Gå til innhold

Hva er din fobi?

Fremhevede innlegg

Gjest Nuppdupp
Skrevet

edderkopper :haar:

en gang kom det en diger edderkopp inn. jeg så på den og den på meg. plutselig løper den mot meg og jager meg igjennom stua :haar: aldri opplevd det før eller siden. :sjokkbla:

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fobier som eg vet om... :sjenert: Missliker høyder muligens men kan fint gå opp på et hustak uansett...

Skrevet

Lukt.. Alt må lukte godt. Har en overutviklet luktesans og svært sensetiv nese. Dessuten forbinder jeg p en måte lukter med "noe". Visse lukter kan nesten vippe meg av pinnen...

Har stov på hjernen og er litt for opptatt at ting er organisert og ryddig etter min standard. Vet at jeg er tullerusk..

Gjest spiderman
Skrevet

Som relativt kraftig, godt trent og skjeggete villmarking som trives best med kompiser på fisketur eller alene i nordmarka eller på fjellet, må det unektelig være et humoristisk/patetisk syn når kona mi ser meg kjempe den uendelige kampen mot edderkopper man selvfølgelig aldri kan vinne ute i naturen. Heldigvis glemmer jeg ofte fobien, men når en massiv edderkopp forviller seg inn i teltet blir det fullstendig kaos. Ett eller annet sted går grensen for størrelsen til kryp jeg føler det er greit å bare slå i hjel fordi de er plagsomme, så litt større edderkopper blir rabalder. Kona går først på huet og ræva ut av teltet, deretter kaster jeg meg selv ut gjennom den lettest tilgjenglige åpning. Deretter kastes sekker, soveposer o.l ut, før jeg tar en velfortjent pust i bakken. Så er det bare å stålsette seg, sette på evnt hodelykt og starte kampen mot fobien. Når jeg endelig har fått edderkoppen ut, så har det mest sannsynlig satt seg ett par andre på sekken eller soveposen, så de må renses en for en, før de kastes inn i teltet igjen. I blandt hender deg også at jeg får edderkopp i ansiktet mens jeg går, og da er jeg en fare både for meg selv og andre. Fiker til meg selv, rusker i håret, rister, klør meg, "feier" hodet i flere minutter etterpå.

Her om dagen opplevde jeg mitt livs mareritt. Jeg jobber nattevakt, og rent teoretisk burde det være andre ting som bekymret meg, men da jeg så en gigantisk edderkopp henge ned forran sofaen bestemte jeg meg for å ta knekken på den. Den var FOR syk til at jeg kunne la den leve. Veiva til den med ei avis, men tror du ikke edderkoppen overlevde og landa i sofaen? Da jeg skulle mokke til den en andre gang, så HOPPET den mot meg. Jaja, glad ingen så meg, for det var direkte uverdig. Fikk skvisjan, og moppa den litt seinere på natta.

For en som har vært i Afghanistan, elsker natur og friluftsliv, så er dette en skamfull fobi jeg delvis har lært meg å leve med (kanskje grunnet dårlig hukommelse og/eller elendig attention span). Kona mi HAR imidlertid spurt på KG om hun skulle dumpe meg pga denne usexy skavanken, og det var akuratt nok stemmer MOT å dumpe meg, så vi er fortsatt gift!

• Liker 4
Gjest spiderman
Skrevet

Edderkopper! :redd:

Holdt på å kjøre ut av veien en gang da jeg hadde fått med meg en åttebeint blindpassasjer. Slapp ratt og pedaler og kikket hvertfall ikke på veien. Klarte heldigvis og ta meg sammen etter det første sekundet med sjokk, men det var rett inn på første bussholdeplass og rett ut av bilen. Og der sto jeg til jeg ble hentet. Bilen satt jeg meg ikke inn i på flere dager.

