Steinar40 Skrevet 15. januar 2012 #101 Skrevet 15. januar 2012 Da kan vel mannen ta ansvar for sitt eget liv, og gjøre noe med det? Snakk om høye forventninger liksom. Det er godt mulig du ser på meg som urealistisk, men jeg er ganske realistisk. Jeg kan ikke leve i et forhold til noen som jeg bare har vennskapelige følelser for. Så enkelt og så vanskelig. Kanskje det er litt vanskelig for menn å forstå kvinners besettelse av å måtte være forelsket? Dessuten gjør dette behovet kvinner ikke bare urealistiske, men også irrasjonelle. Noe som er verre.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. januar 2012 #102 Skrevet 15. januar 2012 Men jeg er jo virkelig realistisk. Jeg ser på åpne øyne hva mine følelser må være for å gå inn i et forhold, og hvis de ikke er der så lar jeg være. Så enkelt, og ikke en smule irrasjonelt en gang. At menn føler det på en annen måte er helt greit, men jeg tviler på at alle menn er helt enige med deg 2
Steinar40 Skrevet 15. januar 2012 #103 Skrevet 15. januar 2012 Men jeg er jo virkelig realistisk. Jeg ser på åpne øyne hva mine følelser må være for å gå inn i et forhold, og hvis de ikke er der så lar jeg være. Så enkelt, og ikke en smule irrasjonelt en gang. At menn føler det på en annen måte er helt greit, men jeg tviler på at alle menn er helt enige med deg Alle menn er aldri enige om noe. Så enkelt er det hehe Og en sak er jo det å måtte være forelsket når man går inn i et forhold. De fleste innser at forelskelsen som regel er den sterkeste motiverende faktoren. Problemet er bare at denne forelskelsen går over etterhvert. Noe annet er helt urealistisk å innbille seg. Og når kvinnen da ikke er fornøyd i forholdet lenger, så er det irrasjonelt (for mannen).
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. januar 2012 #104 Skrevet 15. januar 2012 Alle menn er aldri enige om noe. Så enkelt er det hehe Og en sak er jo det å måtte være forelsket når man går inn i et forhold. De fleste innser at forelskelsen som regel er den sterkeste motiverende faktoren. Problemet er bare at denne forelskelsen går over etterhvert. Noe annet er helt urealistisk å innbille seg. Og når kvinnen da ikke er fornøyd i forholdet lenger, så er det irrasjonelt (for mannen). Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som forventer å være konstant forelsket i et forhold. Og jeg er helt enig i at det er urealistisk, men jeg skjønte ikke at det var det som var ment med det. Jeg oppfattet det som om man ikke kunne forvente å være forelsket i begynnelsen av et forhold engang. 1
Steinar40 Skrevet 15. januar 2012 #105 Skrevet 15. januar 2012 Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som forventer å være konstant forelsket i et forhold. Og jeg er helt enig i at det er urealistisk, men jeg skjønte ikke at det var det som var ment med det. Jeg oppfattet det som om man ikke kunne forvente å være forelsket i begynnelsen av et forhold engang. Problemet med forelskelsen er man ikke kan styre den selv. Dermed kan man ikke forvente å bli forelsket. Dessuten kan man bli forelsket i feil person. Sånn sett er det å være avhengig av forelskelsen veldig upraktisk.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. januar 2012 #106 Skrevet 15. januar 2012 Problemet med forelskelsen er man ikke kan styre den selv. Dermed kan man ikke forvente å bli forelsket. Dessuten kan man bli forelsket i feil person. Sånn sett er det å være avhengig av forelskelsen veldig upraktisk. Ikke så veldig upraktisk i grunn, bortsett fra det med at man kan bli forelsket i feil person Er jeg ikke forelsket, velger jeg å la være å gå inn i et forhold. Helt greit, og temmelig praktisk 3
Steinar40 Skrevet 15. januar 2012 #107 Skrevet 15. januar 2012 Ikke så veldig upraktisk i grunn, bortsett fra det med at man kan bli forelsket i feil person Er jeg ikke forelsket, velger jeg å la være å gå inn i et forhold. Helt greit, og temmelig praktisk Ja, det er ihvertfall mye bedre enn å sitte fast i et parforhold og ikke være fornøyd.
