Gå til innhold

Slutt på selvbestemt abort?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Men skal ikke kvinnen få bestemme over egen kropp etter 12. uke da? Hvor skal grensen gå hvis kriteriet skal være selvbestemmelse over egen kropp? Fødselen?

På et eller annet tidspunkt blir fosteret så stort at det ikke kalles for abort, men for fødsel. Jo mere venter kvinnen med å terminere svangerskapet, jo mere øker risikoen for komplikasjoner. Selvfølgelig skal kvinnene få bestemme over egen kropp gjennom hele svangerskapet.

Men jeg mener at ca 12 uker er nok tid for en kvinne å bestemme om hun vil ha barnet eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i at reaksjonene er litt inkonsekvent. Kvinnene skal få velge fullstendig selv om de vil beholde barnet eller ikke uansett om grunnen er økonomisk, medisinsk, makelig o.s.v. Men den eneste grunnen de ikke får lov til å velge på grunnlag av er kjønn. Er det ikke bedre å legge forholdene bedre til rette for at det skal være like attraktivt å føde begge kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her synes jeg høres VELDIG rart ut. Man kan ikke se kjønn på barnet før i uke 12 og utover. Selv i uke 12 er det vanskelig å se barnets kjønn. Før den tid er alle embryoer og fostre "jentekjønn". Man forsker på å kunne avsløre kjønnet allerede i uke 10 (via hjemmetest), men dette er ikke teknologi som er tatt i bruk enda.

Så hvis det virkelig er slik du hevder her, så er det ikke akkurat abort av jentekjønn som er problemet. Da må det være kunnskapen det skorter på. Send dem på skole :nei:

Ifølge denne artikkelen i VG, så er det mulig å sjekke fosterets kjønn allerede i uke 7.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10074978

Men det er visst bare dersom det er en risiko for kjønnsbestemte sykdommer at man blir testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke man skal være så naiv. Lurer på hva annet innvandrere bruker til å sin egen fordel og for å bevare sitt eget lands skikker og tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen etiske betenkligheter ved abort... så lenge de ikke belaster helsevesenet økonomisk. Jeg syns det burde være høye egenandeler eller full egenbetaling for aborter, - i alle fall for noen grupper. (Graviditet kan unngås, så da er det urimelig at andre skal fullfinasiere dette.)

Er det noen som vet forresten hva en abort koster?

Men når det gjelder kjønnsseleksjon kan det til slutt bli et samfunnsproblem. Og på det tidspunktet det er i ferd med å bli et samfunnsproblem, mener jeg samfunnet har rett til å begrense en slik praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke man skal være så naiv. Lurer på hva annet innvandrere bruker til å sin egen fordel og for å bevare sitt eget lands skikker og tradisjoner.

Man trenger ikke være naiv for å innse at fakta ikke alltid er i overensstemmelse med ens fordommer. Denne tråden er om et spesifikt tema, så hvis du egentlig er ute etter å finne noe å ta innvandrere på bør du heller bruke en annen, og helst et annet forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Om en tyv stjeler en ting så er det da trolig at han også stjeler andre ting. Jeg finner det meget bekymringsfult at man bruker et lovverk i Norge, ment for de som bor i Norge, til å fremme andre lands kultur og skikker! Jeg tror neppe formålet med abortloven var å følge skikker og tradisjoner i andre land. Og ihverttall ikke selektering etter kjønn. Da er det også betimelig at man tenker litt lenger og hvilke fordeler i det norske lovverket de ellers gjør seg nytte av for å bevare egne lands skikker og tradisjoner.

Jeg må også si det er nokså frekt å komme med at jeg skal skifte forum fordi du ikke er enig. Sånne som deg er jo farlige og vil hindre andre i komme med sine meninger. At det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk som ønsker abort få vite kjønnet? De vil jo ikke ha barnet.

Trodde ikke man kunne se kjønnet før et stykke ut i graviditeten, men tydeligvis kan det gå.

Hvorfor er det så galt å ikke si kjønnet før etter 12 uker? At legen bare ikke sier kjønnet etter uke 12?? Skjønner ikke hva som skulle være galt med det.

Vil disse menneskene i det hele tatt ha barn? Jeg tviler på det. Det virker mer som det er en plikt enn et ønske.

Lever de i så lukkede samfunn her i Norge at de ikke skjønner at om de føder en jente vil hun ha like rettigheter som en gutt her i Norge?? Det virker som de velger bort jenter for å imponere familien, ganske sykt.

Og når jeg tenker på favorisering av guttebarn tenker jeg først og fremst på et barns politikken i Kina, og mange andre kulturer hvor det er mye mer attraktivt med gutter en jenter, hva gjør de?? De gjør vel akuratt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen etiske betenkligheter ved abort... så lenge de ikke belaster helsevesenet økonomisk. Jeg syns det burde være høye egenandeler eller full egenbetaling for aborter, - i alle fall for noen grupper. (Graviditet kan unngås, så da er det urimelig at andre skal fullfinasiere dette.)

Er det noen som vet forresten hva en abort koster?

Men når det gjelder kjønnsseleksjon kan det til slutt bli et samfunnsproblem. Og på det tidspunktet det er i ferd med å bli et samfunnsproblem, mener jeg samfunnet har rett til å begrense en slik praksis.

Så "noen grupper" skal måtte finansiere aborten selv mens andre skal få det gratis?? Interessant! Hvordan hadde du tenkt å gjøre denne fordeleing da?

Indere og tunge rusmisbrukere må betale full pris mens pene jenter fra vestkanten kan få det finansiert av staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan gjøre noe med er å begrense fristelsen å abortere fostre som hadde vært ønsket hadde de bare vært gutt istedet for jente. Her har Norge gjort sitt, nemlig å forby å opplyse kjønnet, men utlandet er ikke så langt og ingen kan forhindre et par å reise en svipptur til London eller København for å få en kjapp sjekk.

Jeg trodde også dette var ett ikke-tema i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Om en tyv stjeler en ting så er det da trolig at han også stjeler andre ting. Jeg finner det meget bekymringsfult at man bruker et lovverk i Norge, ment for de som bor i Norge, til å fremme andre lands kultur og skikker!

Du har visst virkelig tungt for det. Det er ingen som har snakket om å stjele noe, og hele abortsaken i VG er bygget på usann spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen har tungt for det så må det være du! Jeg prøvde på en sammenligning. Du sier jo at man ikke skal dømme flere pga det en gruppe har gjort. Jeg sier at det er sannsynlig at slike uheldige ting også kan skje på andre områder der utlendingers syn kanskje ikke samsvarer med norsk rett.

Jeg tror ikke artikkelen bare var usann, Det var ihvertfall ikke overraskende og stemmer bra med andre lands kulturer. Hva er galt med å se at norske lover og regler faktisk kan få uheldige konsekvenser? Om utlendingene bevisst har gjort dette og med viten og vilje har valgt bort jentefostre fordi loven gav de tilgang til det vet jo ikke jeg. Men de hadde og har en mulighet og det må man jo da se nærmere på. Lovens formål var neppe at kun jentefostre skulle fjernes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har tungt for det så må det være du! Jeg prøvde på en sammenligning. Du sier jo at man ikke skal dømme flere pga det en gruppe har gjort. Jeg sier at det er sannsynlig at slike uheldige ting også kan skje på andre områder der utlendingers syn kanskje ikke samsvarer med norsk rett.

Jeg tror ikke artikkelen bare var usann, Det var ihvertfall ikke overraskende og stemmer bra med andre lands kulturer. Hva er galt med å se at norske lover og regler faktisk kan få uheldige konsekvenser? Om utlendingene bevisst har gjort dette og med viten og vilje har valgt bort jentefostre fordi loven gav de tilgang til det vet jo ikke jeg. Men de hadde og har en mulighet og det må man jo da se nærmere på. Lovens formål var neppe at kun jentefostre skulle fjernes!

Om du ser nærmere på linken til aftenpoften lengre opp her, ser du at vg-artikkelen er bull. Agurktiden er hele tiden nå for tiden, hvilket også er grunnen til at jeg sjelden kjøper aviser med annet formål enn å fyre med dem i peisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk som ønsker abort få vite kjønnet? De vil jo ikke ha barnet.

Trodde ikke man kunne se kjønnet før et stykke ut i graviditeten, men tydeligvis kan det gå.

Hvorfor er det så galt å ikke si kjønnet før etter 12 uker? At legen bare ikke sier kjønnet etter uke 12?? Skjønner ikke hva som skulle være galt med det.

Vil disse menneskene i det hele tatt ha barn? Jeg tviler på det. Det virker mer som det er en plikt enn et ønske.

Lever de i så lukkede samfunn her i Norge at de ikke skjønner at om de føder en jente vil hun ha like rettigheter som en gutt her i Norge?? Det virker som de velger bort jenter for å imponere familien, ganske sykt.

Og når jeg tenker på favorisering av guttebarn tenker jeg først og fremst på et barns politikken i Kina, og mange andre kulturer hvor det er mye mer attraktivt med gutter en jenter, hva gjør de?? De gjør vel akuratt det samme.

Hvis du hadde lest hele artikkelen så står det at de får vite kjønn på ordinær ultralyd i uke 17-19. Om det da er jente så drar de til et annet land som England, Spania, Russland o.l og får utført en senabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig skal kvinnene få bestemme over egen kropp gjennom hele svangerskapet. Men jeg mener at ca 12 uker er nok tid for en kvinne å bestemme om hun vil ha barnet eller ikke.

Motsier ikke du deg selv her?

Skal kvinnene få bestemme over egen kropp gjennom hele svangerskapet eller bare de 12 første ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "noen grupper" skal måtte finansiere aborten selv mens andre skal få det gratis?? Interessant! Hvordan hadde du tenkt å gjøre denne fordeleing da?

Indere og tunge rusmisbrukere må betale full pris mens pene jenter fra vestkanten kan få det finansiert av staten?

F.eks. burde voldektsoffere helt opplagt ikke betale! Ikke rusmisbrukere heller.

Det kunne forsøkes styres ut fra graden av ansvar eller rettere sagt, mangelen på sådann, som ble utvist. Hvis man får utført provosert abort flere ganger kunne egenadelen økes.

Mange bekymrer seg over for høye aborttall. Jeg er sikker på at egenandel / egenbetaling ville redusere forekomsten.

På den annen side, mange tar vel kjemisk abort og det må vel være rimeligere enn fysisk inngrep.

Jeg hadde ingen tanker om at innvandrergrupper skulle betale mer. Snarere tvert i mot, mange av dem får for mange barn og i mange tilfeller blir vel også kvinnen presset av mannen og familie. Så dette burde heller være argument får at denne gruppen skulle få subsidierte aborter!

"Pene jenter fra vestkantet" tilhører vel heller gruppen som burde betale mer!

Endret av Hm..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kvinnene få bestemme over egen kropp gjennom hele svangerskapet eller bare de 12 første ukene?

Barnet er mor og far sin kropp, og livet oppstår ved befruktelsen. Jeg mener selv vi kunne sortert ut sutrete ottarkjerringer, men det er nå min mening. :gjeiper: Bortsett fra det så er slik abort ganske så ufyselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Når en har rett til å velge vekk foster som følge av påvist downs syndrom, hvorfor er det da verre å velge vekk på grunn av påvist kjønn? Rent moralsk vil jeg si at det ikke finnes forskjell på disse to valgene.

Forøvrig viser hele problemstillingen hvor viktig det er å utvikle menneskeheten slik at vi kommer oss bort fra tilfeldig befruktning. Den eneste fornuftige vei å gå er den der en er garantert kjønn og sykdomsfrihet allerede før unnfangelse. Det er for meg ubegripelig at en ikke ønsker seg en befruktningsmetode der en er sikker på å få et friskt, smart og fysisk sterkt barn.

Noen hundre år til så vil det skuffe meg om vi ikke har klart å utvikle oss til å produsere barn i kontrollerte former. Dette både med tanke på egenskaper barnet vil få og ikke minst for å unngå overbefolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...