Gå til innhold

Rainbows treningsnarkomani


Rainbow

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Chandra skrev:

Jeg fant deg!! :danse:

Her skal jeg følge med for her kan jeg nok finne inspirasjon når jeg skal komme i gang! Nå har jeg bare lest det siste innlegget ditt siden jeg tross alt er på jobb, men kommer sterkere tilbake. 

Gav naboen hunden sjokolade??? Hjelpes! 

 

Yay for at du fant meg! :nigo: Så bra du tenker det kan være inspirerende når du kan trene for fullt igjen! Trening er jo så gøy!

Nei, det var naboen til gjest-Silje. Men ser at det ut av sammenhengen kan se ut som det var oss det skjedde med. Jeg opplevde "bare" at han hadde vært kjempedårlig i magen mens jeg var på jobb, magekatarr og virus. Men antibiotika og medisin hjelper! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje
40 minutter siden, Chandra skrev:

Jeg fant deg!! :danse:

Her skal jeg følge med for her kan jeg nok finne inspirasjon når jeg skal komme i gang! Nå har jeg bare lest det siste innlegget ditt siden jeg tross alt er på jobb, men kommer sterkere tilbake. 

Gav naboen hunden sjokolade??? Hjelpes! 

 

Ja, min hund for mange år siden - naboen som syntes så synd i den :bond:

 

Rainbow: Ja det ble mange irriterende samtaler med den naboen etterpå, men ingenting hjalp, så vi måtte rett og slett ha hunden inne - han kunne ikke være i gården, da vi var så redd for ham, siden naboen ikke skjønte pukk av hva vi sa.

Kjempe bra jobba med godteriet i helga! Det krever litt tiltak å jobbe opp litt disiplin angående snop og slikt, men man klarer det så lenge man vil, og så er det lurt å begynne i det små. En skal selvsagt få lov til å kose seg ! Jeg har for eks store problemer hos mamma. Jeg tror det er fordi de røyker inne - jeg har slutta. Så derfor hogger jeg innpå alt mulig dritt når jeg er der.. Ikke at jeg savner røyken - jeg klarer jo fint å ta meg en festrøyk en sjelden gang, uten at jeg begynner fast å røyke igjen. Men hos mamma så skjer det ett eller annet! Jeg bare MÅ spise og jeg spiser MYE!

Dette med "selvskadingen" til hunden din er vel mer typ stressutløst adferd? Altså hunden blir så stressa at den gjør noe annet for roe å seg ned - få fokuset over på noe annet? Min kunne klø seg - ingen allergi, ingen sår, men skjedde det noe som for han var litt stressende (type kjempekjekt besøk som lekte med ham - giret ham ekstremt opp) så begynte han å klø,,, og klø,,,, og ja, du skjønner pointet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rainbow skrev:

Yay for at du fant meg! :nigo: Så bra du tenker det kan være inspirerende når du kan trene for fullt igjen! Trening er jo så gøy!

Nei, det var naboen til gjest-Silje. Men ser at det ut av sammenhengen kan se ut som det var oss det skjedde med. Jeg opplevde "bare" at han hadde vært kjempedårlig i magen mens jeg var på jobb, magekatarr og virus. Men antibiotika og medisin hjelper! 

Jeg er inspirert av deg allerede jeg. Leste det første innlegget ditt og du er jo så flink og har virkelig gjort en stor jobb med både kropp og psyke! Skjønner ikke noe av programmene dine da. Det er gresk. :fnise:

Veldig kult at dere er vegetarianere! Jeg drømmer egentlig om det selv men er ikke så flink til å kutte på kjøttet. Mannen er jo også litt for glad i kjøtt dessverre. Så da må jeg alltid styre for å få til noe til begge, men egentlig er det jo bare dårlige unnskyldninger. Det går litt i perioder. Har vært på matkurs med veganmisjonen og veganmannen og de lagde så utrolig mye god veganmat og da ble jeg veldig inspirert. Men så glemte jeg det liksom igjen... 

Nå skjønner jeg det med hunden. Ikke så lurt å begynne å lese innlegg fra bunnen og oppover. :P God bedring til begge hundene. :) Syke dyr er det værste! Man blir liksom så hjelpesløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.6.2016 at 13.36, gjest- silje skrev:

Ja, min hund for mange år siden - naboen som syntes så synd i den :bond:

 

Rainbow: Ja det ble mange irriterende samtaler med den naboen etterpå, men ingenting hjalp, så vi måtte rett og slett ha hunden inne - han kunne ikke være i gården, da vi var så redd for ham, siden naboen ikke skjønte pukk av hva vi sa.

Kjempe bra jobba med godteriet i helga! Det krever litt tiltak å jobbe opp litt disiplin angående snop og slikt, men man klarer det så lenge man vil, og så er det lurt å begynne i det små. En skal selvsagt få lov til å kose seg ! Jeg har for eks store problemer hos mamma. Jeg tror det er fordi de røyker inne - jeg har slutta. Så derfor hogger jeg innpå alt mulig dritt når jeg er der.. Ikke at jeg savner røyken - jeg klarer jo fint å ta meg en festrøyk en sjelden gang, uten at jeg begynner fast å røyke igjen. Men hos mamma så skjer det ett eller annet! Jeg bare MÅ spise og jeg spiser MYE!

Dette med "selvskadingen" til hunden din er vel mer typ stressutløst adferd? Altså hunden blir så stressa at den gjør noe annet for roe å seg ned - få fokuset over på noe annet? Min kunne klø seg - ingen allergi, ingen sår, men skjedde det noe som for han var litt stressende (type kjempekjekt besøk som lekte med ham - giret ham ekstremt opp) så begynte han å klø,,, og klø,,,, og ja, du skjønner pointet ;) 

Herregud for en håpløs nabo! Det er jo direkte livsfarlig å holde på sånn!

Føltes veldig bra å komme vekk fra smågodtgreiene. Spiste faktisk litt usunne nøtter i går, da, dvs brente mandler og sjokonøtter i løsvekt. Men det er i alle fall sunnere enn smågodt! 

Huff, så ille at de røyker inne! Jeg er kjempeallergisk mot røyk, så jeg kjenner det stikker i nesa og svir i øynene bare noen som har røyklukt i klærne setter seg ved siden av meg. Men skjønner sammenligningen med det og matlyst, jeg er godtesugen nå om dagen, så føler jeg aldri blir mett. Spiser og spiser. Dårlig utvalg i lunsjen på jobb også, så føler jeg må ha med meg en del + at jeg spiser utover kvelden hjemme. Ikke usunne ting, forsåvidt, men blir liksom ikke mett.

Jo, du har helt rett i at det er stressutløst atferd, men veterinæren sa noe sånt som "han slikker sår på seg selv for å få en annen smerte enn den han har bak å konsentrere seg om. Så han skaper smerte på et nytt sted". Så det hørtes veldig ut som en slags selvskading. Men det er stress pga smertene det kommer av, ja. Det du sa om kløe fikk meg til å tenke. Han klødde så sykt mye en periode, og vi skjønte ikke hva det var. Prøvde å kutte ut leverpostei og syns han ble bedre, men kan hende det hadde mer med at vi trente alenetrening med ham da, så han ble stressa.

Den 28.6.2016 at 13.41, Chandra skrev:

Jeg er inspirert av deg allerede jeg. Leste det første innlegget ditt og du er jo så flink og har virkelig gjort en stor jobb med både kropp og psyke! Skjønner ikke noe av programmene dine da. Det er gresk. :fnise:

Veldig kult at dere er vegetarianere! Jeg drømmer egentlig om det selv men er ikke så flink til å kutte på kjøttet. Mannen er jo også litt for glad i kjøtt dessverre. Så da må jeg alltid styre for å få til noe til begge, men egentlig er det jo bare dårlige unnskyldninger. Det går litt i perioder. Har vært på matkurs med veganmisjonen og veganmannen og de lagde så utrolig mye god veganmat og da ble jeg veldig inspirert. Men så glemte jeg det liksom igjen... 

Nå skjønner jeg det med hunden. Ikke så lurt å begynne å lese innlegg fra bunnen og oppover. :P God bedring til begge hundene. :) Syke dyr er det værste! Man blir liksom så hjelpesløs. 

Oh, så kult! Ja, jeg har kommet veldig langt, det er rart å tenke på hvor lat og hvor sliten og egentlig hvor deppa...jeg var. 

Ikke rart du ikke skjønner noe av programmene mine, det må man nesten kjenne til Beach Body godt for å gjøre. Prøver å beskrive dem sånn noenlunde, men det er vel mest for min egen del at jeg ramser opp hvilke navn det er på dem. Umulig å forklare godt nok med alle disse rare greine. Programmene har et navn, hver treningsøkt har et navn, og så heter de ofte snodige ting også. :fnise:

Du får lære mannen at det går an å lage og bli mett av veggismat også. Her en dag lagde vi spaghetti med veggiskjøttsaus. Den besto av portobellosopp og brune bønner og masse krydder som var most med stavmikser. Lag det en dag og se om han skjønner at det ikke er kjøtt! :P Jeg tror mange, særlig menn og min foreldregenerasjon (folk mellom 60 og 70) tror at det må være kjøtt for at det skal være mat. Når vi er hos foreldrene til samboeren blir det for ekesmpel alltid laga egen mat til oss. Sånn var det da det ble foreslått mer veggismat i kantina her også. Argumentet fra kokken var at det var for mye styr med enda mer "spesialmat". Men man MÅ faktisk ikke ha et kjøttalternativ! Jeg har jo bare vært veggis i halvannet år, omtrent, men nå føles det veldig unaturlig å spise døde dyr, må jeg si. Kjempegøy at du var på matkurs med dem! 

Jeg hater jo å lage mat, men det trenger ikke være så vrient heller. I går stekte jeg champinjong, portobellosopp og mase krydder sammen med kidneybønner, og serverte med ris og en saus. I forgårs hadde vi bakt søtpotet med ovnsbakte kikerter. Hah, høres ut som vi lager sykt mye bra mat fra bånn. Det hender fort det blir en veggisburger også, altså.

Vofse virka heldigvis i bra form i dag, så da skal vi prøve oss på en rallylydighetsøkt i kveld!

Dette ble mye greier, logger trenininga i eget innlegg!

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld bestemte jeg meg for å ta en PIYO-økt i dag. Det er yoga-inspirert. En Live-økt, som vil si at det er spilt inn med noen andre trenere, ikke hun som egenltig har programmet. Men i dag tidlig hadde jeg ikke noe lyst, jeg ville heller trene styrke. Så jeg tok "Back and shoulders" fra Sagi Kalev. Det var laga spesielt for Beach Body sine nettsider. Det var bare Sagi og en dude til som sto der med styrkeapparater. Jeg likte ikke denne økta noe særlig. 42 min rygg, biceps og skuldre. Hvorfor jeg ikke likte den kan oppsummeres slik:

1. Sagi prata VELDIG mye. Klart man må vise øvelsene, men herregud, da. "This is how I train, this is how I do it, you are in my gym now..:" Og han er fra Israel, tror jeg det er, så han snakker litt gebrokkent og samtidig høres han ut som Hulken. Ikke at jeg har hørt Hulken snakke, men det er sikkert sånn han høres ut. Sikker på at økta hadde var en halvtime om han hadde holdt mer kjeft. Ofte ble jeg stående midt på gulvet og vente, fordi han skravla mellom set og mellom øvelser og hele tida.

2. Sagi skulle han ha muskelmannen han trente med til å si at han ville gjøre disse øvelsene "cause I wanna get big muschles and broad shoulders", men duden var jo dritsvær fra før...

3. Det var en del utstyr. Altså, noe utstyr er det greit nok å modifisere med andre ting, som at man kan feste strikk i døra i stedet for pullupbar/chinupbar. Men nå var det bruk av noen bånd som satt i et treningsapparat som kunne dras opp og ned og håndtakene kunne flyttes...poenget med BB er jo at man skal trene hjemme. Jeg har ikke et gedigent apparat med sånn bånd-greie. Så brukte strikk og bare sto på gulvet og løfta sånn halvveis likt.

4. 42 min med det der var kjeedelig, og når jeg ikke hadde rett utstyr ble ikke alle øvelsene tunge nok heller. Men jeg er allerede støl, da. Så det funka jo, men jeg gidder ikke kjede meg når jeg trener!

Konklusjon: Ikke mer Sagi Beach Body Spesial....! Lurer på hva jeg skal ta i morgen. 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg vil si at brente mandler er bedre og sunnere ja :biggrin: Jeg blir mye fortere mett på det, enn for eksempel sjokolade, og så er det ikke så mange tilsetningsstoffer i de som for eksempel smågodt/ sjokolade (så lenge de ikke har forandret på innholdet siden sist jeg spiste det da). Det er jo en del kcal i nøtter, men så lenge en ikke spiser hele posen (slik som meg), så er det ingen problem å spise det ;) 

Nei, den naboen var en av de mer spesielle da, så hun er for så vidt, nesten (bare nesten altså) litt unnskyldt stakkars ;) hehe, det var mye rart som skjedde med henne som nabo - nesten så jeg savner sprellene (ikke med hunden da!) hennes, da hun helt klart var unik :skratte:

Huff så kjedelig når treningsøkta ble slik, men du har jo vært så flink at du gjennomførte OG du ble støl i tillegg! Det er godt jobba det, når det tenderer til å bli dødelig kjedelig!

 

Jeg også har perioder der jeg er ekstremt sulten :opplyser: Jeg aner ikke hva som gjør det, eller hva det kommer av, i de periodene spiser jeg alle rundt meg under bordet :tongue: Det verste er at jeg sjeldent legger på meg i de periodene, så kanskje det er kroppen som bare trenger mer mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da satser vi på at nøttene var innafor. I går var det avslutning på rallytreninga, og da spiste jeg imidlertid både sjokolade og muffins! Det er så sjelden det er kake jeg kan spise tilgjengelig siden jeg ikke tåler hvetemel. Så da tok det litt av. Men spiste ikke så mye resten av dagen, pga dårlig lunsj på jobb. Selv om jeg ikke teller kcal tenkte jeg å av og til skrive ned hva jeg spiser her, så har jeg litt oversikt. Så i går var det sånn:

Etter trening: En MYO-shake med sjokolade + BCCA-pulver
Frokost: Havrechia-grøt. (Havregryn, chiafrø, kanel, frosne blåbær, rosiner, kanel og mandelmelk i kjøleskapet over natta).
Mellommåltid: En boks rosiner og et eple
Lunsj: En skål havregryn fra pose og masse salat (det eneste de hadde som jeg kunne spise på jobb)
Mellommåltid: En pose "småsulten". Den inneholder over 300 kcal. Kanskje bra for @rh1 å spise sånne?
Middag: Hvitløksmarinerte portobellosopp, salat, grovt hamburgerbrød, en dæsj oatly fresh og masse søtpotetfries
Kveld: 4 glutenfrie muffins, noen jordbær og sikkert femti gram sjokolade. 

Var sulten store deler av dagen, men selv om kvelden ikke var sunn hjalp den på kaloriinntaket.

Vi har også mye rare naboer, og skjønner greia med at det NESTEN er så man savner dem/tenker at man kommer til å savne dem!

Trening i dag: Måtte tilbake til min yndlingstrener Shaun T. Tok Max Out Sweat fra Insanity Max 30. Denne gangen var det umulig å ikke stoppe noen ganger (i dette programmet er målet at du skal gå så hardt du greier, og du SKAL måtte stoppe, og så skal du klare litt lengre neste gang). Du har tre øvelser pr runde, tre ganger gjennom, og så tre nye øvelser med tre ganger gjennom. Hver intervall er på et minutt. Tre pauser i hele økta, på 15 sekunder. Husker ikke hvor mange bolker det er med intervaller. Var nok in and out plank taps som tok meg, allerede på 7+ minutter. Stå i planke med vide bein, hopp med beina inn mot magen, og når du er inne tapper du borti motsatt kne. (Altså høyre hånd på venstre kne). Ga det mening? Alle sånne stå i planke og hopp og gjør noe med armene samtidig-greier er tuuuuungt! Ble kjempesvett, brant over 370 kcal og klar for dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå det så ut som en SKIKKELIG digg frokost :hjerter: (og middag også for så vidt - egentlig en generelt smakfull dag, ser det ut til!)
Takk for tips til mellommåltid :D 

Oi - da skal du vel kanskje prøve deg på den flere ganger, også se framgang litt og litt, er det planen? :) 
Høres så sinnsykt heftige og intense ut, de øktene dine - begynner jo å svette her jeg sitter og leser om dem :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Dette her BCAA pulveret - any good?? Altså, alle jeg vet om som trener, skryter dette opp i skyene.. Men jeg er enda ikke kommet dit at lysten på det er kommet. Jeg ser for meg hjertebank på boks :sjokkbla: jada jeg har et løpsk hjerte som reagerer veldig fort på ting, er sjekket - ingenting galt, men liker å ta hensyn til det, slik at jeg slipper det.

Matdagen så veldig bra ut :lol: Synes alle andre, er så flinke å sette opp smakfulle matdager. Mens jeg ikke eier fantasi og lever på faste ting.. Altså jeg sjokkerer veldig sjelden folk på jobben min med maten min. Det er liksom knekkebrød, cottagecheese eller en yoghurt med bær,,, Og middagen er gammaldags husmannskost ;) 

Treningen din ser kjempebra ut :hoppe: 

Jeg hater planken, like høyt som jeg hater glutebridgen! Så alle former for planke som innebærer å gjøre den tyngre er :sur: Så det gjør jeg helst ikke nei :daane:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, rh1 skrev:

Åå det så ut som en SKIKKELIG digg frokost :hjerter: (og middag også for så vidt - egentlig en generelt smakfull dag, ser det ut til!)
Takk for tips til mellommåltid :D 

Oi - da skal du vel kanskje prøve deg på den flere ganger, også se framgang litt og litt, er det planen? :) 
Høres så sinnsykt heftige og intense ut, de øktene dine - begynner jo å svette her jeg sitter og leser om dem :P

 

Det har utvikla seg til å bli min standardfrokost. Tar under fem minutter å lage, og smaker godt. Pluss at jeg holder meg mett til lunsj, noe som er bra nå når jeg tydeligvis er i en periode der jeg er konstant sulten og kunne spist gjennom hele dagen.

I går lagde jeg forresten gulrot-linse-suppe med kikertpannekaker. Flinke veganmisjon-damen. Uten henne hadde vi vært sultne. 

Ja, det er akkurat det som er planen! :) Jeg har tatt hele programmet, som gikk over to mnd. Og da merka jeg godt forskjell fra den ene gangen til den neste jeg tok en video. Det er et veldig høyintensivt program med mye hopping, og jeg elsker treneren. Men ikke så bra å ta runde etter runde med så mye høy puls og belastning, så nå tar jeg bare enkeltvideoer innimellom og skriver ikke opp tiden jeg maxer på lenger. Men jeg prøver å ha som et slags mål at jeg skal greie å komem gjennom så mange av disse videoene som mulig uten å maxe. Har klart det med flere fra måned 1, men bare en av dem fra måned 2. Hjelper litt når jeg husker dem, for da kan jeg si til meg selv at "det er bare tre runder med denne øvelsen, så er det ikke plankegreier på lenge".

Hehe, ja, de med Shaun T er ekstra intense, da. Prøver å ikke ha veldig mye cardio og hopping flere dager på rad, men jeg liker det så godt, så trenger det innimellom!

21 timer siden, gjest- silje skrev:

Dette her BCAA pulveret - any good?? Altså, alle jeg vet om som trener, skryter dette opp i skyene.. Men jeg er enda ikke kommet dit at lysten på det er kommet. Jeg ser for meg hjertebank på boks :sjokkbla: jada jeg har et løpsk hjerte som reagerer veldig fort på ting, er sjekket - ingenting galt, men liker å ta hensyn til det, slik at jeg slipper det.

Matdagen så veldig bra ut :lol: Synes alle andre, er så flinke å sette opp smakfulle matdager. Mens jeg ikke eier fantasi og lever på faste ting.. Altså jeg sjokkerer veldig sjelden folk på jobben min med maten min. Det er liksom knekkebrød, cottagecheese eller en yoghurt med bær,,, Og middagen er gammaldags husmannskost ;) 

Treningen din ser kjempebra ut :hoppe: 

Jeg hater planken, like høyt som jeg hater glutebridgen! Så alle former for planke som innebærer å gjøre den tyngre er :sur: Så det gjør jeg helst ikke nei :daane:

 

Hmmm, vet ikke helt hva jeg skal si om BCAA som kan gi deg noe ordentlig info, men først så er det ikke koffein i det, så du får ikke hjertebank eller høyere puls av det, men bra om man tar det sammen med koffein. (Jeg tar gjerne fres eller noe greier jeg kjøpte fra Beach Body til å ta før økta som skal øke prestasjonsevnen, men ikke alltid det rekker å virke siden jeg trener så tidlig om morgenen). Jeg begynte å ta BCAA fordi jeg leste at det skulle redusere stølhet og øke musklenes evne til å eh..bli muskler. Og så leste jeg at det var bra for vegetarianere, og at det egentlig bare var postive ting med det. Det skal også gjøre nedbryting av muskler som er bra om man trener uten å ha spist, og ja..! Jeg føler jeg blir mindre støl når jeg bruker det i alle fall. Jeg tar det noen ganger før og noen ganger etter trening (er forskning som viser at det kan være best før, men jeg varierer som sagt, siden resultatene viser bare en marginal forskjell). 

Jeg syns også det er kjedelig å finne på ting til mat, derfor: Mye kokebøker, blogger og når jeg først finner noe bra blir det det!

Planke-pushups-plankehopping- all the things...dritslitsomt og tungt, men lett å merke progresjon! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten i går:

Etter trening: MYO + BCAA
Frokost: Samme som i forgårs (chiagrøt med frosneblåbær, havregryn, kanel og mandelmelk)
Lunsj: Salat, tre knekkebrød med geitost, to sånne minibeger (sånn som man får på hotell) med honning og to grønnsakskarbonader som de hadde på jobb.
Mellommåltid: En grov tortilla med ost i mikroen. To knekkebrød med geitost. Sulten sulten sulten. 
Middag: Gulrotsuppe med linser og løk, kikertpannekaker med hvitløkssmør.
Kvelds: En grov tortilla til med ost. En skål med havreflakes, blåbær og mandelmelk og rosiner.

Skjønner ikke hvorfor jeg er så sulten hele tida.

I går kveld stabla jeg 25 høyballer i stallen, så ble en slags styrkeøkt. (Bruker maske, ellers hadde jeg dødd av allergi).

I dag trente jeg Lower Fix Extreme fra 21 day fix extreme. Beinøkt. Det er fire runder, tre øvelser i hver runde, og man gjentar alle to ganger. Mye squats og utfall. Jeg brukte to dumbbells på 8.7 kilo hver gjennom hele. Noen på facebook-gruppa mi mente det var kjempemye, men sammenligna med styrkejenter er det jo lite! Svetta masse og var kjempefornøyd etterpå, lurer på om jeg kan gå på søndag! Blir nemlig alltid støl to dager etter en økt.

Gleder meg til HELG!!
Skriver hos dere senere, nå må jeg jobbe litt! ;) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Har du sjekket hvordan makroene er fordelt i maten din ? Nå har du jo skrevet opp noen dager, så du kan jo legge det inn i for eks lifesum? Slik at du ser fordelingen over næringsinnholdet. Hvis det for eks er litt skjevfordeling i kostholdet, så kan det gjøre en mer sulten. For eks hvis jeg spiser slik:  10 % fett, 75% karbohydrater og 15% proteiner, så vil det mest sannsynlig gjøre meg mett der og da, men jeg hadde blitt raskt sulten igjen, fordi det hadde blitt for mye karbs i forhold til fett og proteiner. 

Treningen ser kjempebra ut! Så herlig med en svett og tung økt :tongue: Synes du er råflink som trener før jobb altså. Det hadde ikke vært menneske igjen av meg da! Det er så vidt jeg orker å sminke meg liksom ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Host* Inntil for nylig siden hadde jeg ikke skjønt hva makroer egentlig er. Når jeg logga i Myfitnesspal var jeg kun opptatt av kalorier. Men du har sikkert rett i at det er noe der! Når jeg ser på matinntaket i går var det lite proteiner og mye karbohydrater, og det er likt i dag. I går var det vel bare proteinshaken om morgenen, linsene i suppa, kikertmelet i pannekakene og litt ost som inneholdt proteiner. 

Uppe proteininntaket og se om det hjelper mot sulten! Pluss at jeg føler at magen min ser mindre fin ut når jeg har spist mer karbs. 

Det at jeg trener før jobb er noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle begynne med, men nå har jeg gjort det i omtrent to år. Syns det er mye kjedeligere å gå igang med det etter jobb, og da har jeg så mye annet. Hundetreninger, må i stallen, slappe av fordi jeg er sliten....blir fort så seint og tiltak. Best å gjøre det før jeg vet hva jeg driver med, før hodet skjønner hva kroppen holder på med. :P Hadde aldri gjort det om jeg måtte dratt noe sted. Det at jeg kan være igang ti min etter at jeg har våkna er ene og alene årsaken til at jeg får det til før jobb. Digg med tung økt, ja! Gleder meg til å få kjøpt stang etter hvert, da kanskje jeg klarer å løfte på en annen måte. Er bare dumbbells i de øktene jeg tar, men moro å prøve stang likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Her er en link, der står det litt om hvilken fordeling en kan bruke og slikt.

Altså en trenger fett også, ikke kun proteiner og karbohydrater, men det regner jeg med at du vet :ph34r: Ser du spiser geitost og mandelmelk - tenker det er litt fett i det? Uten at jeg har særlig peiling på de matvarene. 

Og så nevnes det oppsett av spisemønster, med linker. Jeg spiser for eks etter periodisk faste. Da jeg ikke takler mange små måltider, blir bare ekstremt sulten av å spise lite og ofte, det er her jeg alltid har gjort feil tidligere under dietter/vekttap. Så jeg begynte av meg selv å spise store måltider ca 2 -3 ganger for dagen, så oppdaget jeg at andre også spiste på samme måten, så var det litt befriende, for venner og slekt mente jo en periode at jeg var "gal", hehe,, jeg ødela visst forbrenningen min og alt mulig rart ;) Nå har jeg spist slik i nesten 3 år, og har dermed tilpasset sultfølelsen etter dette spisemønsteret, så nå kjenner jeg ikke sult om morgenen for eks.

 

Hadde jeg begynt litt senere og kanskje hatt en litt mer stillesittende jobb, så hadde jeg nok også prøvd å trent før. Da jeg er elendig på å trene etter jobben. Da har jeg ingen energi, eller særlig lyst før klokka kanskje er 2300, men da er det jo litt for sent.. Og jeg prøver å lære meg å komme i seng tidlig, noe jeg ikke er helt flink til enda.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Blir litt svimmel av alle tallene man skal forholde seg til, men! :P Beach Body er forøvrig ikke bare trening, de er også opptatt av å lære folk om godt kosthold, og de har et system som styrer det der, men har ikke orka å benytte det. Da har de små bokser med ulike farger, der feks gul er carbs og rød proteiner, og så kan man regne ut utfra vekt, høyde, kjønn og hva man vil oppnå, hva det tilsvarer i de ulike makroene. Feks kan du da få vite at du trenger x antall gule, røde, blå etc bokser om dagen, og de er porsjonsstørrelse. Og så kan man fordele det utover dagen etter en gitt plan. Har aldri orka å følge det, men..! Alle sånne utregningsgreier der man må holde øye med alt virker så slitsomt.

I helga ble det ikke noe trening, og veldig mye godteri. Sukk. Der kom det fett og sukker, ja! :P Ja, du har nok rett i at jeg har litt lite fett i kosten. Det er ikke så mye i vegetarisk mat, så med unntak av olje jeg steker i er jeg litt usikker på hvor jeg skal få det fra. Er nok ikke noe særlig i mandelmelk.

Interessant det du sier om spisemønster. Jeg skal prøve meg fram og se litt hva som gjør meg mest sulten.

I dag trente jeg en P90X-video, ganske gammelt, med Tony Horton (han som har 22 minute hard corps). Hadde egentlig tenkt å følge "challenge du jour" (CDJ) denne uka, Beach body legger ut én ny økt fra hele sortimentet sitt hver dag, som man kan ta i 24 timer før den byttes ut med en ny en. Men den som var satt opp brukte bare utstyr jeg ikke har, så da ble det denne istedet. Styrke. Mye pushups og en del manualer. Det var tungt, brant mye kcal, men ikke så gøy, egentlig. Skal prøve å ta CDJ resten av uka. Pga amerikansk tid blir det alltid det de har regna som gårsdagens økt, siden de byttes ut rundt klokka 9 om morgenen norsk tid. 

Tre og en halv arbeidsdag igjen til ferie! :hoppe: (har fri på fredag)

Endret av Rainbow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at du skriver hva du spiser. Blir inspirert til å skjerpe meg selv! Angående fett kan du kanskje spise en del Avocado, nøtter og frø? Olje over salaten skal vel også hjelpe og det var det jeg kom på. :fnise: Er det fett i tofu forresten?? 

Sp deilig med ferie! Har du noen spennende planer? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra det er inspirerende! Er en grunn til at jeg ikke førte opp helga, kan du si..! Bra jeg trener så mye som jeg gjør når sukkerinntaket blir så høyt mange helger. En ting som er veldig rart, er at når jeg har spist mye godteri...så får jeg høy puls og blir dritvarm. Helt desperat varm. Og det skjer alltid når jeg har gjort det. Kanskje jeg egentlig ikke tåler sukker?

Nøtter spiser jeg en del av, også har jeg chiafrø i frokosten min hver dag! Det var bra det er noe fett der, da! Avokado kan jeg definitivt begynne å spise mer av. Google sier at det er en del fett i tofu. Og det spiser vi jo ganske ofte. Yay!

Ingen store planer, men samboeren og jeg tar med hunden til fjells på fredag, på hytta til foreldrene mine. Det er ikke sånn kjempefjell-landskap der, men i alle fall kaldt, så da blir vofse glad. Han kommer til å klikke av alle sauene, da. I går på LP-trening måtte vi hive ham i bilen fordi han fikk helt spasmer da han så en saueflokk bak et gjerde nær treningsområdet og ville løpe etter dem. Eurasier skal lissom ikke ha jakt- og gjeteinnstinkt...! Og ved siden av trente en gjeterhund helt uforstyrra på lydighetsøvelser uten bånd..! :P

Ellers blir vi stort sett hjemme og tar dagsturer og sånn. Fordi: Vi skal flytte til høsten! :nigo: Dette er det første stedet jeg sier det, for her er det (nesten) ingen som vet hvem jeg er i virkeligheten! Mitt gamle barndomshjem eies fortsatt av mamma (bodde der de første åtte årene av livet mitt), og nå skulle de som bo der flytte ut, så da fikk vi tilbud om å leie der. Så vi skal leie noen år og forhåpentligvis få råd til å kjøpe det når vi tjener litt bedre. (Og når jeg har fast jobb)! Så fra oktober/november blir det enebolig på oss! :hoppe: Da skal vi endelig få et eget treningsrom!! Blir vel mest oppvaskmaskin, vaskemaskin, kjøleskap og den slags som må prioriteres, men oooh så mye treningsutstyr jeg har lyst til å kjøpe!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man må jo få kose seg litt i helgene da og nå er det jo sommer i tillegg! :enig: Jeg er irritert over at jeg har så stort søtsug som gravid. Før jeg ble gravid trente jeg jo ganske mye og spiste sunt og hadde ikke noe stort behov for søtt. Håper jeg kommer tilbake dit igjen altså! :fnise: Nå er kroppen desperat etter sukker og jeg må bare tøyle den så godt jeg kan.

Jeg har forresten laget meg en frøblanding jeg pleier å strø over grøten. Blander bare sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner og gresskarfrø i en krukke. Det er jo en lettvint måte å få i seg litt ekstra på. Valnøtter og mandler er også godt på grøten, eller på jordbær med fløte som jeg spiste i stad. :P Hvor kjøper du forresten tofu? Jeg ønsker å bli flinkere til å lage mat med det, men hver gang jeg får det for meg skjønner jeg ikke hvor jeg skal få tak i det. 

Gratulerer så mye med enebolig! Det blir sikkert helt supert, og spesielt med hunden også! At det er barndomshjemmet i tillegg gjør det jo ekstra koselig, og treningsrom hadde jo bare vært fantastisk! Kan tenke meg at dere gleder dere masse! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei hallå! Følger med her jeg, utrolig gøy med en dagbok som strekker seg så langt tilbake! Du har jo oppnådd utrolig mye, og tilsynelatende gjennomgått en stor livsstilsendring - både med mat og trening, og spesielt treninga. Får på en måte lyst til å kaste med på hjemmevideoene, men har ikke helt fått taket på det ennå:fnise: Så forresten du nevnte at du er i stallen, driver d jevnt med hest eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Chandra skrev:

Jaja, man må jo få kose seg litt i helgene da og nå er det jo sommer i tillegg! :enig: Jeg er irritert over at jeg har så stort søtsug som gravid. Før jeg ble gravid trente jeg jo ganske mye og spiste sunt og hadde ikke noe stort behov for søtt. Håper jeg kommer tilbake dit igjen altså! :fnise: Nå er kroppen desperat etter sukker og jeg må bare tøyle den så godt jeg kan.

Jeg har forresten laget meg en frøblanding jeg pleier å strø over grøten. Blander bare sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner og gresskarfrø i en krukke. Det er jo en lettvint måte å få i seg litt ekstra på. Valnøtter og mandler er også godt på grøten, eller på jordbær med fløte som jeg spiste i stad. :P Hvor kjøper du forresten tofu? Jeg ønsker å bli flinkere til å lage mat med det, men hver gang jeg får det for meg skjønner jeg ikke hvor jeg skal få tak i det. 

Gratulerer så mye med enebolig! Det blir sikkert helt supert, og spesielt med hunden også! At det er barndomshjemmet i tillegg gjør det jo ekstra koselig, og treningsrom hadde jo bare vært fantastisk! Kan tenke meg at dere gleder dere masse! :) 

Ja, får prøve å tenke at jeg faktisk ikke skal spise så mye godteri alltid heller, at det er lov å kose seg (selv om jeg egentlig misliker det uttrykket fordi det ofte blir sagt av folk som alltid må ha en unnskyldning for å kose seg og slippe å bevege seg i det hele tatt, som overvektige damer i sekstiåra som serverer kake flere ganger om dagen og aldri trener :P ) Men det ER jo sant. Av og til er det lov. Og Shaun T sier at man aldri skal kalle det en cheat, men en treat. For å kalle det cheat blir å gjøre det negativt og kjipt og gir dårlig samvittighet, mens treat er noe man gjør fordi man fortjener det eller har en annen grunn som faktisk er god, men ikke gjentar seg hver dag hele dagen! :nigo:

Nøttegreiene var smart! Kanskje jeg skal begynne å ta med meg noe sånt. I går måtte jeg spise smakløs (og veldig salt) grøt fra pose fordi det ikke var noe annet her - og da hadde det definitivt hjulpet med sånt. 

Tofu kjøper jeg som oftest på Meny. De har det merkelig nok i allergihylla. De har firm tofu som er fin til å marinere og sånt. Det finnes også hos noen helsekostbutikker. Silken tofu, som kan brukes i andre ting finnes ofte sammen med "etnisk" mat, den trenger ikke stå kaldt. Tofu er best når man får krydra og marinert og gjort noe skikkelig med det, men vi bruker det ofte i wok, eller så er det veldig fint hvis man tillater seg litt halvfabrikata, erstatter gjerne kyllingen i Toro-poser med det. 

En ting jeg lurer på hvor man får tak i er tempeh. Aldri sett det noe sted.

Tusen takk! :hoppe: Jeg tror nesten ikke på det, at husdrømmen endelig blir virkelighet. Vofse kommer til å bli glad for hage! Vi hadde sett for oss at vi måtte "ta til takke med" et myye mindre hus, langt utafor Oslo, og at ikke vi ville få råd før om lenge. Nå pakker vi så smått allerede, greit å få kasta alt rælet som har hopa seg opp i kottet, feks. Fant blant annet et blad jeg abonnerte på før, fra 2006. Har jeg ikke lest dem på 10 år tror jeg det er bedre at de får nytt liv som noe annet papir! 

13 timer siden, Diis skrev:

Hei hei hallå! Følger med her jeg, utrolig gøy med en dagbok som strekker seg så langt tilbake! Du har jo oppnådd utrolig mye, og tilsynelatende gjennomgått en stor livsstilsendring - både med mat og trening, og spesielt treninga. Får på en måte lyst til å kaste med på hjemmevideoene, men har ikke helt fått taket på det ennå:fnise: Så forresten du nevnte at du er i stallen, driver d jevnt med hest eller? :D

Hei! Så koselig at du vil følge med! Ja, jeg har hatt denne dagboka en stund, gitt. Godt å være en annen person enn den gangen, nesten rart å tenke på hvor jeg var da og hvor jeg er nå, spesielt hvor jeg var før jeg lagde den dagboka, utslitt, lat, lett overvektig og treningshater.

Videoer er gøy! :nigo: Men jeg foretrekker beach body sine over mye annet jeg har sett, selv om det er ymse der også.

Jeg er i stallen hver dag, men hesten min er pensjonist, så jeg rir ikke. Bare møkker, steller henne og gir mat, egentlig. Har ikke ridd på over et år, og det er minst to siden jeg galopperte. Merker at jeg savner det, men ikke så lett å få det til noe annet sted (eller å få tid) når gamlemor ikke orker å bli ridd lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...