Gå til innhold

Hva er din fobi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke edderkoppfobi i norge, hva er det dere er redd for skal skje egentlig, eller er det bare fordi den er stygg at den er skummel?

Fobi = en frykt det ikke er noen fornuftig grunn til.

Kan jo spørre tilbake, hva er det egentlig som kan skje når en spyr som gjør at en blir redd for det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fobi = en frykt det ikke er noen fornuftig grunn til.

Kan jo spørre tilbake, hva er det egentlig som kan skje når en spyr som gjør at en blir redd for det? :)

Enig med deg!

Emetofobi er jo uforståelig for mange. Jeg er i alle fall lei av å forklare og rettferdiggjøre min fobi for andre. Dermed synes jeg heller ikke det er rimelig å konfrontere andre med hvor uforståelig jeg synes deres fobi er.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg skjønner ikke edderkoppfobi i norge, hva er det dere er redd for skal skje egentlig, eller er det bare fordi den er stygg at den er skummel?

Det er jo nettopp det som er en fobi, livredd for noe som er helt irrasjonelt.. Som for eksempel min frykt for å skli på is

Skrevet

Det er jo nettopp det som er en fobi, livredd for noe som er helt irrasjonelt.. Som for eksempel min frykt for å skli på is

Det er ikke en irrasjonell frykt, fordi man kan falle på isen og slå seg halvt eller helt ihjel. Men man kan ikke bli syk eller dø av et eddekoppbitt i Norge, derfor er den frykten irrasjonell.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Det er ikke en irrasjonell frykt, fordi man kan falle på isen og slå seg halvt eller helt ihjel. Men man kan ikke bli syk eller dø av et eddekoppbitt i Norge, derfor er den frykten irrasjonell.

Selvfølgelig er det en irrasjonell frykt.. Hvor mange er det som årlig SKLIR på isen og dør i Norge..?

Når jeg omtrent ikke tør gå ut på vinteren, og heller ville stukket en kniv i magen min fremfor å gå ut på isen, så er det faktisk snakk om en fobi og en frykt som er KRAFTIG overdrevent.

Skrevet

Selvfølgelig er det en irrasjonell frykt.. Hvor mange er det som årlig SKLIR på isen og dør i Norge..?

Når jeg omtrent ikke tør gå ut på vinteren, og heller ville stukket en kniv i magen min fremfor å gå ut på isen, så er det faktisk snakk om en fobi og en frykt som er KRAFTIG overdrevent.

Overdrevet er det rette ordet, ikke irrasjonell. Jeg er redd for å gå på glatta selv, fordi jeg ikke har kontroll over beina og er redd for å falle og slå meg (dette gjelder vel de aller fleste). Du har en overdrevet angst for dette. Er irrasjonell frykt er frykt for ting som ikke er farlige, som f eks papir, bomull og spurver.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Overdrevet er det rette ordet, ikke irrasjonell. Jeg er redd for å gå på glatta selv, fordi jeg ikke har kontroll over beina og er redd for å falle og slå meg (dette gjelder vel de aller fleste). Du har en overdrevet angst for dette. Er irrasjonell frykt er frykt for ting som ikke er farlige, som f eks papir, bomull og spurver.

Greit, da er vi enig om å være uenig. Jeg mener det er irrasjonelt, siden folk flest springer på glattisen som om det skulle være en gummimatte, du mener det er overdrevent fordi enkelte er forsiktige.

Skrevet

Har jo noen ting jeg er mindre begeistret for, som f eks høyde og veps, men jeg tror det eneste som kan kalles fobi, er vannskrekken min. Hydrofobi heter det vel.

På grunn av en nestendrukning da jeg var mindre, kjenner jeg panikken tar meg når jeg ikke har kontakt med bunnen der jeg bader. Det gjelder spesielt basseng, kanskje fordi det var der nærdrukningen skjedde, men også ved andre vann.

Jeg vil gjeeerne kurere det ved en tur til Maldivene, eller noe sånt :lur:

Skrevet

Greit, da er vi enig om å være uenig. Jeg mener det er irrasjonelt, siden folk flest springer på glattisen som om det skulle være en gummimatte, du mener det er overdrevent fordi enkelte er forsiktige.

Jøss, hvor løper folk rundt på glattisen? Alle jeg ser stavrer seg rundt med blikket stivt ned i bakken. e aller, aller fleste misliker da å gå på holka fordi de kan falle! Og veldig mange brekker armer og bein. Du er nok bare overnervøs. Vil du at det skal være en fobi?

Skrevet

En skal ikke undervurdere et papirkutt. :gjeiper:

Frykten blir vel strengt tatt litt irrasjonell når en lar være å gå ut fordi en kanskje, muligens kan skli.

Men litt morsomt å tenke på at om jeg hadde flyttet til Australia, så hadde jeg ikke hatt edderkoppfobi lenger. :fnise:

Skrevet

En skal ikke undervurdere et papirkutt. :gjeiper:

Frykten blir vel strengt tatt litt irrasjonell når en lar være å gå ut fordi en kanskje, muligens kan skli.

Men litt morsomt å tenke på at om jeg hadde flyttet til Australia, så hadde jeg ikke hatt edderkoppfobi lenger. :fnise:

jeg reagerer bare på at folk er så opptatt av å gi seg selg diagnoser. Det høres vel litt bedre ut da, å si at man har fobi mot holkeføre enn å si at man er redd for å gå på ræva på isen.

• Liker 1
Skrevet

Jøss, hvor løper folk rundt på glattisen? Alle jeg ser stavrer seg rundt med blikket stivt ned i bakken. e aller, aller fleste misliker da å gå på holka fordi de kan falle! Og veldig mange brekker armer og bein. Du er nok bare overnervøs. Vil du at det skal være en fobi?

