Gå til innhold

Rare ting folk gjør på kollektivtransport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg med meg en is da jeg skulle inn på tbanen og da sa det plutselig rett bak meg: "Do må dele vettu"

Jeg snudde meg og der var den en liten filur av en indiskutseende kar med grått hår i hestehale som snakka til meg. Da jeg bare lo, så sa han "Vil do ikke dele?"

Og jeg svarte noe svada a la "Ikke i dag" og bare flirte og da lo han godt og fortsatte: "Do ha'kke blitt kjip vel?"

Litt av en type!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en eldre herre av den lurvete sorten der jeg bodde før som stabbet bort til busskuret, satt seg ned, tok av seg beinprotesen så bare deler av låret var igjen, og så satt han og støttet seg til protesen med buksebeinet hengende på snei og glodde på folk i timesvis. Så tok han det på seg igjen og tok bussen litt omkring. Hvorfor han følte behov for å lufte protesen på det vites ikke.

En av sjåførene her jeg bor nå er drepen å sitte på med om det er småbarn og andre som lett blir bilsyke ombord. Det er en lang tunnell, som er nedoverbakke hele veien, og i morgenrushet står det jo i stampe her, vi står ofte oppi en halvtime i denne tunnellen. Det synes jo han er kjedelig. Når folk kjeder seg gjør de gjerne repeterende handlinger. Han her hever og senker bussen. Opp og ned og opp og ned og opp og ned og opp og ned. Flere ganger til småunger har spydd. I bussen. Som vi er fanget i til vi er ute av tunnellen. En annen gøyal tendens er at han lar bussen stå helt i ro, mens køen beveger seg fremover. Så når det er blitt en god luke til bilen forann lar han bussen trille fortere og fortere frem, før han står på bremsen rett bak bilen, så alle vi som står blir slengt omkring som sauer i en slakebil.

Anonym poster: 42499a22f2c39eebc7b6b30229e05089

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg tar bussen, men det var en dag i vinter hvor jeg måtte.

Har ikke så langt ned til byen, men pga sykdom så klarer jeg nesten ikke gå.

Stod og hutret og frøys, bussen var 5 minutter forsinket da jeg så den kjøre oppover (den må opp bakken her og snu på toppen før den kommer ned igjen) så jeg fant frem pengene og var klar.

Bussen kommer så ned igjen i full fart, jeg stikker ut armen og signaliserer at jeg skal på den bussen, men dama som kjørte bare ristet på hodet og kjørte forbi.

Det endte med at jeg måtte gå hjem igjen og vente på neste buss.

Ringte så ned til selskapet og klagde over at bussen ikke hadde stoppet. Han skulle finne ut av det og ringte meg så tilbake og fortalte at damen som kjørte var forsinket og derfor ikke hadde tid til å stoppe!! Han beklaget ikke eller noe så dette er tydeligvis deres policy....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva F*??? Jeg har opplevd å få kjeft fordi jeg går tregt,men at bussen ikke stopper.Fytte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av sjåførene her jeg bor nå er drepen å sitte på med om det er småbarn og andre som lett blir bilsyke ombord. Det er en lang tunnell, som er nedoverbakke hele veien, og i morgenrushet står det jo i stampe her, vi står ofte oppi en halvtime i denne tunnellen. Det synes jo han er kjedelig. Når folk kjeder seg gjør de gjerne repeterende handlinger. Han her hever og senker bussen. Opp og ned og opp og ned og opp og ned og opp og ned. Flere ganger til småunger har spydd. I bussen. Som vi er fanget i til vi er ute av tunnellen. En annen gøyal tendens er at han lar bussen stå helt i ro, mens køen beveger seg fremover. Så når det er blitt en god luke til bilen forann lar han bussen trille fortere og fortere frem, før han står på bremsen rett bak bilen, så alle vi som står blir slengt omkring som sauer i en slakebil.

Anonym poster: 42499a22f2c39eebc7b6b30229e05089

Her ville jeg sendt brev/mail til busselskapet, for bussjåfører skal ikke oppføre seg sånn! Hvis han gjør dette bare for å få ungene til å spy, så lager han jo merarbeid for seg selv (han må bytte buss) og for de som vasker bussen. Dette er uholdbart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mann som satt nærmest midtgangen på et dobbeltsete på trikken. Trikken fyltes opp, slik at folk måtte stå. En dame gjorde forsiktig tegn til at hun ønsket å sitte ved siden av ham. Da brølte han "NEI!!" Alle i hele trikken stirret på ham. Merkelige hoderykninger forsterket inntrykket av at han ikke var helt frisk.

Etter det har jeg sett ham ofte på den samme trikken, selv om jeg ikke reiser daglig.

En gang stod han på Nationaltheatret og ventet på trikken, mens han blødde fra et sår på hodet. Det var en del blod i det grå, bustete håret hans. Folk trakk seg unna.

19-trikken, hvis noen lurte.

Anonym poster: d0ec3d3ad6277875ab27b5919f824b0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en på trikken i Oslo som jeg tenker kanskje ikke var helt frisk.. Han hadde ikke på seg sko, og han satt og gjorde noe slags form for... yoga? I setet på trikken altså. Bena opp over og bak hodet osv... og liksom laget sirkelbevegelser i luften med føttene. litt sært. Han gikk av i sentrum og tuslet barbent bortover.. :klo:

For litt siden satt jeg og ventet på banen ved siden av en litt eldre mann som begynte å prate med meg. Greit nok det jeg svarte høflig og hyggelig. Men så sier han noe ala "Det har vært så varmt i det siste! Det hadde vært deilig å gå uten undertøy, men det kan man jo ikke" Nei det er jeg enig i gitt, og takk for informasjonen...... :ironi:

En gang tok jeg 3ern mot byen litt sent på kvelden, sånn 9-10. I tunellen rundt Tøyen/Grønland var det en kar som, tilsynelatende uprovosert, reiste seg og slo så hardt i det ene vinduet mens han skrek at det knuste :sjokkert: (En av de gamle banene,de røde) Jeg skvatt så sinnsykt og ble ganske redd egentlig. Tror han gikk av på neste stasjon og at de stengte den vognen eller noe.

Siste historie var det jeg som sto for... var 18-19 år og veldig full, og klarte å spy på gulvet inne på banen (jeg blir veldig reisesyk,spesielt når jeg er full), og så falle oppi mitt eget spy. Herregud så flaut. Var heldigvis på vei hjem, og vognen var nesten tom var bare et par stykker der.

Anonym poster: 49c672931d4ba845dd8d51c31c05b591

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang stod han på Nationaltheatret og ventet på trikken, mens han blødde fra et sår på hodet. Det var en del blod i det grå, bustete håret hans. Folk trakk seg unna.

19-trikken, hvis noen lurte.

Anonym poster: d0ec3d3ad6277875ab27b5919f824b0a

Trakk seg unna? Ingen som en gang spurte no han hadde behov for hjelp? :kjefte:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I løpet av 3 år på vgs måtte jeg ta to busser til og fra skolen hver dag, i tillegg til buss og t-bane til kjæresten min hver eneste dag, så jeg kan trygt si at jeg har fått min dose med kollektivtransport. (Gleder meg til lappen!!). Man opplever så ufattelig mye rart i Oslo, har derfor en god del historier, men det er disse jeg husker best:

1. Satt alene på banen på kvelden, med unntak av en gammel kar på kanskje 70 år. Han satt og smilte til meg, og jeg smilte selvfølgelig tilbake, som jeg alltid gjøre til eldre mennesker (og andre som smiler!). Etterhvert ble smilene sleskere og sleskere, og armen hans beveger seg litt for rytmisk syntes jeg. Han runka han.. Ble helt satt ut, visse ikke hvor jeg skulle se eller noen ting. (Beskrev han ovenfor mamma, og han er visst kjent på det stedet jeg bor for blotting og diverse)

2. Satt på de dobbeltsetene på bussen da det kom en typisk, mørk dame inn (veldig stor kropp, afrikanskinspirert kjole osv) og satte seg ovenfor meg. Hun hadde med seg en unge på kanskje 2-3 år, som ville ha "baba". Plutselig drar hun ned kjolen, og drar frem DEN STØRSTE PUPPEN JEG HAR SETT. Jeg er sikker på at hun kunne brukt puppene som skjerf, helt seriøst. Hun må ha brukt strl 120 H.. Fikk helt hakeslepp, og mens hun satt der og ammet ungen klarte jeg seriøst ikke å unngå å stirre. Takk Gud for solbriller :briller2:

3. Jeg tror nesten alle som tar mye t-bane i Oslo har opplevd denne t-banesjåføren, men jeg skriver fordet. Det er bare veldig sjarmerende og koselig egentlig! Han har morgenrutene såvidt jeg vet, og han synger, han. "Gooooood morgen alle sammen, god morgen far og bror, god morgen lillesøster, godmorgen storebror" (mor fåkke være med!). "Heihei alle sammen, håper dere får en fortreffelig dag på jobb!". Sånn holder han på hele turen, gjennom høytalleranlegget :fnise: Er jo selvfølgelig alltid noen som syns det er forferdelig irriterende, men det får bare være!

4. En annen berømt t-banetur er jo den hvor sjåføren glemte Grønland, og kjørte forbi som en gærning, hvorpå han roper "Gronland Gronland, jai glemte Gronland! Faaan".

5. Satt på med en som hadde sin første dag på jobb, skoleruten. Det er mange avkjørsler og rare veier, og plutselig kjørte han feil. Halve bussen reiste seg opp og skrek at han kjørte feil, og stakkaren måtte ta en veldig ulovlig usving, han fikk sikkert helt angst. Nærmere skolen kjørte han feil IGJEN, og da var det en som ropte "Din jævla svartskalle, klarer du ingenting eller?". Resten lo, og jeg så at øynene hans mistet all gnist. Selvom jeg ble irritert fordi jeg kom for sent, satte jeg meg på setet skrått bak han og sa at alle kunne gjøre feil, og ønsket han en fin dag. Da lyste øynene hans opp, også sa han at han håpet at det var flere som meg videre i karrieren hans, så kunne de tullingene bare rope så mye de ville!

Har maaange flere, men det holder kanskje? :fnise:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid satt ut når sjåføren kjefter jeg.

En gang skulle jeg hjem fra praksis. Bussen kom kjørende inn på holdeplassen og folk begynte å trekke sammen. Selv har jeg aldri hast med å komme meg på, men jeg tok opp sekken min. Bussen stoppet men dørene åpnet seg ikke. I stedet fikk vi se sjåføren vifte med armene og kjefte mot oss. Alle sammen ble bare stående stille og kikke inn på han. Så åpnet han døra, skrek "Dere får ikke komme på før dere står helt STILLE!" Så klappet han igjen døren. Tror vi alle ble mer eller mindre paralyserte der vi sto. Etter en stund åpnet han døren mens han fortsatte å kjefte....

Greit nok at ingen skal gå så langt frem at de kan bli påkjørt, men det var ikke noen som var i nærheten av å bevege seg fremover engang....

Neste sinte bussjåfør:

Jeg sto og ventet på bussen som var kraftig forsinket. Men det tar jeg med godt humør, jeg har alltid god tid fordi jeg vet akkurat dette. Bussen kommer, og jeg vinker at jeg skal på. Jeg smiler og hilser, men må ta av meg høretelefonene da jeg forstår at det ikke er å hilse tilbake han vil. Han bjeffet mot meg at jeg ikke hadde gitt tydelig nok signal om at han skulle stoppe. Det gikk tross alt andre busser forbi holdeplassen også! (Ja, det går en andre veien, og den passerte for 10 min siden. Jeg sto der da også...) Greit nok av det var tauing som gikk svinaktig treigt foran bussen som forsinket den, men det er faktisk ikke min feil.

Har ment å spørre AtB om hvordan regelen er for hvor kraftig jeg må kave med armene for å få bussen til å stoppe. Et par tre sprellemannhopp kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde en tulling av en bussjåfør senest denne uken.

Jeg stod på holdeplassen og ga tydelig tegn. Bussen stoppet og jeg gikk til dør nummer 2, trykket på åpne-knappen og ikke noe skjedde. Sjåføren hadde åpnet fordøren, men da jeg igjen trykket på åpne-knappen lukket han fordøren og begynte å kjøre. Jeg slo i vinduet og han stoppet igjen, og jeg kom til slutt på via fordøren. Han ropte ut "det er påstigning foran!", og fortsatte å kjefte lenge etter at jeg hadde satt med. Tulling!

Saken er at det var en leddbuss, og der er Ruter helt klare på at man kan stige på via alle dører så lenge man har gyldig billett.

http://ruter.no/no/verdt-a-vite/kollektivreisen/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. En annen berømt t-banetur er jo den hvor sjåføren glemte Grønland, og kjørte forbi som en gærning, hvorpå han roper "Gronland Gronland, jai glemte Gronland! Faaan".

Haaahaa!! :skratte:

Nå fikk du meg til å le så høyt og lenge at jeg fikk litt pusteproblemer!

Han glade sjåføren har jeg forresten også møtt, da jeg dro på en tidlig forelesning på UIO for mange år siden. Tar ekstremt sjelden banen så tidlig, så jeg trodde det var et engangstilfelle eller at han var ny. Utrolig kult at han alltid driver sånn, ble så glad av å høre på ham!

Endret av Rainbow81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4. En annen berømt t-banetur er jo den hvor sjåføren glemte Grønland, og kjørte forbi som en gærning, hvorpå han roper "Gronland Gronland, jai glemte Gronland! Faaan".

Hmm.. Er det noen som har pynta på den historien? Hvorfor i alle dager skal han glemme Grønland? Det er jo en stor stasjon, som er umulig å ikke se pga alle flisene på veggene.

Men.. jeg har hørt nesten det samme historien av ei venninne, som kjente en kamerat som satt på tbanen. Der ble det ropt: "faan, jai glemte tojen!"

Har mere tro på Tøyen-historien på bakgrunn av at 5-banen (og 6-banen) har kun stoppested på venstre side når den kommer østfra.

Endret av spørsmålstegnet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er det noen som har pynta på den historien? Hvorfor i alle dager skal han glemme Grønland? Det er jo en stor stasjon, som er umulig å ikke se pga alle flisene på veggene.

Men.. jeg har hørt nesten det samme historien av ei venninne, som kjente en kamerat som satt på tbanen. Der ble det ropt: "faan, jai glemte tojen!"

Har mere tro på Tøyen-historien på bakgrunn av at 5-banen (og 6-banen) har kun stoppested på venstre side når den kommer østfra.

Er da fullt mulig å glemme å stoppe ved en stasjon. Man ser da alle stasjonene som er i tunnel, rett og slett fordi de er opplyst, og i tunnelen er det mørkt. Tipper heller at t-banesjåføren satt i egne tanker og glemte å stoppe. Det hender jo at de kjører "ikke i trafikk" forbi stasjoner uten å stoppe, så det skjer også at de planmessig ikke skal stoppe.

Anonym poster: 98088a8ee32b6430f19fcf3e64e4b371

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da fullt mulig å glemme å stoppe ved en stasjon. Man ser da alle stasjonene som er i tunnel, rett og slett fordi de er opplyst, og i tunnelen er det mørkt. Tipper heller at t-banesjåføren satt i egne tanker og glemte å stoppe. Det hender jo at de kjører "ikke i trafikk" forbi stasjoner uten å stoppe, så det skjer også at de planmessig ikke skal stoppe.

Anonym poster: 98088a8ee32b6430f19fcf3e64e4b371

Uansett, så er det to versjoner av denne versjonen og en av oss har feil ;) Jeg vet ikke fasiten, bortsett fra at venninna mi hadde ingen grunn til å lyve om hvilken stasjon det er når hun presiserer at det er kameraten hennes som satt på, og fortalte om det.

Virka jo som i beskrivelsen din at du ikke snakket ut fra personlig erfaring, men en historie som har gått muntlig fra person til person? Men samma det. Morsom historie uansett..

Endret av spørsmålstegnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er en svenske som kjører 23/24 i oslo, og han er ganske artig! Er også en norsk fører som kjører 54-bussen, han pleier å lese dikt og små rim mens han kjører.

"Have i nice day, and don't forget to by your girlfriend a diamond ring!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så er det to versjoner av denne versjonen og en av oss har feil ;) Jeg vet ikke fasiten, bortsett fra at venninna mi hadde ingen grunn til å lyve om hvilken stasjon det er når hun presiserer at det er kameraten hennes som satt på, og fortalte om det.

Virka jo som i beskrivelsen din at du ikke snakket ut fra personlig erfaring, men en historie som har gått muntlig fra person til person? Men samma det. Morsom historie uansett..

Jeg er nok ikke AB som fortale om sjåføren som glemte Grønland, tenkte bare jeg skulle komme med en kommentar om at Grønland også kan nevnes ;)

En venninne av meg har også opplevd at sjåføren glemte Tøyen (kanskje samme bane? er noen år siden), mens en annen venninne satt på da sjåføren glemte å stoppe på Blindern midt i rushen (de måtte kjøre tilbake og ble mye forsinka).

Så det forundrer meg heller ikke om noen har glemt å stoppe på Grønland en gang ;)

Anonym poster: 98088a8ee32b6430f19fcf3e64e4b371

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo godt hende at denne "sjåføren" er svimmel og har glemt stasjoner flere ganger :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattbussen er grusom. Da er det alltid noen som spyr i midtgangen :tristbla:

Utrolig irriterende med folk som okkuperer to seter med bæreposer/vesker når bussen er så full at folk må stå. Jeg har sett meg så lei av dette, at jeg faktisk ber dem om å flytte tingene sine.

Jeg bor i Danmark, og her har buss-selskapet også sett seg lei på dette. I bussene henger det nå store plakater der det står no slikt som:

De røde setene er reservert for bagasje, vesker og kjæledyr.

De blå setene er reservert for mennesker

Alle setene i bussen er blå.

Anonym poster: 4dd964856493cf882b016ca9fedc0dbe

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...