Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

les litt under da, i stede for å hoppe mmed armene og kjefte og smelle.. jeg har trukket meg ut så får dere kjefte å smelle alt dere vil.. skrev at jeg mener at snyltere fortjener å få i ræven, men at det ofte blir til at en drar alle over en kam.. "de derre nav klientene"

:takke:

På tide å slutte å være så hårsår kanskje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søker en om sosialstønad så får du ikke hjelp om du har oppsparte midler.Men om du motar annen støtte fra nav så kan du spare av dem.

Men jeg synes det er helt utrolig at enkelte har mer utbetalt i trygd enn jeg har i lønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På tide å lese litt før en kommenterer kanskje..

Fordommer er jeg ikke så stor fan av enten det er slik eler slik.

AnonymBruker
Skrevet

Søker en om sosialstønad så får du ikke hjelp om du har oppsparte midler.Men om du motar annen støtte fra nav så kan du spare av dem.

Men jeg synes det er helt utrolig at enkelte har mer utbetalt i trygd enn jeg har i lønn.

Man får utbetalt etter hvor mye man har tjent tidligere, i alle fall om man får AAP.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg vet er trygd som uføretrygd beregnet etter hva en før har tjent. Det er derfor veldig ulikt hva folk får i støtte. En som før har tjent 600.000 vil vel nødvendigvis få mer enn noen som ikke har jobbet etter skole, vært ufør hele livet, eller hatt en lavere lønn før uføretrygden?

• Liker 2
Skrevet

ene xen min er konstant syk,etter hvert som han "friskmeldt" av spesialister,så har han vondt en annen plass..slik har han holdt på i 5 år nå.Og andre x en min går på sosialstønad han får utbet 5700 i mnd...og da han bodde for seg selv fikk han dekket alle utgiftene..men nå bor han hjemme hos mamma og får alt dekket..

AnonymBruker
Skrevet

les litt under da, i stede for å hoppe mmed armene og kjefte og smelle.. jeg har trukket meg ut så får dere kjefte å smelle alt dere vil.. skrev at jeg mener at snyltere fortjener å få i ræven, men at det ofte blir til at en drar alle over en kam.. "de derre nav klientene"

:takke:

Jeg så ikke innlegget ditt under før nå. Men da er vi visst enige likevel da!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så ikke innlegget ditt under før nå. Men da er vi visst enige likevel da!

TS

Den er grei TS, vet at det ikke er like lett å se alt når det blir så mange ininnlegg på kort tid. Ja vi er vel stort sett et vil jeg tro..

• Liker 1
Skrevet

ene xen min er konstant syk,etter hvert som han "friskmeldt" av spesialister,så har han vondt en annen plass..slik har han holdt på i 5 år nå.Og andre x en min går på sosialstønad han får utbet 5700 i mnd...og da han bodde for seg selv fikk han dekket alle utgiftene..men nå bor han hjemme hos mamma og får alt dekket..

Litt av noen x-er du har ;)

Men uansett, enig i at NAV-livet ikke virker som noe man kan basere rikdom på. Man må nok ut og jobbe for å få det til. Det som er speiselt, er at de med lav lønning i Norge faktisk også betaler skatt. Etter skatt har de nok ikke så veldig mye mer enn de som ikke jobber i det hele tatt både snyltere og ærlige.

AnonymBruker
Skrevet

Litt av noen x-er du har ;)

Men uansett, enig i at NAV-livet ikke virker som noe man kan basere rikdom på. Man må nok ut og jobbe for å få det til. Det som er speiselt, er at de med lav lønning i Norge faktisk også betaler skatt. Etter skatt har de nok ikke så veldig mye mer enn de som ikke jobber i det hele tatt både snyltere og ærlige.

Er det så veldig spesielt da? :gjeiper:

Man betaler skatt selv om man får penger av nav.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ung ufør, så jeg får utgitt rundt 14K hver måned (varierer litt, men det er rundt der.) Jeg har heldigvis samboer nå, så vi greier oss økonomisk, selv med en leie på 10K (Veldig vanskelig å finne en leilighet under det som jeg kan ha. Trenger en som er spesielt tilpasset mitt behov.) Jeg greier å fylle opp min BSU hvert år, så det å si at trygdede kan bare glemme å få seg leilighet er bare tull. (I tillegg når en har fått leilighet eller hus, så kan en få bostøtte, noe en nærmest har krav på å få.)

Det er mye tull som går rundt dette med trygding. Bl.a. at en kan komme seg ut av trygden med å skifte kosthold eller at en skal gi faen i å ligge på sofaen dag inn og dag ut. En skal heller gjøre noe fornuftig ut av seg. De aller fleste som er hjemme kan ikke bidra like mye, kanskje noe veldedighet hjemme ifra. (Kiva bl.a. er en fin organisasjon.) Noen er fosterhjem til dyr eller gir penger til fattighjem, selv om de har lite penger selv.

• Liker 2
Skrevet

kjenner også noen som bare rett og slett verken gidder å jobbe eller gå på skole. Det er ingenting galt med de, de bare gidder ikke. Noen fikk seg unger da de var 16-17, slutta på skolen, drar på masse fester og lemper ungen hos bestemor..... samtidig som de snylter på NAV.

Noen bare sitter hjemme på gutterommet og spiller data hele dagen....

Her jeg bor nå er det uhorvelig masse ungdommer som går på NAV, og de råner hele dagen..... de bruker alle pengene og tiden sin på bilen sin.... De kan stå og mekke bil hele dagen, men en jobb kan de ikke få....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min egen familie trodde jeg snyltet og var lat. Så det er lett for folk å tenke slik når de ikke har alle fakta, og hvem vil vel hele alle fakta om seg selv til alle og enhver? Tror man at noen snylter, ja da tipser man nav om det. Så lenge personen er reelt "utslått" på et vis så har de ikke noe å frykte.

Forsåvidt er en i svigerfamilien min en slik som sier at han nyter å ikke gjøre en dritt mens pengene kommer inn. Men bak fasaden så sliter han veldig og har vært innlagt flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer alltid opp i slike diskusjoner, uansett hvor ofte det spesifiseres at det ikke er snakk om folk som har problemer som ikke synes på utsiden.

De jeg vet om som snylter på denne måten skryter av hvor heldige de er som kan være hjemme hele dagen, de føler seg kjempelure som slipper å jobbe eller studere slik som "alle de andre idiotene", og de presterer å syte når NAV setter igang tiltak for å få dem ut i jobb, siden det går utover den behagelige livsstilen deres.

Helt enig. Man kan gjerne presisere at man kritiserer de som utnytter systemet og stjeler ressurser fra de som virkelig trenger det, men neida, dersom man engang forsøker å hinte om at systemet utnyttes så oppfattes det som om man vil ta pengene fra folk som har jobbet og slitt i alle år og ligger med brukket rygg med en sulten ungeflokk som skal mettes.

Samme skjer hvis man vil diskutere sykefravær og f.eks innføring av karensdager for korttidsfravær.

Skrevet

Hvor mange prosent kan det dreie seg om som snylter da? Ikke mange. Hvor mange prosent går det ut over at alle prater om de som snylter hele tida? Det er resten det.

Jeg er redd for at folk skal tro jeg snylter, fordi det ikke syns at jeg er syk. Jeg vil heller ikke si til alle hvor syk jeg er, og folk ser meg ikke på de dagene jeg er sykest, for da ligger jeg på sofaen.

Jeg ser jo her at frykten min for at folk skal tro jeg snylter er reell og begrunnet.

De som tror at snylting er et så stort problem burde jammen prøve å være hjemme et par år, helt avskjermet fra jobb og alt de sosiale jobb fører med seg. Da tenker jeg dere ikke ville tro at så mange snylter. For å være hjemme er helt jævlig. Ikke være til nytte for noen. Ikke gjøre noe fornuftig. Ikke få brukt hjerne og kropp. Hvem vil vel ha det sånn?

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange prosent kan det dreie seg om som snylter da? Ikke mange. Hvor mange prosent går det ut over at alle prater om de som snylter hele tida? Det er resten det.

Jeg er redd for at folk skal tro jeg snylter, fordi det ikke syns at jeg er syk. Jeg vil heller ikke si til alle hvor syk jeg er, og folk ser meg ikke på de dagene jeg er sykest, for da ligger jeg på sofaen.

Jeg ser jo her at frykten min for at folk skal tro jeg snylter er reell og begrunnet.