Mener du at det ikke er noe som heter hydrofobi heller da? For det er jo fullt mulig å drukne i vann.

Når det løper en bjørn etter deg, da har du er rasjonell frykt. Da har kroppen lov til å sette alarmberedskapen i gang. Når man går på isen, er det ikke rasjonelt at en blir stiv av skrekk og hyperventilerer. Smånervøs ja, men ikke full panikk.

• Liker 1
Skrevet

Mener du at det ikke er noe som heter hydrofobi heller da? For det er jo fullt mulig å drukne i vann.

Når det løper en bjørn etter deg, da har du er rasjonell frykt. Da har kroppen lov til å sette alarmberedskapen i gang. Når man går på isen, er det ikke rasjonelt at en blir stiv av skrekk og hyperventilerer. Smånervøs ja, men ikke full panikk.

Det er da noe som heter vannskrekk. Men det er ikke noe som heter holkeskrekk.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Wow, skjønner godt at du setter deg på AB, for makan til idiotiske uttalelser vil ikke jeg heller at folk skal assosiere meg med :)

Det er ikke snakk om at jeg er overnervøs eller ØNSKER at det skal være en fobi. Tror du virkelig at noen ØNSKER å sitte inne hele vinteren, fordi at tanken på å bevege seg en cm ut på is/frost skremmer vettet av en? At man heller har lyst å knivstikke seg selv enn å gå over en frossen sølepytt? Og at man helt seriøst TROR at man kommer til å dø når man sklir på glatten? Det er ikke snakk om overnervøsitet. Det er man når man er FORSIKTIG på isen. Når man derimot heller vil legge seg ned og DØ fremfor å gå på isen, ja da er det en fobi.

Helt fantastisk at ukjente og ANONYME brukere kan sette seg ned og fortelle noen at "nei, du er nok bare litt nervøs", når man er åpen om en fobi

• Liker 1
Skrevet

Wow, skjønner godt at du setter deg på AB, for makan til idiotiske uttalelser vil ikke jeg heller at folk skal assosiere meg med :)

Det er ikke snakk om at jeg er overnervøs eller ØNSKER at det skal være en fobi. Tror du virkelig at noen ØNSKER å sitte inne hele vinteren, fordi at tanken på å bevege seg en cm ut på is/frost skremmer vettet av en? At man heller har lyst å knivstikke seg selv enn å gå over en frossen sølepytt? Og at man helt seriøst TROR at man kommer til å dø når man sklir på glatten? Det er ikke snakk om overnervøsitet. Det er man når man er FORSIKTIG på isen. Når man derimot heller vil legge seg ned og DØ fremfor å gå på isen, ja da er det en fobi.

Helt fantastisk at ukjente og ANONYME brukere kan sette seg ned og fortelle noen at "nei, du er nok bare litt nervøs", når man er åpen om en fobi

Ja, jeg tror faktisk det. For med en gang du setter navnet fobi på det, så gjør du det til en tilstand, en sykdom du har. Har du vært utredet for dette? Har du fått diagnosen fobiker?

Skrevet

Det er da noe som heter vannskrekk. Men det er ikke noe som heter holkeskrekk.

Det jeg spurte om var om du mener det er greit å si at en har hydrofobi, selv om det etter din definisjon ikke er en fobi. Vil jo si at det er farligere å være på dypt vann, enn det er å gå ute når det er glatt.

Fobi er når kroppen overreagerer i forhold til trusselen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg tror faktisk det. For med en gang du setter navnet fobi på det, så gjør du det til en tilstand, en sykdom du har. Har du vært utredet for dette? Har du fått diagnosen fobiker?

Da har vi funnet ut hvilken fobi AB har også. Atychifobi. :fnise:

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Nummer 1: Ja, jeg har vært hos lege og fått snakket ut om frykten, der jeg fikk vite at jeg faktisk HAR frykt for glatten, også kalt pagofobi

Nummer 2: ALLE har en eller annen form for fobi, om man er klar over det eller ikke. Det er forskjell på overnervøsitet (man er forsiktig) og en skrekk som styrer hverdagslivet.

Nummer 3: Helt vanvittig at AB'ere kan sitte å lage kvalme på en tråd som i utgangspunktet var laget for å være "vittig".

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Da har vi funnet ut hvilken fobi AB har også. Atychifobi. :fnise:

Synd at h*n er AB, for hvis ikke så kunne vi jo tatt hensyn til det til vanlig også :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kom på en ting til. Møll. Eller hva i huleste de kalles. Sånne som kommer om høsten, på kvelden. Sånne hvit-beige som blir til mel når man skviser de. Jeg takler ikke å SE på en engang.

En gang da jeg var liten og hadde luftet på rommet mitt (selvsagt på kvelden OG med lyset på) oppdaget jeg digre møll OVERALT når jeg gikk inn igjen for å legge meg. De satt på taklampa, de gjemte seg på bøker, på klær, nedi sko.. Men det verste av alt var at da jeg trodde jeg hadde fjernet alle (dvs jeg turte jo ikke nærme meg dem, så det ble mamma som måtte skvise) og hadde krøpet til køys så hørte jeg det durte i senga. Tror du ikke det satt en diiiger ekkel hårete møll på sengekanten, UNDER dyna! :haar::daane:

Jeg får helt panikk når jeg ser en. Nesten verre enn når jeg ser en edderkopp. Jeg tror jo ikke at de skal spise meg akkurat. Men UUUUHHHHH!!

Endret av Twiddlebug
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...