Hadde jeg bare hatt mot til det, så hadde jeg gått på et eller annet mestringskurs. :scorpis:

Det værste er jo å ha fobi mot type mestringskurs og lignende. Jeg har sterkere forbi mot sånne " vi vil!", "vi kan!", "vi får til!"-kurs. Personlig utvikling heter det kanskje. For noe møl..

Skrevet

Jeg lider av gynofobi. Alt for mange som er vanskelige av den rasen, så jeg foretrekker å holde meg unna de...

Skrevet

Ophidiofobi, fobi for slanger.

Skrevet

Slanger. TOTAL fobi for slanger. For mye prat om de, bilder, film whatever. Hele kroppen vrir seg og jeg må se vekk.

Sist jeg, mannen og en kamerat var i Sverige, stod vi i kø på en av matbutikkene og kameraten vår (som visste jeg ikke likte slanger) skulle ha det litt moro og tok en lekeslange fra stativet vi stod ved og stappa oppi fjeset mitt. Fikk noe noia, og da forstod han hvor redd jeg er for slanger...

Samme her, klarer verken filmer bilder eller tanken på slanger. Googlet nettopp slangefobi bare for å finne det korrekte navnet, og tror du det ikke under teksten om slangefobi er et stort bilde av en slange. Måtte bare klikke meg ut i all hast :sjokkert::sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Samme her, klarer verken filmer bilder eller tanken på slanger. Googlet nettopp slangefobi bare for å finne det korrekte navnet, og tror du det ikke under teksten om slangefobi er et stort bilde av en slange. Måtte bare klikke meg ut i all hast :sjokkert::sjokkert:

Stakkars kjæerestene deres, kan ikke bli mye på dem da... :-/

Skrevet

Stakkars kjæerestene deres, kan ikke bli mye på dem da... :-/

Hvorfor skulle det ikke bli noe på kjæresten min?

Skrevet

Slanger. Jeg er så redd at jeg virkelig skremmer livet av alle rundt meg.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke edderkoppfobi i norge, hva er det dere er redd for skal skje egentlig, eller er det bare fordi den er stygg at den er skummel?

Skrevet

Emetofobi, dødsredd for å spy.

Dette har jeg også :snurt:

Har kastet opp en gang siden jeg var 7 år gammel og er nå 27. Den gangen jeg kastet opp, var jeg så sørpe dritings at jeg husker kun at jeg sa, MÅ SPY. Også kom det opp noe som kjentes som en klump, og borte vekk var jeg.

Får total panikk når jeg blir kvalm eller noen nært meg får omgangssyke :trist: Uff kjenner jeg blir svett barejeg tenker på det.

Har også ufattelig fobi mot toaletter, tar aldri i den man skyller ned i uten papir mellom meg og den. Hjemme også.

Fobi mot fly, ikke redd for å dø eller sånnt, men redd for at hvis noe skal skje så har man så lang tid å vite at man skal dø, før man faktisk gjør det. :haar:

Føler meg rar :frown:

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke edderkoppfobi i norge, hva er det dere er redd for skal skje egentlig, eller er det bare fordi den er stygg at den er skummel?

Er en uforklarlig angst. Forskere sier vel at det henger igjen fra tidligere forfedre som måtte passe seg for edderkopper siden mange var giftige.

Fobien min har blitt bedre med mye eksponering, men jeg friker fortsatt ut.

Andre fobier jeg har er høydeskrekk, og angst for å få ansiktet dekt til (med dyne f.eks) eller at noen holder meg fast ved å sitte oppå meg. Er vel en type klaustrofobi.

Gjest KjerstiM
Skrevet

Emetofobi, dødsredd for å spy.

Uff, føler med deg :tristbla: Har den samme fobien..

Skrevet

Vet ikke om det har et proffnavn, men jeg har en ekstrem fobi mot veps og lignenede insekter.

Er også redd for insekter generelt, men har en helt spesiell reaksjon på veps...

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har også emetofobi, og vi er tydeligvis flere enn man skulle tro :jepp: .

Jeg har dessuten anguillafobi (fobi mot ål).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...