Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg nevnte i det første innlegget, er det folk som bevisst utnytter systemet jeg irriterer meg over. Ikke folk som faktisk vil jobbe, men som av ulike årsaker ikke kan.

De jeg kjenner vet jeg faktisk at er late. De sluttet frivillig i jobben. Er ikke syke på noen måte.

Når man er ung er 8000 kroner en del. Grunnen til at jeg sammenlignet det med studielånet, er at jeg klarer meg fint på 6700 kr/mnd. Jeg har egen leilighet, strøm, klær, tv, internett og drar på ferie. Det er ikke akkurat luksus, men at noen som utnytter systemet får mer enn meg, det synes jeg er urettferdig.

De ødelegger både for de som jobber og betaler skatt og for de andre som faktisk trenger støtten.

TS

Grunnen til at unge som får penger fra NAV kan få ekstra er så vidt jeg vet for å kunne bygge opp en økonomi for fremtiden, mtp. blant annet kjøp av leilighet. Hvor mye 8000 kr er kommer forresten litt an på diverse, blant annet bosituasjon. Å bo i by er dyrere enn å bo på landet, og å bo i kollektiv er billigere enn egen leilighet, men noen er av forskjellige grunner avhengig av egen leilighet - og da kan det i visse områder fort bli 5 000 kr i måneden. Får man da 8 000 kr er det kun 3 000 kr igjen, hvorav 2 000 kr fort går til mat. Så koster kollektivtrafikk en del. Vips, ingenting igjen :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Ikke misforstå, jeg prøver bare å forstå hvordan mange tenker når de prioriterer pengene de får. Har dyr selv, og de er en såpass stor glede i hverdagen at jeg unner alle å ha det! :)

Har som sagt dyr selv, og har ca. 8000,- utbetalt i lønn fra jobben hver måned. Ingenting fra NAV. Jeg prioriterer pusemor og spiser gjerne løksuppe i en måned for å gi henne det hun trenger. (Jeg jobber så mye som mulig, men det er komplett umulig å få seg fulltidsjobb her jeg bor. Dessverre.)

Men det jeg lurer litt på er hvorfor alle hisser seg opp når noen ønsker å diskutere de som snylter på systemet? Vi snakker ikke om dere som er berettiget til støtte. Det er ikke snakk om de som har en skjult sykdom, men de som faktisk snylter, gjerne åpenlyst. Snylterne ødelegger jo for dere også.

Jeg kjenner et par som snylter ganske åpenlyst (kuttet dem ut som venner på grunn av dette), og det er disse som er flinkest til å klage over hvor lite penger de får/hvor teite NAV er.

Ja jeg var som sagt litt raskt ute der :)

Ellers er jeg helt enig med deg, men dette er en gjenganger i slike tråder. Det opprinnelige temaet har en tendens til å forsvinne.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke å sette alle i samme bås, vi snakker jo ikke om alle nav-klienter.

Hvis du føler at du er nødt til å forsvare deg, så deg om det. De aller fleste forstår at ikke alle sykdommer vises på utsiden, og det er ikke de menneskene det er snakk om her.

Jeg har ikke fordommer mot folk som trenger støtte fra nav. Det må da gå an å ha en diskusjon om drittunger som snylter på nav uten å bli beskyldt for å ha fordommer mot alle nav-klienter?

Signerer denne. Synes det er merkelig at folk må inn å føle at de må forsvare seg mot noe som ikke gjelder disse? Slik jeg har forstått det er TS opptatt av å diskuter de som utnytter systemet, og ikke alle nav-klienter (hvilket betyr at det ville vært nesten de fleste av oss; pensjonister, de i barselpermisjon osv).

Er forøvrig enig med TS at det jo finnes de som er late og tror det vil være smart å prøve å utnytte systemet som ung istedenfor å prøve å finne seg en jobb. Det finnes også de som går å spekulerer i hvordan de skal kunne få helt eller delvis ufør for eksempel. Og de som mener det IKKE gjør det - vel, de har jammen ikke snakket med mange folk.

Dette er jo helt åpenbart at det foregår. Det er også en aldri så liten politisk brannfakkel - vi ser jo bare reaksjonene i denne tråden...

