Gå til innhold

Kjøring mellom foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger litt råd.

Jeg har en datter med tidligere samboer som har flyttet to timers kjøing unna. Vi har vanligvis møttes på halveien fredager og søndager annenhver helg. Nå er jeg gravid og det sier seg selv at jeg ikke vil få kjørt på samme måte en periode etter at babyen kommer. Min nye samboer stiller opp når han har mulighet, men er ofte borte på fredagskveldene, så de fredagene han har fri, vil han gjerne tilbringe med babyen som kommer. Det samme gjelder søndager. Ikke er det hans ansvar heller....

Min eks, sier da at dette er mitt problem og at jeg må fikse det. Jeg har tilbudt han å trekke utgifter fra på bidraget noe han fnyser av.... Dette er blitt et stort problem. Jeg og min nåværende samboer har mistet alle våre foreldre i kreft, så det er ikke noen mulighet der heller.

Det er begges ansvar og sørge for samvær, og jeg skal etterhvert ta opp igjen kjøringen, men frem til da ønsker jeg at han kjører...kan jeg kreve det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke barnet ta tog/buss? Og babyen tåler vel å kjøre bil et par timer annen hver helg? Det er mange babyer som hoser seg og sover veldig godt i bil. Som man reder, så ligger men, vet du! Du kan ikke tvinge ham til å ta all kjøringen selv fordi du har fått baby.

• Liker 12
Skrevet

Det er han som har flyttet to timer unna? I mitt hode er det da han som skal legge til rette for at dette går greit.

• Liker 6
Skrevet

Du kan nok ikke kreve det nei, om faren til babyen er hjemme klarer vel du å kjøre bil?

• Liker 1
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Det er han som har flyttet to timer unna? I mitt hode er det da han som skal legge til rette for at dette går greit.

Enig. Dersom han har flyttet unna, så er det han som må sørge for finne på måter å hente barnet sitt på.

(Han høres uansvarlig ut)

• Liker 1
Skrevet

Så du mener at eksen din skal måtte bruke 4 timer ekstra i bil hver samværshelg bare fordi du og samboeren din heller vil være hjemme og dille med babyen enn å få datteren din til og fra samvær? Det kan du naturligvis ikke kreve. Er det så vanskelig, så får du sende jenta i taxi (og da betale for taxiturene fra egen lomme, så klart).

• Liker 10
Skrevet

Så du mener at eksen din skal måtte bruke 4 timer ekstra i bil hver samværshelg bare fordi du og samboeren din heller vil være hjemme og dille med babyen enn å få datteren din til og fra samvær? Det kan du naturligvis ikke kreve. Er det så vanskelig, så får du sende jenta i taxi (og da betale for taxiturene fra egen lomme, så klart).

Hun ba da ikke samboeren sin flytte en helsikkes langt unna, tror du vel?

Og det å sette barn i en taxi, hadde vært uaktuelt for min del.

• Liker 3
Skrevet

Man skal være meget forsiktig med å håpe/tro/forvente at en eks er villig til å endre sine rutiner fordi man får barn ol selv. Det ender nesten alltid med at man blir skuffet og et blir dårligere klima mellom foreldrene. Finn en måte å løse problemet med kjøring på selv. Kanskje dere har en bekjent som dere kan betale noen kroner for å kjøre for dere når dere ikke får det til selv?

• Liker 3
Skrevet

Bor datteren som skal kjøres hos deg?

I så fall får far komme å hente henne, eller så får hun bli hjemme.

Den som har dattera mandag morgen må kjøre henne til skolen.

• Liker 1
Skrevet

Enig. Dersom han har flyttet unna, så er det han som må sørge for finne på måter å hente barnet sitt på.

(Han høres uansvarlig ut)

Hun sier ikke noe om at det har vært et problem tidligere. Men nå er det det fordi hun skal ha barn. Hvorfor har hun ikke krevd at han skulle hente og bringe fra starten av? Og hvorfor er han uansvarlig?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Faren til det yngste barnet ditt klarer nok helt fint å være hjemme med ungen sin i to timer. ;) Hvis du bråker om dette, er det til syvende og sist ditt eldste barn du straffer.

Endret av Marmot
  • Liker 12
Skrevet

Faren til det yngste barnet ditt klarer nok helt fint å være hjemme med ungen sin i to timer. ;) Hvis du bråker om dette, er det til syvende og sist ditt eldste barn du straffer.

Så det er ikke faren til ungen som lar latskapen sin gå ut over henne altså? Hvem er det som ikke GIDDER å hente sitt eget barn??

• Liker 2
Skrevet

Han gidder jo å hente ungen på halvveien, slik de alltid har gjort. Jeg synes virkelig ikke det er latskap å ikke ville kjøre fire timer etter jobb en fredag.

Og uansett hva man mener og tenker om hva den andre partneren har gjort, er man faktisk et voksent menneske og den det er enklest å gjøre noe med er en selv. Å ikke lage bråk om dette, men fortsette på samme måte som før, tjener datteren. Og det er hun som bør være i fokus. Når man har barn med en man ikke er sammen med, må man noen ganger svelge noen kameler uansett hvor mye man mener man selv har rett, fordi det er mest smidig.

Faren til den "nye" babyen takler helt fint to timer alene med barnet sitt annenhver fredag og søndag, hvis ikke burde hun ikke fått barn med ham.

• Liker 9
Skrevet

Finnes det ikke noen regler om hvem som har ansvar for henting og bringing? Mener å ha lest et sted at det er samværsforelder som har ansvar for dette.

Skrevet

Sist jeg sjekket var det samværsforelder som var ansvarlig for å hente og bringe, men utgiftene skal deles på.

Er vanlig at man deler på å kjøre, men det er som sagt ikke noen regel om dette.

Skrevet

Han gidder jo å hente ungen på halvveien, slik de alltid har gjort. Jeg synes virkelig ikke det er latskap å ikke ville kjøre fire timer etter jobb en fredag.

Og uansett hva man mener og tenker om hva den andre partneren har gjort, er man faktisk et voksent menneske og den det er enklest å gjøre noe med er en selv. Å ikke lage bråk om dette, men fortsette på samme måte som før, tjener datteren. Og det er hun som bør være i fokus. Når man har barn med en man ikke er sammen med, må man noen ganger svelge noen kameler uansett hvor mye man mener man selv har rett, fordi det er mest smidig.

Faren til den "nye" babyen takler helt fint to timer alene med barnet sitt annenhver fredag og søndag, hvis ikke burde hun ikke fått barn med ham.

Det kan hende faren til babyen har en jobb som gjør at han ikke har den muligheten. Det kan også hende at ungen blir tidlig født, syk, at mor blir syk eller andre ting. Og far skal da bare ha rett til å sette seg på ræva og si at han ikke gidder og at det er hennes ansvar? Jeg tror ikke det du...

• Liker 1
Skrevet

"Burde ikke fått barn med ham".... patetisk av deg. Hun "burde ikke fått" den FØRSTE ungen med han andre istedet... Like smart å si.

SPØRSMÅL 8: Innebærer de nye reglene at jeg som bostedsforelder også må medvirke til henting og bringing til samvær, eller er det fortsatt samværsforelderen som må gjøre dette?

SVAR: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær. Dersom dere ikke har blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/vanlige-sporsmal-og-svar-om-de-nye-regle.html?id=411908

Skrevet

Syns ikke du kan dumpe all kjøring på far bare fordi du har smelt på deg en ny unge.

Er enig med, det er du som må finne en ny ordning som også funker for far.

• Liker 3
Skrevet

Regza

det ser faktisk ut etter regelverket at det er farens ansvar å kjøre og hente ungen.

Og da virker det jo som om mor har hjulpet langt på vei allerede.

"smelt på deg en ny unge" Herregud hvilket århundre er du fra Regza???"

• Liker 6
Gjest Ninkelnoken
Skrevet

Hei

Jeg trenger litt råd.

Jeg har en datter med tidligere samboer som har flyttet to timers kjøing unna. Vi har vanligvis møttes på halveien fredager og søndager annenhver helg. Nå er jeg gravid og det sier seg selv at jeg ikke vil få kjørt på samme måte en periode etter at babyen kommer. Min nye samboer stiller opp når han har mulighet, men er ofte borte på fredagskveldene, så de fredagene han har fri, vil han gjerne tilbringe med babyen som kommer. Det samme gjelder søndager. Ikke er det hans ansvar heller....

Min eks, sier da at dette er mitt problem og at jeg må fikse det. Jeg har tilbudt han å trekke utgifter fra på bidraget noe han fnyser av.... Dette er blitt et stort problem. Jeg og min nåværende samboer har mistet alle våre foreldre i kreft, så det er ikke noen mulighet der heller.

Det er begges ansvar og sørge for samvær, og jeg skal etterhvert ta opp igjen kjøringen, men frem til da ønsker jeg at han kjører...kan jeg kreve det?

Om jeg forstår deg riktig skal han altså kjøre å hente barna et sted som er to timer unna, for så å kjøre tilbake. Altså 4 timer på fredag og 4 timer på søndag i bil.

Han skal altså kjøre 8 timer hver helg han har barna, 4 av timene alene i stedet for 4 timer tidligere, hvorav 2 av dem alene.

Skjønner godt at han ikke ønsker det, det er faktisk ganske mye kjøring og jeg ser for at han kan vanskelig føle at han har noe overskudd etter 4 timer kjøring på fredag og måtte gjør seg klar til 4 timer kjøring på søndag.

Du dobler ikke bare antall timer, men også hvor mye ressurser han skal bruke, slitasje på bilen og mye mer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...