Gå til innhold

Folk er så usunne!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta karbonadedeig, bland i egg, krydder, hakka løk, hakka hvitløk, litt brødsmuler.

Eller en smakfull, deilig omlett. Visp noen egg i ei bolle, tilsett ei skje med vann, se i kjøleskapet og hiv oppi alt du har lyst på. Hell alt i stekepanna og pass det i noen minutter mens det steker.

Ingen av disse rettene tar lang tid.

Har du laget karbonadedeigen og brødet selv, og holder du høns som legger økologiske, lykkelige egg? :lur: :gjeiper:

Neida. Men alt kan lages bedre har jeg inntrykk av. Noen her virker som slakter dyrene selv og har bomullsplantasje i garasjen. Fint for dem, selvsagt, men ikke alle som har tid til det :)

Det med kyllinger (og annet kjøtt) er jeg enig i, det er grusomt å tenke på hvordan de har det. Jeg kjøper alltid økologiske egg selv om jeg har dårlig råd, det er hvert fall en liten ting jeg kan gjøre. Økologisk kjøtt er veldig dyrt, men man burde egentlig kjøpt det også. Uansett har ikke dyra det særlig bra, bortsett fra elg, rådyr osv da. Økologiske kyllinger lever ikke i lykkelig frihet de heller. Jeg har minst dårlig samvittighet når jeg spiser viltkjøtt, for de blir hvert fall ikke stengt inne på bittesmå områder, hakka på og slakta før de er utvokst. Det verste som kan skje dem er å bli skadeskutt, og det varer ikke så lenge som et liv i fangenskap.

Men om dyra har det bra er egentlig en helt annen diskusjon, tilbake til sunn/usunn-diskusjonen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så oppgitt av å se hva folk spiser! Folk spiser jo halvfabrikata hver dag! Selv er jeg ikke supermenneske, jeg kan kjøre en frossenpizza i blandt. Men å basere kostholdet sitt på fiskegrateng fra findus, pasta med ferdigkjøpt pastasaus, frossenpizza, sabeltannbrød, de der ferdigfrosne wok-blandingene, pannekakerøre på pose, posesuppe fra toro, smågodt fra candyking på lørdagene, med ferdiglaga tacosaus og tacopulver og toppen av kransekaka må være ferdiglaga "guacamole" og lignende...

Hvorfor i helvete er det så vanskelig å lage mat sjæl? Det tar jo ikke lang tid! :kjefte: :kjefte:

Blir så irritert på det norske folk, de fleste av oss spiser jo overhodet ikke sunt!

Stikkord:

-Tidsklemma

-Lite kunnskap

-Dårlig utvalg

-Mangel på tradisjoner

Kombinasjonen av disse faktorene gjør at nordmenn godtar posesaus, frossenpizza, jukse brød osv.

Vi vet ikke bedre og de store matvarekjedene er veldig fornøyde med den situasjonen og ønsker at det forblir slik.

Senest jeg var innom kiwi ved gunnerius skulle jeg ha pizza mel - det hadde de selvfølgelig ikke.. Jeg spurte butikksjefen hvorfor de hadde reolene fulle av ferdige bakeblandinger som muffins, sjokoladekake, pannekaker osv, men kun tre forskjellige typer mel. Svaret var: det er ingen som spør etter pizza mel.

Slik er virkeligheten, vi kunder etterspør i veldig liten grad produkter utover det vi idag finner i butikken, vi klager også sjelden hvis vi får et dårlig produkt.

Igjen så har det mye med hvordan matvarebransjen styres av 3-4 store aktører som igjen har eierinteresser i matforedlingsindustrien, slik som f.eks Tine, Nortura osv.

Vi har også skyhøy moms på produkter som ikke er norske, slik at norske bønder ikke skal føle seg truet eller måtte bry seg om kvalitet på det de produserer.

Matvarebransjen burde for lengst vert i forbrukerobudets søkelys for deres mafiaaktige oyppbygging.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... er ikke pizza en grønnsak i USA? ;)

Haha :fnise: Så lenge det er en paprikabit på så blir det vel anerkjent som helsekost :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop Mega har for tiden 10 kroners salg på matvarer som går ut av produksjon. Folket hiver seg over matvarer proppfulle av palmefett! hva tenker de med? jeg kan ikke fatte at noen er villige til å spise noe sånt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Får man kjøpt dette på en vanlig butikk da?

Jeg har ikke spist kjøpepasta på evigheter, så jeg husker ikke helt hvilket merke det er. Det finnes sikkert fler også. Men jeg lurer på om jeg kjøpte det på Mega. Uansett er det bare å lese på innholdsdeklarasjonen. Bør ha minst mulig innhold av fett, for da er det som regel usunn olje som har vært brukt. Den bør heller ikke være tilsatt salt og sukker. Vil tippe at de fleste fullkornspastaene er ok. Det viktigste er at den ikke har noe særlig (eller manglende) fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg har aldri sett at verken tørr ("herda" er vel litt misvisande? Den er berre tørka)eller fersk pasta inneheld feitt utover dei naturlege feittstoffa i eggeplomme og mjøl?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Eg har aldri sett at verken tørr ("herda" er vel litt misvisande? Den er berre tørka)eller fersk pasta inneheld feitt utover dei naturlege feittstoffa i eggeplomme og mjøl?

Tenkte på herdet som i herdet fett, at de bruker palmeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal begynne å lage pasta fra bunnen så tar det lenger tid...

Man trenger da ikke å lage all pasta fra bunnen av for at maten skal være hjemmelaget, det er å sette ting i overkant på spissen, synes jeg. Her synes jeg Ludovie har en fin oppsummering av forskjellen på halvfabrikata og råvarer. :)

Jeg har ikke spist kjøpepasta på evigheter, så jeg husker ikke helt hvilket merke det er. Det finnes sikkert fler også. Men jeg lurer på om jeg kjøpte det på Mega. Uansett er det bare å lese på innholdsdeklarasjonen. Bør ha minst mulig innhold av fett, for da er det som regel usunn olje som har vært brukt. Den bør heller ikke være tilsatt salt og sukker. Vil tippe at de fleste fullkornspastaene er ok. Det viktigste er at den ikke har noe særlig (eller manglende) fett.

Normal pasta er da ikke tilsatt hverken fett, salt eller sukker? :klo: Jeg synes for eksempelCoops Änglamarkpasta er god, og den er i tillegg økologisk. Finnes i fullkornutgave for dem som liker sånt også. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Det er en annen tråd her inne, om folk som ikke liker grønnsaker. Mange der inne sier "jeg fikk servert mye vasbe, kjipe grønnsaker som barn, og måtte lære meg å like dem/preparere dem tiktig som voksen"

Jeg ser for meg at til dels min frnerasjon, og værtfall dagens yngste generasjon vil si det samme om halvfabrikat! "mamma lagde halvfabrikat og slang litt ekstra kjøtt eller litt salat ved siden av, så jeg likte ikke så mye mat smsa jeg var ung. Tok neg mange år å fortså at man kan lage tomatsuppe uten pulverblqnding"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare nudler som koser seg i slikt usunt fett da? Jeg spiser bare fullkornspasta, og det er aldri noen ulumskheter i de jeg har kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... er ikke pizza en grønnsak i USA? ;)

Haha :fnise: Så lenge det er en paprikabit på så blir det vel anerkjent som helsekost :skratte:

Har dere sett Jamie Oliver når han skal slanke USA? Det er helt utrolig hva de barna, både eldre og yngre, ikke vet om maten de spiser. Veldig få eller ingen kunne kjenne igjen enkle grønnsaker som poteter, blomkål, brokkoli osv. De ante ikke hvordan de selv spiste feil, for de spiste jo bare slik de ble servert, de hadde null kunnskap om mat i det hele tatt. De fikk jo høre at så lenge pizzaen hadde noe grønt på seg, så var det sunt..

Jeg blir nesten kvalm når jeg tenker på det, men han viste de hva som er i de Chicken Mcnuggets greiene de spiste på skolen, og jeg brakk meg nesten foran tvn. Det var malte kyllingbein, nebb, innvoller, og i noen tilfeller føtter med KLØR. Så ble denne massen tilsatt noe stoffer, selvsagt, frityrstekt, og servert.

Det er nok ikke så ille i Norge, men jeg vil be alle tenke over hva som finnes i maten de spiser. En og anna halvfabrikat vil jo ikke ta livet av noen, vil jeg tro, men hvis hvert måltid inneholder mengder med palmeolje, fett, salt, sukker, og andre stoffer vi helst ikke skal ha i oss for mye av, så er ikke det bra i lengda. Velg det som er rent, naturlig, og økologisk om du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til mitt forsvar si at jeg lager det meste av maten fra bunnen av. Har en toukers plan som blir gjentatt til en hver tid. På den planen så er det matretter for hver dag og jeg lager alt fra bunnen selv, bortsett fra potetstappe og fiskepinner. (Lager heller ikke som oftest brød selv, men prøver å velge det som er mest sunt. Jeg har rett og slett ikke nok tid til å bake brød annenhver dag. Fryst hjemmelaget brød er heller ikke noe særlig godt.) Og det er umulig for oss som ikke har en jeger i nærheten å få kjøtt og fisk uten å dra på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha. Ja, hvordan lager jeg egentlig slike røde gelefisker selv? Eller de der sure soppene? Noen som har en oppskrift her?

Man tager litt sukker og annen smakstilsetning, knuser en haug med lus for å få den røde fargen og tilsetter litt dyreknokler og grisehud (gelatin). Dig in! :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Nå bryr jeg meg fint lite om hva andre spiser, men kan selv ikke spise noe særlig halvfabrika siden jeg har masse intoleranser og irritabel tarm.

Men en ting har jeg merket meg. Før kjøpte jeg alltid ferdigpakken med lasagna, men den kan jeg ikke spise lenger, mens nå lager vi den fra bunn hjemme(utenom pastaplatene); Det tar AKKURAT like lang tid og den hjemmelagde smaker 100% bedre!

(...)

Nå som jeg lager ALT fra bunn så synes jeg det er mer og mer gøy å lage mat og finne på egne oppskrifter, og det jo det jeg vil at barna mine skal kunne også; Å lage mat fra bunn av og være obs på hva mat som er bra og ikke. At de har et godt forhold til mat fra de er små slik at de lettere tar gode valg i matveien når de blir eldre. (...)

Jeg har merket det samme; da jeg kunne spise hva jeg ville, gikk det mye i halv- og helfabrikata. Mest fordi det var lettvint, og fordi det ikke er så motiverende å lage mat kun til seg selv. Etter at jeg måtte legge om gikk det fortsatt en del i hel- eller halvfabrikat, stort sett sånt som ferdigbakte glutenfrie brød i fryseren, fordi jeg ikke turte å prøve meg fram selv.

Etter en stund fikk jeg en brødoppskrift fra tante, og det tok ikke så lang tid før jeg eksperimenterte med ingrediensene på egen hånd. Forskjellige typer mel og melblandinger, ulike nøtter og frø for å få mest mulig næring i brødene ... Nå tar jeg det omtrent helt på sparket.

Nå har jeg en samboer å lage til også, men jeg er så heldig at han liker å lage mat og prøve seg fram på kjøkkenet. Det har smittet over på meg også, så vi lager mye fra bunnen av. Pasta, tacoshell, tacosaus og kjøttdeig etc kjøper vi fortsatt, men kanskje prøver vi oss en dag på pasta eller tacoshell helt fra grunnen av. Annenhver søndag bruker jeg stort sett til å lage brød, så da kan jeg bruke den andre til å lage opp en del av andre ting.

Angående det med barn og tid; det går ikke an å sette av en lørdag eller søndag til baking og sånt da? Det gjorde mamma da vi var mindre; i helgen bakte hun brød til den kommende uka, og fryste det ned. Og med fire barn i hus ble det spist en del brød, kan man si. Hvordan ting ble gjort da vi var helt små husker jeg jo ikke, men det er kanskje en ide likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er ikke palmeolje i pasta.

Hmm.. Må være nudler jeg har tenkt på da? Da er det i alle fall ikke noe galt i å spise fullkornspasta til karbonadedeigen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøper du økologisk kylling fra Norgården, så ser du hvor enorme de kyllinglårene er. Der er kyllingen 6-7 måneder når den blir slaktet, og ferdig utvokst, uten hormoner og tilsettninger i maten. Det er en kylling som har fått vokse naturlig.

Ser du de i varmedisken så har de vokst 10 ganger så fort, på 10 ganger så kort tid. Høres det bra ut, tror du?

En kylling som har fått vokse naturlig? Jeg vil ikke si det er så veldig naturlig at kyllinglår skal være enorme... Det er ikke bare maten de får, men de er avlet frem for å vokse til å bli abnormalt store,dette gjelder vel alle kyllinger i kjøttidnsutrien såvidt jeg ve.t Naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

En kylling som har fått vokse naturlig? Jeg vil ikke si det er så veldig naturlig at kyllinglår skal være enorme... Det er ikke bare maten de får, men de er avlet frem for å vokse til å bli abnormalt store,dette gjelder vel alle kyllinger i kjøttidnsutrien såvidt jeg ve.t Naturlig?

http://www.side2.no/helse/article3095538.ece

Visstnok bruker de en sentvoksende rase på økokylling står det nederst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet må da ha den tetteste forekomsten av besserwissere on the net. For en gjeng med høns, jeg vedder på samtlige oppdaterer fb statusen sin daglig om sitt perfekte levesett. Hvem gidder å irritere seg over hva andre putter i munnen????? herregud , get a life

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:takke:

Dette forumet må da ha den tetteste forekomsten av besserwissere on the net. For en gjeng med høns, jeg vedder på samtlige oppdaterer fb statusen sin daglig om sitt perfekte levesett. Hvem gidder å irritere seg over hva andre putter i munnen????? herregud , get a life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...