Gå til innhold

Spiller kristne og troende rullett med sine barns helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Taminka

Kristendommen oppfordrer til å snu det andre kinnet til. Du skal ikke stjele, du skal ære dine foreldre og ikke forsyne deg av andres eiendom. Den som aldri har syndet får kaste den første steinen. Gode leveregler spør du meg :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristendommen oppfordrer til å snu det andre kinnet til. Du skal ikke stjele, du skal ære dine foreldre og ikke forsyne deg av andres eiendom. Den som aldri har syndet får kaste den første steinen. Gode leveregler spør du meg :tommelsmil:

Gode leveregler, ja. Men nå må du huske på at de ti bud opprinnelig ikke er en kristen greie, så de gode levereglene hadde vi nok levd etter i dag samme hva. Det er jo dessuten bare sunn fornuft.

Og bibelen forteller om mye forferdelig også, skal man være kristen skal man følge alt. Du kan ikke bare velge ut det du synes er fint, det sier jo til og med bibelen selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du bevist det tidligere?

Ved å skrive utførlig om noen få av mine egne opplevelser, som du sikkert kan finne i mine eldre innlegg. Men innbarka ateister er jo livredde for at noe skal rokke ved deres tro, så derfor kan de ikke tørre å tro på noe som kan rokke ved deres tro. Derfor bør du ikke spørre om noe du på forhånd allerede har bestemt deg for å ikke tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å skrive utførlig om noen få av mine egne opplevelser, som du sikkert kan finne i mine eldre innlegg. Men innbarka ateister er jo livredde for at noe skal rokke ved deres tro, så derfor kan de ikke tørre å tro på noe som kan rokke ved deres tro. Derfor bør du ikke spørre om noe du på forhånd allerede har bestemt deg for å ikke tro på.

Hvis du klarer å bevise at det finnes en gud er jeg selvfølgelig åpen for det, men dette er ikke noe bevis på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode leveregler, ja. Men nå må du huske på at de ti bud opprinnelig ikke er en kristen greie, så de gode levereglene hadde vi nok levd etter i dag samme hva. Det er jo dessuten bare sunn fornuft.

Og bibelen forteller om mye forferdelig også, skal man være kristen skal man følge alt. Du kan ikke bare velge ut det du synes er fint, det sier jo til og med bibelen selv.

Hvor mener du vi fikk de ti bud fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du vi fikk de ti bud fra?

De ti bud er tatt fra nedskrevne leveregler i gamle Egypt, lenge før kristendommen oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ti bud er tatt fra nedskrevne leveregler i gamle Egypt, lenge før kristendommen oppstod.

Ikke så rart at egypterne hadde de nedskrevet lenge før kristendommen oppsto.

Det var jo Josefs oldefar som fikk de ti bud fra Gud, og Josef ble en ledende mann i egypt under de syv kriseårene som landet ble rammet av. Josef reddet landet fordi han lyttet til Gud om hva som skulle skje i årene som skulle komme.

De som kjenner til Bibelen vet at kristendommen oppsto senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at egypterne hadde de nedskrevet lenge før kristendommen oppsto.

Det var jo Josefs oldefar som fikk de ti bud fra Gud, og Josef ble en ledende mann i egypt under de syv kriseårene som landet ble rammet av. Josef reddet landet fordi han lyttet til Gud om hva som skulle skje i årene som skulle komme.

De som kjenner til Bibelen vet at kristendommen oppsto senere.

Vel, det var før noe av det som hadde med kristendommen å gjøre i det hele tatt, selv gamle historier i bibelen. Og de hadde ikke "de ti bud" direkte, de hadde skrevet ned normer og regler om levemåter og hygiene som forskere mener at de ti bud er inspirert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger ikke alt foreldre gjør være det pedagogisk riktige, alle foreldre gjør sine små og større feil, dette er ikke noen automatikk i at barna blir skadet av det.

Missforstå meg rett her, da dette ikke bør leses som at jeg mener at pedagogikk ikke er viktig, da det er det jo. Men det jeg vil frem til, er at barn er svært tilpasningsdyktige og kan vokse opp i en verden der ikke alt er pedagogisk riktig til enhver tid, dem kan ha en sunn og fin oppvekst og utvikle seg godt likevel.

Så sant det ikke er snakk om radikal tankegang, ja så tror ikke jeg at barn tar skade av å lære seg samt bli en del av en trosretning, være seg at det er det ene eller det andre. Mange her til lands er f.eks. vokst opp med kristendommen, men det har da gått dem vell i livet for det, på samme måte som det har gått greit med andre som har fått ta del i andre trosretninger eller har foreldre som f.eks. ikke har noen tro men aktivt går inn for å lære barna at dem ikke skal tro på mye av det mange andre tror.

Det finnes langt mer alvorlige pedagogiske feil å gjøre, enn om man skal presentere barna for en tro og la dem få tro eller ei, derfor er ikke dette en problemstilling sett gjennom mine øyne, ikke før det barna får ta del i er radikale tankesett og noe som åpenlyst påvirker deres livskvalitet.

Selv er jeg vokst opp i et kristent hjem, den dag i dag er mye av det en del av mine tradisjoner, uten at jeg selv tror da jeg personlig ser mer mot mennesket og vitenskapen for å finne mine svar. Likevel plager det meg ikke å følge familiemedlemmer i kirken, ei heller hadde det plaget meg dersom min datter skulle utvikle en tro som ikke er den samme som mitt eget syn.

Så sant ikke barna blir hjernevasket av radikal tankegang, ja så tror jeg barna selv klarer å manøvrere blandt hva dem skal tro og ikke tro. Selv har jeg trodd på både julenissen samt Gud og Jesus, uten at det preger meg nå - slik tror jeg mange har hatt det, at dem har funnet sin egen trosretning selv og at alder og erfarenhet har preget denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var før noe av det som hadde med kristendommen å gjøre i det hele tatt, selv gamle historier i bibelen. Og de hadde ikke "de ti bud" direkte, de hadde skrevet ned normer og regler om levemåter og hygiene som forskere mener at de ti bud er inspirert av.

Nå starter jo Bibelens skrifter med verdens skapelse, så jeg tror neppe at egypterne hadde oppskrevet de ti bud før det.

Dessuten gir budene ordre direkte fra Gud, uansett hvor de har befunnet seg.

Bl.a: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter jo Bibelens skrifter med verdens skapelse, så jeg tror neppe at egypterne hadde oppskrevet de ti bud før det.

Dessuten gir budene ordre direkte fra Gud, uansett hvor de har befunnet seg.

Bl.a: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Verdens skapelse er veldig relativ i denne diskusjonen, så i denne omgang velger jeg faktisk å tro på forskningen gjort rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode leveregler, ja. Men nå må du huske på at de ti bud opprinnelig ikke er en kristen greie, så de gode levereglene hadde vi nok levd etter i dag samme hva. Det er jo dessuten bare sunn fornuft.

Og bibelen forteller om mye forferdelig også, skal man være kristen skal man følge alt. Du kan ikke bare velge ut det du synes er fint, det sier jo til og med bibelen selv.

For det har du bestemt, eller?

Det finnes faktisk kristne som er fullstendig klar over at Bibelen er en samling tekster satt sammen av helt vanlige mennesker, og at mye er utelatt, og en del er inkludert fordi det passet inn i en annen tid. Ikke alle kristne tror at Bibelen er den ene fasiten, mange kristne baserer sin tro på sitt forhold til Jesus. Du har ingen rett til å si at disse kristne, som gjerne også baserer sin tro på vitenskap, historie og kunnskap, ikke er ekte kristne!

Og jeg skjønner ikke hva du mener med "følge alt"? Ja, Bibelen har en del stygge historier. Men for kristne er det det nye testamentet som "gjelder", og der står det da ikke SÅ mye forferdelig som det kreves at kristne skal følge.

Jeg er overhodet ikke religiøs selv, men kjenner en del religiøse med svært gjennomtenkte meninger og tro. Og selvfølgelig spiller de ikke rullett med sine barns helse. Jeg ville strengt tatt vært mer bekymret for barn som vokser opp i familier der det å ha en tro blir sett på som helseskadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det har du bestemt, eller?

Det finnes faktisk kristne som er fullstendig klar over at Bibelen er en samling tekster satt sammen av helt vanlige mennesker, og at mye er utelatt, og en del er inkludert fordi det passet inn i en annen tid. Ikke alle kristne tror at Bibelen er den ene fasiten, mange kristne baserer sin tro på sitt forhold til Jesus. Du har ingen rett til å si at disse kristne, som gjerne også baserer sin tro på vitenskap, historie og kunnskap, ikke er ekte kristne!