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at unge som får penger fra NAV kan få ekstra er så vidt jeg vet for å kunne bygge opp en økonomi for fremtiden, mtp. blant annet kjøp av leilighet. Hvor mye 8000 kr er kommer forresten litt an på diverse, blant annet bosituasjon. Å bo i by er dyrere enn å bo på landet, og å bo i kollektiv er billigere enn egen leilighet, men noen er av forskjellige grunner avhengig av egen leilighet - og da kan det i visse områder fort bli 5 000 kr i måneden. Får man da 8 000 kr er det kun 3 000 kr igjen, hvorav 2 000 kr fort går til mat. Så koster kollektivtrafikk en del. Vips, ingenting igjen :P

Ehhhhh...... ?????? WHAT?? Dem som går på nav HAR IKKE SJANGS I HAVET til å finansisere egen leilighet!??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men det jeg lurer litt på er hvorfor alle hisser seg opp når noen ønsker å diskutere de som snylter på systemet? Vi snakker ikke om dere som er berettiget til støtte. Det er ikke snakk om de som har en skjult sykdom, men de som faktisk snylter, gjerne åpenlyst. Snylterne ødelegger jo for dere også.

Jeg kjenner et par som snylter ganske åpenlyst (kuttet dem ut som venner på grunn av dette), og det er disse som er flinkest til å klage over hvor lite penger de får/hvor teite NAV er.

Nettopp!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i mot at man diskuterer folk som snylter på velferdssystemet på en generell basis.

Det jeg reagerer på er at folk i slike debatter alltid skal dra frem noen de kjenner, som snylter. De aller fleste som får penger fra NAV har en god grunn til det, og man kan aldri vite om en person faktisk har rett på penger eller ikke.

Noen har kanskje en sykdom som de synes er så flau å ha, at det er lettere å fortelle til venner og bekjente at man snylter på systemet enn at man er syk?

Ja, det er noen som snylter på NAV, men vi kan umulig vite hvem.

• Liker 3
Skrevet

Ehhhhh...... ?????? WHAT?? Dem som går på nav HAR IKKE SJANGS I HAVET til å finansisere egen leilighet!??

Med de "som går på nav", mener du da varig trygd eller de som er der i en overgangsperiode for eksempel?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg sparer årlig i BSU, og har da vitterlig planer om å kjøpe meg leilighet selv om jeg aldri skulle bli frisk nok til å jobbe (bank i bordet). Jeg mottar rundt 12 000 kr i måneden.

Skrevet

Akkurat! :)

Ja det var jo det diskusjonen dreide seg om. De som får støtte og ikke trenger det. Man kan få inntrykk av at det er veldig mange. Jeg som utdanner meg til økonom er jo borti tall nå og da, og jeg hadde en liten analyse av statsbudsjettet i 2011.

Der fremkom det at dersom NAV hadde innstillt alle sine utbetalinger hadde ingen trengt å betalt skatt i Norge. Man kunne enda satt ned tobakksavgiften og enda var det penger til overs. Så mye koster disse utbetalingene. Det er snakk om rundt 150 MRD i stønad til diverse familier/personer i året. Til sammenlikning får politiet 12,5 MRD året og ulandshjelpen vår er 20 MRD året (snakk om prioritering her, jeg blir helt dårlig med tanke på alle jentene som blir voldtatt i Oslo grunnet manglende politi blant annet, men uland som vi ikke har noe tilknytning til, de skal vi hjelpe, gi faen i jentene i slottsparken som får sitt liv ødelagt). Sorry, det var mitt blåe jeg som kom frem, men dersom man ikke bare tenker utopi og begynner å tenke litt seriøst så er det faktisk slik det fungerer.

Svært mye støtte går til de som absolutt hverken trenger eller fortjener det. Ulandshjelp trenger jo pengene, men det mange utopikkere ikke tenker over / er informert om er at 90% av ulandshjelpen ofte forsvinner i administrasjon / korrupsjon. At hjelpen når de som trenger den er utopi.

Nei, gi støtte til de som virkelig trenger det. Folk med medisinske diagnoser som ønsker å være i jobb/skole, eldre som har bidratt til både du og jeg kan heve trygd og til andre som vil andre mennesker noe godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg sparer årlig i BSU, og har da vitterlig planer om å kjøpe meg leilighet selv om jeg aldri skulle bli frisk nok til å jobbe (bank i bordet). Jeg mottar rundt 12 000 kr i måneden.

JA MEN du HAR IKKE PENGER Å SPARE visst DU

MÅ GÅ PÅ NAV!!!!!!!! Hva da, max 50kr/mnd?? Ja den leiligheten skal jeg like å se...........,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i mot at man diskuterer folk som snylter på velferdssystemet på en generell basis.

Det jeg reagerer på er at folk i slike debatter alltid skal dra frem noen de kjenner, som snylter. De aller fleste som får penger fra NAV har en god grunn til det, og man kan aldri vite om en person faktisk har rett på penger eller ikke.

Noen har kanskje en sykdom som de synes er så flau å ha, at det er lettere å fortelle til venner og bekjente at man snylter på systemet enn at man er syk?

Det er like dumt å komme med "Men JEG snylter ikke for jeg har en hodeskade som ingen ser".

Det er ikke mer fruktbart for debatten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de giddet/visst å endre på kostholdet sitt, ville de ikke trengt NAV.

Jeg har selv vært veldig syk, så syk at jeg ikke klarte å gå eller stå. Alle trodde jeg var lat, og ba meg trene og å spise sunt.

Men jeg trente og spiste sunt! Men selv om jeg spiste grovt og spelt, så fikk jeg i meg gluten og ble likevel sykere og sykere uten at jeg visste hvorfor.

Jeg kom under NAV og gikk der og ble mer og mer sliten og deprimert.

Til slutt fikk jeg diagnosen Cøliaki, og kuttet ut gluten med en gang jeg hadde tatt gastroskopi.

Jeg ble frisk ganske fort, og plutselig kunne jeg springe opp på fjelltopper uten problem, og vekten min gikk ned til normalen, og jeg følte jeg frisk og rask igjen.

Men den psykiske påkjenningen over flere år slet på meg, så jeg måtte bygge meg opp igjen, og er fremdeles under NAV. Men til sommeren slipper jeg fri!!! :strix:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

MÅ GÅ PÅ NAV!!!!!!!! Hva da, max 50kr/mnd?? Ja den leiligheten skal jeg like å se...........,

Jeez, hva er problemet ditt da??

• Liker 3
Skrevet

Det at såpass mange kjenner noen som de mener snylter, sier vel sitt om at det kanskje også faktisk ER en god del flere snyltere enn vi tror?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg mottar penger fra NAV og sparer i BSU. Har rundt 50 000 kr oppspart der nå om jeg husker riktig. Er jeg forsiktig med pengene mine, spesielt om jeg fører regnskap, klarer jeg å fylle opp makssummen på BSU-kontoen i løpet av et år som ligger på 20 000 kr.

Hilsen den anonyme brukeren som du siterte.

• Liker 3
Skrevet

Det er like dumt å komme med "Men JEG snylter ikke for jeg har en hodeskade som ingen ser".

Det er ikke mer fruktbart for debatten.

Jeg ser poenget ditt, men er ikke helt enig. Slike innspill bidrar forhåpentligvis til at flere forstår at man kan være syk uten at det synes når man er ute og går på gata eller på besøk hos venner.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Hadde de giddet/visst å endre på kostholdet sitt, ville de ikke trengt NAV.

Jeg har selv vært veldig syk, så syk at jeg ikke klarte å gå eller stå. Alle trodde jeg var lat, og ba meg trene og å spise sunt.

Men jeg trente og spiste sunt! Men selv om jeg spiste grovt og spelt, så fikk jeg i meg gluten og ble likevel sykere og sykere uten at jeg visste hvorfor.

Jeg kom under NAV og gikk der og ble mer og mer sliten og deprimert.

Til slutt fikk jeg diagnosen Cøliaki, og kuttet ut gluten med en gang jeg hadde tatt gastroskopi.

Jeg ble frisk ganske fort, og plutselig kunne jeg springe opp på fjelltopper uten problem, og vekten min gikk ned til normalen, og jeg følte jeg frisk og rask igjen.

Men den psykiske påkjenningen over flere år slet på meg, så jeg måtte bygge meg opp igjen, og er fremdeles under NAV. Men til sommeren slipper jeg fri!!! :strix:

Jeg tviler sterkt på at alle som får penger av NAV klarer å komme seg ut i jobb hvis de endrer kostholdet sitt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg mottar penger fra NAV og sparer i BSU. Har rundt 50 000 kr oppspart der nå om jeg husker riktig. Er jeg forsiktig med pengene mine, spesielt om jeg fører regnskap, klarer jeg å fylle opp makssummen på BSU-kontoen i løpet av et år som ligger på 20 000 kr.

Hilsen den anonyme brukeren som du siterte.

Du vet at så lenge du HAR PENGER, så skal DU betale dette! NAV hjelper deg bare visst du IKKE har penger, Sparekonto meg i ræven, da snylter du og.......

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaaaaaa, men det er jo snyltere denne diskusjonen handler om! Ikke de som har grunn til å få penger.

Det er vel naturlig å bli irritert når folk sier at de faker ryggproblemer, hvor deilig det er å sove lenge, hvor fin bil de har kjøpt, at de får penger for å ikke gjøre noe. Og generelt sett er uengasjerte og egoistiske. Slike mennesker finnes dessverre...

AnonymBruker
Skrevet

Tolket TS og Raindrops sine innlegg litt forhastet, derfor mine reaksjoner. :sjenert: (Jeg som diskuterte med deg Raindrops)

Har møtt mye fordommer og tvil mot det å få nav-støtte som negativt uansett om man er ærlig mottaker eller ikke, sikkert derfor. Beklager :sjenert:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...