Gjest KateW Skrevet 16. januar 2012 #108 Skrevet 16. januar 2012 Da er vi nok ikke så uenige. Dette er en tråd der spørsmålet som reises er om jenter litt for ofte har urealistiske forventninger til forelskelsen, og det var i den kontekst jeg tolket ditt innlegg som at du sa "nei, jenter har ikke urealistiske forventninger for jeg har selv erfart at den store forelskelsen dukket opp til slutt". Utfra det du skriver i siste innlegg skjønner jeg at jeg tolket deg litt feil, men det var nok også sånn Steinar tolket deg. Forstår jeg deg rett er du helt enig i at det er uheldig i den grad jenter lar småforelskelser eller flings koke bort i kålen fordi man venter på den store forelskelsen som skal slå ned som lyn fra klar himmel og snu verden på hodet. Din tilnærming med å være åpen for menneskene rundt deg er jo akkurat det mange av mennene i tråden har tatt til orde for. Så her er vi åpenbart ganske på linje. Nja, jeg leser det vel som at de fleste mennene i denne tråden har gitt opp å få følelser for noen. Og at bra nok er greit nok. Noe jeg syns er en skrekkelig resignert måte å se på livet og kjærligheten på. 1
Cuckold Skrevet 16. januar 2012 #109 Skrevet 16. januar 2012 Da er vi nok ikke så uenige. Dette er en tråd der spørsmålet som reises er om jenter litt for ofte har urealistiske forventninger til forelskelsen, og det var i den kontekst jeg tolket ditt innlegg som at du sa "nei, jenter har ikke urealistiske forventninger for jeg har selv erfart at den store forelskelsen dukket opp til slutt". Utfra det du skriver i siste innlegg skjønner jeg at jeg tolket deg litt feil, men det var nok også sånn Steinar tolket deg. Forstår jeg deg rett er du helt enig i at det er uheldig i den grad jenter lar småforelskelser eller flings koke bort i kålen fordi man venter på den store forelskelsen som skal slå ned som lyn fra klar himmel og snu verden på hodet. Din tilnærming med å være åpen for menneskene rundt deg er jo akkurat det mange av mennene i tråden har tatt til orde for. Så her er vi åpenbart ganske på linje. Nja, jeg leser det vel som at de fleste mennene i denne tråden har gitt opp å få følelser for noen. Og at bra nok er greit nok. Noe jeg syns er en skrekkelig resignert måte å se på livet og kjærligheten på. Da leser du mennene ganske annerledes enn meg, og det er i hvert fall ikke slik jeg ser det. Jeg setter kjærligheten høyt og har på ingen måte gitt opp å få følelser for noen, jeg ønsker jo nettopp et livslangt forhold basert på kjærlighet, forpliktelse og samhørighet, og det er derfor jeg er kritisk til en kultur som legger avgjørende vekt på forelskelsen, der vi hele tiden skal spørre oss om vi kommer ut i pluss, om denne relasjonen er god forretning og jeg får mer enn jeg gir, og om den store forelskelsen fortsatt er der. Hvis svaret blir nei eller tja, er det ifølge vår tids rastløse ideal tid for å gå videre. På den måten blir voksenlivet bare en forlengelse av ungdommens seriemonogami, bare med den forskjell at de voksnes forhold gjerne varer noen år, mens ungdommens varer i uker eller måneder. Mens jeg nettopp ønsker et forhold basert på kjærlighet heller enn forelskelse; forelskelsen kommer og går, den kan variere over tid og er ofte langt utenfor vår kontroll, men kjærligheten kan vi i en viss grad styre, den har litt mer med vilje å gjøre. Derfor er det litt mer meningsfullt å love å elske noen til døden enn å love å være forelsket til døden.
Steinar40 Skrevet 16. januar 2012 #110 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Nja, jeg leser det vel som at de fleste mennene i denne tråden har gitt opp å få følelser for noen. Og at bra nok er greit nok. Noe jeg syns er en skrekkelig resignert måte å se på livet og kjærligheten på. Saken er den; at den typiske mann (aka de fleste menn) ikke har like store krav og forventninger til forelskelse og kjærlighet som den typiske kvinne har (aka de fleste kvinner). På den annen side så vet ikke du hva "bra nok" betyr for andre. Endret 22. januar 2012 av Bond
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #111 Skrevet 16. januar 2012 Kan det hende at menn prøver å imponere så mye tilogbegynne med, så viser det seg etterhvert at man er helt vanlig likevel? Hvis man forelsker seg i en fantastisk mann, som gråner ganske snart, blir ikke dette ganske naturlig utvikling? Hvis alle er seg selv, helt fra starten, hvor ville det ført oss hen, mon tro?
Steinar40 Skrevet 17. januar 2012 #112 Skrevet 17. januar 2012 Kan det hende at menn prøver å imponere så mye tilogbegynne med, så viser det seg etterhvert at man er helt vanlig likevel? Hvis man forelsker seg i en fantastisk mann, som gråner ganske snart, blir ikke dette ganske naturlig utvikling? Hvis alle er seg selv, helt fra starten, hvor ville det ført oss hen, mon tro? Det hadde vært veldig smart egentlig. Problemet er bare at folk flest liker og forventer å bli imponert (over et eller annet).