Og jeg skjønner ikke hva du mener med "følge alt"? Ja, Bibelen har en del stygge historier. Men for kristne er det det nye testamentet som "gjelder", og der står det da ikke SÅ mye forferdelig som det kreves at kristne skal følge.

Jeg er overhodet ikke religiøs selv, men kjenner en del religiøse med svært gjennomtenkte meninger og tro. Og selvfølgelig spiller de ikke rullett med sine barns helse. Jeg ville strengt tatt vært mer bekymret for barn som vokser opp i familier der det å ha en tro blir sett på som helseskadelig.

:dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og selvfølgelig spiller de ikke rullett med sine barns helse.

Selv ikke de som f.eks. unngår at de får blodoverføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke de som f.eks. unngår at de får blodoverføring?

Hvis man vil diskutere spesielle grupper, som Jehovas Vitner, så får man spesifisere det i hovedinnlegget, og ikke legge opp til en generell debatt. Kristne generelt spiller ikke med sine barns helse, nei. En del Jehovas vitner vil kanskje gjøre det, men på generelt grunnlag kan man ikke si at verken kristne eller ateister spiller med sine barns helse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil diskutere spesielle grupper, som Jehovas Vitner, så får man spesifisere det i hovedinnlegget, og ikke legge opp til en generell debatt. Kristne generelt spiller ikke med sine barns helse, nei. En del Jehovas vitner vil kanskje gjøre det, men på generelt grunnlag kan man ikke si at verken kristne eller ateister spiller med sine barns helse...

For det har du bestemt, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det har du bestemt, eller?

Eh, nei, det bare er sånn. ;) Hvor stor prosentandel av kristne vil nekte barnet sitt blodoverføring? Synes du den prosentandelen er høy nok til at man kan diskutere om kristne på generelt grunnlag spiller med barnas liv? Eller synes du kanskje det hadde vært mer fornuftig å konkretisere debatten og spesifisere at det er Jehovas Vitner man vil diskutere, hvis det egentlig er det man er ute etter?

Det blir som å spørre om nordmenn spiller rullett med barnas helse, og så svare at ja, det gjør de, fordi de lever på lavkarbo (som man ikke vet langtidsvirkningen av). På generelt grunnlag gjør de ikke det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for kristne er det det nye testamentet som "gjelder"

Det gamle testamentet er like mye, om ikke mer, Guds ord (ifølge Jesus)

Vennligst slå opp disse:

Matteus 5:17-19: (Gamle testamentet skal ikke oppheves)

Matteus 15:3-6 (Mosebøkene som Guds ord)

Matteus 22:31 (^)

Markus 7:8 (Gamle testamentet som "Guds bud")

Lukas 16:17 ("Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort")

Lukas 24:44 (GT som profetisk)

Johannes 7:16-19 (Moseloven som Guds ord)

Johannes 10:34-35 (Moseloven som Guds ord)

Og dette er kun noen få eksempler, tatt direkte fra Jesu lære (altså, ikke noe Paulus-tull)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei, det bare er sånn. Hvor stor prosentandel av kristne vil nekte barnet sitt blodoverføring? Synes du den prosentandelen er høy nok til at man kan diskutere om kristne på generelt grunnlag spiller med barnas liv? Eller synes du kanskje det hadde vært mer fornuftig å konkretisere debatten og spesifisere at det er Jehovas Vitner man vil diskutere, hvis det egentlig er det man er ute etter?

I den forstand gjør ingen noenting på generelt grunnlag, så det blir meningsløst å bruke det som forutsetning for diskusjonen. Religion kan gi mange forskjellige utslag, og selv om ikke alle gjør den samme er helt åpenbart idiotiske tingen kan likevel ganske mange la religionen påvirke avgjørelser som kan ha noe å si for utkommet. En undersøkelse viser f.eks at bare det at en person vet han blir bedt for kan øke sjansen for komplikasjoner etter en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å bevise at det finnes en gud er jeg selvfølgelig åpen for det, men dette er ikke noe bevis på noe som helst.

Det er nok ikke så lurt at jeg prøver å overbevise deg om Guds eksistens.

Du forstår, det er en del ateister her inne som ikke tåler det som kristne skriver, for de kan jo så lett bli påvirket, pga. sin egen svake tro, og da blir jeg utestengt fra KG, og det er jo trist, for en som liker å diskutere.

Men ateisme og islam kan det tydeligvis misjoneres med i alle foraer her inne.

Så jeg beklager, og særlig om da mine tidligere innlegg som jeg nevnte, er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...