Gå til innhold

Timbuktu raser mot «rasistisk» Frode Øverli-tegning


Flanør

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/01/11/kultur/tegneserie/rasisme/frode_overli/19755771/

Øverli harselerer jo med alle, homofobe, homofile, stygge damer, menn med ølbrillene på som jakter på stygge damer, menn som er hjelpeløse til å flørte, gothere, tenåringer, ikke minst seg selv.

Ingen av disse føler seg øyensynlig "krenket". Så hvorfor skriker Timbuktu opp om dette? Og som Øverli sier så er det jo ikke en harselas over kannibaler, men våre forestillinger om dem.

Rasismekortet er visst aldri langt unna i det offenlige ordskiftet nå for tiden. Tragisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo ikke "ingen andre føler seg krenket" et særlig godt argument for hvorfor noen ikke burde gjøre det. Men uansett.

Problemet i denne saken er vel at det skal *litt* vel mye fantasi til for å få denne stripa til å være rasistisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke "ingen andre føler seg krenket" et særlig godt argument for hvorfor noen ikke burde gjøre det. Men uansett.

Problemet i denne saken er vel at det skal *litt* vel mye fantasi til for å få denne stripa til å være rasistisk.

Tja. Mener du at det er nok at noen føler seg "krenket" for at det skal bli en rasismesak? Folk har ulike sensibiliteter, og noen er tydeligvis ekstremt hårsåre. Fyren burde spurt seg hvorfor ingen andre reagerer på stripene, og tatt seg en chillpill.

Litt vel mye fantasi, eller litt vel mye lyst til å leke offer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2012/01/11/kultur/tegneserie/rasisme/frode_overli/19755771/

Øverli harselerer jo med alle, homofobe, homofile, stygge damer, menn med ølbrillene på som jakter på stygge damer, menn som er hjelpeløse til å flørte, gothere, tenåringer, ikke minst seg selv.

Ingen av disse føler seg øyensynlig "krenket". Så hvorfor skriker Timbuktu opp om dette? Og som Øverli sier så er det jo ikke en harselas over kannibaler, men våre forestillinger om dem.

Rasismekortet er visst aldri langt unna i det offenlige ordskiftet nå for tiden. Tragisk.

Frode Øverlig er Konge!

Hvem bryr seg om at en C-kjendis som snakker til dårlig musikk føler seg krenket ? Ærlig talt, skal man bry seg med slikt piss som dette, må man legge ned hele internett, oppheve ytringsfriheten og straffe all kommunikasjon som omhandler noe annet enn været med fengsel.

Endret av kræsjbang
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anti-rasist og syns Timbuktu burde ta seg en bolle og tenke et par sekunder. Så utrolig respektløst ovenfor de som faktisk utsettes for rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Mener du at det er nok at noen føler seg "krenket" for at det skal bli en rasismesak?

Nei, hvor har jeg sagt det? Fint om vi kan ha en diskusjon fri for stråmenn.

Timbuktu er helt usaklig, ingen tvil om det. Men hvorvidt stripa er rasistisk og hans reaksjon er for drøy er jo ikke avhengig av hvor mange som har reagert på helt andre striper før. Man får tolke saken ut fra sin egen kontekst. Og gjør man det så er det fortsatt en tulle-sak.

Jeg blir litt frustrert av sånt, jeg. Denne typen overreagering og å leke To-og-femti-pell-opp med rasismekort bidrar til at det omtrent aldri blir en saklig debatt om rasisme.

Er det lenge siden Timbuktu gav ut noe sist? Kanskje han følte han trengte litt tid i media igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anti-rasist og syns Timbuktu burde ta seg en bolle og tenke et par sekunder. Så utrolig respektløst ovenfor de som faktisk utsettes for rasisme.

Du mener at du er anti-hvit ikke sant ?

Den verste rasismen går forøvrig fra svarte mot hvite.

http://www.klassekampen.no/57468/article/item/null

http://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU

http://www.youtube.com/watch?v=iEBpXBGX3uk&feature=related

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvor har jeg sagt det? Fint om vi kan ha en diskusjon fri for stråmenn.

Timbuktu er helt usaklig, ingen tvil om det. Men hvorvidt stripa er rasistisk og hans reaksjon er for drøy er jo ikke avhengig av hvor mange som har reagert på helt andre striper før. Man får tolke saken ut fra sin egen kontekst. Og gjør man det så er det fortsatt en tulle-sak.

Jeg blir litt frustrert av sånt, jeg. Denne typen overreagering og å leke To-og-femti-pell-opp med rasismekort bidrar til at det omtrent aldri blir en saklig debatt om rasisme.

Er det lenge siden Timbuktu gav ut noe sist? Kanskje han følte han trengte litt tid i media igjen?

Det er jeg forsåvidt enig i. Men det gjør ikke saken hans bedre om ingen har skreket opp om "krenkelse" tidligere. Alt han oppnår er at folk oppfatter ham som unødvendig hårsår, oppmerksomhetssyk, eller at han er ivrig på å spille "offer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2012/01/11/kultur/tegneserie/rasisme/frode_overli/19755771/

Øverli harselerer jo med alle, homofobe, homofile, stygge damer, menn med ølbrillene på som jakter på stygge damer, menn som er hjelpeløse til å flørte, gothere, tenåringer, ikke minst seg selv.

Ingen av disse føler seg øyensynlig "krenket". Så hvorfor skriker Timbuktu opp om dette? Og som Øverli sier så er det jo ikke en harselas over kannibaler, men våre forestillinger om dem.

Rasismekortet er visst aldri langt unna i det offenlige ordskiftet nå for tiden. Tragisk.

Det var jo kjempe trist å lese. Det er ingenting rasistisk i stripa. Jeg skjønner ikke hvordan kan noen føler seg krenket over dette, men man kan ikke åpne munnen sin i dag uten å bli kalt for rasist. For en trist verden vi lever i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2012/01/11/kultur/tegneserie/rasisme/frode_overli/19755771/

Øverli harselerer jo med alle, homofobe, homofile, stygge damer, menn med ølbrillene på som jakter på stygge damer, menn som er hjelpeløse til å flørte, gothere, tenåringer, ikke minst seg selv.

Ingen av disse føler seg øyensynlig "krenket". Så hvorfor skriker Timbuktu opp om dette? Og som Øverli sier så er det jo ikke en harselas over kannibaler, men våre forestillinger om dem.

Rasismekortet er visst aldri langt unna i det offenlige ordskiftet nå for tiden. Tragisk.

Jeg ser ikke denne tegneseriestripa som rasistisk.

Samtidig så syntes jeg (uten å ha lest mye av Øverli) å si at "ingen andre" har blitt støtt tidligere er høysannsynlig feil. Å gjøre narr av folk, samme om det er ondsinnet eller ikke, pga grunnleggende aspekter ved identiten deres vil alltid få en eller annen til å reagere. Med grunnleggende aspekter mener jeg hudfarge, nasjonalitet, etnisitet, seksuell orientering eller religiøs tilknytning. Så kan man alltid diskutere om folk overreagerer eller ikke. Gode eksempler er f.eks "Life of Brian" som ble bannlyst fordi kristne grupper mente at den var blasfemisk eller Muhammed-tegningene i Jyllandsposten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Intet nytt under solen. Enkelte individer skyr aldri en mulighet til å føle seg støtt. Fenomenet "å føle seg støtt" er kun siste mote i vårt oversensitive samfunn hvor det har gått sport i syting om "krenkelser" og "mangel på respekt". Det er viktig å være klar over at for mange er det svært behagelig å innta en stilling som "offer for krenkelser og diskriminering", all den tid det kan fungere som en beleilig forklaring både for seg selv og for andre på alt man ikke lykkes med. At disse individene gjentatte ganger blir snakket etter munnen (som Øverli beklageligvis gjør seg skyldig i her) bidrar til å redusere folks tålmodighet, hvilket igjen vil være uheldig ved tilfeller hvor det faktisk finnes diskriminering.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener at du er anti-hvit ikke sant ?

Hvorfor spørr du?

Er du antirasist så er i mot rasisme. Nå er jeg en annen anonym, men jeg er også antirasist. Jeg er sterkt i mot alle former for rasisme mot alt og alle. Er man antihvit og hvit selv, så er man vel rasist? Vet ikke om man faktisk kan være rasistisk mot sin egen "rase", men en antirasist som er antihvit er ikke en antirasist.

Den verste rasismen går forøvrig fra svarte mot hvite.

Det kan vel diskuteres. Jeg tror ikke det er noen fasitt der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tid der Pippi Langstrøpes far blir omskrevet fra negerkonge til sydhavskonge, og Negro Sukkerkulør blir omdømt til bare Sukkerkulør, bør man egentlig ikke bli overrasket over at enkelte mennesker har utviklet særdeles ømme tær. Timbuktu høres mer ut som en unge i trassalderen enn en voksen mann. :kjefte:

Eller kanskje virkelighetens versjon av Sipper'n?

*Jammen jeg viiiiiiiiiiiiiiil!!!!!!*

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krenket

Intet nytt under solen. Enkelte individer skyr aldri en mulighet til å føle seg støtt. Fenomenet "å føle seg støtt" er kun siste mote i vårt oversensitive samfunn hvor det har gått sport i syting om "krenkelser" og "mangel på respekt". Det er viktig å være klar over at for mange er det svært behagelig å innta en stilling som "offer for krenkelser og diskriminering", all den tid det kan fungere som en beleilig forklaring både for seg selv og for andre på alt man ikke lykkes med. At disse individene gjentatte ganger blir snakket etter munnen (som Øverli beklageligvis gjør seg skyldig i her) bidrar til å redusere folks tålmodighet, hvilket igjen vil være uheldig ved tilfeller hvor det faktisk finnes diskriminering.

Du har tatt tidsånden på kornet. Jeg kunne ikke være mer enig. " I am offended" er en farsott på youtube, deriblant Richard Dawkins har en klassiker.

(http://www.youtube.com/results?search_query=I+am+offended&oq=I+am+offended&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1103l3858l0l4256l13l12l0l4l4l0l227l1288l1.4.3l8l0)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Du har tatt tidsånden på kornet. Jeg kunne ikke være mer enig. " I am offended" er en farsott på youtube, deriblant Richard Dawkins har en klassiker.

(http://www.youtube.com/results?search_query=I+am+offended&oq=I+am+offended&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1103l3858l0l4256l13l12l0l4l4l0l227l1288l1.4.3l8l0)

Jeg tenkte på akkurat denne videon selv. Den er utrolig god og passende...!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på akkurat denne videon selv. Den er utrolig god og passende...!

Haha, videon ROCKS. Takk for deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske godt gjort å føle seg truffet av denne :overrasket:

Null problem hvis du er neger, og lider av så store mindreverdighetskomplekser at du ikke lenger vil kalles neger. Som forøvrig kommer av det latinske ordet "negro", og som rett og slett betyr "svart" !!!

Jeg lurer forøvrig på når det blir ulovlig å kalle en same for "same", men må kalle en same for "ur-innvåner-i-skandinavia-med-røtter-i-Norge-Sverige-Finland-og-vestre-del-av-Russland" ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...