Giacomo_P Skrevet 19. januar 2012 #113 Skrevet 19. januar 2012 Nja, jeg leser det vel som at de fleste mennene i denne tråden har gitt opp å få følelser for noen. Og at bra nok er greit nok. Noe jeg syns er en skrekkelig resignert måte å se på livet og kjærligheten på. Dette beskriver i hvert fald ikke meg. Jeg er en håbløs romantiker. Men når jeg leser indleggene til Steinar, bliver jeg usikker på om jeg egentlig er mann, for jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det som skrives.... 4
Steinar40 Skrevet 19. januar 2012 #114 Skrevet 19. januar 2012 Dette beskriver i hvert fald ikke meg. Jeg er en håbløs romantiker. Men når jeg leser indleggene til Steinar, bliver jeg usikker på om jeg egentlig er mann, for jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det som skrives.... Som f.eks? Selv om du er mann så betyr ikke det at du er spesielt lik meg.
Gjest "gjest" Skrevet 19. januar 2012 #115 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Jeg tror ikke forventningene til selve forelskelsen er for høye. Derimod tror jeg man har urealistiske forventninger til hvor ofte man kan forelske seg. Jeg tror mange jenter er ganske redde for å være helt alene, og at de derfor lett går ind i forhold som kanskje ikke er tilstrekkelig emosjonelt begrundet, selv om man selv tror det. Vel, jeg har vel heller inntrykkk av at det er menn som går inn i forhold "bare for å ha noen", men at kvinner vil ha noe mer for å gå inn i et forhold, at de vil være forelsket og glade i den fyren/damen. Huff, ja. Og det er vel en viss sannhet i det. Litt trist å være kvinne noen ganger. Får vel lære meg å bli mer feminin eller noe sånt ... Hjelpes, ikke la det der The Game" greiene om mannelig dominans gå inn til deg. Noen jenter har nok et urealistiske forventninger til forelskelsen. Men en forelskelse er jo urealistisk, det er jo derfor romerne kalte det galskap. ] Er du kvinne, Steinar? Har du noensinne vært forelsket? Vært ilag med en kvinne/eller mann? Endret 22. januar 2012 av Bond 1
Steinar40 Skrevet 19. januar 2012 #116 Skrevet 19. januar 2012 Er du kvinne, Steinar? Har du noensinne vært forelsket? Vært ilag med en kvinne/eller mann? Ser jeg ut som ei kvinne? Og jeg har vært forelsket, ja. Hva er poenget ditt?
Gjest "gjest" Skrevet 19. januar 2012 #117 Skrevet 19. januar 2012 Ser jeg ut som ei kvinne? Og jeg har vært forelsket, ja. Hva er poenget ditt? Poenget mitt er (teskje) at tråden er for oss damerne og om vi damer har et urealistiskt syn på forelskelse, så du må gjerne pelle deg ut.
Giacomo_P Skrevet 19. januar 2012 #118 Skrevet 19. januar 2012 Som f.eks? Selv om du er mann så betyr ikke det at du er spesielt lik meg. Jeg bliver en smue provosert av at du forfekter dine synspunkter som sandhed, og som sådan påberoper deg å snakke for alle menn. Så lenge du ikke erkjender at det er enormt stor variasjon i menns tankemåde og refleksjonsmønster, er du i bund og grund ikke en som "bare er ærlig", fordi den ærligheden impliserer at det du sier er almengyldig, slik du formulerer det. Det du viser, er egentlig bare et ganske snevert verdenssyn, basert på egen fortreffelighed. Det er ikke meningen å fornærme deg, men jeg synes du kan være betydelig tydeligere på at det du sier kun er din egen oppfatning, og ikke presentere tankegodset ditt som noe som er almengyldig. 1
Gjest "gjest" Skrevet 19. januar 2012 #119 Skrevet 19. januar 2012 Giacomo: Cortigiani, vil razza dannata" 1
Steinar40 Skrevet 19. januar 2012 #120 Skrevet 19. januar 2012 Jeg bliver en smue provosert av at du forfekter dine synspunkter som sandhed, og som sådan påberoper deg å snakke for alle menn. Så lenge du ikke erkjender at det er enormt stor variasjon i menns tankemåde og refleksjonsmønster, er du i bund og grund ikke en som "bare er ærlig", fordi den ærligheden impliserer at det du sier er almengyldig, slik du formulerer det. Det du viser, er egentlig bare et ganske snevert verdenssyn, basert på egen fortreffelighed. Det er ikke meningen å fornærme deg, men jeg synes du kan være betydelig tydeligere på at det du sier kun er din egen oppfatning, og ikke presentere tankegodset ditt som noe som er almengyldig. Det er selvfølgelig sannheten og virkeligheten slik jeg ser den. Sånn vil det alltid måtte være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå