensk" er penere enn mer folkelig bergensk. Og så videre. Så dermed synes jeg ikke det er det minste tåpelig å uttale seg om østfolddialekt som sådan. Slik du argumenterer, må man jo gå ned på idiolektnivå for at det skal kunne være mulig å uttale seg, ettersom ethvert geografisk område, samme hvor lite det er, byr på språklig variasjon. 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #47 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes du virker både dum og uvitende som tror at det er bare én dialekt i Østfold. Jeg tror ikke det. Jeg synes alle som kommer fra Østfold har irriterende dialekt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #48 Skrevet 30. januar 2012 Takk! Jeg er ikke fra Østfold jeg heller (er innflytter), men hører da forskjell på dialekter, selv om jeg ikke kan stedfeste så mange. Å snakke om Østfolddialekt er like tåpelig som å snakke om Akershusdialekt, Vestfolddialekt, Hedmarkdialekt osv. Helt enig. Det er da meningsløst å sammenligne dette med norsk vs svensk som noen gjør.
Gjest Starlit Skrevet 30. januar 2012 #49 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes det er utrolig barnslig å dømme andres dialekter :gjeiper: Hva får dere ut av slikt?? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #50 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes det er utrolig barnslig å dømme andres dialekter :gjeiper: Hva får dere ut av slikt?? Det er vel fortsatt slik at ulike dialekter forbindes med generaliseringer over de som bruker dialekten? Kunsten blir da å skille mellom egne (til dels adopterte) fordommer og realiteten. Det er dumt hvis folk føler et behov for å gi slipp på dialekten sin ut fra slike fordommer og stigmatisering. Det blir en annen sak, synes jeg. Min dialekt er nevnt flere ganger forresten.
Gjest Ludovie Skrevet 30. januar 2012 #51 Skrevet 30. januar 2012 Helt enig. Det er da meningsløst å sammenligne dette med norsk vs svensk som noen gjør. Hehe. Nei, det er det ikke. Det jeg argumenterte for, er at dersom noen sier at de ikke liker østfolddialekt, så sier de ikke nødvendigvis samtidig at de tror at alle østfoldinger snakker helt likt. Det de derimot sier, er at de ikke er begeistret for de trekkene flesteparten av østfolddialektene har til felles. Det blir som å si at man ikke synes at trøndersk er fint (det er en enorm forskjell mellom Røros i sør og Snåsa i nord, f.eks.), eller at russisk er et stygt språk. I mine øyne er det nøyaktig det samme det dreier seg om når det gjeler hhv. trøndersk og russisk i disse tilfellene; det er ikke sånn at man innbiller seg at det ikke finnes språklig variasjon innenfor disse områdene, og at alle trøndere eller russere snakker helt likt. 1
Gjest Starlit Skrevet 30. januar 2012 #52 Skrevet 30. januar 2012 Selv snakker jeg en dialekt som utrolig mange hater, der jeg nå bor :gjeiper: Det virker som om at enkelte tror at vi som snakker slik, ikke eier intelligens o.l Folk kan da vel aldri vite hvordan en person er, via dialekten :gjeiper:
Gjest Herr Drue Skrevet 30. januar 2012 #53 Skrevet 30. januar 2012 Østfolddialekt er egentlig ganske kult, men er det ett trekk ved den jeg ikke liker, så er det den "lyse" L'en. I mine ører høres det barnslig ut, på lik linje med sh for kj.
Gjest Eurodice Skrevet 30. januar 2012 #54 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Østfolddialekt er egentlig ganske kult, men er det ett trekk ved den jeg ikke liker, så er det den "lyse" L'en. I mine ører høres det barnslig ut, på lik linje med sh for kj. Skal jeg si deg noe rart? Den l-en er mote blant ungdom i Oslo og Bærum. Be hvem som helst om å si alle, kalle, bolle osv., så hører du Halden-l. . Endret 30. januar 2012 av Belladonna
HedvigR Skrevet 30. januar 2012 #55 Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes det er utrolig barnslig å dømme andres dialekter :gjeiper: Hva får dere ut av slikt?? For min del er det bare vennskapelig erting :gjeiper: Det er ingen dialekter jeg direkte misliker, eller har problemer med å skjønne. Det er derfor jeg alltid svarer Molde, fordi det er sånn det er mellom Trondheim og Molde
Gjest Herr Drue Skrevet 30. januar 2012 #56 Skrevet 30. januar 2012 Skal jeg si deg noe rart? Den l-en er mote blant ungdom i Oslo og Bærum . Er klar over det Lurer på hva det kommer av.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #58 Skrevet 30. januar 2012 For min del er det bare vennskapelig erting :gjeiper: Det er ingen dialekter jeg direkte misliker, eller har problemer med å skjønne. Det er derfor jeg alltid svarer Molde, fordi det er sånn det er mellom Trondheim og Molde Jeg svarer da Trondheimsdialekt! Neida, Kristiansundsdialekt må være den mest irriterende.
HedvigR Skrevet 30. januar 2012 #59 Skrevet 30. januar 2012 Jeg svarer da Trondheimsdialekt! Neida, Kristiansundsdialekt må være den mest irriterende.
Gjest Ludovie Skrevet 30. januar 2012 #60 Skrevet 30. januar 2012 For min del er det bare vennskapelig erting :gjeiper: Det er ingen dialekter jeg direkte misliker, eller har problemer med å skjønne. Enig. (Selv om jeg ikke har uttalt meg om dialektpreferanser i denne tråden.) Og det hele handler dessuten bare om personlige preferanser og synsing, som f.eks. at man kan synes at enkelte farger er finere enn andre farger, eller at man kan synes at mørke menn generelt er kjekkere enn blonde. Jeg synes ikke akkurat at noen skal gå og deppe bare fordi dialekten deres har blitt nevnt i denne tråden, altså. Min dialekt har for øvrig blitt nevnt her - mange ganger. Og det er da helt greit for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå