Gå til innhold

Slutt på selvbestemt abort?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Indiske kvinner i Norge ser ut til å abortere jentefostere ofere enn guttefostere.

Norske feminister som har vært for selvbestemt abort er kanskje ikke så for selvbestemt abort alikevel og vil ikke tillate seleksjon på grunn lag av kjønn?

Hva mener dere?

Når skal kvinner få velge selv og når skal de ikke få velge innnenfor de første 12 ukene?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/01/09/ny-studie-jentefostre-blir-valgt-bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indiske kvinner i Norge ser ut til å abortere jentefostere ofere enn guttefostere.

Norske feminister som har vært for selvbestemt abort er kanskje ikke så for selvbestemt abort alikevel og vil ikke tillate seleksjon på grunn lag av kjønn?

Hva mener dere?

Når skal kvinner få velge selv og når skal de ikke få velge innnenfor de første 12 ukene?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/01/09/ny-studie-jentefostre-blir-valgt-bort

Det er en konsekvens av ny teknikk og selvbestemmelse, jeg kan ikke se hvordan man kan nekte dem å ta abort.

Man kunne kanskje nekte indere å få vite kjønnet på barnet ? Det er sikkert ikke den eneste innvandrergruppen det gjelder heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er akseptabelt å velge på grunn av kjønn, hvor skal grensen gå?

Hvis en kvinne har tilfeldig sex med en fremmed, blir gravid og ikke er sikker på om det er ektemannen eller den tilfeldige fremmede som er faren, skal hun da få kunne ta test av fosteret og kunne velge abort ut fra det?

Hvis en kvinne har sex med flere menn fra forskjelliger etniske grupper, kan hun be om en gentest for å velge hvilken etnisk gruppe hun vil ha barn med?

Hvis en kvinne har sex med flere menn, kan hun be om en gentest for å ta abort hvis det er en fattig mann som har gjort henne gravid men beholde barnet hvis det var mangemillionæren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uforståelig hvorfor noen vil abortere bare på grunn av "feil" kjønn når barnet er helt frisk? Jeg tenker at det er noe i kulturen som gjør guttene mer attraktive enn jentene, men det resulterer i ujevn kjønnsfordeling i samfunnet og så plutselig er det veldig mange menn og veldig få kvinner.

Og så er det ikke alltid legen kan se riktig kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det i Norge? Begge kjønn har da like muligheter her. Eller lever de fremdeles i fortiden og i sine hjemlands skikker? Skal de tilbake til India? Det er jo overbefolket i India, kanskje det er mangel på menn? Trodde ikke slikt om indere egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uforståelig hvorfor noen vil abortere bare på grunn av "feil" kjønn når barnet er helt frisk? Jeg tenker at det er noe i kulturen som gjør guttene mer attraktive enn jentene, men det resulterer i ujevn kjønnsfordeling i samfunnet og så plutselig er det veldig mange menn og veldig få kvinner.

Og så er det ikke alltid legen kan se riktig kjønn.

For meg er det noe som er riv ruskende galt når man aborterer pga at barnet er sykt også. Det vitner om et kynisk sorteringssamfunn hvor kun de sterkeste har rett til å leve.

Anbefaler at du tar en titt på programmet "Ingen grenser" som går på NRK. Dessverre hadde nok den største andelen av denne herlige gjengen aldri blitt født om de hadde blitt unnfanget i dag... Det er faktisk en særdeles trist tanke.

Enten får man være for abort eller så får man være i mot. Jeg finner det smålig og ynkelig at man skal begynne å forklare og unnskylde en abort basert på barnets tilstand. Hold for all del barnet utenfor. Alle selvbestemte aborter gjennomføres på bakgrunn av mor og/eller fars egoisme. Synes faktisk at det å innrømme dette er det minste man kan forvente.

PS!

Jeg snakker selvsagt ikke om de som har blitt gravide under tvang, dvs. voldtekter/incest. Da snakker vi om en helt annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gjør de det i Norge? Begge kjønn har da like muligheter her. Eller lever de fremdeles i fortiden og i sine hjemlands skikker? Skal de tilbake til India? Det er jo overbefolket i India, kanskje det er mangel på menn? Trodde ikke slikt om indere egentlig!

Fordi det er ganske vanlig med arrangerte ekteskap og jentas foreldre må sende med en god slump penger som medgift. Om medgiften er for lav er det skam for familien. Foreldre som ønsker å spare penger vil naturligvis krysse fingrene for å få en gutt - eller eventuelt fjerne jentefosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det i Norge? Begge kjønn har da like muligheter her. Eller lever de fremdeles i fortiden og i sine hjemlands skikker? Skal de tilbake til India? Det er jo overbefolket i India, kanskje det er mangel på menn? Trodde ikke slikt om indere egentlig!

Det er nok et resultat av gamle skikker og tradisjoner, som fortsatt står sterkt i det moderne India -> Medgift. Når indiske jenter gifter seg føler det medgift til brudgommens familie, disse er så høye at mange rett og slett ikke klarer å betale (= mange ugifte kvinner og store økonomiske problemer i familiene) og i værste fall ender man opp med drap, voldtekt og hevnaksjoner på kvinner pga brudens familie sin gjeld til brudgommen.

Selv om man bor i Norge er det nok mange indere som tenker at de kommer til å ha sterke tilknyttinger til hjemlandet og mange går nok med en ide om at fremtidige barn skal gifte seg med indere, enten i Norge eller hjeme i India. Selv om vi ikke praktiserer medgift her i landet er det nok absolutt mange indere som bor andre steder i verden som fortsatt holder på skikken, spesielt familier med sønner, som er de som tjener på denne tradisjonen... Av den grunn ønsker mange indiske familier seg sønner, selv om de ikke lenger bor i India.

Jeg personlig syntes dette er en stor uting, og at dette problemet skal få lov til å utvikle seg i Indiske miljøer bosatt andre steder enn i hjemlandet er en stor uting. Dette er noe man kjemper hardt for å få bukt med i India, men hvordan kan man klare å vinne en slik kamp når tradisjonene og forventningene fortsatt lever videre i indiske familier som ikke lenger er bosatt i hjemlandet sitt? For meg handler det ikke bare om selve aborten og det ufødde barnet, men ideen og tradisjonen bak (medgift, ære og alle drapene/voldtektene/bortføringene som følger av dette) som byr meg så utrolig i mot.

Men hvordan man kan få bukt med dette i indiske miljøer i Norge uten å trakke på retten til selvbestemt abort, det er et vanskelig spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Inderne kan få lov til å ta med seg den her kjønnsdiskriminerende praksisen sin heim til India, fordi her i Norge er det stor stas å få ei datter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at man ikke burde stille spørsmålstegn til hvorfor en kvinne søker abort innenfor de første 12 uker. Denne retten har mange kvinner kjempet for i mange år og jeg tar det som en selvfølge at det er mitt valg.

Det man kan gjøre noe med er å begrense fristelsen å abortere fostre som hadde vært ønsket hadde de bare vært gutt istedet for jente. Her har Norge gjort sitt, nemlig å forby å opplyse kjønnet, men utlandet er ikke så langt og ingen kan forhindre et par å reise en svipptur til London eller København for å få en kjapp sjekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her synes jeg høres VELDIG rart ut. Man kan ikke se kjønn på barnet før i uke 12 og utover. Selv i uke 12 er det vanskelig å se barnets kjønn. Før den tid er alle embryoer og fostre "jentekjønn". Man forsker på å kunne avsløre kjønnet allerede i uke 10 (via hjemmetest), men dette er ikke teknologi som er tatt i bruk enda.

Så hvis det virkelig er slik du hevder her, så er det ikke akkurat abort av jentekjønn som er problemet. Da må det være kunnskapen det skorter på. Send dem på skole :nei:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er generelt greit å velge abort på grunn av dårlig økonomi. Men hvis det ene kjønnet medfører vesentlig dårligere økonomi enn det andre så har man plutselig ikke lov til å ta hensyn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det noe som er riv ruskende galt når man aborterer pga at barnet er sykt også. Det vitner om et kynisk sorteringssamfunn hvor kun de sterkeste har rett til å leve.

Anbefaler at du tar en titt på programmet "Ingen grenser" som går på NRK. Dessverre hadde nok den største andelen av denne herlige gjengen aldri blitt født om de hadde blitt unnfanget i dag... Det er faktisk en særdeles trist tanke.

Enten får man være for abort eller så får man være i mot. Jeg finner det smålig og ynkelig at man skal begynne å forklare og unnskylde en abort basert på barnets tilstand. Hold for all del barnet utenfor. Alle selvbestemte aborter gjennomføres på bakgrunn av mor og/eller fars egoisme. Synes faktisk at det å innrømme dette er det minste man kan forvente.

PS!

Jeg snakker selvsagt ikke om de som har blitt gravide under tvang, dvs. voldtekter/incest. Da snakker vi om en helt annen sak.

Selvfølgelig fins det folk som tenker som deg. På samme måten som det fins folk som er uenig med deg. Jeg er for selvbestemt abort for det er bare kvinnen selv som får bestemme over egen kropp. Tvang fra mann, storfamilie, kulturelle forventninger, osv er ikke med i selvbestemt.

Men jeg har større forståelse for selvbestemt abort når fosteret har en komplisert helsetilstand, enn for "feil" kjønn. Du bruker ordet egoisme bare i negativ betydning. Men det er ikke bare negativt det. Jeg foretrekker å bli ønsket og ha en glad mor, enn å være uønsket og være grunnen til at min mor havner i langvarig depresjon. Kall meg for en egoist nå.

Folk ER forskjellige og har forskjellige ønsker, drømmer, tanker. Det at noen velger å ta abort når de finner ut at fosteret ikke utvikler seg normalt, er bare deres egen valg og ingen, absolutt ingen har rett å dømme dem for det. Jo fortere folk begynner å vise respekt for andres privatliv, jo bedre. Dere får velge for deres egne liv. Nei, det blir ikke sorteringssamfunn så lenge det fins folk som deg som vil velge annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er generelt greit å velge abort på grunn av dårlig økonomi. Men hvis det ene kjønnet medfører vesentlig dårligere økonomi enn det andre så har man plutselig ikke lov til å ta hensyn til det?

I Norge? I likestilt Norge hvor jentene også får tilgang til utdanning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er akseptabelt å velge på grunn av kjønn, hvor skal grensen gå?

Hvis en kvinne har tilfeldig sex med en fremmed, blir gravid og ikke er sikker på om det er ektemannen eller den tilfeldige fremmede som er faren, skal hun da få kunne ta test av fosteret og kunne velge abort ut fra det?

Hvis en kvinne har sex med flere menn fra forskjelliger etniske grupper, kan hun be om en gentest for å velge hvilken etnisk gruppe hun vil ha barn med?

Hvis en kvinne har sex med flere menn, kan hun be om en gentest for å ta abort hvis det er en fattig mann som har gjort henne gravid men beholde barnet hvis det var mangemillionæren?

Jeg tror du har misforstått det meste omkring hva dette egentlig handler om. Samfunnet bør ha et mer eller mindre 50/50 - forhold mellom kvinner og menn, dersom det er et mål at man skal ha "normale" odds for å kunne skaffe seg en livsledsager. Dersom man da selekterer ut det ene eller andre kjønnet på fosterstadiet, forstyrres den naturlige, biologiske balansen, og i dette tilfellet, er ingen tjent med det.

Jeg er tilhenger av selvbestemt abort i først trimster av svangerskapet, for øvrig, men jeg er motstander av at kvinnen skal få kunnskap om barnets kjønn på et tidspunkt hvor det fremdeles er mulig å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enten får man være for abort eller så får man være i mot. Jeg finner det smålig og ynkelig at man skal begynne å forklare og unnskylde en abort basert på barnets tilstand. Hold for all del barnet utenfor. Alle selvbestemte aborter gjennomføres på bakgrunn av mor og/eller fars egoisme. Synes faktisk at det å innrømme dette er det minste man kan forvente.

På samme måte som det er et utslag av egoisme dersom en velger å få barnet under omtendigheter en absolutt ikke bør få et barn under? Begge valg er selvsagt egoistiske, og det skulle bare mangle: Vi mennesker tar hele tiden valg på bakgrunn av hva som er best for oss selv. Dersom man derimot velger å føde et funksjonshemmet barn, vel, da må jeg(i den politiske ukorrekthetens navn)medgi at jeg anser denne egoismen for å ha blitt dradd noen hakk for langt, i det man da også påfører samfunnet en ekstra byrde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør indere med fostere der alt ikke ikke er helt som det skal da? Svaret sier vel seg selv. De er nok happy for å bo i Norge og kunne vise de perfekte guttebarna i India!

Og her i Norge er vi mest bekymret over at man velger bort barn med Down syndrom..

Men jeg er for selvbestemt abort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan gjøre noe med er å begrense fristelsen å abortere fostre som hadde vært ønsket hadde de bare vært gutt istedet for jente. Her har Norge gjort sitt, nemlig å forby å opplyse kjønnet, men utlandet er ikke så langt og ingen kan forhindre et par å reise en svipptur til London eller København for å få en kjapp sjekk.

Når kom den loven egentlig? Har aldri hørt om det før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som det er et utslag av egoisme dersom en velger å få barnet under omtendigheter en absolutt ikke bør få et barn under? Begge valg er selvsagt egoistiske, og det skulle bare mangle: Vi mennesker tar hele tiden valg på bakgrunn av hva som er best for oss selv. Dersom man derimot velger å føde et funksjonshemmet barn, vel, da må jeg(i den politiske ukorrekthetens navn)medgi at jeg anser denne egoismen for å ha blitt dradd noen hakk for langt, i det man da også påfører samfunnet en ekstra byrde.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...