Larry Croft Skrevet 19. januar 2012 #121 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Hever også et øyenbryn når jeg hører om sånt. Hvorfor kan ikke de som virkelig trenger det benytte seg av det få komme til først. Pluss noen forventer at NAV skal ordne opp i alt for seg, Man må jo ta litt ansvar selv mener jeg. Møtte jo en som skulle skrive klagebrev til dem og fortelle hvor mye de hadde ødelagt for han eller noe. Tviler på at de har gjort han mye vondt men... Endret 19. januar 2012 av Pathos 1
gira97 Skrevet 19. januar 2012 #122 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har vært nav klient i flere år dessverre etter en traumatisk ting. I de første årene var jeg så syk at jeg ikke gikk ut døra. Jeg satt isolert fra omverdenen i hele 3 år. Nå har jeg sakte men sikkert kommet meg ut, og nå består hverdagen av å oppleve fine ting. Dra på kino, kafe, shopping, utenlandsreiser. Alt dette på velferd stønad. Legen oppfordrer meg til dette, dette er behandling mot sosial angst og depresjon. Jeg har blitt så bra av utenlandsturene at jeg har begynt på kurs og jobber i diverse helger. Skaff dere litt livserfaring, please ! Mange er trygdet av psykise grunner og da er det viktig å gjøre morsomme ting som gir glede ! 1
Gjest Raindrops Skrevet 19. januar 2012 #123 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har vært nav klient i flere år dessverre etter en traumatisk ting. I de første årene var jeg så syk at jeg ikke gikk ut døra. Jeg satt isolert fra omverdenen i hele 3 år. Nå har jeg sakte men sikkert kommet meg ut, og nå består hverdagen av å oppleve fine ting. Dra på kino, kafe, shopping, utenlandsreiser. Alt dette på velferd stønad. Legen oppfordrer meg til dette, dette er behandling mot sosial angst og depresjon. Jeg har blitt så bra av utenlandsturene at jeg har begynt på kurs og jobber i diverse helger. Skaff dere litt livserfaring, please ! Mange er trygdet av psykise grunner og da er det viktig å gjøre morsomme ting som gir glede ! Les tråden, please. Du har ingen grunn til å forsvare deg, noe som har blitt påpekt ufattelig mange ganger. 1
The Kitten Skrevet 19. januar 2012 #124 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har vært nav klient i flere år dessverre etter en traumatisk ting. I de første årene var jeg så syk at jeg ikke gikk ut døra. Jeg satt isolert fra omverdenen i hele 3 år. Nå har jeg sakte men sikkert kommet meg ut, og nå består hverdagen av å oppleve fine ting. Dra på kino, kafe, shopping, utenlandsreiser. Alt dette på velferd stønad. Legen oppfordrer meg til dette, dette er behandling mot sosial angst og depresjon. Jeg har blitt så bra av utenlandsturene at jeg har begynt på kurs og jobber i diverse helger. Skaff dere litt livserfaring, please ! Mange er trygdet av psykise grunner og da er det viktig å gjøre morsomme ting som gir glede ! Som Raindrops sier, les tråden. Du er forresten ikke den er eneste med livserfaring, bare fordi du har gjennomgått en traumatisk hendelse og sliter. 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #125 Skrevet 19. januar 2012 Det spørs hvilken problemmer de har, jeg tror neppe at nav deler ut penger uten noe grunn. Er selv student, får vanlig student stipend og jobber deltid, det blir rundt 10000 i mnd...... meget fornøyd med det er 22 år. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #126 Skrevet 19. januar 2012 Jeg kan faktisk komme på en ting mange gjør som er missbruk av ordninger. Det gjelder den ekstra barnetrygden man får som enslig forsørger. En del deler barna mellom seg på papiret, ett barn hos mor og ett hos far. Da får begge foreldrene ekstra barnetrygd, mens i realiteten er barna mere hos den ene foreldrene enn den andré. Det som er ekstra irriterende når de gjør slikt er at begge foreldrene er i fulle jobber og egentlig ikke har behov for barnetrygden i det hele tatt.
oslotur Skrevet 20. januar 2012 #127 Skrevet 20. januar 2012 Jepp, hun koster meg 1200 kr i året, så jeg valgte bort TV for å kunne beholde henne. Hun er billigere. Hva om den blir syk, jeg håper du vet prisene hos en dyrlege? ja da kan du nok ikke gjøre noe annet enn å bare å sitte å se på den lide 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #128 Skrevet 20. januar 2012 Det spørs hvilken problemmer de har, jeg tror neppe at nav deler ut penger uten noe grunn. Er nok mange som er flinke til å snakke for seg hos NAV og later som de har en eller annen usylig sykdom. Etterpå går de rundt og skryter over at de får penger uten å løfte en finger. I farten kommer jeg på tre slike bekjente jeg har. Og jeg tenker bare "ok, så der går skattepengene mine...". Vil heller at skattepengene mine går til noen som faktisk trenger det...
HopelessFear Skrevet 20. januar 2012 #129 Skrevet 20. januar 2012 Er nok mange som er flinke til å snakke for seg hos NAV og later som de har en eller annen usylig sykdom. Etterpå går de rundt og skryter over at de får penger uten å løfte en finger. I farten kommer jeg på tre slike bekjente jeg har. Og jeg tenker bare "ok, så der går skattepengene mine...". Vil heller at skattepengene mine går til noen som faktisk trenger det... Nå er det ikke nav som en snakker med heller, men legen som videresender søknad og skriver den. Om det er noen som ikke gjør jobben sin skikkelig, så er det legene som sender friske pasienter videre opp gjennom systemet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #130 Skrevet 20. januar 2012 En digresjon, men jeg synes det er snodig at de av dere som kjenner noen som snylter mtp svart arbeid og liksom- sykdom, ikke melder fra? Det finnes et eget telefonnummer. 55 55 33 33 Du kan være anonym. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #131 Skrevet 20. januar 2012 En digresjon, men jeg synes det er snodig at de av dere som kjenner noen som snylter mtp svart arbeid og liksom- sykdom, ikke melder fra? Det finnes et eget telefonnummer. 55 55 33 33 Du kan være anonym. Interessant... Kan man sende mail også? Det er så klart fristende, men hva skjer da i så fall? Tror neppe NAV bryr seg. De har nok å gjøre. Og dessuten er det vanskelig å bevise noe.
Sulosi Skrevet 20. januar 2012 #132 Skrevet 20. januar 2012 Interessant... Kan man sende mail også? Det er så klart fristende, men hva skjer da i så fall? Tror neppe NAV bryr seg. De har nok å gjøre. Og dessuten er det vanskelig å bevise noe. Du trenger da ikke tenke på hva de gjør og om de gjør noe. Hvis du er så sikker på at noen utnytter så løfter du røret og ringer. Som man sier til/om de som "spiller" syke for å leve på statens regning; sitt ikke her og klag, gjør noe med det! Jeg er 90% sikker på at saken du melder blir undersøkt. 1
KikiEco Skrevet 21. januar 2012 #133 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Jeg har full forståelse for at mange irriterer seg over svart arbeid, men å melde folk til NAV pga. sykdom mener jeg man skal være forsiktig med. Dette har vært oppe til debatt før og det som ble veldig klart var at folk setter sykdommer i båser etter deres egen kunnskap. Mange mente helt klart at man var enten fysisk syk med smerter eller man var psykisk syk som gjorde at man skulle ha problemer med å fungere sosialt. Etter min menig er dette en veldig svart\hvitt syn på sykdom. Hva med kognitive problemer? Hvordan kan man som nabo f.eks. ha nok kunnskap til å bedømme om et menneske har kognitiv svikt og hvordan det påvirker livet til den aktuelle personen? Kognitive problemer kan være like lammende som en fysisk smerte i forhold til å fungere på en arbeidsplass og er også svært vanlig blant mennesker med psykiske lidelser. Endret 21. januar 2012 av KikiEco 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #134 Skrevet 22. januar 2012 Hvordan kan man gå frem for å melde ifra om en mega-snylter til NAV da? Jeg har en tidligere bekjent som eier leilighet her i byen som hun nå leier ut. Hun har flyttet hjem til Sverige hvor hun har fått seg ny jobb. Snylte-saken er at hun har meldt seg arbeidsledig her i Norge, i tillegg til at hun liksom bor i leilgheten. Hun får da arbeidsledighetstrygd og skatter absolutt ingenting av leieintektene. Dette irriterer meg noe sinnsykt, da hun er en lat snylteperson som bare utnytter systemet "fordi det er mulig".
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #135 Skrevet 22. januar 2012 Hvordan kan man gå frem for å melde ifra om en mega-snylter til NAV da? Jeg har en tidligere bekjent som eier leilighet her i byen som hun nå leier ut. Hun har flyttet hjem til Sverige hvor hun har fått seg ny jobb. Snylte-saken er at hun har meldt seg arbeidsledig her i Norge, i tillegg til at hun liksom bor i leilgheten. Hun får da arbeidsledighetstrygd og skatter absolutt ingenting av leieintektene. Dette irriterer meg noe sinnsykt, da hun er en lat snylteperson som bare utnytter systemet "fordi det er mulig". Tlf 55553333 er nr til NAV
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #137 Skrevet 25. januar 2012 Hva om den blir syk, jeg håper du vet prisene hos en dyrlege? ja da kan du nok ikke gjøre noe annet enn å bare å sitte å se på den lide hun har da sansynligvis både forsikring og "dyrekrisekonto", har aldri møtt noen med dyr uten disse delene...
Gjest Raggy Skrevet 25. januar 2012 #138 Skrevet 25. januar 2012 Som jeg nevnte i det første innlegget, er det folk som bevisst utnytter systemet jeg irriterer meg over. Ikke folk som faktisk vil jobbe, men som av ulike årsaker ikke kan. De jeg kjenner vet jeg faktisk at er late. De sluttet frivillig i jobben. Er ikke syke på noen måte. Når man er ung er 8000 kroner en del. Grunnen til at jeg sammenlignet det med studielånet, er at jeg klarer meg fint på 6700 kr/mnd. Jeg har egen leilighet, strøm, klær, tv, internett og drar på ferie. Det er ikke akkurat luksus, men at noen som utnytter systemet får mer enn meg, det synes jeg er urettferdig. De ødelegger både for de som jobber og betaler skatt og for de andre som faktisk trenger støtten. TS Ja såklart er det oppfattet at det er det du mener, men hvordan kan du egentlig vite hva som er grunnen til at folk mottar (n)ytelser fra Nav? Jeg er psykisk syk og det kan ingen se, det er heller ikke alle mine venner som vet hvorfor jeg ikke er i jobb, rett og slett fordi det er ikke alltid klima for å fortelle dette til folk. Jeg er selv ganske så inni gamperæva lei av å gå hjemme og å være alene, tidvis isolere meg og aldri ha muligheten til å feks jobbe ekstra slik at jeg kan ta med barna på ferie. Vi drar jo på turer såklart, men ikke i den der syden, hotell ferie ol stilen. Vi drar på skauen med telt eller til hytte eller på div dagsturer. Jeg kan ikke begripe av noen på aap kan ha råd til å dra på feire... Mulig jeg er dårlig på å prioritere spare... Jeg liker ikke de som snylter på Nav fordi de er med på å holde liv i folk sine meninger når de ugleser den gruppen jeg befinner meg i og noen ganger så går det ut over selvrespekten. Jeg synes vi har et alt for snilt system, der de som utgir seg for å være ressurssvake blir behandlet deretter isteden for at de fikk et spark bak. Jeg ønsker å jobbe, har prøvd, gikk dritt, søkt behandling, fått avslag, søkt behandling, fått feil behandling, søkt behandling igjen, står i kø, å sånn humper og går det. Det var litt babbel fra meg om navsnylting med litt attåt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå