Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Har hørt litt for mye sinnasnakk fra folk som mener at de som er trygdet ikke burde ta seg råd til dyr.

Jeg synes det er opp til hver enkelt å velge hva de vil bruke pengene sine på. Noen prioriterer å bo fint/sentralt, andre å spise dyr mat, noen sparer til ferier, andre handler klær - og noen har dyr.

Det er ingen luksus å leve av NAV, jeg har utbetalt 9600 kroner i måneden og selv om jeg fint klarer å leve på det så kan jeg ikke unne meg noe luksus. Men jeg prioriterer, jeg sparer på noen områder slik at jeg kan bruke mer penger på andre områder. Jeg får jo ikke noe mer penger fordi om jeg feks velger å ha dyr.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Totalt unødvendig å sette alle i en bås syns jeg. Jeg kjemper fjæra av meg for å få tak i en jobb men får blånekt hver eneste j gang fordi jeg går på støtte fra nav underveis. Så egentlig sitter jeg fast oppi det, men jeg kan ikke gi opp og må fortsette den harde kampen om en dag å få jobb! Hadde bytta "livsstilen" jeg har nå tvert for en vanlig tilværelse som dere der dere har en jobb og ikke trenger å bli nervøs når mennesker i det sosialie liv spør hva du driver med til hverdags. Kutt ut med de fordommene bare. Samme som jeg skulle laget en tråd der jeg skriver alle på vestkanten er prostituerte som har giftet seg til penger. Øøøh. Huff Rikmannssnyltere hele gjengen! Haha

Godt poeng. Jeg ble veldig irritert av denne tråden da jeg vet at min bestevenn ligger hjemme og sliter og kommer til meg på middag av og til. Så det er helt på trynet at dem som har en grunn skal settes i samme bås som trygde-svindlere. Jeg håper de blir tatt for det, sparket hardt i røven, og så slipper andre som trenger det og måtte forsvare seg.

Endret av UnderCover
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Totalt unødvendig å sette alle i en bås syns jeg. Jeg kjemper fjæra av meg for å få tak i en jobb men får blånekt hver eneste j gang fordi jeg går på støtte fra nav underveis. Så egentlig sitter jeg fast oppi det, men jeg kan ikke gi opp og må fortsette den harde kampen om en dag å få jobb! Hadde bytta "livsstilen" jeg har nå tvert for en vanlig tilværelse som dere der dere har en jobb og ikke trenger å bli nervøs når mennesker i det sosialie liv spør hva du driver med til hverdags. Kutt ut med de fordommene bare. Samme som jeg skulle laget en tråd der jeg skriver alle på vestkanten er prostituerte som har giftet seg til penger. Øøøh. Huff Rikmannssnyltere hele gjengen! Haha

Det er ingen her som skriver at alle som får penger av nav er late. Dette handler om de som utnytter systemet, så du har forhåpentligvis ingen grunn til å hisse deg opp. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ALLE jeg kjenner som får livet sitt sponset av NAV reiser på ferie minst en gang i året (sydenturer etc). Synes mange syter over at de har lite penger, når de fleste har mer enn nok til å klare seg og leve et like normalt liv som oss som jobber.

Det finest mange som utnytter studielånet, jeg kjente en del da jeg studerte. Hva med de. Og hva med de som får så til de grader av overflod av sine foreldre mens de får studielån

Jeg har gått på nav i 2 år i strekk nå, tror folk jeg er rik og har lyst til det så får folk ha sine vrangforestillinger. jeg får 7600 i måneden. Om noen klarer å reise på ferie når husleien, strøm og mat er betalt så vil jeg gjerne ha tips. Tv er ikke nødvendig, det er ikke telefon heller, men når alt kommer til alt så er vel det ingen luksus gode i dag, så når tv og telefon er betalt så står jeg er ofte på bar bakke.

Finest det late folk, ja selvsagt, finest det folk som utnytter og er egoistiske og har ”mye skal ha mer” tankegang, jo vist. Overalt finnes de. Men det er godt mulig mine skader ikke vises, men de er der.

At du har et vrangsyn på både penger og nav klienter får jo verre ditt vrangsyn. Men jeg har ikke vært på ferie på 8 år, da var jeg i jobb. Nå trenger jeg ikke det, og det er mitt minste problem her i verden, litt større problem har jeg med alle fordommene jeg møter av folk som deg.

• Liker 4
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

på onsdag så er det spådd massevis av stjerneskudd, da skal jeg sitte på verandaen og titte opp og ønske verkende hemoroider og daglig zalo-sprut i øynene på hver eneste trygdesnylter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags støtte er 7600 i md? Er det alt? Uten noen som helst tillegg? Det er vel ikke mulig å få så lite?

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags støtte er 7600 i md? Er det alt? Uten noen som helst tillegg? Det er vel ikke mulig å få så lite?

Velcome to the NAV-world......................... :filer:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen her som skriver at alle som får penger av nav er late. Dette handler om de som utnytter systemet, så du har forhåpentligvis ingen grunn til å hisse deg opp. :)

Hvorfor sitte på KG å klage over de som utnytter systemet? Hvorfor ikke heller rapportere de til nav direkte eller konfronter dem selv? Det lurer jeg på.

Skrevet

Jeg lurer fremdeles på hvorfor "nav-støtte" ser ut som det går under en betegnelse i denne diskusjonen? Det er da mange ulike former for støtte fra nav? "Går på nav" betyr det at man er på varig trygd for eksempel? I så tilfelle synes jeg det høres riv ruskende galt ut at man kun skal ha 7600 kr i md å leve for som en nevnte tidligere. Det er vel ikke mulig å leve på engang?

Gjest Raindrops
Skrevet

Hvorfor sitte på KG å klage over de som utnytter systemet? Hvorfor ikke heller rapportere de til nav direkte eller konfronter dem selv? Det lurer jeg på.

Ja, hvorfor diskutere noe som helst på KG egentlig.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg lurer fremdeles på hvorfor "nav-støtte" ser ut som det går under en betegnelse i denne diskusjonen? Det er da mange ulike former for støtte fra nav? "Går på nav" betyr det at man er på varig trygd for eksempel? I så tilfelle synes jeg det høres riv ruskende galt ut at man kun skal ha 7600 kr i md å leve for som en nevnte tidligere. Det er vel ikke mulig å leve på engang?

Jeg snakker om alle former for støtte. Hvis man ikke har noen grunn utover latskap til å få penger så spiller det ikke så stor rolle for meg hvilken form for støtte det er snakk om, det er galt uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor diskutere noe som helst på KG egentlig.

Nei men jeg syns det er corny. Det er jo å sette alle i en bås, så må liksom de som ikke snylter forsvare og forklare seg så dere med fordommer ikke setter oss i samme bås som de andre svarte fårene.

AnonymBruker
Skrevet

Haha xD

Er egentlig ganske enig med deg her!

Jeg har selv sett hvor UMULIG det er når man ikke har ting lagt opp så man bare kan seile gjennom tilværelsen. Jeg tror det har mye å gjøre med hvor mye støtte man får hjemmenifra. (Ungdom). Dersom man bor hjemme til man er ferdig på vgs og så flytter ut for å begynne å studere (svært lav inntekt dersom man ikke får anledning/tid/mulighet til å jobbe ved siden av), så kan man få et vanskelig liv / hverdag. 6700 kr utbetalt for et menneske er jo særdeles lite. Vi må bare tenke på hva det koster å bo i Norge. De fleste leiligheter beregnet på 1 person koster mer enn dette i Oslo for å ta et eksempel. Du får noe skikkelig enkle greier til rundt 3-4000 kr mnd og da blir det litt så som så med selvfølelsen også.

Dersom man har et bra sosialt nettverk og kanskje kan bo sammen med flere venner i en bolig vil man komme vesentlig bedre ut av det.

Å få støtte av NAV / sosialkontor virker nesten som en slags turn-off på arbeidsgivere. Det er synd at mange er så forutinntatte og tror de kan se hele bildet bare ved hjelp av at personen ikke har arbeid. Å gå fra ett arbeid til et annet er vesentlig mye enklere enn å gå fra ingen arbeid til arbeid. Føler det er litt det samme i kjærlighetslivet, de som har hatt et par kjærester i det siste vil snart finne seg en ny, det kan være langt værre med han/hun som har gått ledig i 4 år.

Jeg viser all min sympati til NAV-klienter som er interessert i å få seg en fremtid. De som vil forsøke å gå på skole, omskolering, forsøke å begynne i produktivt arbeid, de som vil bidra tilbake til samfunnet. De er jeg helt for. De som er så syke at de ikke har sjans til å arbeide får nå bare få den støtten de trenger.

Vil kommentere det andre innlegget spesielt; Å si at studenter klager når de får 6700 kr i mnd (mye er faktisk LÅN) vil jeg si er en frekkhet. Studenter bidrar i gjennomsnitt til svært verdifull kompetanse for samfunnet i ettertid og vi skal være GLAD noen faktisk vil bruke 2-6 år etter vgs på å studere. Noe som er HARDT, og krever mye tid, motivasjon, pågangsmot og prioritering. Det er ikke slik at det er noe som kommer gratis. Nå tenker jeg spesielt på de som tar teoretiske studier ved en Høgskole eller Universitet. De bytter vekk MYE morro med å selv sitte og tilegne seg viktig kunnskap som samfunnet har bruk for i ettertid. Når de må bo på små hybler (som andre ikke ville vurdert å leie en gang) bare fordi de ikke får noe støtte andre steder synes jeg det er galt å si at de klager.

Jeg er selv student nå for 3. året, jobber mye ved siden av, og med 100% studier og 50-70% jobb så har jeg arbeidsdager som enkelte grupper som begynner kl 8 om morgenen og ikke er ferdig før kl 20 på kvelden de fleste dager. Noen ganger i helgene også for å holde det gående. Jeg står på, arbeider, gjør en stor innsats måned etter måned og eneste støtten jeg får er 36.000 kr i året som kan bli omgjort til stipend dersom jeg består alle eksamener.

Jeg vil til slutt bringe mine tanker til de studenter som gir opp studiene fordi de ikke har tid til både å studere og jobbe for å betale livets opphold. Det er et vesentlig antal av alle studenter, kanskje så mange som 10-15%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får penger fra NAV pga alvorlig kronisk sykdom.

Jeg både ser frisk ut og virker frisk utad. Jeg lever billig og har derfor råd til billige ferier nå og da. Jeg handler innimellom ting jeg ikke absolutt trenger - det gjør de fleste i Norge.

Jeg håper at alle som kjenner meg er klar over situasjonen og ikke tenker håpløse tanker om meg, men gudene vet. Kanskje noen bekjente av meg tenker om meg slik du gjør om noen av dine venner/bekjente, TS? Ekkel tanke.

Når det er sagt er jeg også sinna på dem som utnytter systemet. De ødelegger jo indirekte for meg. Men jeg er av prinsipp forsiktig med å rette pekefingre mot enkeltpersoner.

- Jente 24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg nevnte i det første innlegget, er det folk som bevisst utnytter systemet jeg irriterer meg over. Ikke folk som faktisk vil jobbe, men som av ulike årsaker ikke kan.

De jeg kjenner vet jeg faktisk at er late. De sluttet frivillig i jobben. Er ikke syke på noen måte.

Når man er ung er 8000 kroner en del. Grunnen til at jeg sammenlignet det med studielånet, er at jeg klarer meg fint på 6700 kr/mnd. Jeg har egen leilighet, strøm, klær, tv, internett og drar på ferie. Det er ikke akkurat luksus, men at noen som utnytter systemet får mer enn meg, det synes jeg er urettferdig.

De ødelegger både for de som jobber og betaler skatt og for de andre som faktisk trenger støtten.

TS

• Liker 3
Skrevet

De jeg kjenner som "lever" på NAV, lever ikke som konger akkurat. Sliter med økonomien hver måned, aldri råd til noe ekstra. Har aldri hørt om noen som får sponset ferie av NAV... Og ingen kan jo egentlig vite om de som går på NAV faktisk har behov for det eller om de snylter... Hvilken rett har vi egentlig til å dømme andre mennesker nå vi ikke har alle fakta på bordet. :filer:

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Nei men jeg syns det er corny. Det er jo å sette alle i en bås, så må liksom de som ikke snylter forsvare og forklare seg så dere med fordommer ikke setter oss i samme bås som de andre svarte fårene.

Nei, det er absolutt ikke å sette alle i samme bås, vi snakker jo ikke om alle nav-klienter.

Hvis du føler at du er nødt til å forsvare deg, så deg om det. De aller fleste forstår at ikke alle sykdommer vises på utsiden, og det er ikke de menneskene det er snakk om her.

Jeg har ikke fordommer mot folk som trenger støtte fra nav. Det må da gå an å ha en diskusjon om drittunger som snylter på nav uten å bli beskyldt for å ha fordommer mot alle nav-klienter?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Velcome to the NAV-world......................... :filer:

Jeg må innrømme jeg ikke forstår hvordan det er mulig å dekke alle utgifter inkl mat, klær osv med den summen. Hva er det minste man kan få å leve på i Norge? Enda mindre?

AnonymBruker
Skrevet

Uff, der var jeg litt raskt ute, beklager :takke:

Har hørt litt for mye sinnasnakk fra folk som mener at de som er trygdet ikke burde ta seg råd til dyr.

Ikke misforstå, jeg prøver bare å forstå hvordan mange tenker når de prioriterer pengene de får. Har dyr selv, og de er en såpass stor glede i hverdagen at jeg unner alle å ha det! :)

Har som sagt dyr selv, og har ca. 8000,- utbetalt i lønn fra jobben hver måned. Ingenting fra NAV. Jeg prioriterer pusemor og spiser gjerne løksuppe i en måned for å gi henne det hun trenger. (Jeg jobber så mye som mulig, men det er komplett umulig å få seg fulltidsjobb her jeg bor. Dessverre.)

Men det jeg lurer litt på er hvorfor alle hisser seg opp når noen ønsker å diskutere de som snylter på systemet? Vi snakker ikke om dere som er berettiget til støtte. Det er ikke snakk om de som har en skjult sykdom, men de som faktisk snylter, gjerne åpenlyst. Snylterne ødelegger jo for dere også.

Jeg kjenner et par som snylter ganske åpenlyst (kuttet dem ut som venner på grunn av dette), og det er disse som er flinkest til å klage over hvor lite penger de får/hvor teite NAV er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fordommer mot folk som trenger støtte fra nav. Det må da gå an å ha en diskusjon om drittunger som snylter på nav uten å bli beskyldt for å ha fordommer mot alle nav-klienter?

Akkurat! :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...