De som tror at snylting er et så stort problem burde jammen prøve å være hjemme et par år, helt avskjermet fra jobb og alt de sosiale jobb fører med seg. Da tenker jeg dere ikke ville tro at så mange snylter. For å være hjemme er helt jævlig. Ikke være til nytte for noen. Ikke gjøre noe fornuftig. Ikke få brukt hjerne og kropp. Hvem vil vel ha det sånn?

Sant det. Jeg er på AAP og har vert så heldig å få lov til å omskolere meg. Det var beintøft de årene jeg var syk og kampen for å komme på beina igjen både fysisk og psykisk. Jeg har serdeles lite arbeidserfaring å vise til, utenom den jobben som gjorde meg syk. Nå som jeg er halvveis i studiet kunne jeg tenke å forsøke å få vakter på tilkalling for å få en referanse å vise til. Jeg opprettet en tråd her inne ang hvor mye jeg kom til å bli trekt i stønad i så fall og fikk bare spørsmål om hvordan jeg kunne ha aap når jeg tydeligvis kunne jobbe og hvordan jeg kunne få aap. Indirekte; jeg var en snylter.

Man skal visst være lenket til sengen for å få aap og gud forby om man forsøker å komme tilbake til arbeidslivet igjen....

• Liker 3
Skrevet

Å få støtte fra NAV kan være bra. Mange mennesker kan ikke jobbe i perioder og det skulle bare mangle at de fikk økonomisk hjelp.

Dessverre er det mange som utnytter denne ordningen. Vet om flere som rett og slett er late. Blir så irritert over at det er sånne folk skattepengene mine går til. De reiser på ferie mens andre må jobbe. Og kjøper mye de ikke trenger. Jeg lever selv på studielån for tiden. Det er 6700 kr/mnd. De jeg kjenner som får penger fra NAV får mellom 8000 og 10 000 kr/mnd. Det er mye penger for folk i begynnelsen av 20-årene. Og slik driver de på i årevis uten at noen merker det.

Flere enn meg som synes detter er urettferdig?

Kjenner selv til folk som utnytter systemet, og så lenge vi har en rød-grønn regjering er det ikke mye vi får gjort med det. Norge er jo landet i hele verden med flest trygdede.

Skrevet

Tråd ryddet for spam

Kosemose, mod

Skrevet

Æsj, kan ikke si at jeg har så mye sympati for samfunnssnyltere akkurat. Husker for et par år siden når byggebransjen startet med permitteringer, da var det et vennepar av meg, hun frisør og han taktekker som hadde gode tider for å si det sånn. Hun har slitt med ryggen og hatt 50% sykmeldig så lenge jeg har kjent henne, og fylte opp de siste 50 % svart, i følge henne selv. Han fikk permittering og arbeidsledighetstrygd og fikk da tid til å jobbe 100% svart. Ingen av dem har studielån heller.

Selv har jeg 5 års utdanning, nesten 300.000,- i studielån og litt mindre enn dem utbetalt tilsammen, før skatt. Kjenner jeg blir litt misunnelig ja, for det hadde vært jævlig godt å kunne reist på ferie til Thailand og Tyrkia flere ganger i året og samtidig hatt trygd pluss oppsparte svartpenger.

• Liker 3
Skrevet

Æsj, kan ikke si at jeg har så mye sympati for samfunnssnyltere akkurat. Husker for et par år siden når byggebransjen startet med permitteringer, da var det et vennepar av meg, hun frisør og han taktekker som hadde gode tider for å si det sånn. Hun har slitt med ryggen og hatt 50% sykmeldig så lenge jeg har kjent henne, og fylte opp de siste 50 % svart, i følge henne selv. Han fikk permittering og arbeidsledighetstrygd og fikk da tid til å jobbe 100% svart. Ingen av dem har studielån heller.

Selv har jeg 5 års utdanning, nesten 300.000,- i studielån og litt mindre enn dem utbetalt tilsammen, før skatt. Kjenner jeg blir litt misunnelig ja, for det hadde vært jævlig godt å kunne reist på ferie til Thailand og Tyrkia flere ganger i året og samtidig hatt trygd pluss oppsparte svartpenger.

Skulle nesten tro vi hadde samme venner. Har en nesten identisk historie, bare bytte ut yrkene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...