Gå til innhold

Slutt på selvbestemt abort?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

....

Det hun utvilsomt her sier er at hadde barnet vært sykt (les: downs syndrom eller andre handicap) hadde det vært helt ok å abortere. Dette synes jeg er tragisk lesning.

Vi snakker om at det er uakseptabelt med kjønnsselektering når det kommer til abort. Men hvorfor er det akseptabelt å abortere bort barn med sykdom?

Det synes som vi er på jakt etter det "perfekte" barn med rett genetikk, utseendde og intelligens. Det er vel slik kvinner velger donor i sædbaken, er det ikke?

Ja, for noen er det akseptabelt å abortere barn med vise sykdommer. Det er ikke alle som vil eller kan ta vare på barn med vise problemer. "Feil kjønn" er ikke noe sykdom og det ikke fins noe som "feil kjønn" i norsk kultur og i Norge selv. Likestilling, osv. Derfor er det vanskelig å akseptere at noen vil abortere bort et foster bare på grunn av kjønn. Mens det er lettere å akseptere at ikke alle vil leve med konsekvensene av å ha et barn som krever mye ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVis man først aksepterer at en kvinne har selvbestemt rett til abort kan man ikke klage fordi hun velger bort barnet basert på kjønnskriterier.

Jeg vil gjerne legge til dette:

Det vil i praksis være nærmest umulig å forhindre at gravide velger bort jentebarn- selv hvis man gjør det ulovlig å bruke kjønnskriterier vil man ikke kunne faktisk bevise at den gravide har dette som grunnlag. De vil ganske enkelt kunne påstå at de ikke har kapasitet til å oppdra et barn på en bra måte. Så dette blir baksiden av medaljen for feminister som har kjempet for en kvinnes uinskrenkede rett til abort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo at da må man innføre i abortloven og som gjeldende rett at det ikke skal opplyses om kjønn i de første månedene da. Er det noen her som synes det er så ille med abort at de helst vil ha den muligheten helt fjernet? Abortloven har bl.a satt et tidspunkt for når aborter kan utføres, følgelig er det allerede satt inn visse føringer i loven og alt er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo at da må man innføre i abortloven og som gjeldende rett at det ikke skal opplyses om kjønn i de første månedene da.

Det vil aldri skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg sier jo at da må man innføre i abortloven og som gjeldende rett at det ikke skal opplyses om kjønn i de første månedene da. Er det noen her som synes det er så ille med abort at de helst vil ha den muligheten helt fjernet? Abortloven har bl.a satt et tidspunkt for når aborter kan utføres, følgelig er det allerede satt inn visse føringer i loven og alt er ikke tillatt.

Godt vi kan beholde retten til å vite om Downs syndrom da. De med downs er jo mye mindre mennesker en kvinner, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det finnes forresten en metode som nessten garanterer jentefoster ved kunstig befruktning. Er det noe moralsk betenkelig ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Godt vi kan beholde retten til å vite om Downs syndrom da. De med downs er jo mye mindre mennesker en kvinner, er de ikke?

Er ikke det det handler om. dette har det vært så mye diskusjon om før, så gidder egentlig ikke å gå nærmere inn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Skal man ta abort, bør det være fordi man har en livssituasjon der det ikke passer å få barn.

Å ta abort fordi fosteret er jente eller har downs syndrom, er umenneskelig.

I dag kan man jo velge bort barn som varer i butikken man ikke vil ha. En så liberal abortpolitikk har både sine fordeler og ulemper.

Og nei, jeg er ikke imot abort, men jeg syns det bær være gode grunner for det. "Kvinner må få bestemme over egen kropp". Greit nok det, men etter hvert er det også et lite vesen inni der som mer og mer blir et individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Er ikke det det handler om. dette har det vært så mye diskusjon om før, så gidder egentlig ikke å gå nærmere inn på det.

Riktig, det det koker ned til er ordet "praktisk". Valgene om abort foretas nesten utelukkende ut fra praktiske hensyn. Hvilke elementer som regnes med varierer, men økonomi, sykdom, antall barn fra før og nåværende livssituasjon er noen av dem. Siden kjønn for enkelte har store økonomiske konsekvenser, på samme vis som hvilket som helst annet foster kan ha for en norsk studine, så er det ingen moralske forskjeller for abortene. Til syvende og sist er det de samme kriteriene som blir lagt til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Skal man ta abort, bør det være fordi man har en livssituasjon der det ikke passer å få barn.

Å ta abort fordi fosteret er jente eller har downs syndrom, er umenneskelig.

I dag kan man jo velge bort barn som varer i butikken man ikke vil ha. En så liberal abortpolitikk har både sine fordeler og ulemper.

Og nei, jeg er ikke imot abort, men jeg syns det bær være gode grunner for det. "Kvinner må få bestemme over egen kropp". Greit nok det, men etter hvert er det også et lite vesen inni der som mer og mer blir et individ.

En kan være i en livssituasjon der det å få en jente eller et sykt barn ikke passer inn. Noe av dette er kulturelt betinget, men det handler fremdeles om livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som har nytte av at man kan velge abort etter kjønn er innvandrere og utlendinger, og jeg håper Norge aldri vil akseptere at norske lover skal brukes til utlendingers formål og ønsker. Forkastelig.

Hvilke andre lover vil innvandrere bruke til egen fordel? Her kommer de til et land der begge kjønn har like rettigheter og muligheter, her har de frihet og demokrati og så bedriver de fortsatt sine barbariske skikker, ser ned på kvinner, kvinner i islam har mindre juridiske rettigheter enn menn etc. Men det sitter vel muslimer i juridiske styrer og stell også, og man kan jo spørre seg hva de ønsker.

Hvorfor skulle det aldri skje at man innfører i loven forbud mor å opplyse om kjønn. Helseministeren finner det jo uakseptabelt. Og man har andre restriksjoner i loven, som tidsperspektiv.

Og jeg mener at det er verre med et foster med downs syndrom enn et jentefoster. Og det har da ingenting med at jeg ikke liker de med downs syndrom eller deres foredre. Jeg hadde ei venninne da jeg var ung som hadde downs syndrom, og jeg ville aldri tatt abort om jeg selv hadde fått det. Men å påstå at jentefostre er lik de med downs syndrom er jo helt smakløst, og viser en jenteforakt mer enn de støtter de med downs syndrom. Utlendinger hadde vel tatt abort om det var jentefoster med downs syndrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Nå er det jo slik at som regel er økonomiske konsekvenser en veldig tungtveiende grunn for å ta abort, er det så ille da? Hvorfor det har økonomiske konsekvenser er da revnende likegyldig, det er jo økonomi som er drivkraften her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Hva har økonomi med å ta abort etter kjønn? Mener du at jenter er dyrere enn gutter?

I en del kulturer så ja. En kan mene hva en vil om kulturen, men det er til syvende og sist økonomi som avgjør om en tar abort. Slik som det ofte er for kvinner med norsk kulturbakgrunn.

Endret av MorAase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vitterlig gått for langt om jenter født i Norge skal tilpasses primitive kulturer i andre land! Da er man jo med på å opprettholde denne kulturen da. Synes det er hårreisende at kvinner født i Norge kan synes at dette er greit.

Men det viser kanskje kvinner og sosialisters syn. I redsel for å sverte kulturer som ser ned på kvinner så begrunner de rettferdigheten i å abortere jentefostre at det må være likhet for alle fostre; altså jentefoste som de med downs syndrom. Guttefostre er tydeligvis ikke med her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Da har det vitterlig gått for langt om jenter født i Norge skal tilpasses primitive kulturer i andre land! Da er man jo med på å opprettholde denne kulturen da. Synes det er hårreisende at kvinner født i Norge kan synes at dette er greit.

Men det viser kanskje kvinner og sosialisters syn. I redsel for å sverte kulturer som ser ned på kvinner så begrunner de rettferdigheten i å abortere jentefostre at det må være likhet for alle fostre; altså jentefoste som de med downs syndrom. Guttefostre er tydeligvis ikke med her....

Men er det greit at kvinner med norsk kulturbakgrunn tar abort på grunn av økonomiske forhold? Altså, skal vi nekte sorte kvinner å ta abort av hensyn til økonomien? For det er i bunn og grunn det vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da vel ingen kvinner i Norge som aborterer jentefostre pga økonomi! I så fall må de ha et meget merkelig syn. Mens det derimot er velkjent og fakta at man i andre land, andre kulturer, andre religioner faktisk ser ned på jenter og kvinner. At man tar abort på grunn av dårlig økonomi er jo en helt annen diskusjon. Det er da ikke slik at det er urettferdig at man har ulik lønn og økonomi i dette landet. De fleste vil da også ha råd til barn. Men det er dypt urettferdig og en krenkelse av kvinner at man tar abort av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det er da vel ingen kvinner i Norge som aborterer jentefostre pga økonomi! I så fall må de ha et meget merkelig syn. Mens det derimot er velkjent og fakta at man i andre land, andre kulturer, andre religioner faktisk ser ned på jenter og kvinner. At man tar abort på grunn av dårlig økonomi er jo en helt annen diskusjon. Det er da ikke slik at det er urettferdig at man har ulik lønn og økonomi i dette landet. De fleste vil da også ha råd til barn. Men det er dypt urettferdig og en krenkelse av kvinner at man tar abort av de.

Å joda!

Men det pakkes inn i behov for utdannelse, er på feil sted i livet, passer ikke med planene for fremtiden, er ikke etablert osv. Sjekk trådene bare her på KG der unge kvinner spør om de skal ta abort og fortsette på universitetet. De vanligste årsakene til abort er "praktiske hensyn". Forskjellen er at kvinner med norsk kulturbakgrunn aborterer foster uavhengig av kjønn, andre kvinner kan oppleve at denne økonomiske belastningen er vektet mot kjønn. Mao, det dreier seg om økonomi. Men det er forskjellige faktorer som utløser økonomiske hensyn.

Endret av MorAase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstod var problemstillingen at enkelte velger å dra utenlands for å utføre senaborter etter at de har fått vite kjønnet. Hva i alle dager har dette med norsk abortlovgivning å gjøre?

Er det virkelig mulig å få vite kjønnet før uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de selv anser at de har dårlig økonomi trenger da ikke ha noe med realitetene å gjøre. Man vil alltid ha ulik oppfatning av hva god og dårlig økonomi er. Kanskje er man ikke engang klar over de ytelser og hjelp man kan få.

Å ta abort på grunn av kjønn vitner derimot om en forakt for kvinner! Du sier jo selv at kvinner fra andre kultuer tar abort av jentefostre fordi de anser jenter for å være dyre. Jenter er da vitterlig ikke dyrere å forsørge i Norge enn gutter! Men du mener visst at vi skal være med på å opprettholde andre lands kulturer og skikker. Skal norske lover være med å undertrykke kvinner. Hårreisende. Dette er vel første steget før alle kvinner i Norge blir sett på som annenrangs. Da kan enkelte kvinner og sikkert sosialister virkelig få smake på sin egen naivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...